Verkeersbesluit verkeersmaatregelen Eksterlaan

Logo Haarlem

Nr. 2018/99483

Burgemeester en wethouders van Haarlem;

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

Overwegende:

dat de Eksterlaan gelegen is binnen de bebouwde kom van Haarlem;

dat de Eksterlaan in beheer is bij de gemeente Haarlem;

dat de Eksterlaan een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze weg;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem is gemandateerd aan het afdelingshoofd Beheer en Beleid Openbare Ruimte;

dat de gemeentelijke wegencategorisering van Haarlem is opgenomen in de Structuurvisie Openbare Ruimte (SOR);

dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijk beleid Duurzaam Veilig;

dat in de Structuurvisie Openbare Ruimte (SOR) de Eksterlaan onderdeel uitmaakt van het hoofdwegennet bebouwde kom van Haarlem;

dat de verkeersfunctie op het hoofdwegennet van Haarlem centraal staat;

dat de Eksterlaan onderdeel uitmaakt van de Vogelbuurt / het Vondelkwartier in Haarlem;

dat de Eksterlaan de Vondelweg met de Rijksstraatweg verbindt;

dat de Eksterlaan in 2017 en 2018 is heringericht vanwege groot onderhoud aan het riool;

dat met deze herinrichting de verkeerssituatie is gewijzigd;

dat separaat aan dit verkeersbesluit een verkeersbesluit wordt genomen waarin de Vogelbuurt en het Vondelkwartier, inclusief de Eksterlaan, wordt aangewezen als 30 km/h zone;

dat alle aansluitingen van de zijwegen op de Eksterlaan ingericht worden als uitritconstructie;

dat met het realiseren van de uitritconstructies op de aansluitingen de voorrang wordt geregeld als bedoeld in artikel 54 van het RVV 1990;

dat door de realisatie van de inritconstructies de verkeersfunctie op de Eksterlaan ten opzichte van de aansluitende wegen wordt benadrukt;

dat de Eksterlaan conform de SOR onderdeel uitmaakt van het bestaande fietsnetwerk;

dat het dan ook gewenst is om het aanwezige fietsverkeer op de Eksterlaan een eigen verkeersruimte te geven op de rijbaan;

dat deze eigen verkeersruimte ingericht wordt door middel van het realiseren van fietsstroken met onderbroken markering;

dat in de huidige situatie een voetgangersoversteekplaats is gerealiseerd ter hoogte van de P.C. Hooftstraat;

dat is gebleken dat de voetgangersoversteekplaats gering wordt gebruikt waardoor er geen sprake is van een constante stroom overstekende voetgangers;

dat een regelmatige oversteekbeweging van belang is voor een functioneel gebruik van de voetgangersoversteekplaats en dat dit invloed heeft op het verwachtingspatroon van de automobilist;

dat hierdoor is besloten de voetgangersoversteekplaats op te heffen waardoor de markering en de bijbehorende bebording verwijderd kunnen worden;

dat langs de Eksterlaan, tussen de aansluitingen P.C. Hooftstraat en de Vergierdeweg, winkelvoorzieningen zijn gevestigd waaronder een supermarkt;

dat het voor mensen met een beperking wenselijk is om binnen aanvaardbare loopafstand een parkeerplaats te vinden zodat zij gebruik kunnen maken van de voorzieningen in de Eksterlaan;

dat gebruikers van de gehandicaptenparkeerplaats gebruik dienen te maken van een gehandicaptenparkeerkaart;

dat er zowel aan de noord- als zuidzijde van de Eksterlaan een algemene gehandicaptenparkeerplaats wordt aangelegd;

dat de middengeleiders op de Eksterlaan intact blijven;

dat het wenselijk is om op de middenbermen ter hoogte van de kruispunten geboden in te stellen voor alle bestuurders om de middengeleiders aan de rechterzijde te passeren;

dat dit gerealiseerd kan worden door middel van het plaatsen van verkeersborden;

dat er een verbod stil te staan is ingesteld op de Eksterlaan ten westen van de aansluiting met de Vergierdeweg;

dat na reconstructie het niet meer mogelijk wordt om op of langs rijbaan stil te gaan staan, waardoor het verbod tot stilstaan opgeheven kan worden;

dat deze maatregelen gerealiseerd kunnen worden door het plaatsen en verwijderen van de verkeersborden D2, E2, E6 en L2 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief het aanbrengen en verwijderen van markering op de weg;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het verwijderen en plaatsen van verkeersborden D2, E2 en E6 van bijlage 1 van het RVV 1990, het realiseren van fietsstroken en het opheffen van een voetgangersoversteekplaats een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen strekken tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat dit belang belangrijker wordt geacht dan het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregelen.

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:

  • -

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990, een gebod voor alle bestuurder het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft in te stellen (rechts), op de Eksterlaan ter hoogte van de aanwezige middenbermen;

  • -

    door middel van het plaatsen van het verkeersbord E6 van bijlage 1 van het RVV 1990 een gehandicaptenparkeerplaats aan te wijzen aan de noordzijde van Eksterlaan ter hoogte van huisnummer 67;

  • -

    door middel van het plaatsen van het verkeersbord E6 van bijlage 1 van het RVV 1990 een gehandicaptenparkeerplaats aan te wijzen aan de noordzijde van Eksterlaan ter hoogte van huisnummer 94/96;

  • -

    door middel van het verwijderen van de verkeerstekens op het wegdek (zebramarkering), de voetgangersoversteekplaatsen op de Eksterlaan, ter hoogte van de P.C. Hooftstraat, op te heffen;

  • -

    door middel van het aanbrengen van fietssymbolen op het wegdek in combinatie met onderbroken markering fietsstroken aan te wijzen aan weerszijden van de Eksterlaan, tussen de aansluiting Rijksstraatweg en de Vondelweg;

  • -

    door middel van het verwijderen van het verkeersbord E2 van bijlage 1 van het RVV 1990, het verbod stil te staan op de Eksterlaan ten westen van de aansluiting Vergierdeweg op te heffen.

Situatieschets en :

Situatieschets 1 van 4

S ituatieschets 2 van 4

Situatieschets 3 van 4

Situatieschets 4 van 4

Aldus vastgesteld op 06 09 2018 te Haarlem

Namens het college van burgemeester en wethouders van gemeente Haarlem,

S.van Egmond

Hoofd afdeling Beheer en Beleid Openbare Ruimte

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in de Staatscourant. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

Naar boven