Verkeersbesluit: Realisatie openbare parkeerplaats uitsluitend bestemd voor auto's aan de Pastoor Ceijssensstraat, Sint Odiliënberg

Logo Roerdalen

Gem.reg.nr. Z19-013061

Specialist Verkeer G. Brings

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ROERDALEN

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht; -

Overwegende:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Uit het oogpunt van:

Het verzekeren van de veiligheid op de wegen;

Het beschermen van de weggebruikers en passagiers ;

Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Is het gewenst om

Een parkeerplaats uitsluitend voor auto’s te realiseren aan de zuidzijde van het Integraal Kindcentrum ’t Kempke gelegen aan de Past. Ceijssensstraat.

Motivering

Momenteel wordt basisschool ’t Kempke verbouwd tot een Integraal Kindcentrum (IKC). Dit betekent dat behalve de basisschool er gevestigd wordt er ook nog een vijftal andere bestemmingen in dit nieuwe gebouw worden gehuisvest. De andere vijf bestemmingen zijn in dit gebouw zijn een kinderdagverblijf (KDV), Peuterspeelzaal (PSZ), Pedagogisch Sociaal Werk (PSW), buitenschoolse opvang (BSO) en een combinatie van Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW) en Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). Doordat in de vernieuwbouw meerdere bestemmingen worden gehuisvest, heeft dit ook gevolgen voor het halen en brengen van de kinderen van een bepaalde doelgroep.

Aan de Past. Ceijssensstraat 5 komt de nieuwe locatie van het IKC ’t Kempke te liggen. Gedurende de openingstijden vangt deze locatie bijna 240 kinderen op. Vanaf 7:00 uur, wanneer de kinderen worden gebracht, en tot en met 19:00 uur, wanneer de kinderen weer worden opgehaald, is dan ook erg druk in de straat. Parkeerplaatsen zijn er rondom deze tijdstippen nauwelijks. Bewoners uit de omgeving zijn vaak ’s ochtends nog niet vertrokken of juist ’s middags op tijd terug. Hierdoor parkeren bezoekers vaak elders of juist hinderlijk om nabij de hoofdingang te kunnen staan. Om de situatie voor alle belanghebbenden aangenamer te maken, is de gemeente voornemens om een parkeerplaats voor uitsluitend auto’s te realiseren aan de zuidzijde van het IKC ’t Kempke.

De nieuw te realiseren parkeerplaats voor auto’s zorgt ervoor dat medewerkers, leerkrachten en ouders die hun kinderen brengen en halen een eigen plek krijgen. Daardoor zal er minder in de wijk geparkeerd hoeven worden, wat weer ten goede komt van de leefbaarheid van de bewoners uit de omgeving. Daarnaast voorziet deze plek in een goede manier om kinderen tijdens een drukke periode in de straat veilig op locatie te brengen. Dit resulteert in een verbeterde verkeersveiligheid. Al met al wordt op deze manier de leefbaarheid en bruikbaarheid van het gebied dus gewaarborgd. En andere positieve bijkomstigheid is dat deze parkeerplaats dubbel gebruikt kan worden. Als het IKC ’t Kempke gesloten is in de avonduren en in het weekend kunnen de bewoners gebruik maken van deze parkeerplaats uitgezonderd bedrijfsbusjes.

Juridisch kader verkeersbesluit

Van belang zijn de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW). In artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen en verwijderen van verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In het BABW is nader gespecificeerd voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit nodig is.

In artikel 15, lid 2 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen of verwijderen van (fysieke) maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers die gebruik kunnen maken van een weg een verkeersbesluit is vereist.

Artikel 12 van het BABW bepaalt dat:

De plaatsing of verwijdering van de hierna genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit:

a) de borden die zijn opgenomen in de hoofdstukken A tot en met G van bijlage1,

behorende bij het RVV 1990, uitgezonderd de borden C22 en E9, alsmede de borden E4,

E12 en E13, tenzij onder deze verkeersborden een onderbord als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel d, wordt aangebracht;

b) de volgende verkeerstekens op het wegdek:

1. doorgetrokken strepen;

2. aanduiding van fietsstroken;

3. aanduiding van busstroken en busbanen;

4. voetgangersoversteekplaatsen;

5. gele doorgetrokken strepen;

6. gele onderbroken strepen

7. haaientanden

In onderstaande tekst wordt aangegeven waar borden worden geplaatst en markeringen worden aangebracht.

Uit artikel 12 BABW blijkt dat voor het plaatsen of verwijderen van fysieke maatregelen, zoals drempels en inritconstructies, geen verkeersbesluit vereist is. Deze fysieke maatregelen vallen dan ook buiten het verkeersbesluit.

Aanpak en inrichting

Uitvoering van de maatregel gebeurt door het plaatsen van het verkeersbord E8 (parkeergelegenheid alleen bestemd voor de voertuigcategorie, of groep voertuigen, die op het bord is aangegeven). In deze situatie geldt dit alleen voor auto’s. Uitvoering conform situatietekening Z19-013061.

Belangenafweging

Overwegende dat:

- Het nieuwe Integraal Kindcentrum ’t Kempke als de omliggende ruimte volledig opnieuw ingericht worden ten behoeve van efficiënter en duurzamer gebruik;

- In de huidige situatie tijdens de breng- en haalmomenten van leerlingen van basisschool ’t Kempke vaak dubbel geparkeerd wordt, omdat er ter hoogte van de school geen vrije parkeerplaatsen zijn om leerlingen af te kunnen zetten dan wel op te kunnen halen;

- Met deze verkeersmaatregel een veilige plek gecreëerd wordt om schoolgaande kinderen snel te kunnen afzetten zonder het doorgaande verkeer te hinderen;

- Voor de doorstroming en verkeersveiligheid het van belang is dat de rijbaan van de Past. Ceijssensstraat niet geblokkeerd wordt door voertuigen die kinderen komen brengen en/of halen;

- Deze oplossing besproken is met de school en bewoners tijdens een drietal informatie avonden;

- Het openbare terrein rondom het IKC dat met gemotoriseerd verkeer bereikbaar is, voorzien wordt van een parkeerterrein;

- Voor zover belanghebbenden nadelige gevolgen ondervinden van het besluit deze niet onevenredig zijn in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen (artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht).

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is overleg gepleegd omtrent deze maatregel met de taakaccenthouder verkeer van de basiseenheid Echt-Susteren-Roerdalen van de politieregio Limburg en dat zij positief adviseert. Het betreffende overleg heeft plaatsgevonden op vrijdag 15 november 2019.

BESLUIT

  • I

    Realiseren van een parkeerplaats uitsluitend voor auto's aan de Past. Ceijssensstraat gelegen aan de zuidzijde van het Integraal Kuindcentrum 't Kempke;

  • II

    Een en ander uit te voeren door het plaatsen van het verkeersbord E8 (RVV 1990, parkeergelegenheid alleen bestemd voor de voertuigcategorie, of groep voertuigen, die op het bord is aangegeven), conform bijgvoegde situatietekening Z19-013061;

St. Odiliënberg, 11 november 2019

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen,

krachtens mandaat,

 

G (Guus) Brings Specialist Verkeer

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Roerdalen, Postbus 6099, 6077 ZH Sint Odiliënberg. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:

  • a)

    naam en adres

  • b)

    de dagtekening

  • c)

    omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is; Verkeersbesluit "Z19-013061 Realisatie openbare parkeerplaats uitsluitend bestemd voor auto's aan de Pastoor Ceijssensstraat te Sint Odiliënberg"

  • d)

    de gronden van het bezwaar

Naar boven