Pilot afsluiting fietspad Belcantodreef / Rappad

Logo Harderwijk

Corsa reg.nr.: GEN19h0007398 / h190096025

Burgemeester en wethouders van Harderwijk zijn op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd om verkeersbesluiten te nemen.

De directeur Domein Ruimte is namens burgemeester en wethouders van Harderwijk bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van het mandaatbesluit gemeente Harderwijk 2015, zoals is vastgesteld op 23 december 2014, onder nummer: 14.00821 met het recht tot het verlenen van ondermandaat.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

De fietsroute tussen Harderwijk en Ermelo-West leidt langs de Kolbaanweg en de Westermeenweg. Deze route is aangemerkt als regionale hoofdfietsroute in het geldende beleid van de gemeente Harderwijk.

Tussen de Drielandendreef en de Groene Zoomweg ontbreekt een deel van deze hoofdfietsroute. Tot 2015 bestond er wel een directe fietsverbinding op de locatie van de huidige ontbrekende schakel. Dit betrof een tijdelijk fietspad, die tussen 2004 en 2015 in gebruik was. Dit fietspad lag ingeklemd tussen de Westermeenweg en de spoorlijn Amersfoort – Zwolle. Het fietspad is opgeheven nadat de spoorwegovergang aan de Weisteeg in 2015 is omgevormd tot een ongelijkvloerse kruising. In verband met deze tunnel moest het fietspad langs de Westermeenweg worden opgeheven in verband met de beschikbare ruimte.

Fietsverkeer en bromfietsverkeer rijdt sinds 2015 een andere route. De meest gebruikte route leidt vanaf de Kolbaanweg via de Waterplassteeg, Belcantodreef, Rapdreef en Rappad weer naar de Westermeenweg en vice versa. De Belcantodreef en Rapdreef zijn woonstraten in de wijk Drielanden. Beide straten hebben een rijbaanbreedte van respectievelijk 5,5 en 7 meter en kennen geen trottoirs. Parkeren gebeurt op de rijbaan of in enkele aanwezige parkeerhavens. Onderweg kruist men drie T-splitsingen en de Operadreef (de hoofdontsluitingsweg van de buurt Muziekland IV).

Deze route, in het vervolg ‘route Belcantodreef’ genoemd, leidt tot ontevredenheid bij gebruikers en bewoners en tot verkeersonveilige situaties. Bewoners noemen met name verkeersonveilige situaties op de kruising Operadreef/Rapdreef en op de aansluitingen ter hoogte van Belcantodreef 1 en 2. Tevens ondervinden bewoners geluidhinder van het fietsverkeer en bromfietsverkeer. Verder worden met regelmaat schadegevallen aan geparkeerde voertuigen ervaren. Ook leent de huidige route zich volgens de bewoners niet als hoofdfietsroute vanwege de slingerende en krappe inrichting van de betreffende paden en woonstraten.

Vanuit het perspectief van de gebruikers van de fietsroute leveren met name bovengenoemde verkeersonveilige situaties een aandachtspunt. Daarnaast is deze route niet optimaal als het gaat om directheid en fietscomfort. Om deze redenen is de route opgenomen als aandachtspunt in het Verkeersveiligheidsplan van de gemeente Harderwijk, welke is vastgesteld door de gemeenteraad in 2016.

Zowel bewoners als gebruikers van de fietsroute dringen aan op maatregelen. De afgelopen periode zijn verschillende gesprekken geweest en opties onderzocht. Bewoners pleiten voor het afsluiten van de route. Dit is bekrachtigd middels een petitie die de gemeente is aangeboden.

Rondom de ‘route Belcantodreef’ zijn verschillende alternatieve fietsroutes gelegen. Zo leidt het Beneluxpad fietsers via de oostzijde van het spoor. Op deze manier wordt een rechtstreekse route geboden, die bovendien volledig vrij van kruisingen met autoverkeer is. Een ander alternatief is de route via het Operapad en de Chopindreef.

Voordeel van beide alternatieven is dat beide routes beter zijn ontworpen op grotere hoeveelheden fietsverkeer, waardoor de verkeerssituatie veiliger en comfortabeler is. Bovenstaande afbeelding toont in het rood de huidige route en in het groen de alternatieven zoals bovenstaand beschreven.

Bovendien moet opgemerkt worden dat de herkomst/bestemming van het overgrote deel van het betreffende fiets-/bromfietsverkeer niet direct ten noorden van de Drielandendreef ligt, maar verder Harderwijk in. Voorbeelden hiervan zijn de stationsomgeving of het centrum van Harderwijk. Door alternatieve routes te gebruiken, in plaats van de ‘route Belcantodreef’, ontstaan routes die nauwelijks langer qua afstand en reistijd zijn dan de huidige route. Hierbij valt te denken aan de route via de Ouverturebaan naar de binnenstad of via de Harderwijkerweg of het Beneluxpad naar het stationsgebied. Van A naar B op bovenstaande kaart levert een geringe extra afstand op van respectievelijk 200 of 350 meter. De ‘route Belcantodreef’ heeft een lengte van circa 850 meter. In de praktijk valt deze meerafstand grotendeels weg doordat alternatieven gebruikt kunnen worden.

Overwegende de huidige verkeerssituatie, diverse oproepen van bewoners en gebruikers en de beschikbare alternatieven wordt een proef gestart. Gedurende vier maanden wordt de ‘route Belcantodreef’ geknipt voor fietsverkeer. Op een tweetal locaties worden schaarhekjes geplaatst, waardoor voetgangers nog wel kunnen passeren. Dit betreft de locaties ter hoogte van de adressen Rapdreef 1 en Belcantodreef 73. De doorsteek tussen de Waterplassteeg en de Belcantodreef ter hoogte van Belcantodreef 37 wordt geheel afgesloten. Een omleiding voor fiets- en bromfietsverkeer wordt aangegeven middels bebording. Aan het einde van deze proefperiode wordt de proef geëvalueerd. Hierbij wordt besloten of de afsluiting definitief gemaakt wordt.

Op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid Wegenverkeerswet (WVW) moet een verkeersbesluit worden genomen voor het aanbrengen van fysieke verkeersmaatregelen waardoor het aantal categorieën weggebruikers wijzigt.

Verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet treden in werking met ingang van de dag, nadat een termijn van zes weken na de dag waarop het besluit is bekend gemaakt, is verstreken (artikel 27 Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW).

Uit het oogpunt van:

- het beschermen van de weggebruikers en passagiers; en

- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu;

is het noodzakelijk om de voorgestelde maatregel(en) te nemen.

Artikel 24 van het BABW vereist dat er voor het nemen van het verkeersbesluit overleg wordt gepleegd met de gemandateerde verkeersadviseur van politie Oost-Nederland, district Noord en Oost-Gelderland.

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen wordt besloten:

1. Een fysieke afsluiting te plaatsen voor fietsers en bromfietsers op het Rappad ter hoogte van Rapdreef 1 en op de doorsteek Waterplassteeg/Belcantodreef ter hoogte van Belcantodreef 73;

2. Een fysieke afsluiting te plaatsen voor fietsers, bromfietsers en voetgangers op de doorsteek Waterplassteeg/Belcantodreef ter hoogte van het adres Belcantodreef 37.

Bovenstaande afsluitingen te plaatsen voor de duur van vier maanden, bij wijze van proef.

Harderwijk, 20 november 2019

Namens burgemeester en wethouders,

mevrouw M.M. Bijker

directeur Domein Ruimte

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunt u bij het college van burgemeester en wethouders van Harderwijk gemotiveerd bezwaar maken tegen dit besluit als u belanghebbende bent. U dient uw bezwaarschrift uiterlijk zes weken na de datum van bekendmaking op de elektronische Staatscourant van http://www.officielebekendmakingen.nl/ te sturen naar:

Burgemeester en wethouders gemeente Harderwijk

p/a secretariaat Bezwaarschriftencommissie Postbus 1 3890 AA  ZEEWOLDE.

Het maken van bezwaar heeft geen schorsende werking (zie art. 6:16 Awb). De indiener van het bezwaar heeft echter wel de mogelijkheid om een voorlopige voorziening bij de rechtbank te vragen (bijvoorbeeld schorsing).

Naar boven