Voorontwerpbestemmingsplan ‘Keervoorziening Randstadrail 2020’, Pijnacker-Nootdorp

Logo Pijnacker-Nootdorp

Sinds de start van Randstadrail in 2006 voor het traject tussen Rotterdam en Den Haag (metrolijn E) is de vraag naar vervoer almaar gestegen. Dit succes heeft ervoor gezorgd dat de vervoerscapaciteit momenteel tegen haar grenzen aanloopt. Om in de toekomst aan de nog immer toenemende vraag te kunnen voldoen en de regio Rotterdam-Den Haag bereikbaar te houden, is het noodzakelijk en gewenst de vervoerscapaciteit op metrolijn E te vergroten. Dit kan echter niet zonder aanpassingen aan de infrastructuur. Het probleem doet zich nu nog voor in het drukste half uur van de ochtendspits –

tussen 8.00 uur en 8.30 uur – in de richting van Rotterdam, maar bij een verdere groei van reizigers en een verbreding van de spits is het te verwachten dat ook op andere momenten in de ochtendspits capaciteitsknelpunten ontstaan. De knelpunten leiden er toe dat fluctuaties in de vraag niet meer goed zijn op te vangen en dat het comfort van de reizigers negatief wordt beïnvloed.

Gegeven de huidige situatie is het niet mogelijk vraag en aanbod goed op elkaar af te stemmen en kan de RET niet meer aan de concessie-eisen voldoen. Vanwege de huidige knelpunten in de vraag en de te verwachten groei in reizigers de komende jaren, ligt er een urgentie om binnen een periode van twee jaar infrastructurele maatregelen te hebben getroffen. Uit onderzoek, waarbij de verschillende alternatieven zijn afgewogen, is gebleken dat het realiseren van een keervoorziening tussen de stations Pijnacker-Centrum en Pijnacker-Zuid soelaas biedt.

De keervoorziening bestaat uiteraard uit extra spoorrails met wissels, maar ook uit bij een en ander behorende voorzieningen, zoals portalen, geluidwerende voorzieningen en gelijkrichtstations. Eind 2018/begin 2019 is onderzocht of de noodzakelijke aanpassingen en de nieuw te realiseren gebouwen (gelijkrichtstations) in overeenstemming met het ter plaatse geldende bestemmingsplan konden worden gerealiseerd en – zo niet – op welke wijze er dan wel medewerking verleend kon worden. Aangezien onduidelijk was of de aanpassingen mogelijk zijn binnen het geldende bestemmingsplan en of de omgevingsvergunning ten behoeve van het nog te bouwen gelijkrichtstation verleend kon worden met een zogenoemde ‘kruimelontheffing’ (art 2.12, lid 1 onder a, sub 2 Wabo / Bijlage II, artikel 4 Besluit omgevingsrecht (Bor)) is besloten een herziening van het bestemmingsplan te maken.

Vanaf 21 november 2019 ligt het plan gedurende zes weken ter inzage. Ofwel, u kunt (vanwege nieuwjaarsdag) tot en met donderdag 2 januari 2020 een inspraakreactie geven.

U kunt het voorontwerpbestemmingsplan tijdens deze periode inzien op het gemeentekantoor of via de website www.pijnacker-nootdorp.nl of www.ruimtelijkeplannen.nl. Gedurende deze periode kunt u een inspraakreactie indienen bij het college van burgemeester en wethouders. U kunt uw inspraakreactie kenbaar maken via een brief of (op afspraak) mondeling. Een digitale inspraakreactie kunt u via de website indienen. U kunt hier een apart reactieformulier voor invullen. U krijgt altijd schriftelijk een antwoord op uw inspraakreactie.

 

Naar boven