Instellen parkeerschijfzone Johanniterlaan en Burgemeester Numanlaan (uitbreiding oostzijde)

Logo Harderwijk

Corsa reg.nr.: GEN19h0007429 / h190096934

 

Burgemeester en wethouders van Harderwijk zijn op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd om verkeersbesluiten te nemen.

De directeur Domein Ruimte is namens burgemeester en wethouders van Harderwijk bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van het mandaatbesluit gemeente Harderwijk 2015, zoals is vastgesteld op 23 december 2014, onder nummer: 14.00821 met het recht tot het verlenen van ondermandaat.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Inleiding

De Johanniterlaan en Burgemeester Numanlaan liggen in de woonwijk Friesegracht en zijn gecategoriseerd als erftoegangsweg. De locatie ligt op loopafstand van de binnenstad. De huizen aan de straten zijn gebouwd omstreeks de jaren 1985/1986. Veel bewoners ervaren parkeeroverlast van (met name) zogenaamd ‘wijkvreemd’ verkeer. Dit wijkvreemd verkeer komt van; 1. werkers van de binnenstad die gratis in omliggende wijken willen parkeren; en 2. winkelend publiek die in de binnenstad vooral op de koopavonden en zaterdagen ook graag gratis willen parkeren. Tevens ervaren veel bewoners overlast van verkeer dat een bestemming heeft bij omliggende gebouwen of bedrijven, daar men niet op het bijbehorende parkeerterrein parkeert maar op de openbare weg, terwijl er voldoende parkeerruimte op eigen terrein aanwezig is.

Gebleken is dat er regelmatig mensen in de Johanniterlaan en Burgemeester Numanlaan parkeren die hun auto voor 9:00 uur ’s ochtends parkeren en na 18:00 uur weer ophalen. Dit zijn zowel werkers als bezoekers van de binnenstad. Reguleren van het parkeren draagt bij aan het terugdringen van dit wijkvreemd parkeren.

Mening bewoners

Omdat de gemeente al jaren klachten ontving van bewoners over het parkeren in dit deel van de wijk Friesegracht is gekeken naar een oplossing. Een oplossing die in omliggende straten is gebruikt, is het instellen van een parkeerschijfzone (hierna: blauwe zone).

Eerdere besluitvorming

In 2007 is een enquête uitgezet in de Burgemeester Numanlaan, Goosenskamp en Johanniterlaan nadat er diverse signalen van bewoners kwamen over parkeeroverlast. In 2014 is wederom een enquête uitgezet. Uit deze enquête bleek een meerderheid van de bewoners niet voor het instellen van een blauwe zone. Bij nadere bestudering bleek echter wel een duidelijke verdeling te zijn in de straten. De klachten kwamen met name uit het noordelijke en westelijke gedeelte van de Burgemeester Numanlaan. In deze omgeving was wel een duidelijke meerderheid te vinden voor de invoering van een blauwe zone. Om deze reden is een knip gemaakt. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in het uitbreiden van de blauwe zone in het westelijk deel van de Burgemeester Numanlaan. Hiervoor is een verkeersbesluit genomen dat op 7 oktober 2015 is bekend gemaakt in de elektronische Staatscourant (Stcrt. 2015-33480).

Na 2015 kwamen er opnieuw klachten van bewoners van de Goossenskamp en de Burgemeester Numanlaan over de parkeerdruk in de buurt. Gemiddeld was hier sprake van een hoge parkeerdruk (hoger dan 80%). Bij een parkeerdruk van 80% of meer is het niet alleen lastig voor bewoners en hun bezoek om een parkeerplek te zoeken, maar wordt de veiligheid ook minder doordat automobilisten gaan rondrijden voor een plek. Daarnaast constateerden we dat er op de rabatstroken werd geparkeerd waardoor kinderen minder goed gezien worden als ze tussen geparkeerde auto’s rennen. Tevens is het moeilijker voor de hulpdiensten om door de straten te komen. Samengevat: bij een parkeerdruk van meer dan 80% is het nemen van (verkeerskundige) maatregelen gerechtvaardigd en noodzakelijk.

Met bovenstaande informatie is wederom een enquête uitgezet om de meest actuele opinie te peilen. In september 2017 is deze gestuurd aan de bewoners van de Goosenskamp, Johanniterlaan en het oostelijke gedeelte van de Burgemeester Numanlaan waar nog toen geen blauwe zone geïntroduceerd was. Toen bleek dat het respons percentage relatief laag lag, is in oktober besloten om bij de bewoners die niet gereageerd hadden langs te gaan. Mensen fysiek spreken levert ook meer bruikbare informatie op dan alleen een enquête op papier.

Aangezien ook na de rondgang de percentages voorstanders van een blauwe zone laag bleken in de Johanniterlaan en Burgemeester Numanlaan oostzijde,  is de blauwe zone alleen uitgebreid met de Goosenskamp. In de Goosenskamp bleek uit de resultaten dat er wel ruim draagvlak is om een blauwe zone in te stellen. Dit verkeersbesluit is op 13 december 2017 bekend gemaakt in de elektronische Staatscourant (Stcrt. 2017- 71894)

In het voorjaar van 2018 is de blauwe zone aan de Goossenskamp van kracht geworden. Hierdoor verplaatste de parkeerdruk. Bewoners van de Johanniterlaan hebben in 2018 en 2019 verschillende maken geklaagd over een hoge parkeerdruk. Parkeerdrukmetingen hebben uitgewezen dat deze regelmatig over de 100% was.  Door foutparkeergedrag is de toegankelijkheid, bereikbaarheid en verkeersveiligheid ook in het geding. Tevens is het voor bewoners erg lastig een vrije parkeerplaats in de nabijheid van hun woning te vinden.

Opnieuw zijn parkeercoaches ingezet. Ook zijn flyers verspreid en brieven verstuurd aan de binnenstedelijke bedrijven wiens auto (met bedrijfsreclame) met enige regelmaat aan de Johanniterlaan geparkeerd werd. Alle acties hebben niet tot gewenst resultaat geleid.

Omwille van de hoge parkeerdruk en verkeersveiligheid hebben bewoners van de Johanniterlaan (vanaf huisnummer 14 en zuidelijker) een handtekeningenactie gehouden. Middels deze petitie verzoeken zij unaniem de gemeente een blauwe zone in te stellen aan de Johanniterlaan.

De bewoners van de grondgebonden woningen aan de Johanniterlaan beschikken niet over parkeren op eigen terrein. Dit geldt ook voor een deel van de bewoners van de Burgemeester Numanlaan. De overige bewoners van de appartementencomplexen en de bewoners van de Burgemeester Numanlaan beschikken over eigen parkeergelegenheid. Dit geldt tevens voor de bedrijven die aan de Johanniterlaan zijn gevestigd.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Gelet op alle relevante feiten en omstandigheden is het noodzakelijk en gewenst verkeersmaatregelen te nemen tegen de ervaren parkeeroverlast. Gezien de aard van het probleem, is het instellen van een parkeerschijfzone een goede maatregel om langparkeerders te weren en zodoende meer parkeerruimte vrij te maken voor bewoners en hun bezoekers.

Om een parkeerschijfzone in te stellen, worden de verkeersborden E10 (begin parkeerschijfzone) en E11 (einde parkeerschijfzone) geplaatst aan het begin en einde van de weg met daarop vermeld de tijdsduur waarop maximaal met een geldige parkeerschijf geparkeerd mag worden. Op de plaatsen waar geparkeerd mag worden, moeten blauwe strepen worden aangebracht. Langs een blauwe streep mogen alleen auto’s staan met een duidelijk zichtbare parkeerschijf waar de begintijd is aangegeven of auto’s waar zichtbaar een geldige ontheffing achter de ruit is aangebracht.

Op dit moment is er een parkeerschijfzone in de Tuinstraat, Frisialaan, het westelijk deel van de Burgemeester Numanlaan en de Goosenskamp. Voorgesteld wordt om aan te sluiten bij het bestaande regime en de zone uit te breiden met de Johanniterlaan en het resterende deel van de Burgemeester Numanlaan.

Dit betekent een maximum parkeerduur van twee uur met parkeerschijf. Het gebruik van een parkeerschijf is verplicht van maandag tot en met zaterdag tussen 08.00 en 18.00 uur en op koopavonden tussen 18.00 en 22.00 uur. Bewoners die geen parkeergelegenheid hebben op eigen terrein, kunnen in aanmerking komen voor een ontheffing van het gebruik van een parkeerschijf en maximumduur. Daarnaast komen alle adressen in aanmerking voor een bezoekerskaart.

Het grootste deel van de parkeervakken is gelegen aan de Johanniterlaan. Aan de Burgemeester Numanlaan oostzijde zijn drie parkeervakken aanwezig. Omwille van de duidelijkheid aansluitend bij de bestaande blauwe zone, worden deze parkeervakken ook meegenomen. Wanneer dit niet wordt gedaan, zal de parkeerdruk zich opnieuw verplaatsen en zal het wijkvreemd verkeer van deze drie resterende parkeervakken gebruik maken. De essentie van het bestaande parkeerprobleem in de wijk is dan alsnog niet opgelost.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Op grond van artikel 25 RVV 1990 is het verboden in een parkeerschijfzone te parkeren, behalve op parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven of plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep.

In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In Bijlage 1 van het Reglement en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) staan de verkeersborden genoemd. In dit besluit gaat het om E10 en E11 zonaal (Parkeerschijf-zone met verplicht gebruik van parkeerschijf, tevens parkeerverbod indien er langer wordt geparkeerd dan de parkeerduur die op het bord is aangegeven; begin/einde blauwe zone) van Bijlage 1, Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) alsmede het aanbrengen van blauwe strepen op de parkeerlocaties waar geparkeerd mag worden.

Uit het oogpunt van het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, is het noodzakelijk om de voorgestelde maatregel(en) te nemen.

Artikel 24 van het BABW vereist dat er voor het nemen van het verkeersbesluit overleg wordt gepleegd met de gemandateerde verkeersadviseur van politie Oost-Nederland, district Noord en Oost-Gelderland.

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen, wordt besloten om:

  • 1.

    een parkeerschijfzone in te stellen in van maandag tot en met zaterdag van 08.00 uur tot 18.00 uur en op vrijdag- en andere koopavonden tevens van 18:00 tot 22:00 uur met een maximale parkeerduur van 2 uur in de Johanniterlaan en de Burgemeester Numanlaan (uitbreiding oostzijde);

  • 2.

    conform artikel 87 RVV 1990 ontheffingsmogelijkheid (op aanvraag) in te stellen voor bewoners die voldoen aan bepaalde voorwaarden;

  • 3.

    De uitvoering vindt plaats door het plaatsen van verkeersborden E10 zonaal en E11 zonaal met de tekst: “max 2 h”, met onderborden met de tekst: “ma t/m za 8 – 18h en op koopavonden 18 – 22 h”, van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van blauwe strepen op de toegestane parkeerplaatsen, conform bijgevoegde tekening.

Harderwijk, 20 november 2019

Namens burgemeester en wethouders,

mevrouw M.M. Bijker

directeur Domein Ruimte

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunt u bij het college van burgemeester en wethouders van Harderwijk gemotiveerd bezwaar maken tegen dit besluit als u belanghebbende bent. U dient uw bezwaarschrift uiterlijk zes weken na de datum van bekendmaking op de elektronische Staatscourant van http://www.officielebekendmakingen.nl/ te sturen naar:

Burgemeester en wethouders gemeente Harderwijk

p/a secretariaat Bezwaarschriftencommissie Postbus 1 3890 AA  ZEEWOLDE.

Het maken van bezwaar heeft geen schorsende werking (zie art. 6:16 Awb). De indiener van het bezwaar heeft echter wel de mogelijkheid om een voorlopige voorziening bij de rechtbank te vragen (bijvoorbeeld schorsing).

Naar boven