Verkeersbesluit definitieve instelling eenrichtingsverkeer Prins Bernhardstraat, gedeelte tussen de Logtenstraat en de Langstraat

Logo Asten

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Asten;

 

gelet op:

  • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet waarin de belangen met het oog waarop een verkeersbesluit genomen kan worden, opgenomen zijn;

  • De bepalingen in artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 waarin is bepaald dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • De bepalingen in artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • de bepalingen in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);

  • De Bevoegdhedenregeling gemeente Asten 2018, waarin aan de beleidsmedewerker Verkeer mandaat verstrekt is om namens het college van burgemeester en wethouders verkeersbesluiten te nemen;

 

overwegende dat:

  • De Prins Bernhardstraat, gedeelte tussen de Logtenstraat en de Langstraat gelegen is binnen de bebouwde kom van de gemeente Asten;

  • De desbetreffende weg in eigendom en beheer is bij de gemeente Asten;

  • Op de desbetreffende weg op straat geparkeerd wordt;

  • Op de desbetreffende weg het straatwerk slecht is en hersteld moet worden;

  • De desbetreffende weg opgenomen is in het Gemeentelijke Verkeer en Vervoersplan d.d. 13 december 2016 (GVVP 2016) en gecategoriseerd als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom;

  • De huidige weginrichting en maximum toegestane snelheid niet overeenkomt met de wegcategorie zoals vastgesteld in het GVVP 2016;

  • De huidige weginrichting voor verkeersknelpunten zorgt, met name ter hoogte van de kruising met de Logtenstraat;

  • Veilig Verkeer Nederland in 2017 een onderzoek uitgevoerd heeft naar de diverse verkeersstromen op de kruising Prins Bernhardstraat – Logtenstraat;

  • Het rapport van Veilig Verkeer Nederland concludeert dat er onveilige situaties ontstaan vanwege de vele kruisende verkeersstromen ter hoogte van de kruising met de Logtenstraat, het slechte zicht op aankomend verkeer en verkeersopstoppingen die ontstaan in de Prins Bernhardstraat vanwege geparkeerde voertuigen;

  • De gemeente de conclusies uit het rapport van Veilig Verkeer Nederland onderschrijft;

  • De desbetreffende weg opgenomen is in het integrale maatregelpakket van het GVVP 2016;

  • Het GVVP 2016 inzet op het herinrichten van de Prins Bernhardstraat om de verkeersveiligheid en bereikbaarheid te verbeteren, met name op de kruising met de Logtenstraat;

  • De gemeenteraad van de gemeente Asten prioriteit stelt aan de herinrichting van de desbetreffende weg en het college heeft verzocht tot maatregelen;

  • Er in 2018 een werkgroep geformeerd is met afgevaardigden van de bewoners en ondernemers uit de Prins Bernhardstraat en het Centrum Management, Veilig Verkeer Nederland en de gemeente Asten;

  • Er eerder door enkele bewoners geopperd is om eenrichtingsverkeer in te stellen op de desbetreffende weg;

  • Er bij wijze van proef op 3 september 2018 eenrichtingsverkeer ingesteld is in de Prins Bernhardstraat tussen de Logtenstraat en de Langstraat en voor de duur van zes weken;

  • De proef geëvalueerd is d.m.v. verkeersmetingen en een bewoners/ondernemers enquête;

  • Vanwege positieve resultaten (enquête, verkeersmetingen, werkgroep) de gemeente op 21 november 2018 bekend heeft gemaakt om in de Prins Bernhardstraat, gedeelte tussen de Logtenstraat en de Langstraat, eenrichtingsverkeer in te stellen voor de duur van één jaar waarbij toegewerkt wordt naar een definitief inrichtingsplan voor de Prins Bernhardstraat;

  • Een enkele ondernemer daarop heeft aangegeven negatieve effecten te ervaren vanwege het ingestelde eenrichtingsverkeer;

  • De betreffende ondernemer op 28 december 2018 een bezwaarschrift heeft ingediend tegen het verkeersbesluit ‘tijdelijke instelling eenrichtingsverkeer Prins Bernhardstraat, gedeelte tussen de Logtenstraat en de Langstraat’;

  • De betreffende ondernemer in het bezwaarschrift geen gegevens heeft overlegd ter onderbouwing van enige economische schade;

  • De gemeente het bezwaarschrift heeft ontvangen op 2 januari 2019;

  • De gemeente een aanvullend bezwaarschrift heeft ontvangen op 25 januari 2019;

  • Het bezwaarschrift is doorgeleid naar de bezwaarschriftencommissie;

  • De bezwaarschriftencommissie het bezwaar heeft behandeld tijdens een hoorzitting op 3 oktober 2019;

  • De bezwaarschriftencommissie heeft geoordeeld dat de door de gemeente gemaakte belangenafweging niet zodanig onevenredig is dat het college niet in redelijkheid tot het bestreden besluit heeft kunnen komen;

  • De bezwaarschriftencommissie heeft geoordeeld dat de gemeente bij het nemen van het besluit tot instellen van eenrichtingsverkeer, in redelijkheid het belang van de verkeersveiligheid zwaarder kan laten wegen dan het (bedrijfs)belang van bezwaarmaker. Het bedrijf blijft immers goed bereikbaar;

  • De bezwaarschriftencommissie heeft geadviseerd om het bezwaarschrift ontvankelijk en ongegrond te verklaren;

  • Het college op 22 oktober 2019 conform het advies van de bezwaarschriftencommissie heeft besloten om het bestreden besluit in stand te houden en dit via een beslissing op bezwaar bekend te maken aan bezwaarmaker;

  • De gemeente, naast de behandeling van het bezwaarschrift, in de periode november 2018 t/m oktober 2019 in beeld heeft gebracht wat de verkeerseffecten zijn van het eenrichtingsverkeer en die effecten heeft meegewogen bij de definitieve besluitvorming voor de herinrichting van de Prins Bernhardstraat;

  • Uit de verkeersmetingen blijkt dat de omliggende straten worden geconfronteerd met meer verkeer maar dit niet heeft geleid tot grote problemen in verkeersveiligheid of bereikbaarheid;

  • De snelheid van het verkeer in de Prins Bernhardstraat en omliggende straten gemiddeld genomen gelijk is gebleven;

  • De doorstroming in de Prins Bernhardstraat verbeterd is;

  • Het verkeersaanbod op de kruising Prins Bernhardstraat – Logtenstraat afgenomen is;

  • De werkgroep Prins Bernhardstraat positief gestemd is over het eenrichtingsverkeer en deze maatregel verwerkt wil zien in de plannen voor de definitieve herinrichting van de Prins Bernhardstraat;

  • Het college van B&W van de gemeente Asten op 2 juli 2019 een besluit heeft genomen tot het vaststellen van het inrichtingsplan Prins Bernhardstraat en dit besluit ter informatie heeft doorgeleid naar de Commissie Ruimte;

  • De Commissie Ruimte positief heeft geoordeeld over het inrichtingsplan Prins Bernhardstraat;

  • Het definitief instellen van eenrichtingsverkeer in de Prins Bernhardstraat, gedeelte tussen de Logtenstraat en de Langstraat, onderdeel uitmaakt van het vastgestelde inrichtingsplan Prins Bernhardstraat;

  • De gemeente op basis van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit dient te nemen voor verkeersmaatregelen die niet van kortdurende aard zijn (duur van tenminste vier maanden of meer);

  • De gemeente het vastgestelde inrichtingsplan Prins Bernhardstraat heeft gedeeld met de werkgroep en via verschillende communicatiekanalen;

  • Gezien het voorgaande en het gestelde in artikel 21 van het BABW juncto artikel 2 Wvw 1994 kan worden opgemerkt dat het nemen van de onderhavige verkeersmaatregel strekt tot:

  • Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • Het instellen van eenrichtingsverkeer is een normale maatschappelijke ontwikkeling. Het is niet aannemelijk dat individuele belangen door dit verkeersbesluit onevenredig worden getroffen. Het belang van de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en verkeersdoorstroming weegt zwaarder.

  • Overeenkomstig artikel 24 van het BABW er overleg is geweest met de korpschef van de betrokken regio eenheid van de Politie Oost-Brabant en hij een positief advies heeft afgegeven op 17 oktober 2019;

  • overeenkomstig artikel 26 van de BABW, dit verkeersbesluit bekendgemaakt wordt in de Staatscourant.

 

besluit:

Tot het definitief instellen van eenrichtingsverkeer in de Prins Bernhardstraat, gedeelte tussen de Logtenstraat en de Langstraat ingaande op de dag na bekendmaking van dit besluit en door middel van het plaatsen van verkeersborden naar model C2 (eenrichtingsweg, in deze richting gesloten), model C3 (eenrichtingsweg) en onderborden OB54 (uitgezonderd (brom)fietsers) uit Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 zoals aangegeven is op bijgevoegde tekening met het tekeningnummer: DO.01

 

Bijlage(n):

Tekening DO.01 Verkeersbesluit eenrichtingsverkeer.

 

Inzage

Het verkeersbesluit met bijbehorende stukken ligt met ingang van de dag van bekendmaking, gedurende zes weken ter inzage in het gemeentehuis, Koningsplein 3 te Asten.

 

Asten, 19 november 2019

College van burgemeester en wethouders van de gemeente Asten

Namens deze, W.F.L. Moors

Beleidsmedewerker Verkeer

 

Bezwaar- of beroepsclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na dag van bekendmaking bezwaar worden gemaakt. Het bezwaarschrift moet gericht worden aan: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Asten, Postbus 290, 5720 AG, Asten.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:

  • a.

    naam en adres van de indiener;

  • b.

    de dagtekening;

  • c.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • d.

    de gronden van het bezwaar.

Meer informatie vindt u op: www.asten.nl/contact/bezwaar-maken

 

Via deze site kunt u uw bezwaarschrift ook digitaal indienen.

Daarnaast kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.

U kunt uw verzoekschrift sturen naar:

de sector bestuursrecht van de Rechtbank Oost-Brabant

Postbus 90125

5200 MA ’s-Hertogenbosch.

 

U kunt zelf een verzoekschrift opstellen en dit schriftelijk indienen.

Vermeld hierin:

- uw naam en adres

- wat het spoedeisend belang is

- wat de voorlopige voorziening volgens u moet inhouden.

Dateer en onderteken het verzoekschrift. Daarna kunt u het verzoekschrift naar de rechtbank sturen.

Meer informatie kunt u vinden op: www.rechtspraak.nl

Naar boven