Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Autoriteit Consument en Markt | Staatscourant 2019, 62133 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Autoriteit Consument en Markt | Staatscourant 2019, 62133 | Overig |
In artikel 1.1 van de Begrippencode gas vervallen de definities ‘entrypunt’ en ‘exitpunt’.
Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
’s-Gravenhage, 14 november 2019
Autoriteit Consument en Markt, namens deze: F.J.H. Don bestuurslid
Als u rechtstreeks belanghebbende bent, kunt u tegen dit besluit beroep instellen bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven. Het postadres is: College van Beroep voor het bedrijfsleven, Postbus 20021, 2500 EA Den Haag. Het beroepschrift moet binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt zijn ontvangen. Het beroepschrift moet zijn ondertekend en moet ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening en een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht bevatten. Voorts moet het beroepschrift de gronden van het beroep bevatten en dient een afschrift van het bestreden besluit te worden meegezonden.
1. Met dit besluit laat de Autoriteit Consument en Markt de definities voor entrypunt en exitpunt in de Begrippencode gas vervallen. De aanleiding is het codebesluit over het vaststellen van entry- en exitpunten. Met dat besluit is in de Transportcode gas LNB opgenomen dat de netbeheerder van het landelijk gastransportnet de entry- en exitpunten vaststelt. De definities van entrypunt en exitpunt verhouden zich niet met de bevoegdheid van de netbeheerder van het landelijk gastransportnet om deze punten vast te stellen. De ACM concludeert daarom dat deze definities moeten vervallen.
2. De ACM stelt op grond van artikel 12f van de Gaswet regelgeving vast voor de energiemarkt. De ACM heeft op grond van artikel 12c, tweede lid van de Gaswet de bevoegdheid om de voorwaarden ambtshalve te wijzigen, indien zij dat noodzakelijk vindt.
3. Op 4 juli 2019 heeft de ACM een ontwerp van het besluit ter inzage gelegd voor een periode van 12 weken.
4. De ACM is van mening dat het voorstel geen technische voorschriften bevat bedoeld in Richtlijn 2015/1535. Om die reden zijn de voorwaarden in dit besluit niet in ontwerp ter notificatie aangeboden.
5. Artikel 12b, lid 2a, onderdeel b, van de Gaswet stelt dat in de codes wordt vastgelegd dat de entry- en exitpunten door de netbeheerder van het landelijk gastransportnet worden vastgesteld op grond van objectieve, transparante en niet-discriminerende voorwaarden en met inachtneming van de belangen van netgebruikers.
6. Met het codebesluit van 23 mei 2019 heeft de ACM deze bevoegdheid van de netbeheerder van het landelijk gastransportnet opgenomen in de Transportcode gas LNB.1 Tevens zijn via deze codewijziging voorwaarden vastgelegd die van toepassing zijn op het vaststellen van entry- en exitpunten.
7. De ACM constateert dat de Begrippencode gas definities bevat voor entrypunt en exitpunt, en is van mening dat deze definities zich niet goed verhouden met de bevoegdheid van de netbeheerder van het landelijk gastransportnet om entry- en exitpunten vast te stellen.
8. Om deze redenen acht de ACM het noodzakelijk dat de definities voor entrypunt en exitpunt komen te vervallen.
9. De ACM heeft twee zienswijzen ontvangen van belanghebbenden. Dit zijn de Nederlandse Olie en Gas Exploratie en Productie Associatie (hierna: Nogepa) en Energie-Nederland. Beide zienswijzen worden hier voor zover relevant voor dit besluit behandeld.
10. Nogepa is van mening dat de begrippen ‘entrypunt’ en ‘exitpunt’ in de Begrippencode gas behouden moeten blijven. Nogepa stelt dat ze geen strijdigheid ziet tussen de definities en de bevoegdheid van Gasunie Transport Services (hierna: GTS) om de entry- en exitpunten vast te stellen. De definities zorgen juist voor duidelijkheid in wat met de begrippen bedoeld wordt, hetgeen het doel is van de Begrippencode gas.
11. Ook Energie-Nederland is van mening dat de begrippen ‘entrypunt’ en ‘exitpunt’ in de Begrippencode gas gehandhaafd moeten blijven om duidelijkheid over de reikwijdte van deze begrippen te behouden. Energie-Nederland wijst er daarbij op dat in de Transportcode gas LNB geen bevoegdheid of opdracht is opgenomen voor GTS om een definitie van deze begrippen vast te stellen, waardoor er een lacune zou ontstaan met het wegvallen van de definities in de Begrippencode gas. Daarnaast geeft ook Energie-Nederland aan niet in te zien waarom de definities in de Begrippencode gas zich niet goed verhouden met de bevoegdheid van GTS om de punten vast te stellen. Energie-Nederland wijst erop dat artikel 2.1.1a Transportcode gas LNB een bevoegdheidsgrondslag en procedure bevat, maar niet ziet op de uitleg van de begrippen. Tot slot stelt Energie-Nederland voor dat als de ACM geen definitie van de begrippen kan vaststellen, de ACM dan GTS opdraagt de begrippen nader te definiëren in de codes.
12. De ACM wijst erop dat zij met het opnemen van voorwaarden in de Transportcode gas LNB voor het vaststellen van entry- en exitpunten door de netbeheerder van het landelijk gastransportnet ervoor heeft gezorgd dat GTS niet willekeurig punten kan vaststellen.1 De actuele lijst met door GTS vastgestelde entry- en exitpunten is daarnaast voor alle partijen vrij in te zien. De ACM is van mening dat hierdoor geen onduidelijkheid kan bestaan over de entry- en exitpunten, ook niet met betrekking tot andere wet- en regelgeving waarin de begrippen worden genoemd.
13. De ACM ziet strijdigheid tussen de in de Begrippencode gas opgenomen definities van entry- en exitpunt en de bevoegdheid van GTS om entry- en exitpunten vast te stellen. Uit de definities in de Begrippencode gas volgt rechtstreeks of een bepaald punt kwalificeert als entry- of exitpunt. Dit maakt het voor GTS onmogelijk om de entry- en exitpunten vast te stellen op grond van haar bevoegdheid en via de bijbehorende procedure, zoals vastgelegd in artikel 2.1.1a van de Transportcode gas LNB. De zienswijzen van Nogepa en Energie-Nederland hebben niet geleid tot een wijziging ten opzichte van het ontwerpbesluit.
’s-Gravenhage, 14 november 2019
Autoriteit Consument en Markt, namens deze: F.J.H. Don bestuurslid
Zie Besluit van de Autoriteit Consument en Markt van 23 mei 2019, kenmerk ACM/UIT/505903 tot wijziging van de voorwaarden als bedoeld in artikel 12b van de Gaswet betreffende het vaststellen van entry- en exitpunten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-62133.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.