Verkeersbesluit reserveren parkeerplaatsen voor opladen elektrische voertuigen Dominee J.T. Doornenbalstraat (hoek J. van Damstraat)te Kesteren.

Logo Neder-Betuwe

1. Aanleiding tot het besluit

 

 

 

 

 

 

De gemeente Neder-Betuwe heeft een verzoek ontvangen voor het reserveren van een parkeerplaats ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen. De gewenste locatie van deze oplaadvoorziening is gelegen in de zijstraat van J. van Damstraat 8, te weten in de Dominee J.T. Doornenbalstraat te Kesteren, ter hoogte van huisnummer 4.

 

De gemeente Neder-Betuwe heeft in het Neder-Betuws Verkeer- en Vervoerplan (NBVVP 2018) bepaald dat zij het gebruik van elektrische auto’s wil stimuleren. In de beleidsregels (Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Neder-Betuwe houdende regels omtrent oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen gemeente Neder-Betuwe, 2019)is opgenomen dat ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen bij een openbare laadplaats één of meerdere parkeerplaatsen gereserveerd kunnen worden. Deze plaatsen mogen dan alleen nog gebruikt worden voor het opladen van elektrische voertuigen.

 

2. Overwegingen

 

• Situatieschets

 

 

Het betreft het groen gekruiste vak, dat wordt ingericht als parkeerplaats/oplaadpunt voor elektrische voertuigen. Het groene vak ernaast wordt mogelijk in de toekomst aangewezen.

 

• Verkeersbelang (artikel 2 WVW)

 

De Stichting E-laad.nl wil met de plaatsing van laadpalen het elektrisch rijden bevorderen. De gemeente Neder-Betuwe ondersteunt dit initiatief en ziet de voordelen van elektrisch rijden.

 

Belangrijke voordelen zijn dat elektrische auto’s geen CO2 en fijnstof uitstoten en daarmee minder schadelijk voor het milieu zijn. Elektrische auto’s veroorzaken bovendien minder stank en zijn ook stiller. De ‘brandstof’ voor elektrische auto’s is goedkoper dan diesel of benzine. Elektromotoren vragen minder onderhoud dan verbrandingsmotoren.

 

Het opladen van elektrische voertuigen gebeurd veelal op eigen terrein. Als eigenaren geen mogelijkheid hebben om op eigen terrein te parkeren (en te laden) is men doorgaans aangewezen op openbare laadpalen. Omdat het aantal oplaadmogelijkheden nog steeds beperkt is, is het voor de gebruikers van elektrische voertuigen van belang dat zij nabij de laadpaal kunnen parkeren. Het is daarom van belang dat hier geen niet-elektrische auto’s meer parkeren.

 

De laadpaal zelf heeft twee aansluitingen. Omdat de behoefte aan de mogelijkheid voor het opladen van elektrische auto’s ten tijde van het nemen van dit besluit nog beperkt is, wordt er nu één vak ingericht als parkeerplaats om een elektrisch voertuig te kunnen opladen.

 

De ernaast gelegen parkeerplaats wordt vooralsnog niet als oplaadplaats ingericht, maar als blijkt dat er wel behoefte bestaat aan een tweede oplaadplaats zal de gemeente Neder-Betuwe een verkeersbesluit nemen om de naastgelegen parkeerplek ook te reserveren. Beide parkeervakken zijn onder de ‘situatieschets’ weergegeven.

 

Het reserveren van een openbare parkeerplaats ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen wordt gezien als een normale maatschappelijke ontwikkeling. Tevens is er rekening mee gehouden dat er vanuit het vrijhouden van een parkeerplaats voor elektrische voertuigen een stimulerende werking uitgaat die mensen kan overhalen tot de aanschaf van een elektrisch voertuig.

 

• Afweging belangen van anderen

 

In de bestaande jurisprudentie is de hoofdregel geformuleerd (KB van 26 okt. 1990, AB 1991, 437) dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling beschouwd dient te worden, waarvan de nadelige gevolgen voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.

De Kroon formuleert als uitzondering op deze regel het uitgangspunt dat zich feiten of omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een maatregel zodanig zwaar wordt, dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel, bij handhaving van het besluit, niet ten laste van betrokkenen kan blijven.

 

Door het aanwijzen van één (of twee) parkeerplaats t.b.v. het opladen van elektrische voertuigen, wordt het totaal aan vrije parkeerruimte met één (of twee) verminderd. Dit weegt echter niet op tegen het belang van een openbare oplaadvoorziening. Het is de trend dat steeds meer mensen elektrisch gaan rijden, dus er kunnen ook steeds meer voertuigen gebruik gaan maken van het gereserveerde parkeervak.

 

3. Juridische grondslag

 

• Verkeersbesluit vereist

Artikel 12 BABW lid a bepaalt dat voor het aanbrengen van het bord E4 in combinatie met een onderbord een verkeersbesluit noodzakelijk is.

 

• Uitvoeringsvoorschriften

Er zijn geen specifieke uitvoeringsvoorschriften voor bord E4.

 

• Bevoegdheid

De betreffende weg is in beheer bij de gemeente Neder-Betuwe. De betreffende weg is in beheer bij de gemeente. Op grond van artikel 18 WVW zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van een verkeersbesluit.

 

• Zonale toepassing

Er is geen sprake van zonale toepassing.

 

• Onderborden

Onder het bord E4 wordt een onderbord aangebracht met de tekst ‘opladen elektrische voertuigen’.

Dit is in overeenstemming met artikel 8 lid 2d van het BABW dat bepaalt dat een onderbord bij verkeersbord E4 onder meer betrekking kan hebben op:

de voertuigcategorie of groep voertuigen waarvoor de parkeergelegenheid is bestemd en, voor zover het betreft bord E4, tevens op de aanduiding dat de parkeergelegenheid is gereserveerd voor een bepaald voertuig;

de wijze waarop of het doel waarmee het parkeren dient te geschieden.

Onder bovenstaande borden wordt het bord OB504L aangebracht. Dit bord duidt het parkeervak aan waar de bovenstaande bordencombinatie (E4 met tekstbord) betrekking op heeft.

 

4. Overleg

 

• Overleg met politie

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district Gelderland-Zuid zijn (positief) advies uitgebracht.

 

• Overleg met bevoegd gezag andere wegen

Het verkeersbesluit is niet van invloed op wegen die in het beheer zijn van andere wegbeheerders. Overleg met andere wegbeheerders is dan ook niet relevant en nodig.

 

• Horen openbaar lichaam cq. eigenaar

De weg is in beheer en eigendom van de gemeente Neder-Betuwe. Het horen van het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg, cq. de eigenaar van de weg is dan ook niet relevant en nodig.

 

5. Publicatie, inwerkingtreding en plaatsing

 

Publicatie

Het verkeersbesluit wordt bekendgemaakt door middel van een publicatie in de digitale staatscourant.

 

Inwerkingtreding en plaatsing borden

Er is sprake van een verkeersbesluit op grond van artikel 15 lid 1 WVW. Op grond van artikel 3.40 Awb treedt dit in werking nadat het bekendgemaakt is.

 

• Plaatsing borden

Na realisatie van de oplaad infrastructuur worden de betreffende borden geplaatst.

 

6. Kosten

De kosten, voortvloeiende uit de plaatsing van bord E04 en onderborden van bijlage I, behorende bij het RVV 1990, zijn voor rekening van de gemeente.

 

7. Besluit

 

Burgemeester en wethouders nemen op grond van het bovenstaande, het volgende verkeersbesluit:

 

In Dominee J. T. Doornenbalstraat te Kesteren , wordt één parkeervak tegenover huisnummer 4, één aangewezen als parkeergelegenheid alleen bestemd voor elektrische auto’s met gebruik van de laadpaal;

in verband hiermee wordt borden E04 van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord “opladen elektrische auto’s” geplaatst.

 

 

Opheusden, 15 november 2019

 

Namens burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe,

 

 

 

A. Oegema

medewerker verkeer

 

 

Mogelijkheid bezwaar en beroep, voorlopige voorziening

 

U kunt tegen dit besluit schriftelijk en gemotiveerd bezwaar maken bij de burgemeester van de gemeente Neder-Betuwe, t.a.v. de commissie bezwaarschriften, Postbus 20, 4043 ZG OPHEUSDEN. U moet het bezwaarschrift op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na verzending van deze brief indienen. Vermeldt u duidelijk dat het om een bezwaarschrift gaat.

 

Voorlopige voorziening

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. Nadat u een bezwaarschrift hebt ingediend, kunt u, ingeval van spoedeisend belang, de rechter vragen het besluit op te schorten of een voorlopige maatregel te treffen. Adres: Voorzieningenrechter te Arnhem, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naar boven