Bijzondere en buitennormale transporten, GNB beheersgebied

Vaarweg: GNB beheersgebied

Omschrijving: Bijzondere en buitennormale transporten

De Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit publiceert hierbij de in bijlage gevoegde Gezamenlijke Bekendmaking:

GB 05-2019 Bijzondere en buitennormale transporten

Deze bekendmaking wordt in de Nederlandse Staatscourant en het Belgisch Staatsblad gepubliceerd.

Vlissingen, 7 november 2019

De Rijkshavenmeester Westerschelde, namens deze, De GNA adviseur V.H.J. Baetens

De Administrateur-generaal van het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, namens deze, De Nautisch Dienstchef GNA P. Bonte

Gezamenlijke Bekendmaking

nr. 05-2019

Bijzondere en buitennormale transporten

De Nederlandse Rijkshavenmeester Westerschelde, tevens Hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat Zee en Delta en de Vlaamse administrateur-generaal van het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, maken bekend:

dat de Permanente Commissie de Gezamenlijke Bekendmaking met betrekking tot bijzondere en buitennormale transporten (GB 02-2010) door voortgaande ontwikkelingen in de scheepvaart, heeft geëvalueerd;

dat er een aanpassing van de regelgeving noodzakelijk is gebleken;

dat hierover overleg is geweest met betrokken diensten zoals de beide loodswezens;

alsdan worden de volgende voorschriften vastgesteld:

Artikel 1

Begripsomschrijving

  • 1. Bijzonder transport: een drijvend voorwerp dat in zodanige staat verkeert dat ernstige kans bestaat dat het bij de vaart de veiligheid van de scheepvaart in gevaar brengt of schade aan de werken veroorzaakt dan wel zinkt of lading verliest.

  • 2. Buitennormaal transport: een transport waarvan de lengte, de breedte, de hoogte boven water, de diepgang, de manoeuvreerbaarheid en de snelheid niet verenigbaar zijn met de karakteristiek en afmetingen van de vaarweg en/of de te passeren kunstwerken.

  • 3. Bevoegde autoriteit: de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit zoals bedoeld in artikel 6 van het verdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden en het Vlaams Gewest inzake het gemeenschappelijk nautisch beheer in het Scheldegebied, bestaande uit de Nederlandse Rijkshavenmeester Westerschelde en de Vlaamse administrateur-generaal van het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust.

  • 4. Lokale bekendheid: van lokale bekendheid is sprake indien de bevoegde vaarweggebruiker in het te bevaren gebied bekend is met de aldaar heersende verkeersreglementering, de gebezigde communicatieprocedures (Marifoonblokindeling), een der – door de Permanente Commissie – vastgestelde voertalen machtig is en regelmatig het te bevaren gebied bevaart.

Artikel 2

Bijzondere en buitennormale transporten mogen slechts varen met toestemming van de bevoegde autoriteit.

Artikel 3

  • 1. Aan de toestemming bedoeld in artikel 2 worden afhankelijk van het desbetreffende transport de volgende voorschriften verbonden:

    A. Gebied: Zeewaarts gericht t.o.v. het voorzorgsgebied1

    Lengte gesleept object

    Min. aantal

    sleepboten

    Min. aantal

    loodsen

    Bijzonderheden

    LOA ≤ 80m

    1

    1

    Mag zonder loods varen als het een sleepboot betreft die geschikt is om als havensleepboot dienst te doen, met een kapitein die lokale bekendheid heeft en er geen andere sleepboten worden voorgeschreven.

    LOA tussen 80m en 125m

    Via Wandelaar

    1

    1

     

    LOA tussen 80m en 125m

    Via Oostgat

    2

    1

    Voor het traject via het Oostgat: 2e sleepboot dient vast te staan vanaf / tot aan passage Westkapelle.

    125 m ≥ LOA < 200m

    2

    1

    Voor het traject via het Scheur / de Wielingen: 2e sleepboot dient vast te staan vanaf / tot aan passage boeien W4-W5.

    Voor het traject via het Oostgat: Voor het gehele traject dienen 2 sleepboten vast te staan.

    LOA ≥ 200m

    Inkomend1

    3

    1

    Transporten dienen de route via Scheur/Wielingen te gebruiken.

    Inkomend: 2e sleepboot vast ruim voor passage S3/S4 en 3e sleepboot vanaf passage boeien W4-W5.

    LOA ≥ 200m

    Uitgaand

    2

    1

    Uitgaand: 2e sleepboot vast tot aan passage boeien W4-W5. 2e sleepboot stand-by tot tenminste passage boeien S3/S4.

    X Noot
    1

    Transporten zoals bijvoorbeeld drijvende leidingen zullen individueel bekeken worden met inachtneming van artikel 3 lid 2.

    B. Gebied: Voorzorgsgebied en riviergedeelte

    Lengte gesleept object

    Min. aantal

    sleepboten

    Min. aantal

    loodsen

    Bijzonderheden

    LOA ≤ 80m

    1

    1

    Mag zonder loods varen als het een sleepboot betreft die geschikt is om als havensleepboot dienst te doen, met een kapitein die lokale bekendheid heeft en er geen andere sleepboten worden voorgeschreven.

    LOA tussen 80m en 150m

    2

    1

    Sleepboten moeten geschikt zijn om als havensleepboot dienst te doen.

    LOA ≥ 150m tot 200m

    3

    1

    Sleepboten moeten geschikt zijn om als havensleepboot dienst te doen.

    Voor het aanlopen van Vlissingen Buitenhaven, Vlissingen-Oost en de Westbuitenhaven en Braakmanhaven in Terneuzen kan een tweede loods worden voorgeschreven.

    LOA ≥ 200m

    3

    2

    Sleepboten moeten geschikt zijn om als havensleepboot dienst te doen.

    C. Gebied: Kanaal van Gent naar Terneuzen

    Lengte gesleept object

    Min. aantal

    sleepboten

    Min. aantal

    loodsen

    Bijzonderheden

    LOA ≤ 80m

    2

    1

    Mag zonder loods varen als het een sleepboot betreft die geschikt is om als havensleepboot dienst te doen, met een kapitein die lokale bekendheid heeft en er geen andere sleepboten worden voorgeschreven.

    LOA tussen 80m en 150m

    2

    1

    Sleepboten moeten geschikt zijn om als havensleepboot dienst te doen.

    LOA ≥ 150m

    3

    2

    Sleepboten moeten geschikt zijn om als havensleepboot dienst te doen.

    D. Vertrektijd uit een van de Scheldehavens

    Bij vertrek uit een van de Scheldehavens meldt een bijzonder of buitennormaal transport zich minimaal 1 uur voor vertrek aan de bevoegde autoriteit via de verkeerscentrale van dat gebied. De bevoegde autoriteit kan, indien de omstandigheden dit vereisen, afwijkende tijden opleggen.

    E. Zichtbeperkingen binnen de genoemde gebieden

    Voor het gehele traject dient een zicht van tenminste 1.000 meter te zijn. Wordt een transport tijdens de reis door slecht zicht overvallen, dan kunnen er ad hoc-maatregelen worden genomen door de bevoegde autoriteit.

    F. Loodsen op afstand

    Bijzondere en buitennormale transporten zijn uitgesloten van loodsen op afstand.

    G. Snelheid

    Bijzondere en buitennormale transporten moeten een minimum snelheid van 6 km/u door het water kunnen varen.

  • 2. Afhankelijk van de omstandigheden, technische mogelijkheden dan wel de aard van het transport, kan de bevoegde autoriteit speciale en aanvullende voorschriften verbinden aan de toestemming dan wel afwijken van de voorschriften zoals genoemd in het eerste lid.

Artikel 4

De aanvraag voor toestemming zoals bedoeld in artikel 2 dient te geschieden middels de ‘Checklist Transport’ zoals opgenomen in bijlage 1 bij deze Bekendmaking. De aanvraag dient tenminste 72 uur voor aankomst in het beheersgebied van de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit gestuurd te worden aan:

Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit

Commandoweg 50

4381 BH Vlissingen

T: +31 (0)88 79 80 760

E-mail: gna-scc@vts-scheldt.net

Voor eenmalige bijzondere of buitennormale transporten die meer dan normale aandacht vragen, dient op aanvraag van de GNA, bijlage 2 ‘Checklist vooroverleg bijzondere / buitennormale transporten’ van deze Bekendmaking te worden ingevuld. De aanvraag dient tenminste 14 dagen voor aankomst in het beheersgebied te zijn aangeleverd. De voorwaarden voor het transport worden vastgesteld na overleg met alle betrokken partijen.

Artikel 5

Inwerkingtreding

Deze voorschriften treden in werking met ingang van 1 december 2019 en worden gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant en het Belgisch Staatsblad.

De Gezamenlijke Bekendmaking 02-2010 komt hierbij te vervallen.

Antwerpen, 6 november 2019

De Rijkshavenmeester Westerschelde, tevens Hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat Zee en Delta, Th.F.J. van de Gazelle

De administrateur-generaal van het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, N. Balcaen

Toelichting:

De afgelopen jaren heeft er ontwikkeling plaats gevonden in bijzondere en buitennormale transporten. Transporten zijn gegroeid in hun afmetingen, zowel hoogte, breedte als lengte. Ook het aantal transporten is explosief gegroeid als gevolg van diverse ontwikkelingen, zoals de bouw van windmolenparken op zee. Tevens is er een modernisatieslag geweest in de beschikbare sleepboten. Het bestaande beleid en regelgeving is met deze Gezamenlijke Bekendmaking hieraan aangepast.

Tevens wordt er nadrukkelijk op gewezen dat het voor loodsen soms gevaarlijk is om aan boord te stappen van een sleep of sleepboot, als gevolg van obstakels of het ontbreken van een deugdelijke loodsladder. Voor alle transporten geldt dat de loods zowel aan boord van de sleepboot, als aan boord van de sleep veilig aan boord moet kunnen komen. De voorschriften zijn geregeld in SOLAS regulation V/23 van de International Maritime Organization (IMO).

BIJLAGE 1 BIJ GB 05-2019

Toelichting bij Checklist Transport

1-Kop van het bericht

1- Van: Naam van de aanvrager invullen.

2- Telnr. en Email.: Telefoonnummer en emailadres van de aanvrager invullen.

3- Datum en tijd: Datum en tijd van verzending.

2-Bijzonderheden m.b.t. het object

1- Naam object: Naam van het object indien geen naam dan bij “informatie betreffende het transport” hierover vermelden.

2- G.T.: Gross Tonnage.

3- Lengte: Lengte over alles.

4- Breedte: Grootste breedte.

5- Diepgang V/A: Diepgang het van object. Zowel V(oor)- als A(achter)- diepgang

vermelden (indien de grootste diepgang van het object niet een der

genoemde diepgangen is, dan deze vermelden onder “informatie betreffende het transport”).

6- Hoogte: De maximale hoogte van het object in meters boven water.

7- Ankermogelijkheden: Aantal ankers en of deze nog goed werken.

8- Lading: Aard van de lading: bv. IMO lading, boorplatform op een ponton, o.i.d.

9- Aantal opvarenden: aantal opvarenden aan boord van het object.

3-Informatie betreffende het transport

Hier alle belangrijke bijzonderheden van het transport vermelden, bv.:

  • Soort object, bv. ponton, tunnelsegment, dood schip, pijpleiding, schadeschip, etc.

  • Alsook bij bv. pijpleiding doorsnede leiding, hoever deze onderwater ligt (bv. in mtr., ½ of ¾ onderwater o.i.d.).

  • Bij schadeschip welke schade, waar en de grootte v/d schade, situatieschets van de schade, etc.

  • Bij ponton indien lading uitsteekt hoever deze uitsteekt en aan welke zijde, etc.

  • Ook wanneer een sleep wordt overgenomen door een duwboot, of andere slepers dit hier vermelden.

  • Manier van slepen vermelden, meerdere sleeptransporten bij elkaar (bv. 2 pijpleidingen naast elkaar o.i.d.)

  • Bijzonderheden verlichting object, etc.

  • Indien een extra sleepboot wordt voorgeschreven op een bepaald punt (bijv.: passage, noordelijk/westelijke grens voorzorgsgebied) dan: naam en ETA van de extra sleepboot op het bepaalde punt vermelden. Indien deze gegevens nog niet bekend zijn dan dient men deze tijdig door te geven aan de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit.

  • Kortom alle bijzonderheden die belangrijk zijn voor de bevoegde instanties welke het transport moeten behandelen en/of toestemming omtrent het transport moeten geven.

4-ETA/ETD melding

1- Datum en ETA/ETD: Verwachte datum en tijd van aankomst/vertrek.

2- Zeetraject: Het te bevaren zeetraject (loodsstation) waarlangs men het transport in- c.q. uit wilt laten varen, hier aangeven (alleen voor transporten vertrekkend naar, of inkomend van zee. Doorhalen indien het transport alleen het binnentraject gaat bevaren).

3- Vertrekhaven: Altijd vermelden.

4- Bestemmingshaven: Altijd vermelden.

5- Ligplaats: Altijd vermelden.

5-Informatie m.b.t. de sleepboten

1- Naam: De gevraagde gegevens invullen.

2- G.T.: De gevraagde gegevens invullen.

3- Lengte: De gevraagde gegevens invullen.

4- Breedte: De gevraagde gegevens invullen.

5- Nationaliteit: De gevraagde gegevens invullen.

6- Roepletters: De gevraagde gegevens invullen.

7- Diepgang: De gevraagde gegevens invullen.

8- Bollard pull: De trekkracht van de sleepboot.

9- Soort / type: Soort en/of type voortstuwing of schroef invullen (bv. of het een gewone sleepboot is, of de sleepboot een Z-peller heeft of een ander soort van voortstuwing heeft).

Formulier e-mailen naar: gna-scc@vts-scheldt.net

BIJLAGE 2 VAN GB 05-2019 CHECKLIST VOOROVERLEG BIJZONDERE / BUITENNORMALE TRANSPORTEN.


X Noot
1

Indien het transport met een zeesleepboot naar binnenkomt, mag deze op Vlissingen Rede gewisseld worden.

Naar boven