Besluit Verkeersregeling Loosdrechtseweg en Van Ghentlaan

Logo Hilversum

(snelheid buiten bebouwde kom)

zaak 500941

Burgemeester en wethouders van Hilversum hebben het volgende overwogen ;

Krachtens artikel 2 lid 1 en 2 van de Wegenverkeerswet 1994 kunnen de daarin vastgestelde regels dienen om de verkeersveiligheid op de weg te verzekeren, weggebruikers en passagiers te beschermen, de weg in stand te houden, de bruikbaarheid daarvan te waarborgen en door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, dan wel aantasting van karakter of functie van objecten of gebieden te voorkomen of te beperken.

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient een verkeersbesluit te worden genomen voor het plaatsen of verwijderen van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

In het belang van de verkeersveiligheid zijn er op grond van hun besluit van 5 oktober 2004 (Gemeenteblad 2004, afdeling III, nr. 68) verkeerstekens aangebracht in Loosdrechtseweg. (tussen Diependaalselaan en Raaweg; voorrang, rij- en passeerrichting en verplichte fietspaden)

Er bestaat behoefte aan een aanvulling van de verkeerstekens. In het voornoemde besluit uit 2004 is de maximum snelheid voor de weg Loosdrechtseweg ‘buiten de bebouwde kom ‘ niet nader geregeld. Wettelijk geldt hier daarom als maximum snelheid 80 km/h, volgens artikel 21 lid a van het RVV 1990.

De praktijk wijst uit dat ondanks de beperkte afstand tussen de komgrenzen van gemeente Hilversum en Loosdrecht (gemeente Wijdemeren) de snelheid van auto’s en motoren aanzienlijk vermeerdert bij het naderen en na bord ‘einde bebouwde kom’ en ligt de snelheid ook bij het binnenrijden van de daaropvolgende bebouwde kom veelal hoger dan de daar toegestane 50km/h.

Voor de veiligheid van het verkeer ter plaatse van de pal achter het kombord van Loosdrecht gelegen rotonde Raaweg/Rading en ter plaatse van het tussengelegen kruispunt met Van Ghentlaan is het daarom noodzakelijk de toegestane maximum snelheid buiten de bebouwde kom te verlagen. Door deze vast te stellen op 60km/h wordt bereikt dat de gereden snelheden bij uitrijden en binnenkomen van de bebouwde kom van Hilversum en Loosdrecht omlaag gaan en daarmee de verkeersveiligheid verbetert.

Gelet op de beperkte afstand is de factor tijdverlies voor het verkeer verwaarloosbaar, zeker ook afgezet tegen de positieve bijdrage aan de verkeersveiligheid en het voorkomen van overlast voor de omgeving.

In deze regeling wordt meegenomen het deel Van Ghentlaan buiten de bebouwde kom vooraf de kruising met Loosdrechtseweg, ook daar wordt de maximum snelheid na het bord ‘einde bebouwde kom’ bepaald op 60km/h onder dezelfde argumentatie als voor Loosdrechtseweg en waardoor eenduidigheid wordt bereikt in de ter plaatse geldende maximum snelheid buiten de bouwde kom.

De korpschef politie is gehoord in overeenstemming met artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en adviseert positief op de voorgestelde maatregelen.

De wegen Loosdrechtseweg en Van Ghentlaan zijn gelegen binnen deze gemeente en bij de gemeente in beheer en onderhoud.

Het ontwerp van dit besluit is op 6 december 2018 op de gebruikelijke wijze gepubliceerd op de website www.officielebekendmakingen.nl onderdeel Gemeenteblad. Een ieder is gedurende 6 weken in de gelegenheid gesteld om zijn of haar zienswijze ten aanzien van dit ontwerpbesluit kenbaar te maken. Van deze mogelijkheid is geen gebruik gemaakt.

Op grond van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) is het college bevoegd ten aanzien van het verkeer op de binnen deze gemeente gelegen wegen, welke niet onder het beheer van het rijk, de provincie of een waterschap vallen, de besluiten te nemen als bedoeld in artikel 12 van het BABW en het college heeft deze bevoegdheid gemandateerd aan de portefeuillehouder verkeer.

Bij ons besluit van 30 augustus 2005 is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht, van toepassing verklaard voor verkeersbesluiten (besluiten op grond van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer) met uitzondering van besluiten met betrekking tot gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken.

Burgemeester en wethouders van Hilversum besluiten ;

  • 1.

    Door het plaatsen van borden A1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, hierna ‘de bijlage’, het deel Loosdrechtseweg gelegen tussen rotonde Raaweg/Rading en Oscar Romerolaan én voor zover gelegen buiten de bebouwde kom, aan te wijzen als een weg waarvoor de maximum snelheid 60 km/h is.

  • 2.

    Door het plaatsen van bord A1 van de bijlage het deel Van Ghentlaan gelegen tussen het kruispunt met Loosdrechtseweg en het daar vooraf op Van Ghentlaan geplaatste kombord gemeente Hilversum aan te wijzen als een weg waarvoor de maximum snelheid 60 km/h is.

Hilversum, 30 januari 2019,

Burgemeester en wethouders van Hilversum,

Namens dezen:

De portefeuillehouder verkeer,

A.J. Wolthers

Bijlage situatieschets

Dit besluit met eventuele bijlagen wordt op 7 februari 2019 overeenkomstig de Verordening op de elektronische publicatie Hilversum 2014 bekend gemaakt op de website www.officielebekendmakingen.nl onderdeel Staatscourant en is daar in zijn geheel in te zien. Dit is de enige rechtsgeldige bekendmaking. Dit besluit treedt in werking de dag na de bekendmaking.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen 6 weken na de bovengenoemde dag van bekendmaking beroep worden ingesteld bij de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Beroep kan worden ingesteld door een belanghebbende die tijdig bij het college zienswijzen naar voren heeft gebracht op het ontwerpbesluit van de verkeersregeling. Geen beroep kan worden ingesteld door een belanghebbende aan wie redelijkerwijs kan worden verweten dat hij geen zienswijzen naar voren heeft gebracht.

Het beroepschrift moet ondertekend zijn en ten minste uw naam en adres, dagtekening (datum), een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht en de gronden van uw beroep bevatten. Het beroepschrift moet schriftelijk worden ingediend. Het beroep heeft geen schorsende werking. Als u dit wel wilt, dient u tevens een verzoek om een voorlopige voorziening aan te vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. (o.v.v. voorlopige voorziening).

Aan het behandelen van een beroepschrift en een verzoek tot voorlopige voorziening zijn kosten verbonden (griffierecht). Informatie over actuele bedragen kunt u vinden op www.rechtspraak.nl

zaak 500941

Naar boven