Ontwerp Verkeersbesluit instellen doodlopende weg uitgezonderd (brom)fietsers Gemeente Bergen op Zoom

Logo Bergen op Zoom

 

 

 

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Bergen op Zoom,

Gelet op de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht,

Overwegende:

Dat op grond van artikel 15, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Dat op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 het college van burgemeester en wethouders bevoegd is tot het nemen van verkeersbesluiten.

Uit het oogpunt van:

 

  • 1.

    Het verzekeren van de veiligheid op de wegen;

  • 2.

    Het beschermen van de aanwonenden, weggebruikers en passagiers;

  • 3.

    Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.

 

Het voornemen bestaat om:

Een doodlopende weg in te stellen voor de Karmel vanaf de Slingeweg tot de Randweg West, uitgezonderd (brom)fietsers. Door middel van plaatsing bord L08 en onderbord OB54 wordt dit aangeduid op de kruising Slingerweg – Karmel. Zie de bij dit voornemen behorende situatieschets.

 

Op de Randweg West wordt een fysieke maatregel getroffen door de berm met opsluitband door te trekken en te verbinden met elkaar. Hiermee wordt het onmogelijk om snel verkeer tussen de Randweg West en de Karmel uit te wisselen. Hier worden tijdelijke attentieborden geplaatst met ‘situatie gewijzigd’ en ‘Karmel volg route Burgerhout’.

 

Motivering:

Door uitvoering te geven aan dit voorgenomen besluit ontstaat direct een verkeersveiligheidsverhogende situatie. Nu is het snelheidsverschil tussen verkeer op de Randweg West, dat onderdeel uitmaakt van de groene golf, en de Karmel te groot. Dit geldt voor zowel afslaand verkeer vanaf de Randweg West de Karmel in als verkeer dat vanuit de Karmel de Randweg West opdraait.

 

Tevens is geen uitvoegstrook aanwezig op de Randweg West, waardoor een sterk remmende werking optreedt in de verkeerstroom van de groene golf op de Randweg West. Dit zorgt voor onverwachte situaties, waardoor een verhoogde kans op kop/ staart conflicten kan ontstaan. Daarbij kruist afslaand (vracht)verkeer vanaf de Randweg de Karmel in een fietspad hetgeen de kans op dodehoek ongevallen vergroot.

 

In het kader van Duurzaam Veilig zijn aansluitingen tussen de snelheidsregimes van 70 km/h en 50 km/h met een voorrangsregeling (bebording B6) niet meer gewenst. Door de Karmel doodlopend te maken, wordt het principe van Duurzaam Veilig gevolgd.

     

Advies Politie

De politie heeft dit ontwerpbesluit aan een nader onderzoek onderworpen. Hierop zijn vanuit de politie geen bezwaren geuit.

 

Ontwerpverkeersbesluit:

  • 1.

    Het instellen van een doodlopende weg Karmel door plaatsing van bord L08 uitgezonderd (brom)fietsers door plaatsing bord OB54.

  • 2.

    Het fysiek afsluiten van de mogelijkheid om met snel verkeer vanaf de Randweg-West de Karmel in te rijden.

  • 3.

    Dit ontwerpverkeersbesluit vast te stellen en te publiceren.

  • 4.

    De uniforme voorbereidingsprocedure op te starten conform afdeling 3.4 van de algemene wet bestuursrecht.

  • 5.

    De datum van openbaarmaking van dit ontwerpverkeersbesluit te bepalen op 20 november 2019.

 

Bergen op Zoom, 11 november 2019.

Het college van burgemeester en wethouders van Bergen op Zoom,

Namens het college,

   

Naar boven