Reglement Vervangingsfonds en Bedrijfsgezondheidszorg voor het onderwijs 2020

Preambule

In 1992 richtten de sociale partners in het onderwijs de Stichting Vervangingsfonds en Bedrijfsgezondheidszorg voor het Onderwijs op. Het doel van het Vervangingsfonds is het bieden van waarborgen aan aangeslotenen voor de kosten van vervanging bij afwezigheid van gewezen personeel en het invoeren en in stand houden van bedrijfsgezondheidszorg in het primair onderwijs, alsmede het bevorderen en bewaken van die zorg.

Het bestuur stelt, conform het bepaalde op grond van artikel 183, vierde lid van de Wet op het primair onderwijs juncto artikel 169, vierde lid van de Wet op de expertisecentra, het Reglement Vervangingsfonds vast. In dit reglement wordt bepaald welke rechten de aangeslotenen in het kader van de taakuitoefening van de stichting, als hierboven genoemd, jegens de stichting kunnen doen gelden en tot welke verplichtingen de aangeslotenen jegens de stichting zijn gehouden.

Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2020.

Inhoud

HOOFDSTUK 1

ALGEMENE BEPALINGEN

2

Artikel 1

Begripsbepalingen

2

HOOFDSTUK 2

AANSLUITING BIJ HET VERVANGINGSFONDS

2

§ 2.1

Vrijwillige en verplichte aansluiting

2

Artikel 2

Verplichte aansluiting bij het Vervangingsfonds

2

Artikel 3

Vervanging die niet voor bekostiging in aanmerking komt.

3

Artikel 4

Vrijwillige aanmelding van personeel

3

§ 2.2

Eigenrisicodragerschap

3

Artikel 5

Eigenrisicodragerschap

3

Artikel 6

Lopende vervangingen

3

HOOFDSTUK 3

PREMIE

3

§ 3.1

Premie

3

Artikel 7

Premie

3

Artikel 8

Premiepercentages

4

§ 3.2

Bonus-malus regeling

4

Artikel 9

Bonus-malus regeling

4

Artikel 10

Toepassingsbereik

4

Artikel 11

Maximering malus

4

HOOFDSTUK 4

BEKOSTIGING

5

Artikel 12

Voorwaarden voor bekostiging

5

Artikel 13

Wijze van vervanging

5

Artikel 14

Bekostiging

5

HOOFDSTUK 5

VERVANGINGSPOOLS

6

Artikel 15

Aanvraag en duur vervangingspools

6

Artikel 16

Bekostiging en inzetpercentage vervangingspool

6

Artikel 17

Plaatsing uit de vervangingspool

7

Artikel 18

Bovenbestuurlijke vervangingspools

7

HOOFDSTUK 6

FINANCIËLE VARIANTEN

7

Artikel 19

Aanmelding financiële varianten

7

Artikel 20

Algemene voorwaarden voor bekostiging financiële varianten

8

Artikel 21

Wijziging of opzegging

8

HOOFDSTUK 7

SLOTBEPALINGEN

8

Artikel 22

Arbo, ziekteverzuim- en personeelsbeleid

8

Artikel 23

Subsidies

8

Artikel 24

Administratie- en bewaarplicht

8

Artikel 25

Toepassing reglement

8

Artikel 26

Onvoorziene omstandigheden

9

Artikel 27

Citeertitel

9

Artikel 28

Bekendmaking

9

Artikel 29

Hardheidsclausule

9

BIJLAGE 1

PREMIE

10

BIJLAGE 2

WERKWIJZE BONUS-MALUS REGELING

11

BIJLAGE 3

WERKWIJZE NORMBEKOSTIGING

13

BIJLAGE 4

WERKWIJZE VERVANGINGSPOOLS

14

BIJLAGE 5

WERKWIJZE FINANCIËLE VARIANTEN

15

BIJLAGE 6

INFORMATIEPROTOCOL

16

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

1. Bedrijfsgezondheidszorg:

de dienstverlening van het Vervangingsfonds ter voorkoming en terugdringing van ziekteverzuim en de verbetering van arbeidsomstandigheden.

2. Bekostiging:

de bekostiging van vervanging door en ten laste van het Vervangingsfonds.

3. Bestuur:

het bestuur van de Stichting Vervangingsfonds en Bedrijfsgezondheidszorg voor het Onderwijs.

4. Bevoegd gezag:

een bevoegd gezag als bedoeld in artikel 1 van de Wpo, artikel 1 van de Wec of een samenwerkingsverband passend onderwijs als bedoeld in artikel 18a van de Wpo.

5. Bovenbestuurlijke vervangingspool:

een vervangingspool die in stand wordt gehouden door twee of meer bevoegde gezagsorganen.

6. Detachering:

de constructie waarbij een bij het Vervangingsfonds aangesloten bevoegd gezag personeel dat bij dit bevoegd gezag in dienst is, tegen een overeengekomen vergoeding, werkzaamheden laat verrichten bij een ander bij het Vervangingsfonds aangesloten bevoegd gezag.

7. Dienstverband:
  • a. de benoeming van personeel bij de werkgever in het bijzonder onderwijs;

  • b. de aanstelling van personeel bij de werkgever in het openbaar onderwijs.

8. Eigenrisicodrager:

een bevoegd gezag waaraan op grond van de bepalingen in dit reglement het eigenrisicodragerschap is verleend voor de kosten van vervanging.

9. Extern personeel:

al het personeel dat niet werkzaam is bij een bevoegd gezag op basis van een akte van aanstelling of een akte van benoeming.

10. Financiële variant:

één van de financiële vereveningsvarianten als bedoeld in Hoofdstuk 6 van het reglement waarvan eigenrisicodragers gebruik van kunnen maken.

11. Informatieprotocol:

de bijlage bij dit reglement waarin de wijze van aanlevering van gegevens voor wat betreft de vorm en inhoud, die door een bevoegd gezag moet worden aangeleverd wordt beschreven.

12. Ketenvervanger:

e vervanger van een personeelslid met een dienstverband bij het bevoegd gezag die een ander personeelslid, dat afwezig is in verband met het vervangen van een wegens ziekte of schorsing afwezig ander personeelslid, met een dienstverband bij hetzelfde bevoegd gezag vervangt.

13. Ketenvervanging:

de situatie waarbij een wegens ziekte of schorsing afwezig personeelslid, wordt vervangen door een ander personeelslid met een dienstverband bij hetzelfde bevoegd gezag en die als gevolg van die afwezigheid zelf wordt vervangen door de ketenvervanger. De keten bestaat uitsluitend uit de afwezige, diens vervanger en de ketenvervanger.

14. Niet aangemeld personeel:

personeel met een dienstverband dat niet valt onder de verplichte aansluiting en dat ook niet vrijwillig is aangemeld.

15. Normbekostiging:

de wijze waarop het Vervangingsfonds de vervanging die voor bekostiging in aanmerking komt vergoedt.

16. Payrolling:

de constructie, waarbij personeel in dienst is van een payrollonderneming en waarbij dit personeel feitelijk werkt voor een bevoegd gezag. Bij payrolling is de payrollonderneming juridisch de werkgever en zorgt het bevoegd gezag voor de werving en selectie.

17. Personeel:

personeel als bedoeld in artikel 1 en artikel 18a van de Wpo en artikel 1 van de Wec.

18. Reguliere bekostiging:

de situatie waarin een bevoegd gezag geen eigenrisicodrager is.

19. SNA-keurmerk:

et keurmerk dat wordt uitgereikt door de Stichting Normering Arbeid.

20. Uitzendarbeid:

de constructie, waarbij personeel in dienst is van een uitzendorganisatie en waarbij dit personeel feitelijk werkt voor een bevoegd gezag.

21. Vervangingspool:

een pool waarin één of meerdere personeelsleden worden geplaatst met een regulier dienstverband, die door het bevoegd gezag structureel voor vervangingswerkzaamheden worden ingezet.

22. Vrijwillig aangemeld personeel:

personeel dat niet onder de verplichte aansluiting valt en dat vrijwillig door het bevoegd gezag bij het Vervangingsfonds is aangemeld.

23. Wpo:

de Wet op het primair onderwijs.

24. Wec:

de Wet op de expertisecentra.

HOOFDSTUK 2 AANSLUITING BIJ HET VERVANGINGSFONDS

§ 2.1 Vrijwillige en verplichte aansluiting

Artikel 2 Verplichte aansluiting bij het Vervangingsfonds
  • 1. Op grond van artikel 183 van de Wpo en artikel 169 van de Wec, is ieder bevoegd gezag aangesloten bij het Vervangingsfonds.

  • 2. Een bevoegd gezag, dat een ontheffing heeft gekregen op grond van artikel 183, derde lid van de Wpo of artikel 169, derde lid van de Wec, is niet aangesloten bij het Vervangingsfonds.

Artikel 3 Vervanging die niet voor bekostiging in aanmerking komt

Personeelsleden:

  • a. met een dienstverband dat voor 5 juli 2006 tot stand is gekomen en op die datum niet door het Rijk werden bekostigd;

  • b. met een dienstverband dat tussen 5 juli 2006 en 1 januari 2009 tot stand is gekomen;

  • c. die tussen 5 juli 2006 en 1 januari 2009 een andere functie binnen het bevoegd gezag waar dit personeelslid werkzaam was hebben gekregen,

zijn niet verplicht aangesloten bij het Vervangingsfonds. Vervanging van deze personeelsleden wordt niet bekostigd door het Vervangingsfonds.

Artikel 4 Vrijwillige aanmelding van personeel
  • 1. Personeel genoemd in artikel 3 kan vrijwillig worden aangemeld door het bevoegd gezag waar dit personeel een dienstverband heeft.

  • 2. Vervanging van vrijwillig aangemeld personeel komt voor bekostiging door het Vervangingsfonds in aanmerking.

  • 3. De aanmelding:

    • a. moet uiterlijk op 31 oktober door het Vervangingsfonds zijn ontvangen;

    • b. geldt met ingang van het kalenderjaar volgend op het jaar waarin deze aanmelding heeft plaatsgevonden;

    • c. geschiedt voor het voltallige nog niet aangemelde personeel van het bevoegd gezag.

§ 2.2 Eigenrisicodragerschap

Artikel 5 Eigenrisicodragerschap
  • 1. Een bevoegd gezag kan eigenrisicodrager worden, indien is voldaan aan de volgende voorwaarden:

    • a. het Vervangingsfonds moet de aanvraag uiterlijk 31 oktober hebben ontvangen;

    • b. het bevoegd gezag overlegt een verklaring waaruit blijkt dat de aanvraag met instemming van de PMR of, indien sprake is van een PGMR, de PGMR, is gedaan.

  • 2. Het Vervangingsfonds beslist binnen 8 weken na ontvangst van de aanvraag of het eigenrisicodragerschap wordt verleend.

  • 3. Het eigenrisicodragerschap gaat in per 1 januari volgend op het jaar waarin de aanvraag is ingediend en geldt voor onbepaalde tijd.

  • 4. Een eigenrisicodrager kan het Vervangingsfonds schriftelijk verzoeken het eigenrisicodragerschap op te heffen per 1 januari van het volgende kalenderjaar. Dit verzoek moet uiterlijk 31 oktober door het Vervangingsfonds zijn ontvangen.

  • 5. Indien er bij een eigenrisicodrager wijzigingen optreden als gevolg van fusie of splitsing, informeert deze eigenrisicodrager het Vervangingsfonds uiterlijk 8 weken voordat deze wijzigingen zullen plaatsvinden.

Artikel 6 Lopende vervangingen

  • 1. Indien aan een bevoegd gezag het eigenrisicodragerschap wordt verleend, worden lopende vervangingen wegens ziekte en schorsing per de ingangsdatum van het eigenrisicodragerschap niet meer door het Vervangingsfonds bekostigd.

  • 2. Indien een eigenrisicodrager het eigenrisicodragerschap opzegt, komt vervanging wegens ziekte en schorsing per 1 januari van het volgende kalenderjaar voor bekostiging in aanmerking.

HOOFDSTUK 3 PREMIE

§ 3.1 Premie

Artikel 7 Premie
  • 1. Een bij het Vervangingsfonds aangesloten bevoegd gezag voldoet maandelijks de premie aan het Vervangingsfonds. De verschuldigde premie is gelijk aan de premiegrondslag vermenigvuldigd met het premiepercentage.

  • 2. De premiegrondslag is het bruto salaris van het personeel waarvoor premie is verschuldigd, rekening houdend met de deeltijdfactor, exclusief toelages, toeslagen en werkgeverslasten, en vermeerderd met 8 procent vakantie-uitkering.

  • 3. Het personeel waarvoor premie is verschuldigd als bedoeld in het eerste lid, staat omschreven in bijlage 1, ‘Premie’, van dit reglement.

Artikel 8 Premiepercentages
  • 1. Het bestuur stelt jaarlijks uiterlijk op 15 oktober de hoogte van de premiepercentages voor het volgende kalenderjaar vast.

  • 2. Indien er aanleiding toe is, kan het bestuur besluiten tot een tussentijdse wijziging van de premiepercentages.

  • 3. Een positief of negatief exploitatieresultaat van het Vervangingsfonds kan worden verrekend in de premie voor het volgende kalenderjaar.

§ 3.2 Bonus-malus regeling

Artikel 9 Bonus-malus regeling
  • 1. Een bevoegd gezag ontvangt na afloop van het kalenderjaar een beslissing van het Vervangingsfonds over het al dan niet toekennen van een bonus of het verschuldigd zijn van een malus.

  • 2. Op basis van de aangeleverde gegevens over de verslagmaanden januari tot en met december, wordt de bonus-malus verhouding berekend door het totaal van de vastgestelde normvergoedingen te delen door de premie die voor dat kalenderjaar is verschuldigd.

  • 3. Bij het berekenen van de bonus-malus verhouding, vormen de gegevens van het door het bevoegd gezag op 31 januari in stand gehouden scholen van het volgende kalenderjaar de basis.

  • 4. Het Vervangingsfonds berekent de bonus-malus afrekening conform de ‘Werkwijze bonus-malus regeling’, opgenomen als bijlage 2 in dit reglement.

  • 5. Het Vervangingsfonds maakt de beslissing over de bonus-malus afrekening over het voorgaande kalenderjaar jaarlijks bekend voor 15 oktober. Deze termijn kan met uiterlijk 6 weken worden verlengd, mits dit door het Vervangingsfonds voor 8 oktober bekend wordt gemaakt.

Artikel 10 Toepassingsbereik
  • 1. De bonus-malus regeling is van toepassing op een kalenderjaar.

  • 2. De bonus-malus regeling is niet van toepassing op bevoegde gezagsorganen die in het kalenderjaar waarover de berekening plaatsvindt eigenrisicodrager zijn geweest.

  • 3. Indien een bevoegd gezag als gevolg van fusie gedurende het kalenderjaar eigenrisicodrager is geworden, dan geldt de bonus-malus regeling alleen voor het tijdvak voorafgaand aan de dag dat dit bevoegd gezag eigenrisicodrager is geworden.

Artikel 11 Maximering malus
  • 1. Indien een bevoegd gezag met een personele bekostiging regulier lager dan 2,5 miljoen euro een bonus-malus verhouding heeft van meer dan 1,5 is voor het deel daarboven geen malus verschuldigd. De berekening en werking van de bonus-malus verhouding is opgenomen in ‘Werkwijze bonus-malus regeling’, opgenomen als bijlage 2 in dit reglement.

  • 2. Indien een bevoegd gezag met een personele bekostiging regulier van 2,5 miljoen of meer een bonus-malus verhouding heeft van meer dan 2, is voor het deel daarboven geen malus verschuldigd. De berekening en werking van de bonus-malus verhouding is opgenomen in ‘Werkwijze bonus-malus regeling’, opgenomen als bijlage 2 in dit reglement.

HOOFDSTUK 4 BEKOSTIGING

Artikel 12 Voorwaarden voor bekostiging

Een bevoegd gezag dat valt onder de reguliere bekostiging dan wel een eigenrisicodrager die gebruik maakt van een financiële variant, komt in aanmerking voor bekostiging van vervanging, indien is voldaan aan de voorwaarden van dit artikel.

  • 1. Het bevoegd gezag overlegt jaarlijks uiterlijk op 31 januari de compliance-verklaring die het Vervangingsfonds aan het bevoegd gezag heeft verstrekt. Zolang deze verklaring niet door het Vervangingsfonds is ontvangen, wordt de bekostiging opgeschort.

  • 2. Het bevoegd gezag is premie verschuldigd voor het afwezige personeelslid.

  • 3. Het afwezige personeelslid is niet geplaatst in een vervangingspool als bedoeld in hoofdstuk 5 van dit reglement.

  • 4. Het personeelslid dat wordt vervangen is afwezig wegens:

    • a. ziekte; of

    • b. schorsing als bedoeld in de cao po.

  • 5. Het bevoegd gezag heeft ten behoeve van de afwezige geen aanspraak op een Ziektewet-uitkering.

  • 6. De vervanging vindt plaats in de periode van afwezigheid.

  • 7. De vervanging heeft tot extra kosten geleid voor het bevoegd gezag, die niet gemaakt zouden zijn als de vervanging niet had plaatsgevonden. Deze voorwaarde geldt niet, indien sprake is van vervanging door een personeelslid met een akte van aanstelling of een akte van benoeming en dat:

    • a. is geplaatst in een vervangingspool als bedoeld in hoofdstuk 5 van dit reglement;

    • b. werkzaam is in een functie die is geplaatst in het RDDF;

    • c. in de tweede fase van een sociaal plan zit en met ontslag wordt bedreigd;

    • d. vrijwillig is aangemeld bij het Vervangingsfonds.

    • e. werkzaam is op basis van een dienstverband voor kennelijk tijdelijk werk als bedoeld in artikel 3.1 van de cao po.

  • 8. De vervanger van een leraar voldoet aan de bevoegdheidseisen voor leraar, genoemd in artikel 3 van de Wpo dan wel artikel 3 van de Wec. Deze voorwaarde geldt niet voor vervanging van de eerste dag afwezigheid wegens ziekte van een leraar die op of na 1 mei 2019 heeft plaatsgevonden.

  • 9. Vervanging door extern personeel anders dan uitzendpersoneel of personeel werkzaam bij een payroll onderneming, heeft plaatsgevonden ten behoeve van vervanging van een directielid of onderwijsondersteunend personeel. Vervanging van leraren door dit extern personeel wordt niet door het Vervangingsfonds bekostigd.

  • 10. Bij vervanging door extern personeel, dient een factuur te worden overgelegd waarin een urenspecificatie van de vervanger is opgenomen.

  • 11. Bij vervanging op basis van uitzendarbeid of payrolling, moet de uitzendorganisatie of de payroll organisatie beschikken over een SNA-keurmerk.

  • 12. De vervangingsdeclaratie is binnen 3 maanden en 5 werkdagen na afloop van de maand waarin de vervanging heeft plaatsgevonden door het Vervangingsfonds ontvangen. Dit is een fatale termijn, vervangingsdeclaraties die buiten deze termijn zijn ontvangen, worden afgekeurd.

  • 13. Indien een vervangingsdeclaratie conform het vorige lid tijdig is ingediend, moet het Vervangingsfonds een correctie op deze declaratie uiterlijk binnen 3 maanden hebben ontvangen, te rekenen vanaf de dag waarop de declaratie is ingediend. Een correctie die buiten deze termijn is ontvangen, wordt niet in behandeling genomen.

  • 14. Indien het Vervangingsfonds ten aanzien van ingediende vervangingsdeclaraties bij een bevoegd gezag aanvullende gegevens heeft opgevraagd, dan moet het Vervangingsfonds deze gegevens binnen 8 weken, te rekenen vanaf de dag dat het Vervangingsfonds de gegevens heeft opgevraagd, hebben ontvangen.

Artikel 13 Wijze van vervanging

Vervanging kan plaatsvinden op basis van:

  • a. een tijdelijk of vast dienstverband voor vervanging;

  • b. een dienstverband voor werkzaamheden van kennelijk tijdelijke aard;

  • c. een tijdelijke uitbreiding van een dienstverband;

  • d. een min-max-contract of een min-max-aanstelling;

  • e. detachering;

  • f. arbeid door extern personeel, uitzendarbeid of payrolling.

Artikel 14 Bekostiging

Indien is voldaan aan artikel 12 en 13, dan vindt bekostiging plaats met inachtneming van dit artikel.

  • 1. Het aantal uren vervanging wordt bekostigd tot maximaal het aantal uren afwezigheid, waarbij het aantal uren afwezigheid wordt gebaseerd op het aantal werkzame uren van de afwezige per week op basis van de akte van aanstelling dan wel benoeming, vermenigvuldigd met het aantal weken in de betreffende maand.

  • 2. Vervanging wegens ziekte wordt bekostigd tot maximaal 28 maanden na de eerste ziektedag, zoals geregistreerd door het UWV.

  • 3. Vervanging wegens schorsing wordt bekostigd tot maximaal 42 kalenderdagen vanaf de eerste dag dat het afwezige personeelslid is geschorst.

  • 4. Indien een vervanger waarvan de vervanging door het Vervangingsfonds wordt bekostigd ziek wordt, dan kan het bevoegd gezag een tweede vervanger aanstellen om de oorspronkelijke afwezige te vervangen. De bekostiging van de wegens ziekte afwezige vervanger wordt dan door het Vervangingsfonds doorbetaald gedurende diens afwezigheidsperiode dan wel periode van aanstelling, tot een maximum van 6 maanden. Indien de eerder ziek geworden vervanger of het oorspronkelijk afwezige personeelslid weer beter is, dan stopt de bekostiging van de tweede vervanger op het moment van werkhervatting van de eerste vervanger of de oorspronkelijke afwezige.

  • 5. Bij ketenvervanging wordt uitsluitend de vervanging door de ketenvervanger bekostigd op basis van de uren zoals bepaald in het eerste lid van dit artikel.

  • 6. De hoogte van de bekostiging wordt berekend door het normbedrag per uur te vermenigvuldigen met het aantal uren dat de afwezige is vervangen, tot maximaal de uren afwezigheid. Het normbedrag wordt bepaald aan de hand van de inschaling van de afwezige. De verdere werking van de normbekostiging is opgenomen in bijlage 3, ‘Werkwijze normbekostiging’, van dit reglement.

HOOFDSTUK 5 VERVANGINGSPOOLS

Artikel 15 Aanvraag en duur vervangingspools

  • 1. Een bevoegd gezag dat valt onder de reguliere bekostiging, kan bij het Vervangingsfonds schriftelijk een aanvraag indienen, om al dan niet samen met andere bevoegde gezagsorganen een vervangingspool op te richten.

  • 2. Het bevoegd gezag kan kiezen voor een vervangingspool met een grootte van maximaal 4 of maximaal 6 procent van de totale formatie exclusief de vervangers. De peildatum voor het bepalen van deze grootte is 1 oktober voorafgaand het jaar waarin de vervangingspool wordt ingezet.

  • 3. De ingangsdatum van een vervangingspool is 1 januari volgend op het jaar waarin de vervangingspool is aangevraagd. De aanvraag voor een vervangingspool moet uiterlijk 31 oktober door het Vervangingsfonds zijn ontvangen. Het Vervangingsfonds beslist binnen 8 weken op de aanvraag.

  • 4. De vervangingspool wordt voor onbepaalde tijd verleend. Het bevoegd gezag kan de vervangingspool schriftelijk opzeggen. Deze opzegging moet uiterlijk op 31 oktober door het Vervangingsfonds zijn ontvangen.

  • 5. Opzegging van een vervangingspool is slechts mogelijk per 1 januari nadat de opzegging conform het vierde lid tijdig heeft plaatsgevonden.

  • 6. Een aanvraag voor een bovenbestuurlijke vervangingspool kan gedurende het hele kalenderjaar worden ingediend en start niet eerder dan de eerste van de maand volgend op de maand waarin deze is aangevraagd.

Artikel 16 Bekostiging en inzetpercentage vervangingspool

  • 1. De bekostiging en berekening van het inzetpercentage van de in de vervangingspool geplaatste personeelsleden vindt plaats volgens bijlage 4, ‘Werkwijze vervangingspools’, van dit reglement.

  • 2. De hoogte van de bekostiging wordt berekend door het aantal uren van het dienstverband per week te delen door 7, het resultaat hiervan te vermenigvuldigen met 365, het resultaat daarvan te delen door 12 en het resultaat daarvan te vermenigvuldigen met het van toepassing zijnde normbedrag.

  • 3. Bij gebruik van een vervangingspool van maximaal 4 procent van de totale formatie, vordert het Vervangingsfonds het verschil tussen de daadwerkelijke inzet en 98 procent van de maximaal haalbare inzet terug.

  • 4. Bij gebruik van een vervangingspool van maximaal 6 procent van de totale formatie, vordert het Vervangingsfonds het verschil tussen de daadwerkelijke inzet en 100 procent van de maximaal haalbare inzet terug.

  • 5. Het bevoegd gezag stuurt de verantwoording van de inzet van het personeel geplaatst in de vervangingspool naar het Vervangingsfonds. De termijn voor het indienen van deze verantwoording is 3 maanden, te rekenen vanaf de dag waarop het Vervangingsfonds het verzoek tot het indienen van de inzetverantwoording kenbaar heeft gemaakt. Indien het Vervangingsfonds binnen deze termijn de inzetverantwoording niet heeft ontvangen, dan komt de maand waarop de inzetverantwoording betrekking heeft niet voor bekostiging in aanmerking.

  • 6. Indien buiten deze termijn de inzetverantwoording wordt ingediend, dan wordt de maand waarop deze verantwoording ziet niet door het Vervangingsfonds vergoed.

  • 7. Na het tijdig indienen van de inzetverantwoording, kan een bevoegd deze binnen 3 maanden en 5 werkdagen corrigeren, te rekenen vanaf de dag dat de inzetverantwoording is ingediend.

Artikel 17 Plaatsing uit de vervangingspool

  • 1. In de verlofsituaties onder a tot en met c, wordt personeel dat geplaatst is in een vervangingspool voor de duur en omvang van dit verlof uit de vervangingspool geplaatst. Het bevoegd gezag kan gedurende deze verlofsituaties een ander personeelslid in de vervangingspool plaatsen.

    • a. zwangerschaps- en bevallingsverlof.

    • b. ouderschapsverlof.

    • c. ziekteverlof vanaf 6 maanden na de eerste ziektedag. Gedurende de eerste 6 maanden van het ziekteverlof wordt het personeelslid bekostigd door het Vervangingsfonds en telt de afwezigheid mee voor het inzetpercentage als ware dit personeelslid volledig ingezet voor vervanging.

  • 2. Personeel dat afwezig is wegens ziekte, kan niet in een vervangingspool worden geplaatst.

Artikel 18 Bovenbestuurlijke vervangingspools

  • 1. Bij een bovenbestuurlijke vervangingspool, komt vervanging door personeel in dienst van een aan deze pool deelnemende eigenrisicodrager niet voor bekostiging in aanmerking, tenzij sprake is van de situatie onder a en b.

    • a. een in de bovenbestuurlijke vervangingspool geplaatste vervanger, die een dienstverband heeft bij een deelnemende eigenrisicodrager, wordt ingezet via detachering voor vervanging bij een deelnemend bevoegd gezag dat geen eigenrisicodrager is.

    • b. de eigenrisicodrager die deelneemt aan de bovenbestuurlijke vervangingspool, geeft bij deelname van deze pool voor het begin van het nieuwe kalenderjaar bij het Vervangingsfonds aan welke personeelsleden het in deze pool heeft geplaatst.

  • 2. Toewijzing van de bekostiging met betrekking tot een bovenbestuurlijke vervangingspool, vindt met het oog op de eindafrekening van het inzetpercentage en de bonus-malus regeling plaats naar rato van de per bevoegd gezag verantwoorde premie.

  • 3. Bij een bovenbestuurlijke vervangingspool wordt vervanging door personeel met een dienstverband bij een aan deze pool deelnemende eigenrisicodrager niet meegerekend bij de berekening van het inzetpercentage.

HOOFDSTUK 6 FINANCIËLE VARIANTEN

Artikel 19 Aanmelding financiële varianten

  • 1. Een eigen risicodrager of een bevoegd gezag waaraan eigenrisicodragerschap wordt verleend, kan zich aanmelden voor één van de volgende financiële varianten:

    • a. eigen risicovariant van 2 maal de werktijdfactor per week;

    • b. eigen risicovariant van 6 maal de werktijdfactor per week;

    • c. stop-loss variant met een lage ondergrens van de bandbreedte;

    • d. stop-loss variant met een hoge ondergrens van de bandbreedte.

  • 2. Een bevoegd gezag dat geen eigenrisicodrager is, kan zich aanmelden voor een financiële variant onder de voorwaarde dat uiterlijk op de ingangsdatum van de financiële variant het eigenrisicodragerschap wordt verleend.

  • 3. De ingangsdatum van een financiële variant is 1 januari. De schriftelijke aanmelding moet uiterlijk 31 oktober hier voorafgaand door het Vervangingsfonds zijn ontvangen.

  • 4. De aanmelding voor een financiële variant geldt voor al het personeel van het bevoegd gezag.

  • 5. De bekostiging van de financiële varianten vindt plaats conform bijlage 5, ‘Werkwijze financiële varianten’, van dit reglement.

Artikel 20 Algemene voorwaarden voor bekostiging financiële varianten

Een bevoegd gezag dat gebruik maakt van een financiële variant, komt voor bekostiging in aanmerking indien is voldaan aan artikel 12, met uitzondering van lid 7, onder a, artikel 13 en aan de voorwaarden van dit artikel.

  • 1. De vervanging heeft voor het bevoegd gezag geleid tot extra kosten die niet gemaakt zouden zijn als de vervanging niet had plaatsgevonden.

  • 2. Personeel dat binnen de eigen betrekkingsomvang voor vervanging wordt ingezet, komt slechts voor bekostigde vervanging in aanmerking indien dit personeelslid is geplaatst in een eigen, door het bevoegd gezag bekostigde vervangingspool. Het bevoegd gezag stelt het Vervangingsfonds in kennis welke personeelsleden er in deze pool zijn geplaatst.

  • 3. Artikel 12, lid 8, tweede volzin, is niet van toepassing op financiële varianten.

Artikel 21 Wijziging of opzegging

  • 1. Het gebruik van een financiële variant geldt voor onbepaalde tijd.

  • 2. Wijziging of opzegging van een financiële variant is mogelijk per 1 januari. Het schriftelijk verzoek tot wijziging of opzegging dient uiterlijk op 31 oktober hieraan voorafgaand door het Vervangingsfonds te zijn ontvangen.

  • 3. Indien een bevoegd gezag het eigenrisicodragerschap heeft opgezegd, eindigt het gebruik van de financiële variant per 1 januari van het daaropvolgend kalenderjaar.

HOOFDSTUK 7 SLOTBEPALINGEN

Artikel 22 Arbo, ziekteverzuim- en personeelsbeleid

  • 1. Een bevoegd gezag kan gebruik maken van de faciliteiten die het Vervangingsfonds beschikbaar stelt op het gebied van arbo, ziekteverzuim- en personeelsbeleid.

  • 2. Het Vervangingsfonds kan voor het inzetten en verdelen van de faciliteiten, genoemd in het eerste lid, nadere regels stellen.

Artikel 23 Subsidies

Een bevoegd gezag kan bij het Vervangingsfonds een aanvraag indienen voor een door het Vervangingsfonds te verstrekken subsidie. Op deze aanvragen is de Kaderregeling Subsidieverstrekking Vervangingsfonds en Participatiefonds 2007 van toepassing.

Artikel 24 Administratie- en bewaarplicht

  • 1. Het bevoegd gezag voert of laat een administratie voeren met betrekking tot de op grond van dit reglement benodigde gegevens en documenten.

  • 2. Het bevoegd gezag bewaart de in het eerste lid genoemde administratie voor een periode van minimaal 7 jaar en stelt deze ter beschikking aan de controleurs die het bestuur daartoe heeft aangewezen.

Artikel 25 Toepassing reglement

  • 1. In het geval er ten onrechte bekostiging door het Vervangingsfonds heeft plaatsgevonden, vordert het Vervangingsfonds het ten onrechte uitgekeerde bedrag terug als onverschuldigde betaling.

  • 2. Indien een bevoegd gezag te weinig premie heeft afgedragen, vordert het Vervangingsfonds de te weinig afgedragen premie in.

  • 3. Een vordering als bedoeld in het eerste of tweede lid kan worden verrekend met andere door het Vervangingsfonds aan het bevoegd gezag verschuldigde bedragen.

  • 4. Een vordering als bedoeld in het eerste en tweede lid wordt verhoogd met een administratieve heffing van 10 procent van de totale vordering, tot een maximum van de totale kosten van de controle waaruit is gebleken dat er ten onrechte bekostiging heeft plaatsgevonden of te weinig premie is afgedragen.

  • 5. Voordat het Vervangingsfonds een administratieve heffing als bedoeld in het vierde lid oplegt, geeft het een eenmalige schriftelijke waarschuwing aan het bevoegd gezag.

Artikel 26 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin het reglement niet voorziet, beslist het bestuur.

Artikel 27 Citeertitel

Dit reglement wordt aangehaald als ‘Reglement Vervangingsfonds en Bedrijfsgezondheidszorg voor het onderwijs 2020’.

Artikel 28 Bekendmaking

  • 1. Dit reglement wordt bekendgemaakt middels publicatie in de Staatscourant.

  • 2. Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2020 en is van toepassing op het kalenderjaar 2020. Voor vervanging die in 2020 heeft plaatsgevonden, is dit reglement voor onbepaalde tijd van toepassing.

Artikel 29 Hardheidsclausule

  • 1. Om zwaarwegende redenen kan het bestuur, op eigen initiatief dan wel op schriftelijk verzoek van een bevoegd gezag, afwijken van de bepalingen in dit reglement. Bij de belangenafweging die in het kader van een beroep op de hardheidsclausule plaatsvindt, wordt alleen gekeken naar de omstandigheden van het bevoegd gezag.

  • 2. Een beroep op de hardheidsclausule dat betrekking heeft op een besluit dat onherroepelijk is geworden, wordt afgewezen.

BIJLAGE 1 PREMIE

Schoolbesturen binnen het primair onderwijs die bij het Vervangingsfonds zijn aangesloten, dragen premie aan het Vervangingsfonds af. Dit staat vermeld in artikel 183, tweede lid van de Wpo en artikel 170, tweede lid van de Wec.

Voor het bepalen voor welke personeelsleden er wel of geen premie moet worden afgedragen, hanteert het Vervangingsfonds verschillende aansluitcodes. Ook geldt er een onderscheid tussen volledige aansluiting bij het Vf, volledig eigenrisicodragerschap en eigenrisicodragerschap met een financiële variant.

Hieronder volgt een overzicht van de verschillende aansluitcodes en welke personeelsleden er bij de aansluitcodes horen.

Bevoegd gezag is volledig aangesloten bij het Vf

Verzekeringsvorm

VF

premieplicht

PF

premieplicht

Code in ‘Mijn Vf’

Personeel

Verplicht

x

x

01

• Personeel aangesteld bij een bg vóór 5-7-2006 en bekostigd door het Rijk.

• Personeel dat aangesteld is bij een bg vanaf 1-1-2009.

• Personeel aangesteld voor vervanging, anders dan wegens ziekte of schorsing.

Vrijwillig

x

x

02

• Het personeel dat vrijwillig is aangemeld.

Niet aangesloten bij VF en PF

   

03

• Personeel aangesteld voor vervanging van, wegens ziekte of schorsing, afwezig personeel waarvoor de kosten ten laste van het VF worden geboekt.

Alleen aangesloten bij PF

 

x

04

• Personeel dat aangesteld is bij een bg in de periode tussen 5-7-2006 en 1-1-2009 of in die periode een andere functie binnen het bg heeft gekregen en niet vrijwillig is aangemeld.

• Personeel aangesteld bij een bg vóór 5-7-2006, niet door het Rijk bekostigd en niet vrijwillig aangemeld.

• Personeel met een VF-pooleraanstelling.

Bevoegd gezag is volledig eigenrisicodrager

Verzekeringsvorm

VF

premieplicht

PF

premieplicht

Code in ‘Mijn Vf’

Personeel

Verplicht

x

x

01

• Personeel aangesteld bij een bg vóór 5-7-2006 en bekostigd door het Rijk.

• Personeel dat aangesteld is bij een bg vanaf 1-1-2009.

• Personeel aangesteld voor vervanging van afwezig personeel.

Vrijwillig

x

x

02

• Het personeel dat vrijwillig is aangemeld.

Niet aangesloten bij VF en PF

   

03

• Geen personeel.

Alleen aan-gesloten bij PF

 

x

04

• Personeel dat aangesteld is bij een bg in de periode tussen 5-7-2006 en 1-1-2009 of in die periode een andere functie binnen het bg heeft gekregen en niet vrijwillig is aangemeld.

• Personeel aangesteld bij een bg vóór 5-7-2006, niet door het Rijk bekostigd en niet vrijwillig aangemeld.

Bevoegd gezag is eigenrisicodrager met gebruik van een financiële variant

Verzekeringsvorm

VF

premieplicht

PF

premieplicht

Code in ‘Mijn Vf’

Personeel

Verplicht

x

x

01

• Alle personeel aangesteld bij het bg (tijdelijk en vast).

Vrijwillig

x

x

02

• Geen personeel.

Niet aangesloten bij VF en PF

   

03

• Geen personeel.

Alleen aan-gesloten bij PF

 

x

04

• Geen personeel

BIJLAGE 2 WERKWIJZE BONUS-MALUS REGELING

Het Vervangingsfonds hanteert bij vervangingsdeclaraties die door een bevoegd gezag worden ingediend de Bonus-malus regeling. Deze regeling heeft als doel om een bevoegd gezag te stimuleren om actief verzuim tegen te gaan door een bonus uit te keren indien dit bevoegd gezag weinig vervangingsdeclaraties indient en uitgekeerd krijgt, en een malus op te leggen bij veel vervangingsdeclaraties.

Bij de Bonus-malus regeling worden de volgende begrippen gehanteerd.

  • Bonus-malus verhouding

    De bonus-malus verhouding geeft weer voor hoeveel een bevoegd gezag aan vervangingsdeclaraties van het Vervangingsfonds uitgekeerd heeft gekregen ten opzichte van de premie die door dit bevoegd gezag moet worden afgedragen.

    Als voorbeeld: indien een bevoegd gezag in een kalenderjaar voor € 100.000 aan premie moet afdragen en voor € 100.000 aan ingediende vervangingsdeclaraties van het Vervangingsfonds heeft ontvangen, dan heeft dit bevoegd gezag een bonus-malus verhouding van 1. Bij ontvangen vervangingsdeclaraties van € 90.000 en € 110.000 is de bonus-malus verhouding 0,9 respectievelijk 1,1.

  • Bonus-malus bandbreedte

    De Bonus-malus bandbreedte bepaalt de grenzen waarbuiten er een bonus wordt uitgekeerd of een malus wordt opgelegd.

    De ondergrens van de bandbreedte is een bonus-malus verhouding van 1. Wanneer een bevoegd gezag een bonus-malus verhouding heeft van minder dan 1, dan ontvangt het een bonus.

    De bovengrens van de bandbreedte is een bonus-malus verhouding van 1,1. Wanneer een bevoegd gezag een bonus-malus verhouding heeft van meer dan 1,1 dan krijgt het een malus opgelegd.

    Wanneer een bevoegd gezag een bonus-malus verhouding heeft tussen de 1 en de 1,1 (binnen de bandbreedte dus), dan wordt er geen bonus uitgekeerd en geen malus opgelegd.

  • Bonuspercentage en maluspercentage

    Op grond deze percentages wordt onder meer de hoogte van de bonus of de malus bepaald.

    Het bonuspercentage voor 2020 bedraagt 30%. De bonus is gelijk aan het verschil tussen het totaalbedrag van de uitgekeerde vervangingsdeclaraties en de ondergrens van de bonus-malus bandbreedte uitgedrukt in euro’s, vermenigvuldigd met het bonuspercentage.

Het maluspercentage voor 2020 bedraagt 50%. De malus is gelijk aan het verschil tussen het totaalbedrag van de uitgekeerde vervangingsdeclaraties en de bovengrens van de bonus-malus bandbreedte uitgedrukt in euro’s, vermenigvuldigd met het maluspercentage.

Voorbeelden Bonus-malus

Om de werking van de Bonus-malus regeling duidelijker te maken, volgen hieronder 2 voorbeelden.

Voorbeeld 1 Onder de bandbreedte

Gegevens bevoegd gezag:

  • Bonus-malus bandbreedte: 1 – 1,1

  • Bonus-malus bandbreedte in euro’s: € 100.000 – € 110.000

  • Bonuspercentage: 30%

  • Maluspercentage: 50%

  • Af te dragen premie: € 100.000

  • Uitgekeerde vervangingsdeclaraties: € 80.000

Het bevoegd gezag heeft in 2020 € 20.000 minder vervangingsdeclaraties uitgekeerd gekregen dan de ondergrens van de bonus-malus bandbreedte. Op deze € 20.000 wordt het bonuspercentage toegepast. Dit houdt in dat het bevoegd gezag bij de eindafrekening een bonus van 20.000 x 0,3 = € 6.000 ontvangt.

Voorbeeld 2 Boven de bandbreedte

Gegevens bevoegd gezag:

  • Bonus-malus bandbreedte: 1 – 1,1

  • Bonus-malus bandbreedte in euro’s: € 100.000 – € 110.000

  • Bonuspercentage: 30%

  • Maluspercentage: 50%

  • Af te dragen premie: € 100.000

  • Uitgekeerde vervangingsdeclaraties: € 120.000

Het bevoegd gezag heeft in 2020 € 10.000 meer vervangingsdeclaraties uitgekeerd gekregen dan de bovengrens van de Bonus-malus bandbreedte. Op deze € 10.000 wordt het maluspercentage toegepast. Dit houdt in dat het bevoegd gezag bij de eindafrekening een malus van 10.000 x 0,5 = € 5.000 opgelegd krijgt.

Maximering malus

In het geval een bevoegd gezag een malus opgelegd krijgt, is deze malus aan een maximum verbonden. De hoogte van deze maximaal mogelijke malus is afhankelijk van de hoogte van de personele bekostiging regulier. Hierbij wordt het volgende onderscheid gemaakt:

  • Personele bekostiging regulier lager dan € 2,5 miljoen: boven een bonus-malus verhouding van 1,5 is geen malus verschuldigd.

  • Personele bekostiging regulier van € 2,5 miljoen of hoger: boven een bonus-malus verhouding van 2 is geen malus verschuldigd.

Voorbeelden maximering malus

Voorbeeld 1 Personele bekostiging regulier lager dan € 2,5 miljoen

Gegevens:

  • Bonus-malus bandbreedte: 1 – 1,1

  • Bonus-malus bandbreedte in euro’s: € 100.000 – € 110.000

  • Bonuspercentage: 30%

  • Maluspercentage: 50%

  • Af te dragen premie: € 100.000

  • Uitgekeerde vervangingsdeclaraties: € 170.000

Het bevoegd gezag heeft een bonus-malus verhouding van 1,7. De malus wordt echter gemaximeerd tot een bonus-malus tot een bonus-malus van 1,5. In euro’s betekent dit dat over € 150.000 – € 110.000 = € 40.000 het maluspercentage van 50% wordt toegepast. Het bevoegd gezag krijgt dus een malus opgelegd van € 40.000 x 0,5 = € 20.000.

Voorbeeld 2 Personele bekostiging regulier van € 2,5 miljoen of meer

Gegevens:

  • Bonus-malus bandbreedte: 1 – 1,1

  • Bonus-malus bandbreedte in euro’s: € 100.000 – € 110.000

  • Bonuspercentage: 30%

  • Maluspercentage: 50%

  • Af te dragen premie: € 100.000

  • Uitgekeerde vervangingsdeclaraties: € 250.000

Het bevoegd gezag heeft een bonus-malus verhouding van 2,5. De malus wordt echter gemaximeerd tot een bonus-malus verhouding van 2. In euro’s betekent dit dat over € 200.000 – € 110.000 = € 90.000. Het maluspercentage van 50% wordt toegepast. Het bevoegd gezag krijgt dus een malus opgelegd van € 90.000 x 0,5 = € 45.000.

BIJLAGE 3 WERKWIJZE NORMBEKOSTIGING

Bij het bekostigen van vervanging vergoedt het Vervangingsfonds niet direct de kosten die een bevoegd gezag heeft gemaakt voor de vervanging, maar maakt het gebruik van het systeem van normbekostiging. Bij de normbekostiging worden de volgende begrippen gehanteerd.

  • Normbedrag: dit is het bedrag per uur dat hoort bij de door het Vervangingsfonds vastgestelde normklasse, dat de basis vormt voor de bekostiging.

  • Normklasse: dit is de salarisklasse waarin het afwezige personeelslid of het personeelslid dat is geplaatst in een vervangingspool, is ingedeeld. Deze indeling vindt plaats op basis van het salaris van deze personeelsleden.

Er zijn in totaal 5 normklassen, elk met een ondergrens en een bovengrens.

Per normklasse wordt een normbedrag per uur berekend, waarbij rekening is gehouden met de werkgeverslasten. Een afwezig personeelslid wordt naar aanleiding van het salaris ingedeeld in de bij dat salaris behorende normklasse. De bekostiging wordt vervolgens berekend door het normbedrag te vermenigvuldigen met het aantal uren dat het afwezige personeelslid is vervangen, tot maximaal het aantal uren afwezigheid.

Let op, bij de normbekostiging geldt het volgende belangrijke onderscheid:

  • Voor reguliere vervanging geldt: de indeling in de normklasse wordt berekend op grond van het salaris van het afwezige personeelslid. De hoogte van de bekostiging wordt berekend door het normbedrag te vermenigvuldigen met het aantal uren dat het afwezige personeelslid is vervangen, waarbij het maximum aantal uren wordt begrensd door het aantal uren afwezigheid.

  • Voor vervanging via een vervangingspool geldt: de indeling in de normklasse wordt berekend op grond van het salaris van het personeelslid dat in de pool is geplaatst. De hoogte van de bekostiging wordt berekend door het aantal uren van het dienstverband per week (AUPW), te delen door 7, het resultaat te vermenigvuldigen met 365, het resultaat daarvan te delen door 12 en het resultaat daarvan te vermenigvuldigen met het van toepassing zijnde normbedrag.

Dus als formule: ((AUPW / 7) * 365) / 12 x normbedrag.

In de onderstaande tabel staan de normklassen, grenzen en normbedragen zoals deze gelden per 1 september 2018:

 

Ondergrens

Bovengrens

Normvergoeding per uur

Klasse 1

€ 2.581

€ 16,05

Klasse 2

€ 2.581

€ 3.302

€ 21,50

Klasse 3

€ 3.302

€ 4.024

€ 28,41

Klasse 4

€ 4.024

€ 4.731

€ 32,70

Klasse 5

€ 4.731

€ 42,20

Bekostiging bij een zieke vervanger

Indien een wegens ziekte afwezig personeelslid wordt vervangen en deze vervanger zelf ziek wordt, dan kan het bevoegd gezag een tweede vervanger aanstellen of benoemen, die dan de werkzaamheden van de vervanger overneemt en de oorspronkelijke afwezige gaat vervangen.

De bekostiging van de wegens ziekte afwezige vervanger wordt dan door het Vervangingsfonds doorbetaald gedurende diens afwezigheidsperiode c.q. periode van aanstelling, tot een maximum van 6 maanden. Gedurende deze periode krijgt het bevoegd gezag dus twee maal de normbekostiging, gebaseerd op het oorspronkelijk afwezige personeelslid. Indien de eerder ziek geworden vervanger of het oorspronkelijk afwezige personeelslid weer beter is en de (vervangings)werkzaamheden hervat, dan stopt de bekostiging van de tweede vervanger op het moment van werkhervatting van de eerste vervanger.

BIJLAGE 4 WERKWIJZE VERVANGINGSPOOLS

Op grond van hoofdstuk 5 van dit reglement, kunnen bevoegd gezagsorganen bij het Vervangingsfonds een vervangingspool aanvragen.

Bekostiging vervangingspools

Bij vervangingspools wordt er een andere bekostigingssystematiek gehanteerd dan bij de reguliere bekostiging. Er wordt gewerkt met een systeem van bevoorschotting en terugvordering. Voor pooldeclaraties die tijdig door het Vervangingsfonds zijn ontvangen en waarvoor een (pool)verantwoording door het bevoegd gezag is ingediend, wordt een vergoeding uitgekeerd. Deze vergoeding wordt maandelijks berekend conform de formule in artikel 16, lid 2. Het normbedrag is hierbij gebaseerd op het salaris van de poolmedewerker en niet op het salaris van de afwezige.

Inzetpercentage

Het bevoegd gezag dient de inzetverantwoording van de in de vervangingspool geplaatste personeelsleden in via ‘MijnVf’. Hiervoor geldt een termijn van 3 maanden, te rekenen vanaf de dag dat het Vervangingsfonds het bevoegd gezag heeft laten weten dat de inzetverantwoording voor de betreffende maand ingediend kan worden. Indien de inzetverantwoording buiten deze termijn door het Vervangingsfonds wordt ontvangen, dan komt de maand waarop de inzetverantwoording betrekking heeft niet voor vergoeding in aanmerking.

Na afloop van het kalenderjaar wordt het definitieve inzetpercentage van de vervangingspool bepaald. Gedurende het kalenderjaar kan een bevoegd gezag de voorlopige resultaten raadplegen in ‘MijnVf’.

De berekening van het inzetpercentage vindt plaats aan de hand van de volgende formule:

  • V = het aantal uren declarabele vervanging in de pool.

  • A = het aantal uren en minuten eigen afwezigheid wegens schoolvakantie, BAPO, ziekte of schorsing.

  • P = het totaal aantal uren en minuten in de pool.

Jaarlijkse verrekening

Is het inzetpercentage van de in de vervangingspool geplaatste personeelsleden lager dan het vereiste inzetpercentage van 98% (of 100% bij een pool met een maximale grootte van 6%), dan vordert het Vervangingsfonds het verschil met het vastgestelde inzetpercentage terug.

Voorbeeld hoe de terugvordering wordt berekend

  • Grootte van de vervangingspool: 4%

  • Vereist inzetpercentage: 98%

  • Goedgekeurd bedrag aan pooldeclaraties: € 80.000

  • Werkelijke inzetpercentage: 80%

Terugvordering: 98% – 80% = 18% x € 80.000 = € 14.400.

BIJLAGE 5 WERKWIJZE FINANCIËLE VARIANTEN

Op grond van hoofdstuk 6 van het reglement, kan een eigenrisicodrager er voor kiezen om gebruik te maken van één van de financiële varianten die door het Vervangingsfonds worden aangeboden.

Hieronder worden deze varianten nader omschreven en wordt bepaald hoe de bekostiging voor elk van de vier financiële varianten plaatsvindt.

I. Wachtdagenvariant met een eigen risico van 2 keer de werktijdfactor per week

Bij deze variant neemt het bevoegd gezag voor een bepaald deel de vervanging van het afwezige personeelslid voor eigen rekening. Bij deze variant is dat twee maal de werktijdfactor van de aanstelling of benoeming per week, omgerekend in klokuren, van het afwezige personeelslid.

Als voorbeeld: wanneer het wegens ziekte of schorsing afwezige personeelslid een dienstverband heeft met een werktijdfactor van 1, dan dient het bevoegd gezag de eerste 80 uur dit personeelslid voor eigen rekening te vervangen. Vanaf 80 uur komt de vervanging in aanmerking voor bekostiging door het Vervangingsfonds.

De vervanging voor eigen rekening van het bevoegd gezag hoeft niet aaneengesloten te zijn, zolang deze maar plaatsvindt binnen dezelfde ziekteperiode of schorsing. Het Vervangingsfonds houdt met de maandelijkse gegevensaanlevering bij voor hoeveel uur het afwezige personeelslid is vervangen. Indien het afwezige personeelslid voor bijvoorbeeld 20 uur voor eigen rekening wordt vervangen en vervolgens enkele weken niet wordt vervangen, dan komt deze 20 uur niet te vervallen.

II. Wachtdagenvariant met een eigen risico van 6 maal de werktijdfactor per week

De werking van deze variant is beginsel hetzelfde als de hierboven onder I. genoemde wachtdagenvariant. Bij deze variant geldt alleen een eigen risico van 6 maal de werktijdfactor van de aanstelling of benoeming per week, omgerekend in klokuren.

III. Stop-loss variant met lage ondergrens van de bandbreedte

Bij deze variant neem het bevoegd gezag voor een bepaald deel de vervanging wegens ziekte of schorsing van één of meerdere personeelsleden voor eigen rekening. Het eigen risico wordt bij deze variant vastgesteld op basis van de ‘Gemiddelde Normatieve Vervangingskosten’ (GNV). Deze worden berekend door een bepaald percentage – voor 2020 bedraagt dit 6 procent – te heffen over de premiegrondslag. Deze premiegrondslag wordt berekend door de premiegrondslag over de maand januari te vermenigvuldigen met 12.

Na het verloop van het kalenderjaar, komt het reeds opgebouwde eigen risico te vervallen en moet deze weer opnieuw tot de ondergrens worden opgebouwd.

Als voorbeeld: een bevoegd gezag heeft een premiegrondslag over de maand januari van € 100.000. De GNV zijn dan € 100.000 x 12 x 0,06 = € 72.000.

Tot 80% van de GNV draagt het bevoegd gezag zelf de kosten voor vervanging, dus de eerste (0,8 x € 72.000 =) € 57.600 aan vervanging wegens ziekte of schorsing neemt het bevoegd gezag voor eigen rekening. Tussen de 80% en 200% van de GNV bekostigt het Vervangingsfonds volledig conform de normbekostiging (mits is voldaan aan de voorwaarden voor bekostiging). Boven de 200% van de GNV (in dit voorbeeld boven de € 144.000) bekostigt het Vervangingsfonds 50% van de normbekostiging.

IV. Stop-loss variant met een hoge ondergrens van de bandbreedte

Deze variant heeft dezelfde werking als de stop-loss variant met de lage ondergrens van de bandbreedte, maar verschilt hiervan in die zin, dat de bekostiging door het Vervangingsfonds pas kan plaatsvinden zodra het bevoegd gezag eerste 100% van de GNV aan vervanging wegens ziekte en schorsing voor eigen rekening heeft genomen.

BIJLAGE 6 INFORMATIEPROTOCOL

Inleiding

Het Vervangingsfonds ondersteunt bevoegde gezagsorganen door vervanging van personeel in het primair onderwijs onder bepaalde voorwaarden te bekostigen. Bijna alle bevoegde gezagsorganen dragen hiervoor een premie af. Daarnaast kunnen bevoegde gezagsorganen bij het Vervangingsfonds terecht voor advies over verzuim en re-integratie. Om deze taken uit te voeren heeft het Vervangingsfonds bepaalde gegevens nodig over de bevoegde gezagsorganen. Dit informatieprotocol beschrijft de vorm en inhoud van de set gegevens die door het scholenveld aangeleverd moet worden alsmede een korte toelichting op het aanleverproces. Het informatieprotocol dient als hulpmiddel voor schoolbesturen om de juiste gegevens tijdig aan te leveren bij het Vervangingsfonds.

Privacy

In het kader van de Wet bescherming persoonsgegevens, dienen verwerkingen van persoonsgegevens bij het College bescherming persoonsgegevens te worden gemeld. Het Vervangingsfonds maakt bij de uitoefening van de werkzaamheden gebruik van persoonsgegevens. Het Vervangingsfonds treft passende en organisatorische maatregelen om te waarborgen en te kunnen aantonen dat de verwerking van die persoonsgegevens in overeenstemming met de Algemene verordening gegevensbescherming wordt uitgevoerd.

Leeswijzer

Het informatieprotocol bestaat uit 4 onderdelen:

  • 1. De aard van de door de schoolbesturen aan te leveren gegevens. Het betreft persoonsgegevens, aanstellingsgegevens, verzuimgegevens en declaratiegegevens, die bestaan uit afwezigheids- en vervangingsgegevens. Van elk gegeven is een definitie en toelichting opgenomen. Verder komt aan bod de wijze van aanlevering en het format van de gegevenslevering. Dit onderdeel geldt voor elk bevoegd gezag in het primair onderwijs.

  • 2. Een overzicht van de organisatiegegevens, die het Vervangingsfonds maandelijks ontvangt vanuit de Basisregistratie instellingen (BRIN), in beheer bij DUO.

  • 3. Een nadere toelichting op de administratie die door het bevoegd gezag moet worden gevoerd.

  • 4. De controle van administratie en gegevens van het bevoegd gezag door het Vervangingsfonds.

Onderdeel 1 Basisadministratie

§ 1.1 Inleiding

De basisadministratie van het Vervangingsfonds omvat de volgende gegevens:

  • Premiebrongegevens (persoons- en aanstellingsgegevens)

  • Declaratiebrongegevens (afwezigheids- en vervangingsgegevens)

  • Verzuimgegevens

  • Organisatiegegevens volgens de BRIN

§ 1.2 Doel gegevenscollectie door het Vervangingsfonds

Elk bevoegd gezag in het primair onderwijs levert gegevens aan bij het Vervangingsfonds. Deze gegevens worden voornamelijk gebruikt om de hoogte van de premie Vervangingsfonds en premie Participatiefonds vast te stellen, de hoogte van de declaratiebedragen te bepalen en de rechtmatigheid van premies en declaraties te beoordelen. Daarnaast worden gegevens gebruikt voor de informatievoorziening ten behoeve van het scholenveld.

In tabel 1 staat een overzicht van de primaire processen, die gebruik maken van de gegevens, die door het scholenveld beschikbaar worden gesteld.

Tabel 1: doel gegevensverzameling

Primaire processen Vervangingsfonds

• Verzamelen en beheren organisatiegegevens en kengetallen

• Bevorderen bedrijfsgezondheidszorg

• Berekenen en incasseren van de premies

• Afhandelen declaraties en bekostigen van vervanging

• Ondersteunen bestuur en bestuursbureau (informatievoorziening)

§ 2 Overzicht gegevens in de Vf-basisadministratie

§ 2.1 Inleiding

Tabel 2 toont een overzicht van de aan te leveren gegevensverzamelingen / set gegevens, voorzien van een korte omschrijving. Hieronder worden de verschillende gegevensgroepen kort toegelicht. Paragraaf 5 bevat een gedetailleerde beschrijving van alle gegevens afzonderlijk.

§ 2.2 Premiebrongegevens

De basisadministratie bevat brongegevens van alle personeelsleden en aanstellingen in het primair onderwijs. Deze gegevens worden gebruikt om de ontvangen (declaratie)gegevens te toetsen aan het reglement en de premie- en declaratiebedragen te berekenen.

Persoonsgegevens

Het Personeelsbestand omvat gegevens over het personeel, dat valt onder de cao po. Dit betreft het BSN, de naam, geboortedatum en het geslacht van de personeelsleden.

Aanstellingsgegevens

De Vf-basisadministratie bevat gegevens over de dienstbetrekkingen in het primair onderwijs. Het bestand bevat gegevens als de begin- en einddatum van de aanstelling en de omvang van de aanstelling en het brutosalaris. De aanstellingsgegevens worden ook gebruikt om het premiebedrag vast te stellen.

§ 2.3 Declaratiebrongegevens

De ontvangen declaratiegegevens worden automatisch beoordeeld op rechtmatigheid en getoetst aan de voorwaarden die in het reglement hierover zijn opgenomen. Deze declaratiebrongegevens omvatten uitgebreide gegevens over de afwezigheid en de vervanging. Op basis van deze gegevens stelt het Vervangingsfonds het declaratiebedrag vast.

§ 2.4 Verzuimgegevens

De gegevens omschreven onder § 2.2 en § 2.3. leveren geen compleet overzicht op van het totale verzuim in het primair onderwijs. Niet alle afwezigheid wordt vervangen en niet alle vervanging wordt gedeclareerd dan wel bekostigd. De integrale verzuimgegevens worden gebruikt voor het berekenen van kengetallen, rechtmatigheidscontroles, het bevorderen van de bedrijfsgezondheid en het ondersteunen van het bestuur en bestuursbureau van het Vervangingsfonds op het gebied van informatievoorziening.

§ 2.5 Organisatiegegevens

De van DUO afkomstige organisatiegegevens op basis van de BRIN zijn opgeslagen in de Vf-basisadministratie en dienen onder meer voor de beoordeling van de rechtmatigheid van premie- en declaratiegegevens.

Tabel 2: overzicht gegevensverzamelingen

Gegevensgroep

objecten

Doel

Premiebrongegevens:

personeel

Alle personeelsleden onder de cao-PO

Identificatie;

Rechtmatigheidstoets;

Premiebrongegevens:

aanstellingen

Alle personeelsleden onder de cao-PO

Rechtmatigheidstoets;

Vaststelling premiebedragen en declaratiegrondslag

Declaratiebrongegevens

Afwezigheden en vervangingen

Afwezigen en vervangers in het PO.

Rechtmatigheidstoets

Vaststelling declaratiebedragen

Verzuimgegevens

Alle personeelsleden onder de cao-PO

verzuimstatistiek

Organisatiegegevens

Bevoegde gezagsorganen in het PO;

Administratiekantoren werkzaam in het PO

Identificatie;

verificatie

rechtmatigheidstoets

§ 2.6 Retourinformatie ten behoeve van het scholenveld

Na verwerking van de door schoolbesturen aangeleverde gegevens, verstrekt het Vervangingsfonds een gedetailleerd verwerkingsverslag van de vastgestelde premiebedragen, vervangingsdeclaraties en verzuimcijfers aan de schoolbesturen via ‘MijnVf’.

§ 3 Aanlevermoment en frequentie van aanlevering

De door de bevoegde gezagsorgaan te leveren gegevensgroepen zijn maandelijks samengevoegd tot één gegevenslevering. DUO verzorgt maandelijks de gegevenslevering van de BRIN-gegevens.

Het Vervangingsfonds verwerkt de ontvangen gegevens één keer per maand vanaf de 6e werkdag. De afsluitdatum van de gegevenslevering is derhalve de 5e werkdag van de maand. De levering, die in maand n verwerkt wordt, bevat gegevens over de verslagmaand n – 1 alsmede eventuele correcties over voorliggende maanden.

Tabel 3: aanleveringsfrequentie en aanleveringsdata1

Gegevensset

Frequentie

Aanlevermoment

Premiebrongegevens

Maandelijks

Uiterlijk 5e werkdag maand

Declaratiebrongegevens

Maandelijks

Uiterlijk 5e werkdag maand

Verzuimgegevens

Maandelijks

Uiterlijk 5e werkdag maand

Organisatiegegevens BRIN (DUO)

Maandelijks

2e dinsdag maand

X Noot
1

Nationale feestdagen worden niet meegeteld als werkdagen.

§ 4 Wijze van aanlevering

§ 4.1 Aanlevering via Managed File Transfer en/of webportaal

Bevoegde gezagsorganen en administratiekantoren maken gebruik van PSA (Personeels- en Salarisadministratie)-softwarepakketten voor het leveren van gegevens aan het Vervangingsfonds. Naast deze bulkaanlevering biedt het Vervangingsfonds de mogelijkheid om aanvullende gegevens aan te leveren via een beveiligde omgeving op het Vf-webportaal / ‘MijnVf’.

De levering via de PSA-softwarepakketten geschiedt met behulp van Managed File Transfer (MFT). De MFT voorziet in een beveiligde verbinding tussen de gegevensleveranciers en het Vervangingsfonds. Het webportaal kent een rolgestuurde toegangsbeveiliging; afhankelijk van de rol van de ingelogde gebruiker (via gebruikersnaam en wachtwoord) zijn gegevens te raadplegen dan wel te muteren.

§ 4.2 Bestandsformaat

Het bestandsformaat van de gegevenslevering is het XML-formaat (Extensive Markup Language). Dit is een standaard van het World Wide Web Consortium voor de syntaxis van formele opmaaktalen waarmee men gestructureerde gegevens kan weergeven in de vorm van platte tekst. Deze presentatie is zowel machineleesbaar als leesbaar voor de mens. Het XML-formaat wordt gebruikt om gegevens op te slaan en om gegevens over het internet te versturen.

§ 5 Gegevenstabellen

Algemene opmerking

(*Alle vermelde einddatums van een periode zijn ‘t/m datums’)

Gegevensgroep

Bericht

Condities voor de gehele gegevensgroep

De specificatie van de gegevensgroep Bericht is verplicht.

Toelichting voor de gehele gegevensgroep

In deze groep zijn de identificerende gegevens van de ingediende VFPFLevering opgenomen.

Gegevensnaam

Bericht kenmerk aanleveraar

Identificatie

BerichtID

Omschrijving

Unieke door de inzender aan het bericht toegekende code ter identificatie van het bericht.

Condities

Verplicht.

Formaat

X(32)

Gegevensnaam

Datum en tijdstip aanmaak

Identificatie

DatumTijdAanmaak

Omschrijving

De dag en het tijdstip waarop het bericht is aangemaakt.

Condities

Verplicht.

De datum en tijdstip aanmaak mag niet liggen na de datum en tijdstip

van ontvangst van het bericht door het Vervangingsfonds.

Toelichting

Van belang om de berichten per aanleveraar/bevoegd gezag in de juiste volgorde ten opzichte van elkaar te kunnen interpreteren. Het meest recent aangemaakt bericht is de meest recente weergave van de administratie van de werkgever.

Formaat

Datumtijd

Gegevensnaam

Contactpersoon aanleveraar

Identificatie

ContactPersoon.

Omschrijving

De naam van de persoon die namens de aanleveraar eventuele vragen over de inhoud van het bericht kan beantwoorden.

Condities

Verplicht.

Formaat

X(35)

Gegevensnaam

Emailadres contactpersoon aanleveraar

Identificatie

EmailContactPersoon.

Omschrijving

Het emailadres van de contactpersoon van de aanleveraar.

Condities

Verplicht.

Formaat

X(255)

Gegevensnaam

Telefoonnummer contactpersoon aanleveraar

Identificatie

TelefoonNR

Omschrijving

Het telefoonnummer van de contactpersoon van de aanleveraar.

Condities

Verplicht.

Formaat

X(25)

Gegevensnaam

Relatie Identificatie

Identificatie

RelatieID

Omschrijving

De code waaronder de aanleveraar bekend is bij VFPF.

Condities

Verplicht.

Toelichting

Voor wat betreft RelId zal aansluiting plaatsvinden bij de codering die voor het leveranciersnummer zoals dat wordt gehanteerd in het kader van de sbc-levering aan APG.

De te gebruiken codes worden in een separaat communicatieprotocol opgeleverd.

Formaat

X(8) Indien van toepassing voorloopnullen toepassen.

Gegevensnaam

Gebruikt softwarepakket

Identificatie

GebruiktSoftwarePakket

Omschrijving

Beschrijving van het softwarepakket dat de aanleveraar van het bericht heeft gebruikt voor de vervaardiging van het bericht.

Condities

Verplicht.

Toelichting

Deze rubriek zal door de softwareleverancier worden gebruikt om de naam en versienummer van het pakket aan te geven.

Formaat

X(27)

Gegevensgroep

BevoegdGezag

Condities voor de gehele gegevensgroep

De specificatie van de gegevensgroep BevoegdGezag is verplicht.

Toelichting voor de gehele gegevensgroep

In deze groep zijn de identificerende gegevens van het Bevoegd Gezag opgenomen.

Gegevensnaam

Nummer van het Bevoegd Gezag

Identificatie

AdministratieNR

Omschrijving

Het identificerend nummer van het bevoegd gezag zoals geregistreerd bij DUO.

Condities

Verplicht.

Formaat

N(5)

Gegevensnaam

Nummer van het Bevoegd Gezag

Identificatie

AdministratieNR

Omschrijving

Het identificerend nummer van het bevoegd gezag zoals geregistreerd bij DUO.

Condities

Verplicht.

Formaat

N(5)

Gegevensgroep

LeveringTijdvak

Condities voor de gehele gegevensgroep

De specificatie van de gegevensgroep LeveringTijdvak is verplicht.

Toelichting voor de gehele gegevensgroep

TIJDVAK duidt de periode aan waarover de gegevens worden aangeleverd of gecorrigeerd. In een bericht kan van een tijdvak worden aangegeven of er voor dat tijdvak een nieuwe levering of een correctie op een eerdere aanlevering wordt gedaan.

Gegevensnaam

Datum aanvang tijdvak

Identificatie

DatumAanvangTijdvak

Omschrijving

De datum van de eerste dag van het tijdvak waarop de levering betrekking heeft.

Condities

Verplicht.

Toelichting

Dit is altijd de eerste dag van een kalendermaand

Ten dienste van de aanmaak van bestanden t.b.v. de ketentest zijn de bereikbeperking va deze rubriek vooralsnog vervallen.

Formaat

Datum (JJJJ-MM-DD)

Gegevensnaam

Datum einde tijdvak

Identificatie

DatumEindTijdvak

Omschrijving

De datum van de laatste dag van het tijdvak waarop de levering betrekking heeft.

Condities

Verplicht.

Toelichting

Dit is altijd de laatste dag van de kalendermaand van DatumAanvangTijdvak

Ten dienste van de aanmaak van bestanden t.b.v. de ketentest zijn de bereikbeperking va deze rubriek vooralsnog vervallen

Formaat

Datum (JJJJ-MM-DD)

Gegevensgroep

OnderwijsInstelling

Condities voor de gehele gegevensgroep

De specificatie van de gegevensgroep OnderwijsInstelling is verplicht.

Toelichting voor de gehele gegevensgroep

In deze groep zijn de identificerende gegevens van de OnderwijsInstelling opgenomen.

Gegevensnaam

Identificatie van de onderwijsinstelling

Identificatie

InstellingID

Omschrijving

De code aanduiding voor de onderwijsinstelling zoals geregistreerd bij DUO.

Onderwijsinstellingen worden aangeduid met een code van 4 posities waarvan de eerste twee numeriek zijn en de twee laatste posities hoofdletters, of, bij wijze van uitzondering, twee hoofdletters gevolgd door 2 cijfers.

Condities

Verplicht.

Formaat

X(4)

Gegevensnaam

Naam van de OnderwijsInstelling

Identificatie

Naam

Omschrijving

De (ver)korte naam van de onderwijs instelling.

Condities

Verplicht.

Formaat

X(100)

Gegevensnaam

Soort Onderwijs van de OnderwijsInstelling

Identificatie

SoortOnderwijs

Omschrijving

Codering van het soort onderwijs dat bij de onderwijs instelling wordt gegeven.

Condities

Verplicht, repeterend 1.n

Toelichting

Ingeval van meerdere Codes Soort Onderwijs voor de Onderwijsinstelling deze repeterend opnemen.

Formaat

N(3)

Gegevensgroep

Aanstelling

Condities voor de gehele gegevensgroep

De gegevensgroep Aanstelling is verplicht.

Toelichting voor de gehele gegevensgroep

De gegevensgroep Aanstelling wordt samengesteld uit alle unieke Aanstellingen per Onderwijsinstelling.

Gegevensnaam

Volgnummer van de Aanstelling

Identificatie

VolgNR

Omschrijving

Een persoon kan meerdere Aanstellingen hebben.

Het volgnummer van de Aanstelling is een unieke identificatie uit de salarisadministratie voor iedere afzonderlijke aanstelling.

Condities

Verplicht.

Toelichting

Er zijn verschillende volgnummeringen in de respectievelijke salarisadministraties.

Er is overeengekomen dat een alfanumerieke indeling van maximaal 8 posities zal worden gehanteerd.

Formaat

X(8)

Gegevensnaam

Ingangsdatum van de Aanstelling

Identificatie

Ingangsdatum

Omschrijving

Ingangsdatum van de aanstelling zoals bekend onder het volgnummer.

Condities

Verplicht.

Formaat

Datum (JJJJ-MM-DD)

Gegevensnaam

Einddatum van de Aanstelling

Identificatie

Einddatum

Omschrijving

Einddatum van de aanstelling zoals bekend onder het volgnummer.

Condities

Niet Verplicht, echter indien gevuld moet de Einddatum Aanstelling op of na de Ingangsdatum Aanstelling liggen.

Formaat

Datum (JJJJ-MM-DD)

Gegevensnaam

Gemiddeld aantal contracturen per week

Identificatie

AantalUrenPerWeek

Omschrijving

Het voor het levertijdvak geldend gemiddeld aantal contracturen per week.

De bepaling van het gemiddeld aantal contracturen per week in de maand van levering houdt rekening met de gebroken maandberekening indien van toepassing (zie toelichting). In deze gevallen is het gemiddeld aantal contracturen per week in de maand gelijk aan de sommatie van werktijdfactor per dag voor alle dagen in de maand, vermenigvuldigd met de factor drie gedeeld door dertien, vermenigvuldigd met veertig uur.

In formulevorm: u = (s * 3/13) * n

Indien géén gebroken maandberekening geldt, is het gemiddeld aantal contracturen per week in de maand gelijk aan de werktijdfactor per week vermenigvuldigd met het aantal dagen van de aanstelling in de maand, gedeeld door het aantal kalenderdagen van de verslagmaand, vermenigvuldigd met veertig uur.

In formulevorm: u = (w * d/k) * n

Waarbij geldt:

u = gemiddeld aantal uren per week in de maand;

w = werktijdfactor, die voor de aanstelling geldt;

s = sommatie van werktijdfactor per dag voor alle dagen van de verslagmaand, waarop volgens de aanstelling gewerkt is;

n = normbetrekking van 40 uur;

d = aantal dagen in de verslagmaand, waarop volgens de aanstelling gewerkt is;

k = aantal kalenderdagen van de verslagmaand.

Condities

Verplicht

Toelichting

Voorloopnul hanteren in geval minder dan 10:00.

De bepaling van het gemiddeld aantal contracturen per week in de maand van levering is afhankelijk van de aard van de aanstelling; regulier of kort tijdelijk. Bij aanstellingen voor een periode van 6 maanden of korter en voor een periode die korter is dan een kalendermaand, wordt de werktijdfactor vermenigvuldigd met de factor drie gedeeld door dertien, vermenigvuldigd met veertig uur (uren normbetrekking). Bij de overige aanstellingen wordt de maandfactor drie gedeeld door dertien niet toegepast, maar wordt de werktijdfactor vermenigvuldigd met het aantal dagen van de aanstelling in de maand, gedeeld door het aantal kalenderdagen van de verslagmaand, vermenigvuldigd met veertig uur (uren normbetrekking).

Formaat

Tijd(5) (uu:mm)

Gegevensnaam

Bruto salaris

Identificatie

BrutoSalaris

Omschrijving

Bruto salaris volgens salarisschaal/anciënniteit op basis van een voltijds dienstverband van 40 uur, zijnde het salaris bij een normbetrekking.

Condities

Verplicht.

Toelichting

Voorloopnullen hanteren.

De laatste twee posities betreffen eurocenten.

De waarde ‘00000012345’ representeert een bedrag van 123 euro en 45 eurocent.

Formaat

N(11)

Gegevensnaam

Aansluitingsvorm

Identificatie

Aansluitingsvorm

Omschrijving

De van toepassing zijnde Aansluitingsvorm.

Condities

Verplicht.

Toelichting

De volgende waarden zijn toegestaan:

01 Verplicht aangesloten.

02 Vrijwillig aangemeld.

03 Niet aangesloten.

04 Uitsluitend premieplicht PF; géén premieplicht VF.

Formaat

N(2)

Gegevensnaam

Behoort de aanstelling tot het risicodragend deel van de formatie (RDDF)

Identificatie

IsRisicodragend

Omschrijving

Indien gedwongen ontslag onontkoombaar is, plaatst de werkgever die het ontslagbeleid voert, de met ontslag bedreigde werknemers in het risicodragend deel van de formatie (RDDF).

Condities

Niet Verplicht.

Toelichting

De volgende waarden zijn toegestaan:

J Ja, de aanstelling behoort tot het RDDF.

N Nee, de aanstelling behoort niet tot het RDDF.

Formaat

X(1)

Gegevensnaam

De salarisschaal behorende bij deze aanstelling

Identificatie

Salarisschaal

Omschrijving

De voor het levertijdvak geldende codering voor de salarisschaal bij de Aanstelling.

Condities

Verplicht.

Toelichting

De volgende waarden zijn toegestaan:

01 t/m 18

L10 t/m L14

LI0

LIOA

LIOB

AA t/m AE

DA t/m DE

DBU

DCU

DA10

DA11

DA13

B1 t/m B6

ID1 t/m ID3

HO10 t/m HO18

ML

P

NB (indien Niet Bekend)

Formaat

X(4)

Gegevensnaam

Het salarisnummer bij deze aanstelling

Identificatie

SalarisNR

Omschrijving

Het voor het levertijdvak geldende salarisnummer bij de salarisschaal van de Aanstelling.

Condities

Verplicht.

Toelichting

De volgende waarden zijn toegestaan:

01 t/m 20

91 t/m 93

J15 t/m J22

U14 t/m U18

AT1

AT2

NB (indien Niet Bekend)

0 (niet bekend AFAS)

Formaat

X(3)

Gegevensnaam

Bovenliggend volgnummer van de Aanstelling

Identificatie

Bovenliggend

Omschrijving

Bovenliggend bevat het volgnummer van de Kapstok-Aanstelling.

Condities

Niet verplicht.

Formaat

X(8)

Gegevensgroep

Specifiek

Condities voor de gehele gegevensgroep

De gegevensgroep Specifiek is niet verplicht.

Toelichting voor de gehele gegevensgroep

De gegevensgroep Specifiek wordt aangereikt ingeval er sprake is van een Aanstelling waarbij een Min-Max contract, een Bindingcontract of een Vervangingscontract speelt. Afhankelijk van de basisadministratie waarop de levering is gebaseerd zal deze gegevensgroep aan uitsluitend de eerste aanstelling onder het contract (de kapstokaanstelling) of aan iedere aanstelling onder het contract zijn gekoppeld. In geval van de kapstoksystematiek zal het niet verplichte gegeven met de identificatie Bovenliggend in de gegevensgroep Aanstelling gevuld moeten zijn met de waarde die het element VolgNR in de gegevensgroep Aanstelling van de kapstokaanstelling heeft.

Er is maximaal 1 gegevensgroep Specifiek per (kapstok)Aanstelling toegestaan.

Indien Specifiek wordt gehanteerd dient er, afhankelijk van het aan de orde zijnde contracttype, 1 (en niet meer dan 1) van de volgende 3 verschillende verbijzonderingselemenenten in te worden opgenomen:

– MinMaxContract.

– BindingsContract.

– VervangingsContract.

Deze verplichte keuze voor wordt afgedwongen door een choice constructie.

Bij een MinMaxContract choice gelden de volgende verplichte elementen:

MinUren, MaxUren, Ingangsdatum_Contract en Einddatum_Contract.

Bij een BindingsContract gelden de volgende verplichte elementen:

BindingsUren, Ingangsdatum_Contract en Einddatum_Contract.

Bij een VervangingsContract gelden de volgende verplichte elementen:

VervangingsUren en Ingangsdatum_Contract.

Einddatum_Contract is bij een VervangingsContract niet verplicht aangezien er ook VervangingsContracten voor onbepaalde tijd zijn toegestaan.

Onderstaand worden de respectievelijke elementen gespecificeerd.

Gegevensnaam

MinUren

Identificatie

MinUren

Omschrijving

De vastgelegde ondergrens in uren per week bij choice MinMaxContract.

Condities

Verplicht in MinMaxContract.

Toelichting

Voorloopnul hanteren in geval minder dan 10:00.

Formaat

Tijd(5) (uu:mm)

Gegevensnaam

MaxUren

Identificatie

MaxUren

Omschrijving

De vastgelegde bovengrens in uren per week bij choice MinMaxContract.

Condities

Verplicht in MinMaxContract.

Toelichting

Voorloopnul hanteren in geval minder dan 10:00.

Formaat

Tijd(5) (uu:mm)

Gegevensnaam

BindingsUren

Identificatie

BindingsUren

Omschrijving

De vastgelegde aantal uren per week bij choice BindingsContract.

Condities

Verplicht in BindingsContract.

Toelichting

Voorloopnul hanteren in geval minder dan 10:00.

Formaat

Tijd(5) (uu:mm)

Gegevensnaam

VervangingsUren

Identificatie

VervangingsUren

Omschrijving

De vastgelegde aantal uren per week bij choice VervangingsContract.

Condities

Verplicht in VervangingsContract.

Toelichting

Voorloopnul hanteren in geval minder dan 10:00.

Formaat

Tijd(5) (uu:mm)

Gegevensnaam

Ingangsdatum_Contract

Identificatie

Ingangsdatum_Contract

Omschrijving

De ingangsdatum van een Contract.

Condities

Verplicht in MinMaxContract, Bindingscontract en VervangingsContract.

Formaat

Datum (JJJJ-MM-DD)

Gegevensnaam

Einddatum_Contract

Identificatie

Einddatum_Contract

Omschrijving

De einddatum van een Contract.

Condities

Verplicht in MinMaxContract, Bindingscontract.

Niet verplicht bij een VervangingsContract.

Formaat

Datum (JJJJ-MM-DD)

Gegevensgroep

Persoon

Condities voor de gehele gegevensgroep

De specificatie van de gegevensgroep Persoon is verplicht.

Toelichting voor de gehele gegevensgroep

In deze groep zijn identificerende gegevens van Persoon opgenomen.

Gegevensnaam

BurgerServiceNR

Identificatie

BurgerServiceNR

Omschrijving

BurgerServiceNR: Een door de gemeente aan een natuurlijk persoon

toegekend uniek administratief nummer.

Condities

Opgaaf van een BurgerServiceNR is verplicht.

Het BurgerServiceNR moet aan de volgende elfproef voldoen:

1: beschouw de cijfers op de posities van het nummer van links naar rechts als a0, a1, a2, a3, a4, a5, a6, a7 en a8.

2: het nummer voldoet aan de elfproef indien a8 gelijk is aan de restwaarde van de berekening: (9*a0 + 8*a1 + 7*a2 + 6*a3 + 5*a4 + 4*a5 + 3*a6 + 2*a7) / 11.

Het BurgerServiceNR moet u met 9 cijfers aanleveren. Een

BurgerServiceNR dat uit minder dan 9 cijfers bestaat vult u aan met

voorloopnullen. Het BurgerServiceNR 12312319 levert u aan als

012312319.

Van de eerste drie posities moet er minimaal één niet een nul zijn.

Het BurgerServiceNR moet bestaan en in gebruik zijn.

Formaat

N(9)

Gegevensnaam

Geboortenaam Persoon

Identificatie

Achternaam

Omschrijving

De achternaam van de natuurlijk persoon zonder voorvoegsels.

Condities

Verplicht.

Toelichting

Het betreft de geboortenaam van de persoon (en niet van de partner) zonder voorvoegsels, zoals opgenomen op het identiteitsbewijs.

Toevoegingen ten behoeve van de eigen administratie zijn niet toegestaan.

Formaat

X(100)

Gegevensnaam

Geboortedatum Persoon

Identificatie

Geboortedatum

Omschrijving

Datum waarop de natuurlijke persoon is geboren.

Condities

Verplicht.

Formaat

Datum (JJJJ-MM-DD)

Gegevensnaam

Geslacht Persoon

Identificatie

Geslacht

Omschrijving

Code die het geslacht van een natuurlijk persoon aangeeft.

Condities

Verplicht.

Toelichting

De volgende waarden zijn toegestaan:

0 Onbekend

1 Mannelijk

2 Vrouwelijk

9 Niet Gespecificeerd

Formaat

N(1)

Gegevensgroep

Verzuim

Condities voor de gehele gegevensgroep

De gegevensgroep Verzuim is niet verplicht.

Toelichting voor de gehele gegevensgroep

Indien er sprake is van verzuim dienen onderstaande tot Verzuim behorende gegevens te worden aangeleverd.

Gegevensnaam

Ingangsdatum Verzuim

Identificatie

Ingangsdatum

Omschrijving

Ingangsdatum van het geregistreerd verzuim.

Condities

Verplicht.

Formaat

Datum (JJJJ-MM-DD)

Gegevensnaam

Einddatum Verzuim

Identificatie

Einddatum

Omschrijving

Einddatum van het geregistreerd verzuim.

Condities

Niet Verplicht, echter indien gevuld moet de Einddatum Verzuim op of na de Ingangsdatum Verzuim liggen.

Formaat

Datum (JJJJ-MM-DD)

Gegevensnaam

Omvang van het verzuim aangegeven in klokuren

Identificatie

Omvang

Omschrijving

De omvang van het verzuim in het tijdvak uitgedrukt in uren en minuten. Het betreft het aantal klokuren verzuim.

Condities

Verplicht.

– Indien de Einddatum van het verzuim bekend is en de Ingangsdatum valt binnen hetzelfde tijdvak als de Einddatum van het verzuim, dan wordt de omvang van het verzuim in het tijdvak bepaalt aan de hand van deze twee datums.

– Indien de Einddatum van het verzuim bekend is en de Ingangsdatum ligt in een eerder tijdvak dan het tijdvak waarin de Einddatum valt, dan wordt de omvang voor het tijdvak waarover de gegevens geleverd worden bepaalt aan de hand van ‘Datum aanvang tijdvak’ en de Einddatum.

– Indien de Ingangsdatum van het verzuim:

° gelijk is aan ‘Datum aanvang tijdvak’

° of in een eerder tijdvak ligt

en de Einddatum is:

° gelijk aan ‘Datum einde tijdvak’,

° is onbekend

° of ligt na het tijdvak,

dan wordt de omvang bepaalt aan de hand van ‘Datum aanvang tijdvak’ en ‘Datum einde tijdvak’ van het tijdvak waarover de gegevens geleverd worden.

– Indien de Einddatum van het verzuim nog niet bekend is, dan wordt ‘Datum einde tijdvak’ gehanteerd van het tijdvak waarover de gegevens geleverd worden om de omvang van het verzuim in het tijdvak te bepalen.

Formaat

Tijd(7) uuuu:mm

Gegevensnaam

Reden Verzuim

Identificatie

Reden

Omschrijving

Code die de reden van het verzuim aangeeft. (Zie ook tabel CRA).

Condities

Verplicht.

Toelichting

De volgende waarden zijn toegestaan:

A Adoptie

B Arbeidsongeschikt door derde

D Bedrijfsongeval

O Overig ongeval

P Pleegzorg

S Schorsing

Z Ziek

VN Vangnet UWV

Formaat

X(3)

Gegevensgroep

Afwezigheid

Condities voor de gehele gegevensgroep

De gegevensgroep Afwezigheid is niet verplicht.

Toelichting voor de gehele gegevensgroep

Indien betreffende het Verzuim binnen een Aanstelling een Declaratie (inzake kosten van Vervanging bij Afwezigheid) wordt ingediend, zijn onderstaande gegevens aan de orde.

Gegevensnaam

Ingangsdatum Afwezigheid

Identificatie

Ingangsdatum

Omschrijving

Betreft een declaratiebrongegeven: De Ingangsdatum van de periode, waarin het aantal klokuren afwezigheid (aangegeven verzuim in het kader van een vervangingsdeclaratie) plaats vindt. De Ingangsdatum van de afwezigheid hoeft niet overeen te komen met de ingangsdatum van het verzuim maar kan ook later liggen.

Condities

Verplicht.

Formaat

Datum (JJJJ-MM-DD)

Gegevensnaam

Einddatum Afwezigheid

Identificatie

Einddatum

Omschrijving

Betreft een declaratiebrongegeven: De einddatum (t/m) van de periode, waarin het aantal klokuren afwezigheid (aangegeven verzuim in het kader van een vervangingsdeclaratie) plaatsvindt.

Condities

Niet Verplicht, echter indien gevuld moet de Einddatum Afwezigheid op of na de Ingangsdatum Afwezigheid liggen.

Formaat

Datum (JJJJ-MM-DD)

Gegevensnaam

Klokuren van de Afwezigheid

Identificatie

Klokuren

Omschrijving

Betreft een declaratiebrongegeven: het aantal klokuren afwezigheid (aangegeven verzuim in het kader van een vervangingsdeclaratie). Hierbij geldt dat klokuren in het kader van BAPO; duurzame inzetbaarheid en -compensatieverlof niet gelden als werkzaam.

Toelichting

Zie paragraaf Nadere toelichting klokuren bij verzuim, afwezigheid en vervanging.

Condities

Verplicht

Formaat

Tijd(7) uuuu:mm

Gegevensnaam

Soort Onderwijs gerelateerd aan de Afwezigheid

Identificatie

SoortOnderwijs

Omschrijving

Codering van het Soort Onderwijs zoals geregistreerd v/d Onderwijsinstelling.

Condities

Verplicht.

Toelichting

De volgende waarden zijn toegestaan:

 

Van

081

122

123

126

500

530

550

T/M

120

122

123

126

529

549

569

Omschrijving

Basisonderwijs, regulier

Basisonderwijs, speciaal

Basisonderwijs, niet regulier

WEC (Expertise centrum)

Basisonderwijs, speciaal

Basisonderwijs, niet regulier

WEC (Expertise centrum)

Formaat

N(3)

Gegevensnaam

Betreft de afwezigheid lesgevende taken of niet-lesgevende taken

Identificatie

Taak

Omschrijving

Betreft de afwezigheid lesgevende taken of niet-lesgevende taken.

Condities

Niet verplicht.

Toelichting

De volgende waarden zijn toegestaan:

01 Lesgevende taken

02 Niet-lesgevende taken

Formaat

N(2)

Gegevensnaam

Functienaam van de Afwezige

Identificatie

CodeFunctienaam

Omschrijving

Codering voor de Functienaam van de functie van de Afwezige.

Condities

Verplicht.

Toelichting

Voor waardenbereik zie de onder aan dit hoofdstuk opgenomen tabel CFN.

Formaat

N(2)

Gegevensnaam

IsPooler

Identificatie

IsPooler

Omschrijving

Is de afwezige voor deze afwezigheid zelf ingezet als pooler.

Condities

Verplicht.

Toelichting

De volgende waarden zijn toegestaan:

J Ja

N Nee

Formaat

X(1)

Gegevensgroep

Vervanging

Condities voor de gehele gegevensgroep

De groep Vervanging is verplicht binnen Afwezigheid.

Toelichting voor de gehele gegevensgroep

Betreft de identificatie van een in het kader van afwezigheid gerealiseerde vervangingsperiode. Vervanging voor een afwezigheid-periode kan worden ingevuld door meerdere gelijktijdige en/of achtereenvolgende vervangingen door 1 of meerdere vervangende personen.

Vervangingen dienen 1: n te worden opgenomen bij de corresponderende afwezigheid.

Gegevensnaam

Administratie Nummer van het bevoegd gezag waaronder de vervanger valt

Identificatie

AdministratieNR

Omschrijving

Het identificerend nummer van het bevoegd gezag waaronder de vervanger valt zoals geregistreerd bij DUO.

Condities

Conditioneel verplicht.

Formaat

N(5)

Gegevensnaam

Identificatie van de onderwijsinstelling waaronder de vervanger valt

Identificatie

InstellingID

Omschrijving

De code aanduiding voor de onderwijsinstelling zoals geregistreerd bij DUO.

Onderwijsinstellingen worden aangeduid met een code van 4 posities waarvan de eerste twee numeriek zijn en de twee laatste posities hoofdletters, of, bij wijze van uitzondering, twee hoofdletters gevolgd door 2 cijfers.

Condities

Conditioneel verplicht.

Formaat

X(4)

Gegevensnaam

BurgerServiceNR van de vervanger

Identificatie

BurgerServiceNR

Omschrijving

BurgerServiceNR: Een door de gemeente aan een natuurlijk persoon

toegekend uniek administratief nummer.

Condities

Opgaaf van een BurgerServiceNR is verplicht.

Het BurgerServiceNR moet aan de volgende elfproef voldoen:

1: beschouw de cijfers op de posities van het nummer van links naar rechts als a0, a1, a2, a3, a4, a5, a6, a7 en a8.

2: het nummer voldoet aan de elfproef indien a8 gelijk is aan de restwaarde van de berekening: (9*a0 + 8*a1 + 7*a2 + 6*a3 + 5*a4 + 4*a5 + 3*a6 + 2*a7) / 11.

Het BurgerServiceNR wordt met 9 cijfers aangeleverd. Een BurgerServiceNR dat uit minder dan 9 cijfers bestaat vult u aan met

voorloopnullen. Het BurgerServiceNR 12312319 levert u aan als

012312319.

Van de eerste drie posities moet er minimaal één niet een nul zijn.

Het BurgerServiceNR moet bestaan en in gebruik zijn.

Formaat

N(9)

Gegevensnaam

Volgnummer van de Aanstelling van de Vervanger

Identificatie

VolgNR

Omschrijving

Een persoon kan meerdere Aanstellingen hebben.

Het volgnummer van de Aanstelling is een unieke identificatie uit de salarisadministratie voor iedere afzonderlijke aanstelling.

Condities

Conditioneel Verplicht.

Toelichting

Er zijn verschillende volgnummeringen in de respectievelijke salarisadministratie.

Er is overeengekomen dat een alfanumerieke indeling van maximaal 8 posities zal worden gehanteerd.

Formaat

X(8)

Gegevensnaam

Ingangsdatum van de Aanstelling van de vervanger

Identificatie

Ingangsdatum

Omschrijving

Ingangsdatum van de aanstelling zoals bekend onder het volgnummer.

Condities

Verplicht.

Formaat

Datum (JJJJ-MM-DD)

Gegevensnaam

Einddatum van de Aanstelling van de vervanger

Identificatie

Einddatum

Omschrijving

Einddatum van de aanstelling zoals bekend onder het volgnummer.

Condities

Niet Verplicht, echter indien gevuld moet de Einddatum Aanstelling op of na de Ingangsdatum Aanstelling liggen.

Formaat

Datum (JJJJ-MM-DD)

Gegevensnaam

Externe aanduiding voor vervangingsregel

Identificatie

ExternID

Omschrijving

Het ExternID biedt de mogelijk om rechtstreeks naar een gedeclareerde individuele vervangingsperiode te verwijzen.

Dit gegeven is op verzoek van aanleveraars opgenomen en zal indien aangeboden ook worden vermeld bij terugkoppeling.

Condities

Niet verplicht.

Toelichting

De samenstelling van het ExternID is vrij.

Een ExternID dient echter (historisch) uniek te zijn voor iedere afzonderlijke vervanging(speriode) die bij het vervangingsfonds wordt gedeclareerd. Dit is een verantwoordelijkheid van de aanleveraar.

Om uniciteit over aanleveraars heen af te dwingen dienen de eerste vijf posities van het ExternID te worden gevormd door het RelId van de leverancier. (Zie Bericht: RelatieIdentificatie).

Formaat

X(80)

Gegevensnaam

Aantal Klokuren van een vervangings(periode) in het kader van een afwezigheid

Identificatie

Klokuren

Omschrijving

Het aantal klokuren vervanging van een gerealiseerde vervangingsperiode. Hierbij geldt dat klokuren in het kader van BAPO; duurzame inzetbaarheid en -compensatieverlof niet gelden als klokuren vervanging.

Condities

Verplicht.

Toelichting

Zie paragraaf Nadere toelichting klokuren bij verzuim, afwezigheid en vervanging.

Formaat

Tijd(6) uuu:mm

Gegevensnaam

Code Soort Vervanging

Identificatie

Soort

Omschrijving

Codering voor de soort vervanging.

Condities

Verplicht.

Toelichting

De volgende waarden zijn toegestaan:

SV1 Tijdelijk in dienst nemen van personeel

SV2 Tijdelijke urenuitbreiding geven aan eigen personeel tot max 120% van een full-time dienstverband.

SV3 Het inzetten van personeel aangesteld in een vervangingspool als bedoeld in het reglement Vervangingsfonds.

SV4 Detacheren personeel vanuit een ander bij het Vervangingsfonds aangesloten bevoegd gezag.

SV5 Inhuren personeel via uitzendbureau/payroll-organisatie met een SNA-keurmerk.

SV6 Inhuren extern personeel waarop de cao-po niet van toepassing is.

SV7 Vervanging door eigen personeel binnen de eigen betrekking.

SV8 Vervanging onder Min-Max Contract.

SV9 Vervanging onder Bindingscontract.

SV10 Vervanging onder Vervangingscontract.

Formaat

X(3)

Gegevensnaam

Naam van de vervanger

Identificatie

Naam

Omschrijving

De familienaam van de vervanger.

Condities

Niet verplicht.

Formaat

X(100)

Gegevensnaam

Geboortedatum van de vervanger

Identificatie

Geboortedatum

Omschrijving

De geboortedatum van de vervanger.

Condities

Verplicht.

Formaat

Datum (JJJJ-MM-DD)

Gegevensnaam

Geslacht van de vervanger

Identificatie

Geslacht

Omschrijving

Codering van het geslacht van de vervanger.

Condities

Verplicht.

Toelichting

De volgende waarden zijn toegestaan:

0 Onbekend

1 Mannelijk

2 Vrouwelijk

9 Niet Gespecificeerd

Formaat

N(1)

Gegevensnaam

Functienaam Vervanger

Identificatie

CodeFunctienaam

Omschrijving

Codering van de Functienaam van de functie van de vervanger.

Condities

Conditioneel Verplicht.

Toelichting

Voor waardenbereik zie de onder aan dit hoofdstuk opgenomen tabel CFN.

Formaat

N(2)

Gegevensnaam

Naam externe inhuur

Identificatie

ExterneInhuur

Omschrijving

Naam van de externe (uitzend)organisatie of payroll-organisatie voor wie de vervanger werkzaam is.

Condities

Conditioneel verplicht.

Formaat

X(50)

Gegevensgroep

Poolervervanging

Condities voor de gehele gegevensgroep

De groep Poolervervanging is niet verplicht

Toelichting voor de gehele gegevensgroep

Bij Poolervervanging wordt geen afwezigheid aangereikt.

Poolervervanging is daarom niet aan een Aanstelling van de Afwezige gekoppeld.

Poolervangingen worden als een separate groep rechtstreeks onder de onderwijsinstelling waartoe de vervangende pooler behoort opgenomen.

Gegevensnaam

Ingangsdatum van de Aanstelling van Pooler

Identificatie

Ingangsdatum

Omschrijving

Ingangsdatum van de aanstelling zoals bekend onder het volgnummer.

Condities

Verplicht.

Formaat

Datum (JJJJ-MM-DD)

Gegevensnaam

Einddatum van de Aanstelling van de Pooler

Identificatie

Einddatum

Omschrijving

Einddatum van de aanstelling zoals bekend onder het volgnummer.

Condities

Niet Verplicht, echter indien gevuld moet de Einddatum Aanstelling op of na de Ingangsdatum Aanstelling liggen.

Formaat

Datum (JJJJ-MM-DD)

Gegevensnaam

Aantal Klokuren van een Poolervervangings(periode)

Identificatie

Klokuren

Omschrijving

Het aantal klokuren waarop de vergoeding wordt vastgesteld. Gezien de bijzondere status van poolvervanging worden hier per definitie het gemiddeld aantal contracturen per week cfm aanstelling opgenomen.

Condities

Verplicht.

Toelichting

Voorloopnullen hanteren.

Formaat

Tijd(6) uuu:mm

Gegevensnaam

Functienaam van de functie van de pooler

Identificatie

CodeFunctienaam

Omschrijving

Codering van de Functienaam van de functie van de pooler.

Condities

Verplicht.

Toelichting

Voor waardenbereik zie de onder aan dit hoofdstuk opgenomen tabel CFN.

Formaat

N(2)

Gegevensgroep

CorrectieTijdvak

Condities voor de gehele gegevensgroep

De specificatie van de gegevensgroep CorrectieTijdvak is niet verplicht.

Toelichting voor de gehele gegevensgroep

TIJDVAK duidt de periode aan waarover feiten worden aangeleverd of gecorrigeerd. In een bericht kan van een tijdvak worden aangegeven of er voor dat tijdvak een nieuwe levering of een correctie op een eerdere aanlevering wordt gedaan.

Gegevensnaam

Datum aanvang (correctie) tijdvak

Identificatie

DatumAanvangTijdvak

Omschrijving

De datum van de eerste dag van het correctietijdvak waarop de levering betrekking heeft.

Condities

Verplicht.

Toelichting

Dit is altijd de eerste dag van de maand van het tijdvak.

Formaat

Datum (JJJJ-MM-DD)

Gegevensnaam

Datum einde (correctie) tijdvak

Identificatie

DatumEindTijdvak

Omschrijving

De datum van de laatste dag van het correctietijdvak waarop de levering betrekking heeft.

Condities

Verplicht.

Toelichting

Dit is altijd de laatste dag van de maand van het tijdvak.

Formaat

Datum (JJJJ-MM-DD)

Gegevensgroep

AanstellingIntrekking

Condities voor de gehele gegevensgroep

AanstellingIntrekking is niet verplicht.

Toelichting voor de gehele gegevensgroep

Voor een intrekking van een Aanstelling worden de daarbij behorende sleutelgegevens aangereikt.

Gegevensnaam

BurgerServiceNR

Identificatie

BurgerServiceNR

Omschrijving

BurgerServiceNR: Een door de gemeente aan een natuurlijk persoon

toegekend uniek administratief nummer.

Condities

Opgaaf van een BurgerServiceNR is verplicht.

Het BurgerServiceNR moet aan de volgende elfproef voldoen:

1: beschouw de cijfers op de posities van het nummer van links naar rechts als a0, a1, a2, a3, a4, a5, a6, a7 en a8

2 het nummer voldoet aan de elfproef indien a8 gelijk is aan de restwaarde van

de volgende berekening: (9*a0 + 8*a1 + 7*a2 + 6*a3 + 5*a4 + 4*a5 + 3*a6 + 2*a7) / 11.

Het BurgerServiceNR moet u met 9 cijfers aanleveren. Een

BurgerServiceNR dat uit minder dan 9 cijfers bestaat vult u aan met

voorloopnullen. Het BurgerServiceNR 12312319 levert u aan als

012312319.

Van de eerste drie posities moet er minimaal één niet een nul zijn.

Het BurgerServiceNR moet bestaan en in gebruik zijn.

Formaat

N(9)

Gegevensnaam

Volgnummer van de Aanstelling

Identificatie

VolgNR

Omschrijving

Een persoon kan meerdere Aanstellingen hebben.

Het volgnummer van de Aanstelling is een unieke identificatie uit de salarisadministratie voor iedere afzonderlijke aanstelling.

Condities

Verplicht.

Toelichting

Er zijn verschillende volgnummeringen in de respectievelijke salarisadministraties.

Er is overeengekomen dat een alfanumerieke indeling van maximaal 8 posities zal worden gehanteerd.

Formaat

X(8)

Code

Functienaam

01

Bestuurslid, lid college van bestuur

02

(Boven-schoolse) directeur

03

Adjunct directeur of waarnemend directeur

04

Overige managementfuncties op het niveau van directie en bestuur

05

Staffunctionaris (bijv. hoofd facilitaire dienstverlening)

06

Onderwijscoördinator (bijv. teamcoördinator)

07

Overige managementfuncties op het niveau van een afdeling of ander onderdeel van de organisatie

08

Groepsleerkracht (incl. remedial teacher)

09

Vakleraar

10

Leraren in opleiding

11

Overig onderwijzend personeel

12

Onderwijs-assisterende functies (bijv. (technisch) onderwijsassistent, docent-assistent, lokaal-assistent, klassen-assistent)

13

Therapeutische en zorgfuncties ((bijv. psychologisch medewerker, logopedist, orthopedagoog, fysiotherapeut, schoolmaatschappelijk werker)

14

Instructeur

15

Overig onderwijsondersteunend personeel

16

Beheerfuncties (bijv. conciërge, schoonmaker, beheerder/ICT)

17

Administratieve functies (bijv. personeelszaken, leerlingenadministratie)

18

Overig beheer- en administratief personeel

Naar boven