Verkeerbesluit 2019-14

Logo Geldrop-Mierlo

Kruispunt Johan Peijnenburgweg-Sluisstraat-Molenstraat gemeente Geldrop-Mierlo

Burgemeester en wethouders van de gemeente Geldrop-Mierlo

Gelet op

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, lid 2 van de WVW 1994;

  • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de korpschef van de politie;

 

Overwegende dat

  • Het kruispunt Johan Peijnenburgweg – Molenstraat – Sluisstraat gelegen is in de gemeente Geldrop-Mierlo;

  • Op 16 december 2013 de gemeenteraad het Centrumplan Geldrop heeft vastgesteld;

  • In dit plan onder meer wordt voorzien in een verbeterde externe bereikbaarheid van het Geldropse centrum;

  • Hiervoor aanpassingen noodzakelijk zijn op een aantal kruispunten, waaronder het kruispunt Johan Peijnenburgweg – Molenstraat – Sluisstraat;

  • Het kruispunt in zijn huidige vorm een aantal verplichte rijrichtingen kent;

  • Deze verplichte rijrichtingen zijn aangegeven middels bebording en fysieke infrastructurele maatregelen;

  • De verplichte rijrichtingen veelvuldig worden genegeerd, wat zorgt voor verkeersonveilige situaties;

  • Een meer traditioneel vormgegeven kruispunt zonder verplichte rijrichtingen leidt tot een duidelijkere, verkeersveiligere situatie en een betere bereikbaarheid van het centrum;

  • Het voornemen tot herinrichting van dit kruispunt gedurende 6 weken ter inzage heeft gelegen;

  • Bewoners tijdens deze inspraakperiode gezamenlijk hun zorgen hebben geuit omtrent de te verwachten negatieve effecten op de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de Molenstraat en Wielstraat;

  • Er een toename van verkeersintensiteit en geluidsoverlast in de Molenstraat en Langstraat wordt verwacht;

  • Naar aanleiding van deze zienswijze diverse gesprekken zijn geweest met een vertegenwoordiger van de bewonersgroep;

  • In overleg is afgesproken dat gezorgd zou worden voor actuele verkeerstellingen in het gebied;

  • Dat deze tellingen zijn gebruikt als input voor verdere modelberekeningen;

  • Conclusie van deze modelberekeningen is dat het opheffen van de verplichte rijrichtingen op het kruispunt weliswaar leidt tot een toename van verkeersintensiteiten op de Molenstraat en het verlengde daarvan, maar dat deze acceptabel blijven voor de functie van deze wegen;

  • Op verzoek van de bewonersgroep het akoestisch onderzoek verder is uitgebreid waarbij op de Molenstraat een deel van het vrachtverkeer is uitgesloten en een geluid reducerend wegdek wordt aangebracht;

  • Door deze twee maatregelen het geluidniveau bij de appartementen aan de Molenstraat (marginaal) afneemt en in de Wielstraat het geluidniveau sterk afneemt;

  • Deze maatregelen dan ook een positief effect hebben op de leefbaarheid en verkeersveiligheid en daarom in het verdere traject zullen worden meegenomen;

  • Voor zwaar verkeer een alternatieve route richting centrum aanwezig is;

  • Bovenstaande maatregelen te realiseren zijn door enerzijds wijzigingen aan te brengen in de infrastructuur en anderzijds het verwijderen en plaatsen van de daartoe bestemde bebording op en rondom het kruispunt Johan Peijnenburgweg – Molenstraat – Sluisstraat;

  • Belanghebbenden kennis kunnen nemen van deze maatregel via het weekblad Middenstandbelangen;

  • Het college van burgemeester en wethouders, overeenkomst artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van het mandaatregister is gemandateerd aan de senior van de afdeling Ruimte;

  • Er overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de korpschef van de politie en dat positief is geadviseerd;

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

 

BESLUITEN:

 

  • 1.

    De huidige verplichte rijrichtingen tpv het kruispunt Johan Peijnenburgweg – Molenstraat – Sluisstraat, aangegeven middels de borden model D06l, D06r en D04 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV1990), op te heffen;

  • 2.

    De fysieke maatregelen, aangebracht ter ondersteuning van de verplichte rijrichtingen, te verwijderen;

  • 3.

    De Johan Peijnenburgweg aan te wijzen als voorrangsweg, aangegeven middels het bord B01 van Bijlage 1 van het RVV1990;

  • 4.

    Dat bestuurders op de Molenstraat en Sluisstraat voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de kruisende weg (Johan Peijnenburgweg), aangegeven middels het bord B06 van Bijlage 1 van het RVV1990 en haaientandmarkering zoals bedoeld in Hoofdstuk 3, paragraaf 4 van het RVV1990;

  • 5.

    Een lengtebeperking in te stellen op de Molenstraat, aangegeven middels de borden model C17 van Bijlage 1 van het RVV1990;

  • 6.

    Een en ander uit te voeren conform de bij dit besluit behorende kaartbijlage.

 

Geldrop-Mierlo, 26 november 2019

namens burgemeester en wethouders,

 

Peter Claassen

 

Op donderdag 05-12- 2019 wordt dit besluit bekendgemaakt in de Staatscourant. Een kennisgeving van dit besluit wordt op dezelfde datum gepubliceerd in weekblad Middenstandbelangen. Het besluit met tekening ligt vanaf vrijdag 06-12-2019 gedurende 6 weken ter inzage in het gemeentehuis, De Meent 2 in Geldrop.

 

Bezwaar of voorlopige voorziening

Bent u belanghebbende en bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na de dag van bekendmaking ervan schriftelijk bezwaar maken. U moet uw bezwaarschrift richten aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geldrop-Mierlo, postbus 10101, 5660 GA Geldrop. Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat ten minste uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt en de gronden van het bezwaar.

Het indienen van een bezwaarschrift leidt er niet toe dat het verkeersbesluit niet wordt uitgevoerd. Als u vindt dat de uitvoering van het besluit moet worden uitgesteld, kunt u hiervoor een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij het team Bestuursrecht van de rechtbank Oost-Brabant, postbus90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

Naar boven