ARTIKEL I
De Regeling luchtvaartmeteorologische inlichtingen 2006 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. De begripsbepalingen ‘aerodrome warning’, ‘AIREP’, ‘AIRMET’, ‘AUTO SPECI’, ‘OPMET’,
‘SIGMET’, ‘SPECI’, ‘WAFC’ en ‘WAFS’ vervallen.
2. In de begripsbepalingen ‘ATIS’, ‘AUTO MET REPORT’, ‘AUTO METAR’, ‘AUTO SPECIAL’,
‘luchthavenoperaties’, ‘METAR’, ‘MET REPORT’, en ‘SPECIAL’ wordt ‘luchtvaartterrein’
vervangen door ‘luchthaven’.
3. De begripsbepaling ‘SADIS’ komt te luiden:
- SADIS:
-
het door de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie beheerde beveiligde internetdistributiesysteem
van OPMET en WAFS informatie (secure aviation data information service);
4. In de begripsbepaling ‘self-briefing systeem’ wordt ‘interaktief’ vervangen door
‘interactief’.
5. In de begripsbepalingen ‘TAF kort’ en ‘TAF lang’ wordt ‘luchtvaartterreinweersverwachting’
vervangen door ‘luchthavenweersverwachting’.
6. In de begripsbepaling ‘TREND-forecast’ wordt ‘METAR, SPECI, MET REPORT en SPECIAL’
vervangen door ‘(AUTO) METAR, (AUTO) MET REPORT en (AUTO) SPECIAL’.
7. In de alfabetische rangorde van begripsbepalingen wordt een begripsbepaling toegevoegd,
luidende:
- uitvoeringsverordening (EU) 2017/373:
-
uitvoeringsverordening (EU) 2017/373 van de Commissie van 1 maart 2017 tot vaststelling
van de gemeenschappelijke eisen voor verleners van luchtverkeersbeheers-/luchtvaartnavigatiediensten
en andere netwerkfuncties voor luchtverkeersbeheer en het toezicht daarop, en tot
intrekking van Verordening (EG) nr. 482/2008, Uitvoeringsverordeningen (EU) nr. 1034/2011,
(EU) nr. 1035/2011 en (EU) 2016/1377 en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 677/2011
(PbEU 2017, L 62)
8. In de begripsbepaling ‘VOLMET’ wordt voor ‘METAR’ ingevoegd ‘(AUTO)’ en vervalt ‘negen’.
9. In de begripsbepaling ‘W/T’ wordt voor ‘informatie’ ingevoegd ‘WAFS’.
B
Artikel 1b wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid en in het derde lid wordt ‘Minister van Infrastructuur en Milieu’
vervangen door ‘Minister van Infrastructuur en Waterstaat’.
2. Aan het eerste lid wordt toegevoegd:
Hiertoe vervult het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut in ieder geval
de functies van:
-
a. luchtvaartmeteorologisch waarnemingscentrum voor het vluchtinformatiegebied Amsterdam;
-
b. luchthavenmeteorologische dienst en luchtvaartmeteorologisch station voor de luchthavens
Schiphol, Groningen Airport Eelde, Lelystad Airport, Maastricht Aachen Airport en
Rotterdam The Hague Airport;
-
c. luchthavenmeteorologische dienst onder voorwaarden en beperkingen als bedoeld in uitvoeringsverordening
(EU) 2017/373 en luchtvaartmeteorologisch station onder voorwaarden en beperkingen
als bedoeld in uitvoeringsverordening (EU) 2017/373 voor gebieden op de Noordzee gelegen
in het gebied ten noorden van 53 graden noorderbreedte; en
-
d. luchtvaartmeteorologisch station onder voorwaarden en beperkingen als bedoeld in uitvoeringsverordening
(EU) 2017/373 voor de luchthaven Budel.
3. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
C
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In de aanhef vervalt ‘of derde’.
b. Onderdeel e komt te luiden:
c. Onderdeel h komt te luiden:
d. In onderdeel k vervalt ‘en luchtvaartterreinen’.
2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:
-
a. In onderdeel a wordt ‘deel 6 van het EUR ANP’ vervangen door ‘deel V van het EUR ANP
en in bijlage V Deel-MET van uitvoeringsverordening (EU) 2017/373’ en wordt na ‘7°.
WAFC’ ingevoegd ‘producten’.
-
b. In onderdeel b wordt ‘Minister van Infrastructuur en Milieu’ vervangen door ‘Minister
van Infrastructuur en Waterstaat’.
3. Het derde lid komt te luiden:
3. De verlener van meteorologische diensten voor de luchtvaartnavigatie die apparatuur
in gebruik heeft voor de vergaring, beschikbaarstelling en verstrekking van luchtvaartmeteorologische
informatie als bedoeld in deze regeling draagt er zorg voor dat die apparatuur betrouwbaar
is, nauwkeurig werkt en op een geschikte plaats is opgesteld. De gebruikte apparatuur
voldoet aan eisen van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie en Wereld Meteorologische
Organisatie vastgelegd in bijlage 3 en bijlage 14 bij het verdrag en technisch voorschrift
49 volume I en publicatienummers 8 en 1160 van de Wereld Meteorologische Organisatie.
4. Het vierde lid komt te luiden:
-
4. Medewerkers die werkzaamheden uitvoeren ten behoeve van de vergaring, beschikbaarstelling
en verstrekking van luchtvaartmeteorologische inlichtingen als bedoeld in deze regeling
voldoen aan ten minste de eisen van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie
vastgelegd in bijlage 3 bij het verdrag en van de Wereld Meteorologische Organisatie
vastgelegd in technisch voorschrift 49 Volume I en publicatienummers 1083 en 1205.
D
In artikel 3, eerste lid, vervalt in de aanhef ‘of derde’.
E
Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het opschrift komt te luiden:
Artikel 4. Luchtvaartmeteorologische inlichtingen beschikbaar op luchthavens in gebruik
of aangewezen als uitwijkluchthaven voor internationaal geregeld luchtvervoer
2. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In de aanhef vervallen ‘of derde’ en ‘en luchtvaartterreinen’.
b. In onderdeel c, subonderdeel 3°, wordt ‘luchtvaartterrein’ vervangen door ‘luchthaven’.
c. Onderdeel c, subonderdeel 6°, komt te luiden:
-
6°. Runway Visual Range information voor de landingszone van de instrumentlandingsbaan
ingeval van een categorie 1 instrumentlandingsbaan, voor de landingszone en het midden
van de baan ingeval van een categorie 2 instrumentlandingsbaan en voor de landingszone,
het midden en het einddeel van de instrumentlandingsbaan ingeval van een categorie
3 instrumentlandingsbaan;
3. In het tweede lid vervalt ‘of derde lid’ en wordt ‘luchtvaartterreinen’ vervangen
door ‘luchthavens’.
4. Het derde lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In de aanhef vervallen ‘of derde’ en ‘en luchtvaartterreinen’.
b. Onderdeel b, subonderdeel 3°, komt te luiden:
-
3°. Runway Visual Range informatie voor de landingszone van de instrumentlandingsbaan
ingeval van een categorie 1 instrumentlandingsbaan, voor de landingszone en het midden
van de baan ingeval van een categorie 2 instrumentlandingsbaan, en voor de landingszone,
het midden en het einddeel van de instrumentlandingsbaan ingeval van een categorie
3 instrumentlandingsbaan.
F
Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het opschrift komt te luiden:
Artikel 5. Luchtvaartmeteorologische inlichtingen beschikbaar op luchthavens in gebruik
voor internationaal privé en zakenluchtverkeer
2. De aanhef komt te luiden:
De in artikel 1b, eerste lid, aangewezen verlener van meteorologische diensten voor
de luchtvaartnavigatie stelt tijdens de reguliere openstellingsuren van de luchthaven,
indien sprake is van Aerodrome Flight Information Service (AFIS) dienstverlening,
de volgende luchtvaartmeteorologische inlichtingen beschikbaar voor de taakuitvoering
van de onder artikel 2, eerste lid, genoemde gebruikers:
G
Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid komt te luiden:
De vergunninghouder van de aangewezen mijnbouwinstallatie stelt ingevolge artikel
6.3.1 van de Mijnbouwregeling de meteorologische parameters beschikbaar aan de in
artikel 1b, eerste lid, aangewezen verlener van meteorologische diensten voor de luchtvaartnavigatie.
De in artikel 1b, eerste lid, aangewezen verlener van meteorologische diensten voor
de luchtvaartnavigatie stelt op basis hiervan AUTO METARs beschikbaar ten behoeve
van de taakuitvoering van de onder artikel 2, eerste lid, genoemde gebruikers.
2. In het tweede lid vervallen ‘of derde’ en ‘vijf’.
H
Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het opschrift komt te luiden:
Artikel 7. Luchtvaartmeteorologische inlichtingen beschikbaar op militaire luchthavens
met burgermedegebruik
2. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. De aanhef komt te luiden:
Voor de taakuitvoering van de onder artikel 2, eerste lid, onderdelen a tot en met
i, genoemde gebruikers maakt de Minister van Defensie de volgende specifieke luchtvaartmeteorologische
inlichtingen tijdens de reguliere openstellingsuren van de luchthaven beschikbaar:
b. Aan onderdeel a wordt na ‘TAF kort’ toegevoegd ‘ of TAF lang’.
c. In onderdeel c vervalt ‘/ AUTO SPECI’.
d. Onder verlettering van onderdeel d tot onderdeel f worden twee onderdelen ingevoegd,
luidende:
-
d. AUTO MET REPORT;
-
e. AUTO SPECIAL;
I
Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:
1. De aanhef komt te luiden:
Voor de voorbereiding van een vlucht door de onder artikel 2, eerste lid, genoemde
gebruikers verstrekt de in artikel 1b, eerste lid, aangewezen dienstverlener van meteorologische
diensten voor de luchtvaartnavigatie luchtvaartmeteorologische inlichtingen als bedoeld
onder artikel 2, tweede lid, door middel van:
2. In onderdeel a wordt ‘luchtvaartterreinen’ vervangen door ‘luchthavens’ en wordt
‘het militair luchtvaartterrein’ vervangen door ‘de militaire luchthaven’.
J
Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In de aanhef vervalt ‘of derde’.
b. In onderdeel a vervalt ‘of het luchtvaartterrein’.
2. In het tweede lid vervalt ‘of derde’.
K
Artikel 11 komt te luiden:
In overeenstemming met de normen van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie
en bilaterale overeenkomsten maakt de in artikel 1b, eerste lid, aangewezen dienstverlener
van meteorologische diensten voor de luchtvaartnavigatie luchtvaartmeteorologische
inlichtingen als genoemd in artikel 3, eerste lid, onderdelen a, b, c en e, artikel
4, eerste lid, onderdeel b, tweede lid, onder 1°, derde lid, onderdeel a, artikel
6, eerste en tweede lid en artikel 7, eerste lid, onderdelen a tot en met c, beschikbaar
aan buitenlandse organisaties.
ARTIKEL II
De Regeling luchtvaartmeteorologische inlichtingen BES 2010 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. De begripsbepalingen ‘ISCS’ en ‘W/T’ vervallen.
2. In de alfabetische rangschikking van begripsbepalingen wordt een begripsbepaling
ingevoegd, luidende:
- WIFS:
-
het door de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie beheerde WAFC Internet File
Service distributiesysteem van OPMET en WAFS informatie afkomstig van de WAFC Washington;
B
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. Onderdeel h vervalt, onder verlettering van onderdelen i en j tot onderdelen h en
i.
b. Onderdeel h (nieuw) komt te luiden:
2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt in de aanhef ‘deel 6’ vervangen door ‘deel V’ en wordt in subonderdeel
8° ‘ISCS’ vervangen door ‘WIFS’.
b. In onderdeel b wordt ‘Minister van Infrastructuur en Milieu’ vervangen door ‘Minister
van Infrastructuur en Waterstaat’.
3. In het derde lid komt de tweede zin te luiden:
De gebruikte apparatuur voldoet aan de eisen van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie
en de WMO, vastgelegd in bijlage 3 en bijlage 14 bij het verdrag en technisch voorschrift
49 Volume I en publicatienummers 8 en 1160 van de WMO.
4. Het vierde lid komt te luiden:
-
4. Medewerkers die werkzaamheden uitvoeren ten behoeve van de vergaring, beschikbaarstelling
en verstrekking van luchtvaartmeteorologische inlichtingen als bedoeld in deze regeling
voldoen aan ten minste de eisen van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie
vastgelegd in bijlage 3 bij het verdrag en van de WMO vastgelegd in technisch voorschrift
49 Volume I en publicatienummers 1083 en 1205.
C
In artikel 3, tweede lid, wordt ’90 dagen’ vervangen door ‘100 dagen’.
D
In artikel 4, derde lid, wordt ’90 dagen’ vervangen door ‘100 dagen’.
E
In artikel 5 vervalt in de aanhef de zinsnede ‘, indien buiten de daglichtperiode
luchtverkeersklasse F van toepassing is,’.
F
In artikel 6 wordt ‘mondelinge, dan wel telefonische briefing’ vervangen door ‘mondelinge
briefing, telefonische briefing of internetbriefing’.
ARTIKEL III
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2020, met uitzondering van
artikel I, dat in werking treedt met ingang van 2 januari 2020.
TOELICHTING
Algemeen
Inleiding
Deze ministeriële regeling strekt tot wijziging van de Regeling luchtvaartmeteorologische
inlichtingen 2006 en de Regeling luchtvaartmeteorologische inlichtingen BES 2010.
De wijzigingen vloeien voort uit uitvoeringsverordening (EU) 2017/3731 voor wat betreft de Regeling luchtvaartmeteorologische inlichtingen 2006 en daarnaast,
voor wat betreft beide regelingen, uit recente aanpassingen van ICAO bijlage 32 en nieuwe publicaties van de Wereld Meteorologische Organisatie (WMO).3
De wijzigingen betreffen voornamelijk technische aanpassingen en actualisaties. In
het artikelsgewijze deel van de toelichting wordt op de wijzigingen nader ingegaan.
Uitvoeringsverordening 2017/373 van 1 maart 2017 is van toepassing met ingang van
2 januari 2020. Deze verordening bevat gemeenschappelijke eisen voor luchtvaartnavigatiedienstverleners,
waaronder verleners van luchtvaartmeteorologische diensten. Deze verordening bevat
onder andere bepalingen ten aanzien van het certificaat van de dienstverlener, hetgeen
noopt tot aanpassing van de Regeling luchtvaartmeteorologische inlichtingen 2006.
Daarnaast zijn voor de verlening van luchtvaartmeteorologische inlichtingen standaarden
van belang die zijn vastgelegd in ICAO bijlage 3 en in publicaties van de WMO. Deze
zijn recentelijk geactualiseerd en dit was nog niet in beide regelingen aangepast.
Deze publicaties bevatten voorschriften ten aanzien van eisen die gesteld worden aan
apparatuur en ten aanzien van kennis en kunde van personeel.
Van de gelegenheid is gebruik gemaakt om de verouderde term ‘luchtvaartterrein’ in
de Regeling luchtvaartmeteorologische inlichtingen 2006 te vervangen door ‘luchthaven’,
de term die gebruikt wordt in de Wet luchtvaart, en om de aanduiding van de Minister
te actualiseren.
Toezicht en handhaving
Het toezicht op de naleving van de bepalingen van de ministeriële regelingen die in
de onderhavige regeling worden gewijzigd, is belegd bij de Inspectie Leefomgeving
en Transport (hierna: ILT). De onderhavige wijzigingen zijn voor een Handhaafbaarheid,
Uitvoerbaarheid en Fraudebestendigheid-toets (HUF-toets) aan de ILT voorgelegd. De
ILT heeft geconcludeerd dat de regeling uitvoerbaar en handhaafbaar is.
Effecten op de administratieve lasten en nalevingskosten
De onderhavige regeling brengt geen nieuwe administratieve lasten en nalevingskosten
met zich mee. De wijzigingen zijn technisch of operationeel van aard.
Internetconsultatie
Er is geen internetconsultatie verricht omdat ten eerste er sprake is van implementatieregelgeving,
voortvloeiend uit uitvoeringsverordening (EU) 2017/373 en ICAO bijlage 3, en ten tweede
de wijzigingen geen gevolgen hebben voor de rechten en plichten van burgers en bedrijven.
Vaste verandermomenten
Deze regeling treedt met ingang van 1 januari 2020, één van de vaste verandermomenten,
in werking, met uitzondering van artikel I. Artikel I treedt op 2 januari 2020 in
werking omdat een aantal wijzigingen in de Regeling luchtvaartmeteorologische inlichtingen
2006 voortvloeit uit uitvoeringsverordening (EU) 2017/373, die van toepassing is met
ingang van 2 januari 2020.
Omdat deze regeling niet voor 1 november 2019 is gepubliceerd, zal wat betreft de
vereiste invoeringstermijn worden afgeweken van de daarvoor geldende twee maanden.
Dit is niet bezwaarlijk omdat de betrokken dienstverleners, het KNMI en Defensie,
op de hoogte zijn van de onderhavige wijzigingen en hier op voorbereid zijn.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel I
Onderdeel A (artikel 1)
SPECI wordt niet meer geproduceerd en het begrip komt derhalve niet langer in de regeling
voor. AIREP werd alleen gedefinieerd vanwege betekenis voor de begripsbepaling van
OPMET. Met het vervallen van deze begripsbepaling is het niet langer nodig dat ook
AIREP opgenomen wordt in de lijst van begripsbepalingen. De andere begripsbepalingen
vervallen omdat deze reeds gedefinieerd zijn in uitvoeringsverordening (EU) 2017/373.
Het acroniem SADIS heeft een andere betekenis gekregen na het wegvallen van de satellietcommunicatiecomponent.
Deze aanpassing is in lijn met de door ICAO gehanteerde definitie.
In de begripsbepaling van TREND en VOLMET zijn voor de volledigheid de geautomatiseerde
producten (AUTO) toegevoegd. Daarnaast wordt in de begripsbepaling van VOLMET niet
langer een bepaald aantal Europese meteorologische radiostations vastgelegd. Dit aantal
kan namelijk wijzigen en is niet van invloed op de begripsbepaling zelf.
Door het toevoegen van WAFS (World Area Forecast Systeem) aan de W/T definitie is
duidelijk dat deze informatie het WAFS als bron heeft.
Onderdeel B (artikel 1b)
Uitvoeringsverordening (EU) 2017/373 introduceert verschillende niveaus van meteorologische
dienstverlening voor de luchtvaartnavigatie, waarbij afhankelijk van de dienstverlening
die geleverd wordt, een bepaalde functie hoort. Deze functies worden voor de verschillende
luchthavens hier benoemd zodat duidelijk is welke diensten waar geleverd worden en
door welke dienstverlener.
Op de militaire luchthavens met burgermedegebruik Eindhoven en De Kooy worden bepaalde
meteorologische diensten voor de luchtvaartnavigatie door Defensie verleend aan het
burgerluchtverkeer.
Onderdeel C (artikel 2), onderdeel D (artikel 3), onderdeel E (artikel 4) en onderdeel
J (artikel 9) – vervallen van ‘of derde’
Het was niet duidelijk of genoemde taken door de Minister van Defensie of door het
KNMI werden uitgevoerd. Doordat er nu alleen nog naar de dienstverlener in artikel
1b, eerste lid, verwezen wordt, is het duidelijk dat het hier alleen een taak van
het KNMI betreft.
Onderdeel C (artikel 2)
De verouderde begrippen ‘Nationaal maritiem en aëronautisch reddingcoördinatiecentrum’
en ‘Landelijke eenheid, de dienst Operationele samenwerking’ zijn geactualiseerd.
Het betreffende onderdeel van het EUR ANP (ICAO Doc 7754 European Region Air Navigation
Plan) is nu deel V. Daarnaast wordt nu ook verwezen naar uitvoeringsverordening (EU)
2017/373 omdat hier ICAO-standaarden in zijn opgenomen. Ten slotte zijn enkele nieuwe
publicaties van de WMO van toepassing.
Onderdeel E (artikel 4)
De bepaling met betrekking tot de Runway Visual Range is aangepast in lijn met EASA’s
Acceptable Means of Compliance bij uitvoeringsverordening (EU) 2017/373.
Onderdeel F (artikel 5)
Met deze wijziging wordt het KNMI aangewezen voor het verlenen van meteorologische
diensten voor de luchtvaartnavigatie op luchthavens met AFIS dienstverlening. De luchtverkeersklasse
F waarnaar verwezen werd bestaat in Nederland niet meer.
Onderdeel G (artikel 6)
Het oude artikel in het Mijnbouwbesluit waarnaar verwezen werd, bestaat niet meer.
Dit is nu gecorrigeerd.
Het aantal gebieden op de Noordzee waarvoor luchtvaartmeteorologische inlichtingen
worden verstrekt, staat niet vast en varieert. Deze gebieden hebben betrekking op
installaties voor gas- en oliewinning en windenergie. Het aantal gebieden is dus niet
statisch: er komen nieuwe offshore-installaties bij dan wel worden deze ontmanteld
en de behoefte aan luchtvaartmeteorologische dienstverlening voor specifieke gebieden
in de Noordzee varieert in de tijd.
Onderdeel H (artikel 7)
De door Defensie geproduceerde luchtvaartmeteorologische inlichtingen zijn gebaseerd
op ICAO- en NAVO-standaarden. De NAVO-standaarden zijn niet in alle gevallen in lijn
met de Europese standaarden en Defensie harmoniseert haar productie in lijn met Europese
regelgeving. Door het regulier halfuurlijks opstellen van een AUTO METAR komt de AUTO
SPECI te vervallen. Het lokale waarneembericht wordt vervangen door het reguliere
halfuurlijkse AUTO MET REPORT en, in geval van specifieke weersomstandigheden, een
tussentijdse AUTO SPECIAL.
Onderdeel I (artikel 8)
Er is duidelijk gemaakt wie de genoemde inlichtingen moet verstrekken.
Onderdeel K (artikel 11)
Er is verduidelijkt wie genoemde inlichtingen verstrekt en het aantal inlichtingen
waar het om gaat is uitgebreid.
Artikel II
Onderdeel A (artikel 1)
De begripsbepalingen ‘ISCS’ en ‘W/T’ vervallen omdat deze niet meer van toepassing
zijn in de Regeling luchtvaartmeteorologische inlichtingen BES 2010.
De luchtvaartmeteorologische inlichting ‘WIFS’ is nieuw opgenomen in de lijst van
begripsbepalingen.
Onderdeel B (artikel 2)
Het betreffende onderdeel van het CAR/SAM ANP (ICAO Doc 8733 Caribbean/South American
Region Air Navigation Plan), is nu deel V. Voorts zijn nieuwe publicaties van de WMO
van toepassing.
In het vierde lid worden de eisen waaraan voldaan moet worden geactualiseerd in lijn
met de geldende internationale standaarden en wordt de formulering gelijkgetrokken
met het equivalente artikel in de Regeling luchtvaartmeteorologische inlichtingen
2006 in Europees Nederland.
Onderdeel C (artikel 3) en onderdeel D (artikel 4)
De termijn voor het bewaren van de beschikbaar gestelde luchtvaartmeteorologische
inlichtingen wordt gelijkgesteld aan de voorgeschreven termijn in Europees Nederland,
ten behoeve van de werkbaarheid en duidelijkheid. De verplichting tot het bewaren
van deze inlichtingen richt zich tot de dienstverlener. Voor zowel Caribisch als Europees
Nederland is dat het KNMI.
Onderdeel E (artikel 5)
Er is geen luchtverkeersklasse F op de BES. Daarom vervalt deze voorwaarde, zonder
dat daarbij de betekenis van het artikel verandert: dat heeft nog steeds betrekking
op de luchtvaartterreinen van Saba en Sint Eustatius.
Onderdeel F (artikel 6)
Briefing kan ook via internet plaatsvinden en daarom is deze mogelijkheid nieuw toegevoegd.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga