Verkeersbesluit: Instellen Kiss & Ride zone aan de Pastoor Ceijssensstraat, Sint Odiliënberg

Logo Roerdalen

Gem.reg.nr. Z19-013060

Specialist Verkeer G. Brings

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ROERDALEN

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht; -

Overwegende:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Uit het oogpunt van:

Het verzekeren van de veiligheid op de wegen;

Het beschermen van de weggebruikers en passagiers ;

Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Is het gewenst om

Een Kiss & Ride zone in te stellen aan de noordzijde nabij de hoofdingang van het Integraal Kindcentrum ’t Kempke.

Motivering

Momenteel wordt basisschool ’t Kempke verbouwd tot een Integraal Kindcentrum (IKC). Dit betekent dat behalve de basisschool er gevestigd wordt er ook nog een vijftal andere bestemmingen in dit nieuwe gebouw worden gehuisvest. De andere vijf bestemmingen zijn in dit gebouw zijn een kinderdagverblijf (KDV), Peuterspeelzaal (PSZ), Pedagogisch Sociaal Werk (PSW), buitenschoolse opvang (BSO) en een combinatie van Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW) en Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). Doordat in de vernieuwbouw meerdere bestemmingen worden gehuisvest, heeft dit ook gevolgen voor het halen en brengen van de kinderen van een bepaalde doelgroep.

Aan de Past. Ceijssensstraat 5 komt de nieuwe locatie van het IKC ’t Kempke te liggen. Gedurende de openingstijden vangt deze locatie bijna 240 kinderen op. Vanaf 7:00 uur, wanneer de kinderen worden gebracht, en tot en met 19:00 uur, wanneer de kinderen weer worden opgehaald, is dan ook erg druk in de straat. Parkeerplaatsen zijn er rondom deze tijdstippen nauwelijks. Bewoners uit de omgeving zijn vaak ’s ochtends nog niet vertrokken of juist ’s middags op tijd terug. Hierdoor parkeren bezoekers vaak elders of juist hinderlijk om nabij de hoofdingang te kunnen staan. Om de situatie voor alle belanghebbenden aangenamer te maken, is de gemeente voornemens om een Kiss & Ride zone in te stellen voor de hoofdingang van het IKC ’t Kempke.

Doordat de Kiss & Rideplek ruimte biedt aan een snelle manier van afhandelen, zal het verkeer beter doorstromen. Daardoor zal er minder in de wijk geparkeerd hoeven worden, wat weer ten goede komt van de leefbaarheid van de bewoners uit de omgeving. Daarnaast voorziet deze plek in een goede manier om kinderen tijdens een drukke periode in de straat veilig op locatie te brengen. Dit resulteert in een verbeterde verkeersveiligheid. Al met al wordt op deze manier de leefbaarheid en bruikbaarheid van het gebied dus gewaarborgd.

Juridisch kader verkeersbesluit

Van belang zijn de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW). In artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen en verwijderen van verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In het BABW is nader gespecificeerd voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit nodig is.

In artikel 15, lid 2 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen of verwijderen van (fysieke) maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers die gebruik kunnen maken van een weg een verkeersbesluit is vereist.

Artikel 12 van het BABW bepaalt dat:

De plaatsing of verwijdering van de hierna genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit:

a) de borden die zijn opgenomen in de hoofdstukken A tot en met G van bijlage1,

behorende bij het RVV 1990, uitgezonderd de borden C22 en E9, alsmede de borden E4,

E12 en E13, tenzij onder deze verkeersborden een onderbord als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel d, wordt aangebracht;

b) de volgende verkeerstekens op het wegdek:

1. doorgetrokken strepen;

2. aanduiding van fietsstroken;

3. aanduiding van busstroken en busbanen;

4. voetgangersoversteekplaatsen;

5. gele doorgetrokken strepen;

6. gele onderbroken strepen

7. haaientanden

In onderstaande tekst wordt aangegeven waar borden worden geplaatst en markeringen worden aangebracht.

Uit artikel 12 BABW blijkt dat voor het plaatsen of verwijderen van fysieke maatregelen, zoals drempels en inritconstructies, geen verkeersbesluit vereist is. Deze fysieke maatregelen vallen dan ook buiten het verkeersbesluit.

Aanpak en inrichting

Uitvoering van de maatregel gebeurt door het plaatsen van het verkeersbord E12. Uitvoering conform situatietekening Z19-013060.

Belangenafweging

Overwegende dat:

- Aan de Past. Ceijssensstraat IKC ’t Kempke gelegen is;

- Bij de bouw van het IKC ruimte gereserveerd is voor een kiss & ride zone voor de hoofdingang van het IKC;

- De parkeerdruk met name tijdens de breng- en haaltijden van de diverse doelgroepen van het IKC een probleem zal vormen;

- Bewoners gebruik maken van de Past. Ceijssensstraat voor het parkeren van hun voertuigen;

- Ouders van schoolgaande kinderen de Past. Ceijssensstraat eveneens gebruiken om te parkeren ten behoeve van het brengen en halen van hun kinderen;

- Op 20 november 2018, 14 juni 2019 en 10 oktober 2019 een drietal informatieavonden op uitnodiging zijn gehouden met aanwonenden, ouders en andere belanghebbenden over de verbetering van de verkeersveiligheid van de Past. Ceijssensstraat. Er is met de aanwezigen gesproken over de problemen en diverse mogelijke oplossingen. Alle aanwezigen herkennen de problematiek van de gevaarlijke situatie op de Past. Ceijssensstraat en zij kunnen zich vinden in de door de gemeente voorgestelde maatregelen;

- Deze maatregelen voorzien in het aanbrengen van (extra) parkeerfaciliteiten en het beter vormgeven van de schoolomgeving;

- Onderdeel van deze schoolomgeving het aanwijzen van een kiss & ride zone voor het brengen en halen van kinderen is;

- Op deze manier de parkeercapaciteit zo optimaal mogelijk benut wordt;

- Voor zover belanghebbenden nadelige gevolgen ondervinden van het besluit deze niet onevenredig zijn in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen (artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht).

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is overleg gepleegd omtrent deze maatregel met de taakaccenthouder verkeer van de basiseenheid Echt-Susteren-Roerdalen van de politieregio Limburg en dat zij positief adviseert. Het betreffende overleg heeft plaatsgevonden op vrijdag 15 november 2019.

BESLUIT

  • I

    Instellen van een Kiss & Ride zone aan de Past. Ceijssensstraat ter hoogte van de hoofdingang van het Integraal Kindcentrum 't Kempke;

  • II

    Een en ander uit te voeren door het plaatsen van het verkeersbord E12, conform situatietekening Z19-013060;

St. Odiliënberg, 11 november 2019

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen,

krachtens mandaat,

 

G (Guus) Brings Specialist Verkeer

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Roerdalen, Postbus 6099, 6077 ZH Sint Odiliënberg. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:

  • a)

    naam en adres

  • b)

    de dagtekening

  • c)

    omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is; Verkeersbesluit "Z19-013060 Instellen Kiss & Ride zone aan de Pastoor Ceijssensstraat te Sint Odiliënberg"

  • d)

    de gronden van het bezwaar

Naar boven