Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Nieuwe Bennebroekerweg

Logo Haarlemmermeer

Onderwerp: verkeersmaatregelen voor de aanleg van een turborotonde op de Nieuwe Bennebroekerweg ter hoogte van de verbindingsweg Tudorpark.

Nummer: X.2019.14658

Gelet op het volgende:

• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

• Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

    • a.

      het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • b.

      het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • c.

      het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • d.

      het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

    • a.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

• Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

 

Overwegingen en motivatie

Voor de ontsluiting van de wijk Tudorpark in Hoofddorp is een verbindingsweg aangelegd tussen de Bennebroekerweg en de Nieuwe Bennebroekerweg. De verbindingsweg sluit aan op de Nieuwe Bennebroekerweg door middel van een zogenaamde turborotonde. Deze rotondevormgeving biedt voldoende capaciteit om zowel het verkeer van- en naar Tudorpark als het doorgaande verkeer op de Nieuwe Bennebroekerweg vlot en verkeersveilig af te wikkelen. De minder geschikte Bennebroekerweg wordt hiermee bovendien flink ontlast wat ook ten goede komt aan de verkeersveiligheid op deze weg. Daarnaast biedt deze ontsluiting het alternatief voor het verkeer dat voorheen over de brug over de Ringvaart van de Bennebroekerweg naar de Hoofdweg Oostzijde (en vice versa) reed. Met de herinrichting van dat kruispunt is dat namelijk niet meer mogelijk. Langzaam verkeer, landbouwverkeer en nood- en hulpdiensten zijn hier overigens van uitgezonderd.

De verbindingsweg passeert de bestaande bebouwde komgrens. Daarom zijn de borden H1 en H2 geplaatst. In de verkeersbesluit worden de maatregelen getroffen met betrekking tot de nieuwe aansluiting van de verbindingsweg met de Nieuwe Bennebroekerweg in de vorm van een turborotonde.

 

Maatregelen (bebording en belijning)

  • 1.

    het aanleggen en aanduiden van een turborotonde (borden conform model D1 RVV 1990) op de aansluiting van de verbindingsweg vanuit Tudorpark met de Nieuwe Bennebroekerweg;

  • 2.

    het bepalen van de rijrichting (borden conform model D2 RVV 1990) bij de middengeleiders op de Nieuwe Bennebroekerweg ter hoogte van de turborotonde;

  • 3.

    het regelen van de voorrang ter hoogte van de turborotonde (borden conform model B6 RVV 1990 en haaientanden conform artikel 80 RVV 1990) op de verbindingsweg en de Nieuwe Bennebroekerweg, zodanig dat verkeer op de verbindingsweg en het verkeer op de Nieuwe Bennebroekerweg voorrang verleent aan verkeer op de rotonde.

  • 4.

    op de Nieuwe Bennebroekerweg geldt een geslotenverklaring voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen (bord conform model C9 RVV 1990) en voetgangers (bord conform model C16 RVV 1990). Om te voorkomen dat deze verkeersdeelnemers niet verder kunnen, is de verbindingsweg voor deze categorieën weggebruikers gesloten;

  • 5.

    het instellen van een rijstrookindeling en verplichte rijrichtingen op de Nieuwe Bennebroekerweg voor de rotonde op de aansluiting met de verbindingsweg (markering conform artikel 78 RVV 1990);

  • 6.

    voor de rotonde worden waarschuwingsborden geplaatst voor de (verhoogde) rijbaanscheiding van de turbo rotonde (borden conform model J37 RVV 1990 met onderbord “verhoogde rijbaanscheiding”).

De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer TBZ–CT–DO–0061.

 

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

• artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

• artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

• artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregel wordt geen van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 geschaad.

 

Belangenafweging

Bewoners

De realisatie van de turborotonde is in het belang van bewoners. Met name die van de direct aangelegen woonwijk Tudorpark. De turborotonde biedt een directe aansluiting op het hoofdwegennet waarmee de bereikbaarheid verbetert. Doordat de Bennebroekerweg hiermee ontlast wordt, verbeteren ook op deze weg de verkeersveiligheid en leefbaarheid.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

Het doorgaand verkeer op de Nieuwe Bennebroekerweg kan in geringe mate hinder ondervinden van de turborotonde. Deze aansluiting zorgt ervoor dat het verkeer op de Nieuwe Bennebroekerweg niet met 80 km/u door kan rijden. De aansluiting is echter noodzakelijk om de woonwijk Tudorpark vlot te kunnen ontsluiten en de turborotonde biedt ruim voldoende capaciteit om al het verkeer vlot af te wikkelen.

Langzaam verkeer

De realisatie van de turborotonde heeft geen gevolgen voor langzaam verkeer. Zij maken geen gebruik van de turborotonde.

Openbaar vervoer

Het openbaar vervoer op de Nieuwe Bennebroekerweg kan in geringe mate hinder ondervinden van de turborotonde. Deze aansluiting zorgt ervoor dat zij op de Nieuwe Bennebroekerweg niet met 80 km/u door kunnen rijden. De aansluiting is echter noodzakelijk om de woonwijk Tudorpark vlot te kunnen ontsluiten en de turborotonde biedt ruim voldoende capaciteit om al het verkeer vlot af te wikkelen.

Nood- en hulpdiensten

Ook de nood- en hulpdiensten kunnen in geringe mate hinder ondervinden van de turborotonde omdat zij ook niet meer met 80 km/u door kunnen blijven rijden op de Nieuwe Bennebroekerweg. De aansluiting is echter noodzakelijk om de woonwijk Tudorpark vlot te kunnen ontsluiten en de turborotonde biedt ruim voldoende capaciteit om al het verkeer vlot af te wikkelen. De verhoogde rijbaanscheiding is zodanig dat er in geval van nood wel overheen gereden kan worden. Daarnaast zorgt de direct aansluiting van Tudorpark wel voor een betere bereikbaarheid vanaf het hoofdwegennet.

Landbouwvoertuigen

De realisatie van de turborotonde heeft geen gevolgen voor landbouwverkeer. Zij maken geen gebruik van de turborotonde.

Algemeen belang

Met de realisatie van de turborotonde wordt een vlotte en verkeersveilige afwikkeling verzorgd van en naar met name de wijk Tudorpark. Omdat daarmee de Bennebroekerweg ontlast en verkeersveiliger wordt is dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregel in het algemeen belang is en in bijzonder in het belang van bewoners van Tudorpark en bewoners aan de Bennebroekerweg. Ondanks de geringe hinder die doorgaand verkeer, openbaar vervoer en nood- en hulpdiensten kunnen ondervinden worden hun belangen niet onevenredig geschaad.

 

Voorbereiding en overleg

De realisatie van de turborotonde is een onderdeel van de ontwikkeling van de wijk Tudorpark. Hiervoor zijn in het voortraject diverse bijeenkomsten georganiseerd. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 15-10-2019 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

 

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer TBZ–CT–DO–0061, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

  • 1.

    het aanduiden van een turborotonde op de aansluiting van de verbindingsweg vanuit Tudorpark met de Nieuwe Bennebroekerweg door het aanbrengen van borden conform model D1 uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990;

  • 2.

    het bepalen van de rijrichting door het aanbrengen van borden conform model D2 uit bijlage 1 van het RVV 1990 bij de middengeleiders op de Nieuwe Bennebroekerweg ter hoogte van de turborotonde;

  • 3.

    het regelen van de voorrang ter hoogte van de turborotonde door het aanbrengen van borden conform model B6 uit bijlage 1 van het RVV 1990 en haaientanden conform artikel 80 RVV 1990 op de verbindingsweg en de Nieuwe Bennebroekerweg, zodanig dat verkeer op de verbindingsweg en het verkeer op de Nieuwe Bennebroekerweg voorrang verleent aan verkeer op de rotonde;

  • 4.

    het aanduiden van een geslotenverklaring voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen en voetgangers door het plaatsen van borden conform model C9 en C16 uit bijlage 1 van het RVV 1990 op de verbindingsweg, direct vanaf de Bennebroekerweg;

  • 5.

    het instellen van een rijstrookindeling en verplichte rijrichtingen op de Nieuwe Bennebroekerweg voor de rotonde op de aansluiting met de verbindingsweg door het aanbrengen van markering conform artikel 78 RVV 1990;

  • 6.

    Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 20 november 2019.

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Vakdisciplines,

 

 

M. Koster

 

 

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Naar boven