Verkeersbesluit: Instellen eenrichtingsverkeer aan de Pastoor Ceijssensstraat, Sint Odiliënberg

Logo Roerdalen

Gem.reg.nr. Z19-013059

Specialist Verkeer G. Brings

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ROERDALEN

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht; -

Overwegende:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Uit het oogpunt van:

Het verzekeren van de veiligheid op de wegen;

Het beschermen van de weggebruikers en passagiers ;

Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Is het gewenst om

Eenrichtingsverkeer in te stellen in de Past. Ceijssensstraat, gelegen tussen de Bernardlaan en de Kanunnik Willemsestraat in Sint Odiliënberg.

Motivering

Momenteel wordt basisschool ’t Kempke verbouwd tot een Integraal Kindcentrum (IKC). Dit betekent dat behalve de basisschool er gevestigd wordt er ook nog een vijftal andere bestemmingen in dit nieuwe gebouw worden gehuisvest. De andere vijf bestemmingen zijn in dit gebouw zijn een kinderdagverblijf (KDV), Peuterspeelzaal (PSZ), Pedagogisch Sociaal Werk (PSW), buitenschoolse opvang (BSO) en een combinatie van Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW) en Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). Doordat in de vernieuwbouw meerdere bestemmingen komen die ook zorgen voor meer verkeer en dus ook meer verkeersbewegingen. Is er nu een kans om de verkeersituatie en de verkeersveiligheid in de Past. Ceijssensstraat aan te pakken en te verbeteren. Momenteel wordt in de straat gedeeltelijk op de rijbaan geparkeerd. Met name tijdens de breng- en haalmomenten van de basisschool is het een verkeerschaos. Doordat ouders, opa’s en oma’s en verzorgers van de kinderen hun auto’s en fietsen overal parkeren en bij voorkeur zo dicht mogelijk bij de ingang van de school. Hierdoor wordt de doorstroming in de straat belemmerd. Om deze chaos enigszins in goede banen te leiden en meer structuur te brengen in de aan- en afvoer van kinderen is een eenrichtingsverkeer nodig.

Het eenrichtingsverkeer wordt ingesteld in de richting vanuit de Bernardlaan richting de Kanunnik Willemsestraat.

Aan de zijde van de Bernardlaan ter hoogte van de ingang nieuwe parkeerplaats wordt he bord C03, eenrichtingsweg, met onderbord OB54 uitgezonderd (brom)fietsers, geplaatst. Aan de zijde van de Kanunnik Willemsestraat wordt het bord C02, eenrichtingsweg in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, met onderbord OB54, uitgezonderd (brom)fietsers, geplaatst.

Juridisch kader verkeersbesluit

Van belang zijn de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW). In artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen en verwijderen van verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In het BABW is nader gespecificeerd voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit nodig is.

In artikel 15, lid 2 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen of verwijderen van (fysieke) maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers die gebruik kunnen maken van een weg een verkeersbesluit is vereist.

Artikel 12 van het BABW bepaalt dat:

De plaatsing of verwijdering van de hierna genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit:

a) de borden die zijn opgenomen in de hoofdstukken A tot en met G van bijlage1,

behorende bij het RVV 1990, uitgezonderd de borden C22 en E9, alsmede de borden E4,

E12 en E13, tenzij onder deze verkeersborden een onderbord als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel d, wordt aangebracht;

b) de volgende verkeerstekens op het wegdek:

1. doorgetrokken strepen;

2. aanduiding van fietsstroken;

3. aanduiding van busstroken en busbanen;

4. voetgangersoversteekplaatsen;

5. gele doorgetrokken strepen;

6. gele onderbroken strepen

7. haaientanden

In onderstaande tekst wordt aangegeven waar borden worden geplaatst en markeringen worden aangebracht.

Uit artikel 12 BABW blijkt dat voor het plaatsen of verwijderen van fysieke maatregelen, zoals drempels en inritconstructies, geen verkeersbesluit vereist is. Deze fysieke maatregelen vallen dan ook buiten het verkeersbesluit.

Aanpak en inrichting

Uitvoering van de maatregel gebeurt door het plaatsen van de verkeersborden C2 en C3 (RVV 1990) inclusief het onderbord OB54 (RVV 1990). Uitvoering conform situatietekening Z19-013059.

Belangenafweging

Overwegende dat:

- Op 20 november 2018, 14 juni 2019 en 10 oktober 2019 een drietal informatieavonden op uitnodiging zijn gehouden met aanwonenden, ouders en andere belanghebbenden over de verbetering van de verkeersveiligheid van de Past. Ceijssensstraat. Er is met de aanwezigen gesproken over de problemen en diverse mogelijke oplossingen. Alle aanwezigen herkennen de problematiek van de gevaarlijke situatie op de Past. Ceijssensstraat en zij kunnen zich vinden in de door de gemeente voorgestelde maatregelen;

- Er sprake is van een onrustige verkeerssituatie tijdens met name de breng- en haalmomenten rondom basisschool ’t Kempke aan de Past. Ceijssensstraat in Sint Odiliënberg;

- De gemeente de schoolomgeving van basisschool ’t Kempke heeft onderzocht op diverse dagen en weken;

- De gemeente heeft geconstateerd dat de breng- en haalmomenten veelal chaotisch verlopen;

- De Past. Ceijssensstraat een smal wegprofiel kent, hetgeen leidt tot gevaarlijke, ongewenste en onoverzichtelijke verkeerssituaties;

- Het instellen van een eenrichtingsverkeer, met uitzondering van (brom)fietsverkeer, voor de Past. Ceijssensstraat, een minder chaotische verkeerssituatie met zich meebrengt;

- De richting van de eenrichtingsverkeer gekozen is zodat woon-werkverkeer middels deze route de wijk kan verlaten;

- Middels deze route sluipverkeer rondom het Integraal Kindcentrum (IKC) ’t Kempke wordt voorkomen;

- Doordat de Kanunnik Willemsestraat tweerichtingsverkeer kent, de ontsluiting van de achterliggende buurten gegarandeerd is;

- Dit een rustiger wegbeeld met zich meebrengt;

- Weliswaar enkele bewoners te maken krijgen met een “omrijfactor”, maar dat deze omrijfactor minimaal is en niet opweegt tegen de voordelen van het instellen van een eenrichtingsverkeer voor de straat;

- Voor zover belanghebbenden nadelige gevolgen ondervinden van het besluit deze niet onevenredig zijn in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen (artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht).

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is overleg gepleegd omtrent deze maatregel met de taakaccenthouder verkeer van de basiseenheid Echt-Susteren-Roerdalen van de politieregio Limburg en dat zij positief adviseert. Het betreffende overleg heeft plaatsgevonden op vrijdag 15 november 2019.

BESLUIT

  • I

    Instellen van een eenrichtingsweg op de Past. Ceijssensstraat, het gedeelte gelegen hoogte van de ingang van de nieuwe parkeerplaats tot aan het kruispunt Kanunnik Willemsestraat;

  • II

    Een en ander uit te voeren door het plaatsen van de verkeersborden C02 en C03 (RVV 1990) inclusief het onderbord OB54 uitgezonderd (brom)fieters, conform situatietekening Z19-013059;

St. Odiliënberg, 11 november 2019

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen,

krachtens mandaat,

 

G (Guus) Brings Specialist Verkeer

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Roerdalen, Postbus 6099, 6077 ZH Sint Odiliënberg. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:

  • a)

    naam en adres

  • b)

    de dagtekening

  • c)

    omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is; Verkeersbesluit "Z19-013059 Instellen eenrichtingsverkeer aan de Pastoor Ceijssensstraat te Sint Odiliënberg"

  • d)

    de gronden van het bezwaar

Naar boven