Instelling tijdelijke gebieden met beperkingen Orange Warden 2019, Ministerie van Defensie

5 november 2019

Nr. MLA/144/2019

De Minister van Defensie,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Infrastructuur en Waterstaat;

Gelezen het verzoek van de commandant van de vliegbasis Leeuwarden van 26 augustus 2019;

Gelet op artikel 9 van het Besluit luchtverkeer 2014;

Besluit:

Artikel 1

  • 1. Ten behoeve van de integratie tussen het Control and Reporting Centre (CRC) Bandbox, het Defensie Grondgebonden Luchtverdedigingscommando (DGLC) en vliegende eenheden zal oefening Orange Warden 2019 plaatsvinden en worden als oefengebieden de tijdelijke gebieden met beperkingen (TGB) Orange Warden 2019 aangewezen, begrensd door de volgende coördinaten en hoogten:

    TGB Orange Warden A

    van 54°30'00.00"N 004°32'09.45"E naar 54°30'00.00"N 004°46'00.00"E, naar 53°19'43.93"N 004°46'00.00"E, naar 53°19'39.51"N 004°46'10.31"E, vanaf dit punt in een cirkelboog met een straal van acht (8) nautische mijlen met als middelpunt 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E tegen de wijzers van de klok in naar 53°15'00.00"N 004°43'40.92"E, naar 53°15'00.00"N 004°37'01.38"E, vanaf dit punt in een cirkelboog met een straal van twaalf (12) nautische mijlen met als middelpunt 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E tegen de wijzers van de klok in naar 53°11'06.00"N 004°38'07.51"E, naar 53°09'17.00"N 004°40'28.00"E, naar 53°06'10.00"N 004°30'56.00"E, naar 53°05'00.00"N 004°21'00.00"E, naar 52°48'19.15"N 004°21'00.00"E, naar 53°03'20.00"N 003°44'00.00"E, naar 53°27'54.91"N 003°36'56.03"E en terug naar 54°30'00.00"N 004°32'09.45"E, van FL 055 tot FL 660 (zie figuur);

    TGB Orange Warden B1

    van 53°09'17.00"N 004°40'28.00"E naar 53°11'06.00"N 004°38'07.51"E, vanaf dit punt in een cirkelboog met een straal van twaalf (12) nautische mijlen met als middelpunt 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E met de wijzers van de klok mee naar 53°15'00.00"N 004°37'01.38"E, naar 53°15'00.00"N 004°43'40.92"E, vanaf dit punt in een cirkelboog met een straal van acht (8) nautische mijlen met als middelpunt 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E met de wijzers van de klok mee naar 53°22'29.07"N 004°52'20.47"E, naar 53°26'24.00"N 005°10'00.00"E, naar 53°30'00.00"N 005°34'00.00"E, naar 53°40'00.00"N 006°30'00.00"E, naar 53°33'38.00"N 006°36'24.00"E, naar 53°31'22.00"N 006°40'20.00"E, naar 53°22'53.67"N 006°32'35.08"E, naar 52°48'02.89"N 005°17'10.78"E, naar 52°47'06.73"N 005°08'00.00"E, naar 52°56'45.00"N 005°08'00.00"E, naar 53°11'00.00"N 004°51'24.00"E en terug naar 53°09'17.00"N 004°40'28.00"E, van 3000 voet boven zeeniveau (AMSL) tot FL 660 (zie figuur); uitgezonderd zijn de volgende gebieden: EHR 2, EHR 4, EHR 4A, EHR 4B, EHR 4E en EHR 49; tevens is de route met de aanduiding KY605 uitgezonderd met een horizontale afstand van twee (2) nautische mijlen aan weerszijden van genoemde routes tot een hoogte van FL060;

    TGB Orange Warden B2

    van 53°09'17.00"N 004°40'28.00"E naar 53°11'00.00"N 004°51'24.00"E, naar 52°56'45.00"N 005°08'00.00"E, naar 52°47'06.73"N 005°08'00.00"E, naar 52°43'30.00"N 004°33'40.00"E, naar 52°45'25.00"N 004°28'03.00"E, naar 52°48'19.15"N 004°21'00.00"E, naar 53°05'00.00"N 004°21'00.00"E, naar 53°06'10.00"N 004°30'56.00"E en terug naar 53°09'17.00"N 004°40'28.00"E, van FL 055 tot FL 660 (zie figuur); uitgezonderd zijn de volgende gebieden: EHR 8 en EHR 8A;

    TGB Orange Warden C

    van 54°30'00.00"N 004°32'09.45"E naar 55°00'00.00"N 005°00'00.00"E, naar 55°00'00.00"N 006°30'00.00"E, naar 53°40'00.00"N 006°30'00.00"E, naar 53°30'00.00"N 005°34'00.00"E, naar 53°26'24.00"N 005°10'00.00"E, naar 53°22'29.07"N 004°52'20.47"E, vanaf dit punt in een cirkelboog met een straal van acht (8) nautische mijlen met als middelpunt 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E tegen de wijzers van de klok in naar 53°19'39.51"N 004°46'10.31"E, naar 53°19'43.93"N 004°46'00.00"E, naar 54°30'00.00"N 004°46'00.00"E en terug naar 54°30'00.00"N 004°32'09.45"E, van FL 055 tot FL 660 (zie figuur).

  • 2. De TGB’s Orange Warden 2019, genoemd in het eerste lid, worden ingesteld op de hieronder genoemde dagen en tijdstippen:

    Week 47:

    maandag 18 november 2019 van 09:30 uur tot 11:30 uur en van 13:30 uur tot 15:30 uur lokale tijd;

    dinsdag 19 november 2019 van 09:30 uur tot 11:30 uur en van 13:30 uur tot 15:30 uur lokale tijd;

    woensdag 20 november 2019 van 09:30 uur tot 11:30 uur en van 13:30 uur tot 15:30 uur lokale tijd;

    donderdag 21 november 2019 van 09:30 uur tot 11:30 uur en van 13:30 uur tot 15:30 uur lokale tijd;

    vrijdag 22 november 2019 van 09:30 uur tot 11:30 uur en van 13:30 uur tot 15:30 uur lokale tijd;

    Week 48:

    maandag 25 november 2019 van 17:00 uur tot 19:00 uur en van 20:30 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    dinsdag 26 november 2019 van 17:00 uur tot 19:00 uur en van 20:30 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    woensdag 27 november 2019 van 17:00 uur tot 19:00 uur en van 20:30 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    donderdag 28 november 2019 van 17:00 uur tot 19:00 uur en van 20:30 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    vrijdag 29 november 2019 van 09:30 uur tot 11:30 uur en van 13:30 uur tot 15:30 uur lokale tijd.TGB’s Orange Warden 2019

    TGB’s Orange Warden 2019

Artikel 2

Voor het gebruik van de TGB’s Orange Warden 2019 gelden de volgende regels:

  • a. het uitvoeren van andere vluchten dan de bij oefening betrokken vluchten in de TGB’s is niet toegestaan, met uitzondering van gecoördineerde vluchten door luchtvaartuigen die vooraf toestemming hebben verkregen van MilATCC Schiphol (Beneden FL245) of de Military supervisor Maastricht Upper Air Control Center (MUAC) (op en boven FL 245) in samenspraak met CRC Bandbox FA en met uitzondering van gecoördineerde HEMS- en SAR-vluchten en vluchten van de Landelijke eenheid, afdeling Luchtvaart, door tussenkomst van MilATCC Schiphol in samenspraak met CRC Bandbox FA;

  • b. de aan de oefening deelnemende gezagvoerders en gezagvoerders van vluchten als genoemd in onderdeel a, dienen radiocontact te hebben met MilATCC Schiphol hetzij CRC Bandbox FA voor het binnenvliegen van de in artikel 1, eerste lid, genoemde TGB’s en dienen te voldoen aan de voorwaarden, gesteld door de desbetreffende instantie;

  • c. MilATCC Schiphol of CRC Bandbox FA geeft toestemming aan deelnemende gezagvoerders om de TGB’s binnen te vliegen en stelt de ander daarvan op de hoogte;

  • d. tijdens het vliegen binnen de TGB’s dient de aan de oefening deelnemende gezagvoerder gebruik te maken van een SSR-transponder met mode S of modes A en C; het voeren van een SSR-transponder zonder mode S of C kan uitsluitend plaatsvinden na daartoe opdracht te hebben gekregen van CRC Bandbox; hierbij dient de SSR-transponder in mode 3/A wel in werking te zijn gesteld; wanneer er gecoördineerde vluchten, anders dan bij de oefening betrokken vluchten, worden uitgevoerd in de TGB’s dienen alle aan de oefening deelnemende vluchten mode S of modes A en C te voeren;

  • e. CRC Bandbox draagt zorg voor het melden van activiteiten in de TGB’s aan MUAC en MilATCC Schiphol ten minste tien (10) minuten voor actueel gebruik; de supervisor van MilATCC Schiphol draagt zorg voor het melden van activiteiten in de TGB’s aan Amsterdam ACC ten minste vijf (5) minuten voor actueel gebruik; de activering van TGB Orange Warden B1 wordt daarnaast doorgegeven aan Eelde ATC ten minste vijf (5) minuten voor actueel gebruik; indien niet aan Amsterdam ACC, Eelde ATC en MUAC is gemeld dat de genoemde gebieden actief zijn, gelden de gebruiksregels, verwoord in de respectieve Letters of Agreement (LoA’s) (Schiphol Approach, Amsterdam ACC, Eelde ATC en MUAC); het deactiveren van de TGB’s wordt na het beëindigen van de activiteiten aan vermelde instanties gemeld;

  • f. tot het moment van activering blijven de separatieafspraken, opgenomen in de diverse LoA’s (Schiphol Approach, Amsterdam ACC, Eelde ATC en MUAC) van kracht; na activering geldt voor de begrenzing van de TGB’s dat het aan de oefening deelnemende luchtverkeer tot tweeëneenhalve (2,5) nautische mijlen van de aangegeven begrenzing mag opereren en dat civiel IFR-, en boven FL 065, VFR-luchtverkeer eveneens een buffer van tweeëneenhalve (2,5) nautische mijlen tot de rand van het betrokken TGB hanteert, zodat een separatie van vijf (5) nautische mijlen is gegarandeerd; uitgezonderd is het deel van de TGB’s boven FL 195, waar geldt dat aan de oefening deelnemend luchtverkeer tot vijf (5) nautische mijlen van de aangegeven begrenzing mag opereren en dat civiel luchtverkeer een buffer van nul (0) nautische mijlen tot de rand van het betrokken TGB hanteert, zodat eveneens een separatie van vijf (5) nautische mijlen is gegarandeerd;

  • g. binnen de TGB’s, genoemd in artikel 1, eerste lid, is het aan NAVO M&G-eenheden toegestaan om Loose Advisory Control Service te verlenen conform STANAG 1183 en STANAG 3993 – AAP-49; tot de NAVO M&G-eenheden behoren: AOCS NM LGL, verder NAVO-vliegtuigen en marine-eenheden met een Air Control-capaciteit;

  • h. MilATCC Schiphol en CRC Bandbox maken werkafspraken aangaande het gebruik van de TGB’s; deze werkafspraken zullen worden nageleefd en zijn bindend.

Artikel 3

  • 1. Onverminderd artikel 2 mogen niet aan de oefening deelnemende luchtvaartuigen om operationele redenen de TGB’s kruisen of voor andere doeleinden gebruiken na onderling overleg tussen CRC Bandbox FA en de supervisor van MilATCC Schiphol.

  • 2. Ten behoeve van parachutespringactiviteiten op de locaties Texel en Ameland bestaat de mogelijkheid van het activeren van een springkolom (met een straal van twee (2) nautische mijlen en een hoogte van maximaal FL 150) alleen na contact te hebben opgenomen met de supervisor van MilATCC Schiphol. De coördinator Orange Warden 2019 kan in samenspraak met de supervisor van MilATCC Schiphol de springkolom dagelijks, voor een nader overeen te komen periode, limiteren tot maximaal FL 100. De supervisor van MilATCC Schiphol coördineert met alle betrokken partijen en informeert hen. De uitspraak van de supervisor van MilATCC Schiphol dient men op te volgen en is bindend.

Artikel 4

Handelen in strijd met artikel 2, onderdeel a, bezien in samenhang met artikel 3 van deze beschikking, levert een strafbaar feit op.

Artikel 5

Deze beschikking treedt in werking met ingang van maandag 18 november 2019 en vervalt met ingang van zaterdag 30 november 2019.

Deze beschikking zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst en zal tevens bekend worden gemaakt door middel van een NOTAM.

De Minister van Defensie, voor deze, De Directeur Militaire Luchtvaart Autoriteit, J.P. Apon, Commodore

Tegen deze beschikking kunnen belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), binnen 6 weken na de dag waarop deze beschikking is bekendgemaakt een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan de Minister van Defensie, DienstenCentrum Juridische Dienstverlening, ter attentie van de Commissie advisering bezwaarschriften Defensie, Postbus 90004, 3509 AA Utrecht. Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indiener; de dagtekening; een omschrijving van de beschikking waartegen het bezwaar is gericht; de gronden van het bezwaar. Indien onverwijlde spoed dat vereist, is het mogelijk een voorlopige voorziening te vragen bij de president van de rechtbank die bevoegd is. In dat geval is griffierecht verschuldigd. Voorwaarde is dat een bezwaarschrift is ingediend.

TOELICHTING

In de weken 47 en 48 van 2019 wordt de oefening Orange Warden 2019 gehouden. Tijdens deze oefening worden de samenwerking en integratie van Control and Reporting Centre (CRC) Bandbox, het Defensie Grondgebonden Luchtverdedigingscommando (DGLC) en vliegende eenheden bewerkstelligd. Het is daarbij, in het kader van de vliegveiligheid, niet wenselijk dat er een mix ontstaat van oefenende militaire vliegtuigen en niet aan de oefening deelnemend luchtverkeer. Ter bescherming van deze bijzondere activiteit worden in verband met de veiligheid in de lucht vier tijdelijke gebieden met beperkingen (TGB’s) ingesteld gedurende bekendgemaakte dagen en tijdstippen.

Het is mogelijk dat gedurende de omschreven tijden luchtverkeer om operationele redenen de TGB’s moet kruisen of gebruiken voor andere doeleinden. Om deze reden is bepaald dat het kan worden toegestaan met niet deelnemende luchtvaartuigen de TGB’s te kruisen dan wel te gebruiken na onderling overleg. Onder deze in artikel 3 omschreven uitzonderingsclausule kunnen ook parachutespringactiviteiten op de locaties Texel en Ameland, waar mogelijk en afhankelijk van weersomstandigheden en het oefenscenario, worden geaccommodeerd in een kolom met een straal van twee (2) nautische mijlen rondom het betrokken vliegveld met een hoogte van maximaal FL 150.

Naar boven