Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 26 november 2019, nr. IENW/BSK-2019/241159, tot wijziging van de Regeling taken Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen in verband met het vervallen van de taken van het CBR met betrekking tot heftrucks en reachtrucks

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op artikel 4aa, vierde lid, onderdeel b, juncto, eerste lid, onderdeel a, van de Wegenverkeerswet 1994;

BESLUIT:

ARTIKEL I

Artikel 1, onderdeel a, onder 4°, van de Regeling taken Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen vervalt onder vervanging van de puntkomma door een punt in artikel 1, onderdeel a, onder 3°.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2020.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

TOELICHTING

Algemeen

Deze regeling voorziet in het schrappen van de wettelijke taak van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (hierna: het CBR) om de examens voor heftruckbestuurders en reachtruckbestuurders af te nemen.

Voor bestuurders van heftrucks en reachtrucks nam het CBR tot 1 januari 2019 theorie- en praktijkexamens af. In de praktijk zijn drie ontwikkelingen zichtbaar die het schrappen van deze taak rechtvaardigen. Ten eerste bieden diverse commerciële partijen gelijksoortige dienstverlening aan, namelijk een opleiding met een gecombineerd examen.

Ten tweede gebruikten werkgevers de examens om invulling te geven aan de in de wetgeving omtrent arbeidsomstandigheden neergelegde instructieplicht van werkgevers. De genoemde examens zijn echter niet verplicht om de functie van heftruck of reachtruckbestuurder uit te oefenen. Aangezien de examens ook gevolgd kunnen worden bij commerciële partijen, hoeft deze taak niet langer door het CBR te worden uitgevoerd.

Ten derde liepen de examenaantallen bij het CBR al meerdere jaren terug, waardoor investeringen voor het actueel houden van de opleiding onder druk zijn komen te staan.

Als gevolg van deze ontwikkelingen is overheidshandelen niet langer gerechtvaardigd. Daarom is in overleg met sociale partners en opleidingsinstituten besloten de examinering en het toezicht op de examens door het CBR stop te zetten.

Kosten

Aangezien de examinering voor hef-en reachtruckbestuurders is overgenomen door commerciële partijen, is er sprake van een verschuiving van de kosten. De kosten voor de burger veranderen daarom niet. Om die reden is een ontwerp van deze regeling niet voorgelegd aan het Adviescollege toetsing regeldruk.

Internetconsultatie

Over de regeling heeft geen internetconsultatie plaatsgevonden. De regeling heeft geen noemenswaardige gevolgen voor burgers, bedrijven en instellingen, brengt geen ingrijpende verandering teweeg in de rechten en plichten van burgers en bedrijven en heeft evenmin ingrijpende gevolgen voor de uitvoeringspraktijk.

Inwerkingtreding

Met de inwerkingtredingsdatum is rekening gehouden met de vaste verandermomenten.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

Naar boven