Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 26 november 2019, nr. IENW/BSK-2019/238509, tot wijziging van de Regeling vakbekwaamheid bestuurders 2012 in verband met aanpassingen in de toetsmatrijzen van de theorie-examens voor vakbekwaamheid en de rijbewijscategorieën C en D, in verband met de implementatie van Richtlijn (EU) 2018/645 van het Europees Parlement en de Raad van 18 april 2018 tot wijziging van Richtlijn 2003/59/EG betreffende de vakbekwaamheid en de opleiding en nascholing van bestuurders van bepaalde voor goederen- en personenvervoer over de weg bestemde voertuigen en Richtlijn 2006/126/EG betreffende het rijbewijs (PbEU 2018, L 112)

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 156ga, tweede lid, 156h, tweede lid, 156ha, tweede lid, en 156i, tweede lid, van het Reglement rijbewijzen;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Regeling vakbekwaamheid bestuurders 2012 wordt als volgt gewijzigd:

A

Bijlage 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. In de rij beginnend met ‘1.1**’ wordt in de tweede kolom voor ‘medeweggebruiker(s)’ ingevoegd ‘(met name kwetsbare)’.

2. In de rij beginnend met ‘1.2**’ wordt de derde kolom als volgt gewijzigd:

a. Na ‘verkeersinzicht’ wordt ingevoegd ‘(waaronder herkennen, inschatten en voorkomen van potentieel gevaarlijke situaties)’.

b. De punt na ‘afleiding in het verkeer’ vervalt.

c. Er wordt aan de opsomming onder ‘Oplettendheid’ een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • afleiding in het voertuig (zoals gebruik elektronische apparatuur, eten en drinken, enz.).

3. In de rij beginnend met ‘4.1**’ vervalt in de derde kolom de punt na ‘gebaar’ en wordt aan de opsomming onder ‘Aanwijzingen’ een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • verlichte transparant.

4. In de rij beginnend met ‘5.1**’ wordt in de derde kolom ‘afmeting samenstel voertuigen’ vervangen door ‘afmeting (samenstel) voertuigen’.

5. In de rij beginnend met ‘6.1.**’ wordt de derde kolom als volgt gewijzigd:

a. Na het onderdeel ‘- besturen onder invloed’ wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:

  • verplichting meewerken onderzoek (psychomotorische functies, voorlopig ademonderzoek, speekseltest).

b. Het woord ‘ademonderzoek’ wordt vervangen door ‘adem-/bloedonderzoek’.

c. Het gedachtestreepje na ‘rijden met geschorst rijbewijs’ vervalt.

d. De punt na ‘begrippen (art. 1)’ vervalt.

e. Er wordt aan de opsomming onder ‘Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990’ een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • verbod op vasthouden mobiel elektronisch apparaat (art. 61a).

6. In de rij beginnend met ‘6.2**’ wordt in de derde kolom ‘zwakkere verkeersdeelnemers’ vervangen door ‘kwetsbare weggebruikers’.

7. In de rij beginnend met ‘7.3**’ wordt in de derde kolom ‘filters/filtratiemodule’ vervangen door ‘brandstoffilters/brandstoffiltratiemodule’.

8. De rij beginnend met ‘7.6**’ wordt als volgt gewijzigd:

a. In de tweede kolom wordt ‘noemen’ vervangen door ‘uitleggen’.

b. In de derde kolom wordt ‘’s avonds’ vervangen door ‘na de laatste rit/dienst’.

9. In de rij beginnend met ‘9.1**’ wordt in de tweede kolom ‘de soorten en het gebruik van de veersystemen’ vervangen door ‘de soorten en het gebruik en functie van de veersystemen’.

10. In de rij beginnend met ‘10.1’ wordt in de derde kolom ‘luchtdroger/luchtverzorgingsunit’ vervangen door ‘luchtdroger/luchtverzorgingsmodule’.

11. De rij beginnend met ‘10.3’ komt te luiden:

10.3

Kan de (gecombineerde) bediening van rem en retarder uitleggen.

Remsystemen en retarders:

– grenzen aan het gebruik van retarders

– gecombineerd gebruik van rem en retarder.

– de mogelijkheden tot vertraging en remmen bij afdalingen.

B

12. In de rij beginnend met ‘11.1’ wordt in de derde kolom na ‘niveau van het reservoir’ een punt ingevoegd en vervalt het laatste gedachtestreepje.

13. In de rij beginnend met ‘11.2**’ wordt in de derde kolom voor ‘verbinding’ ingevoegd ‘aandachtspunten van de’.

14. In de rij beginnend met ‘11.4**’ wordt in de tweede kolom ‘benoemen’ vervangen door ‘uitleggen’.

15. In de rij beginnend met ‘11.7’ wordt in de tweede kolom ‘benoemen’ vervangen door ‘uitleggen’.

16. In de rij beginnend met ‘11.8’ wordt in de vierde kolom ‘B’ vervangen door ‘R’.

B

Bijlage 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. De rij beginnend met ‘2.3’ komt te luiden:

2.3**

Kan uitleggen wanneer en op welke wijze gebruik kan worden gemaakt van de bestuurderondersteunende/assisterende systemen.

Bestuurderondersteunende/assisterende systemen:

– Lane Departure Warning System (LDWS)

– Lane Keeping Assist

– Adaptive/predictive/dynamic cruisecontrol

– Emergency brake assist

– Hill Start Aid

– Vermoeidheidsdetectie.

B

2. In de rij beginnend met ‘3.1**’ wordt na het onderdeel ‘- langdurige stops in het verkeer’ een onderdeel ingevoegd, luidende:

  • navigatiesysteem.

3. De rij beginnend met ‘4.3**’ wordt als volgt gewijzigd:

a. In de tweede kolom wordt na ‘documenten’ ingevoegd ‘en de aan boord mee te nemen documenten’.

b. In de derde kolom vervalt de punt na ‘TIR-carnet’ en wordt aan de opsomming onder ‘De douanedocumenten’ een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • Eurovignet.

4. In de rij beginnend met ‘4.8’ wordt in de derde kolom ‘universele en bilaterale ritmachtiging’ vervangen door ‘ritmachtiging en termijnmachtiging’.

5. De rij beginnend met ‘4.11’ komt te luiden:

4.11

Kan goederen herkennen waarvoor specifieke, begeleidende, documenten nodig zijn en noemen wanneer deze gebruikt moeten worden.

De documenten bij speciale ladingen:

– schriftelijke instructies (gevarenkaart)

– gezondheidsverklaring

– begeleidingsbrief bij afvalstoffen.

B

6. Na de rij beginnend met ‘4.12’ wordt een rij ingevoegd, luidende:

4.13

Kan het verbod op het gebruik van bepaalde wegen uitleggen.

– milieuzones

– tolheffingen.

B

7. In de rij beginnend met ‘6.5’ wordt in de derde kolom na ‘kentekenbewijs’ ingevoegd ‘en in het kentekenregister’.

8. In de rij beginnend met ‘6.8’ wordt in de vierde kolom ‘F’ vervangen door ‘B’.

9. In de rij beginnend met ‘7.5’ wordt in de derde kolom ‘afleiding door multimedia’ vervangen door ‘afleiding (bijvoorbeeld door multimedia, elektronische apparaten, eten, drinken, omgeving etc.)’.

10. In de rij beginnend met ‘7.6’ vervalt in de derde kolom de punt na ‘wegbeheerder’ en wordt aan de opsomming onder ‘Financieel’ een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • derving.

11. Na de rij beginnend met ‘7.8’ wordt een rij ingevoegd, luidende:

7.9

Kan uitleggen hoe te anticiperen op risico’s in het verkeer, deze te beoordelen en er zich aan aan te passen

– bewust zijn van en aanpassen aan verschillende weg-, verkeers- en weersomstandigheden

– anticiperen op naderende gebeurtenissen

– begrijpen hoe een reis moet worden voorbereid en gepland bij ongewone weersomstandigheden

– vertrouwd zijn met het gebruik van de bijbehorende veiligheidsuitrusting

– begrijpen wanneer een reis uitgesteld of geannuleerd moet worden wegens extreme weersomstandigheden

– gevaarlijke situaties met betrekking tot afmetingen en gewicht ten opzichte van kwetsbare weggebruikers.

B

12. In de rij beginnend met ‘8.1’ wordt in de derde kolom na het onderdeel ‘- voert ritvoorbereiding uit’ een onderdeel ingevoegd, luidende:

  • telt het aantal colli.

C

Bijlage 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. De rij beginnend met ‘2.3’ komt te luiden:

2.3**

Kan uitleggen wanneer en op welke wijze gebruik kan worden gemaakt van de bestuurderondersteunende/assisterende systemen.

Bestuurderondersteunende/assisterende systemen:

– Lane Departure Warning System (LDWS)

– Lane Keeping Assist

– Adaptive/predictive/dynamic cruisecontrol

– Emergency brake assist

– Hill Start Aid

– Vermoeidheidsdetectie.

B

2. In de rij beginnend met ‘3.1**’ vervalt in de derde kolom de punt na ‘volgafstand’ en wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • navigatiesysteem.

3. In de rij beginnend met ‘4.4**’ vervalt in de derde kolom ‘digitale tachograaf’.

4. De rij beginnend met ‘6.1’ komt te luiden:

6.1

Kan de krachten en de weerstanden verklaren die tijdens het rijden met een bus met passagiers en/of bagage optreden.

De krachten die op een voertuig en/of passagiers werken.

Aanpassing van de bewegingen in de lengte en zijwaarts.

De gewichtsverdeling.

Het zwaartepunt, de stabiliteit, het kantelmoment.

Rijden met een overbouw.

De risico’s bij optrekken en remmen.

Gedoseerd versnellen en soepel remmen.

B

5. In de rij beginnend met ‘6.4**’ vervallen in de derde kolom ‘Correct en veilig rijgedrag.’ en ‘De maatregelen ter voorkoming van diefstal.’ en worden na ‘De passagiersvoorzieningen.’ twee onderdelen ingevoegd, luidende:

Beheersen van conflicten tussen veilig rijden en andere taken als bestuurder.

Interactie met passagiers.

6. In de rij beginnend met ‘7.5’ wordt in de derde kolom ‘afleiding door multimedia’ vervangen door ‘afleiding (bijvoorbeeld door multimedia, elektronische apparaten, eten, drinken, omgeving, passagiers etc.)’.

7. In de rij beginnend met ‘7.6’ vervalt in de derde kolom de punt na ‘wegbeheerder’ en wordt aan de opsomming onder ‘Financieel’ een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • derving.

8. Na de rij beginnend met ‘7.8’ wordt een rij ingevoegd, luidende:

7.9

Kan uitleggen hoe te anticiperen op risico’s in het verkeer, deze te beoordelen en er zich aan aan te passen

– bewust zijn van en aanpassen aan verschillende weg-, verkeers- en weersomstandigheden

– anticiperen op naderende gebeurtenissen

– begrijpen hoe een reis moet worden voorbereid en gepland bij ongewone weersomstandigheden

– vertrouwd zijn met het gebruik van de bijbehorende veiligheidsuitrusting

– begrijpen wanneer een reis uitgesteld of geannuleerd moet worden wegens extreme weersomstandigheden

– gevaarlijke situaties met betrekking tot afmetingen en gewicht ten opzichte van kwetsbare weggebruikers.

B

9. In de rij beginnend met ‘9.2’ wordt in de derde kolom ‘KNV Busvervoer’ vervangen door ‘Busvervoer Nederland (KNV)’, wordt ‘KNV Taxivervoer’ vervangen door ‘Zorgvervoer en taxi (KNV)’ en vervalt het onderdeel ‘- Stichting Keurmerk Touringcarbedrijf.’.

10. In de rij beginnend met ‘9.3’ vervalt in de derde kolom de punt na ‘doelgroepenvervoer’ en wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • eigen vervoer.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 22 mei 2020.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

TOELICHTING

In verband met de implementatie van Richtlijn (EU) 2018/645 van het Europees Parlement en de Raad van 18 april 2018 tot wijziging van Richtlijn 2003/59/EG betreffende de vakbekwaamheid en de opleiding en nascholing van bestuurders van bepaalde voor goederen- en personenvervoer over de weg bestemde voertuigen en Richtlijn 2006/126/EG betreffende het rijbewijs (PbEU 2018, L 112) (hierna te noemen: richtlijn (EU) 2018/645) zijn met deze regeling aanpassingen in de toetsmatrijzen voor de rijbewijs- en vakbekwaamheidstheorie-examens C en D doorgevoerd waarmee de te examineren onderwerpen zijn aangepast aan de stand van de moderne techniek. Daarnaast heeft het CBR de vorige wijziging van de toetsmatrijzen geëvalueerd, op basis waarvan kleine verbeteringen zijn doorgevoerd.

Gevolgen

Deze regeling heeft geringe gevolgen voor de administratieve lasten en/of inhoudelijke nalevingskosten. Deze geringe gevolgen bestaan uit de kennisnamekosten voor de sector en uit de kosten die de instellingen moeten maken om toets-materiaal aan te passen naar de nieuwe vereisten. De wijzigingen zijn afgestemd met de branche. Opleiders zijn via een klankbordgroep op de hoogte van het feit dat er wijzigingen komen. Uitgevers van het lesmateriaal hebben de toetsmatrijzen al eerder, onder embargo, ontvangen en konden dus al aan de slag met het aanpassen van het lesmateriaal. Om die reden is afgezien van internetconsultatie. Het Adviescollege Toetsing Regeldruk heeft geen formeel advies uitgebracht, omdat de regeling geen omvangrijke regeldrukeffecten tot gevolg heeft.

Inwerkingtreding

De aangepaste toetsmatrijzen treden per 22 mei 2020 in werking. Dit is in afwijking van het systeem van vaste verandermomenten. Dit is gerechtvaardigd doordat sprake is van implementatie van een deel van richtlijn (EU) 2018/645. De implementatieregelgeving moet op grond van die richtlijn in werking treden vóór 23 mei 2020. Een uitzondering op het systeem van vaste verandermomenten is mogelijk wanneer het implementatie van bindende EU-rechtshandelingen betreft (aanwijzing 4.17, vijfde lid, aanhef en onderdeel d, van de Aanwijzingen voor de regelgeving). Deze regeling is een half jaar voor de inwerkingtreding gepubliceerd. Op deze manier hebben met name uitgevers, opleiders en toekomstige kandidaten ruim de tijd om de aanpassingen te internaliseren en te verwerken in bijvoorbeeld opleidings-, cursus- en examenmaterialen.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

Naar boven