De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
Gelet op artikel 8.27, derde lid, van de Wet luchtvaart;
BESLUIT:
ARTIKEL I
De Regeling milieu-informatie luchthaven Schiphol wordt als volgt gewijzigd:
A
Paragraaf 1 van bijlage 8 wordt als volgt gewijzigd:
1. De letteraanduiding voor de onderdelen a tot met cc vervalt.
2. De omschreven begrippen worden alfabetisch gerangschikt.
3. In de alfabetische rangschikking van de omschreven begrippen worden de volgende begrippen
en de daarbij behorende omschrijvingen ingevoegd:
- baantijd:
-
gerealiseerde aankomst- of vertrektijd van een vliegtuigbeweging bij het arriveren
op de landingsbaan of verlaten van de startbaan;
- positioneringsvluchten:
-
vluchten ter ondersteuning van lijn- of chartervluchten;
- schematijd:
-
vooraf geplande aankomst- of vertrektijd van een vliegtuigbeweging bij het arriveren
op of verlaten van de vliegtuig opstelplaats;.
B
Paragraaf 2.4, onderdeel f, van bijlage 8 komt te luiden:
-
f. het soort vlucht, onderverdeeld in passagierslijnvluchten, passagierschartervluchten,
vrachtlijnvluchten, vrachtchartervluchten, positioneringsvluchten en vluchten niet-handelsverkeer;
C
Paragraaf 4.1a. van bijlage 8 komt te luiden:
§ 4.1a. Vaststellen van het aantal vliegtuigbewegingen met handelsverkeer gedurende
de periode tussen 23:00 en 07:00 uur
Een vlucht wordt meegeteld in het totaal aantal vliegtuigbewegingen met handelsverkeer
tussen 23:00:00 en 07:00:00 uur als:
-
– de vlucht is geregistreerd als handelsverkeer overeenkomstig § 3.1, onderdeel k, in
samenhang met § 2.4, onderdeel f, met tenminste de volgende gegevens:
-
o de baantijd (datum, uren, minuten, seconden) van de vlucht in lokale tijd;
-
o de schemadatum;
-
o de schematijd in lokale tijd;
-
o de vluchtsoort en
-
o het vluchtnummer;
-
– het soort vlucht, geregistreerd onder § 2.4, onderdeel f, valt in een van de volgende
categorieën:
-
o passagierslijnvluchten;
-
o passagierschartervluchten;
-
o vrachtlijnvluchten;
-
o vrachtchartervluchten, of
-
o positioneringsvluchten;
-
– de baantijd (datum, uren, minuten, seconden) volgens § 3.1, onderdeel a, is gelegen
in de periode van 23:00:00 tot en met 06:59:59 uur lokale tijd (datum, uren, minuten
en seconden volgens Annex 8A).
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van
de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 november 2018.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
TOELICHTING
1. Inhoud wijziging
Deze regeling wijzigt de Regeling milieu-informatie luchthaven Schiphol (RMI) ten
aanzien van de wijze van registratie van het aantal nachtvluchten met handelsverkeer.
De RMI geeft uitvoering aan de artikelen 8.27 tot en met 8.30 van de Wet luchtvaart
(hierna: de wet). De artikelen 8.27 en 8.28 van de wet bieden de basis voor de informatievoorziening
ten behoeve van de handhaving van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) door
de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Artikel 8.27 van de wet verplicht de
exploitant van de luchthaven Schiphol tot het registreren van gegevens met betrekking
tot de veiligheids- en milieubelasting als gevolg van het luchthavenluchtverkeer.
In artikel 8.28 van de wet is vervolgens bepaald dat zowel de exploitant van de luchthaven
als de verlener van luchtverkeersdienstverlening en de luchtvaartmaatschappijen de
inspecteur-generaal Leefomgeving en Transport, bepaalde informatie moeten verstrekken.
De RMI bevat de (technische) eisen waaraan het verzamelen, registreren en verstrekken
van gegevens moet voldoen.
De laatste wijziging van de RMI was in 2018 en betrof een wijziging in de artikelen
en bijlagen in verband met het vastleggen in het LVB van het maximum aantal nachtvluchten
handelsverkeer (Stb. 2018, 366). De ILT heeft echter geconstateerd dat de wijze van registratie van het aantal nachtvluchten
met handelsverkeer verduidelijking behoeft op het punt van de soorten vluchten die
moeten worden geregistreerd. In de onderhavige wijziging is in paragraaf 2.4 en 4.1a
van bijlage 8 verduidelijkt welke gegevens van deze nachtvluchten dienen te worden
geregistreerd. Voorts is verduidelijkt dat vluchten ter ondersteuning van lijn- of
chartervluchten, waarbij vliegtuigen naar een bepaalde bestemming worden gevlogen
om passagiers of vracht op te halen (de zgn. positioneringsvluchten), onder het begrip
handelsverkeer vallen (en dientengevolge meetellen voor de bepaling van het aantal
nachtvluchten). In verband met deze wijzigingen zijn aan paragraaf 1 van bijlage 8
definities toegevoegd van de begrippen: baantijd, positioneringsvlucht en schematijd.
2. Gevolgen
De wijziging betreft geen inhoudelijke wijziging maar een (technische) verduidelijking
in de wijze van registratie van de aantallen vliegtuigbewegingen met handelsverkeer
en heeft daardoor geen gevolgen.
Op grond van de RMI worden deze aantallen door de exploitant reeds geregistreerd en
verstrekt. Omdat de wijziging een verduidelijking in de wijze van registratie en tellen
van het aantal nachtvluchten handelsverkeer betreft, leidt deze niet tot nieuwe administratieve
lasten voor burgers of bedrijven.
3. Afstemming en procedure
De inhoud van de regeling is afgestemd met de exploitant, die de gegevens registreert.
Vanwege de technische aard van de wijziging heeft geen internetconsultatie plaatsgevonden.
4. Inwerkingtreding
De wijziging treedt in werking op de dag na publicatie en werkt terug tot en met 1 november
2018. Terugwerkende kracht tot en met 1 november 2018 is noodzakelijk omdat dit de
startdatum van gebruiksjaar 2019 is en de datum waarop de wijziging van het LVB met
het maximum aantal nachtvluchten handelsverkeer in werking is getreden. Het maximum
aantal nachtvluchten geldt voor het gehele gebruiksjaar (tot en met 31 oktober). De
handhaving van dit aantal geschiedt na afloop van het gebruiksjaar.
In verband met de wens om de terugwerkende kracht zo kort mogelijk te laten zijn,
wordt afgeweken van de vaste verandermomenten voor de publicatie en inwerkingtreding
van ministeriële regelingen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga