Verkeersbesluit parkeerplaatsen opladen elektrische motorvoertuigen Amstelveen-Zuid

Logo Amstelveen

Zaaknummer: Z19-063186

 

Burgemeester en wethouders van Amstelveen besluiten om parkeerplaatsen aan te wijzen als parkeerplaats voor het opladen van elektrische motorvoertuigen. De parkeerplaatsen mogen alleen gebruikt worden voor het opladen van deze elektrische motorvoertuigen.

Dit gebeurt door het plaatsen van borden E4 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), met onderbord met opschrift “opladen elektrische motorvoertuigen” en, bij aanwijzing van twee of vier parkeerplaatsen, pijlen die aangeven dat de maatregel voor twee naast elkaar gelegen parkeerplaatsen geldt.

 

Wettelijke grondslag

Het besluit is gebaseerd op:

- de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

- het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

- het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).

 

Motivering

Het besluit strekt conform artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 tot:

- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d);

- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer (lid 2a);

- het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik (lid 3a).

 

Het besluit wordt als volgt gemotiveerd:

 

De gemeente Amstelveen stimuleert het elektrisch vervoer. Dit vervoer draagt bij aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in de gemeente Amstelveen. Voor het opladen van elektrische motorvoertuigen is het noodzakelijk om een netwerk van oplaadpunten te creëren. Daar waar behoefte is worden de oplaadpunten op centraal gelegen parkeerplaatsen gerealiseerd. Dit vergroot de vindbaarheid van deze plaatsen. De parkeerplaatsen mogen alleen gebruikt worden voor het opladen van deze elektrische motorvoertuigen.

In eerste instantie worden bij dit besluit de locaties aangewezen. De plankaart is een leidraad voor de uitbreiding van het netwerk. Dit betekent dat niet alle locaties daadwerkelijk ontwikkeld zullen worden, maar dat de ingroei van het netwerk kan worden bepaald door de aanvragen die binnenkomen. Ook is er voor de gemeente de mogelijkheid om strategisch laadpunten te plaatsen op locaties waarvoor nog geen aanvraag is gedaan, maar waarvan wordt verwacht dat er een grote laadbehoefte zal zijn, bijvoorbeeld op bezoekerslocaties.

Bij de meeste locaties worden twee parkeerplaatsen aangewezen. Een uitzondering hierop vormen de locaties Lindenlaan (één plaats), Marne (vier plaatsen) en Startbaan (acht plaatsen). De laadpaal bij de locatie krijgt een dubbel aansluitpunt. Hierdoor kunnen twee naast elkaar gelegen parkeerplaatsen als oplaadplaats voor elektrische motorvoertuigen worden ingericht en gelijktijdig twee motorvoertuigen worden opgeladen. De locaties zijn getoetst aan de Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen van de gemeente.

 

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met een namens de korpschef van de regiopolitie Amsterdam-Amstelland gemandateerde specialist van het team Verkeersadvisering over het aanwijzen van dergelijke oplaadpunten. De specialist heeft daarbij aangegeven geen bezwaren te hebben tegen het bestemmen van bestaande parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische motorvoertuigen.

 

Het besluit betreft de volgende straten in Amstelveen:

 

  • 1.

    Laan Nieuwer-Amstel, bij het Raadhuis;

  • 2.

    Soerlaan, bij de kruising met de Prof. Junkerslaan;

  • 3.

    Van Maasdijklaan, bij het Hueseplein;

  • 4.

    Lindenlaan, achter de woningen 173-183 (oneven nummers);

  • 5.

    Fluweelboomlaan, bij de kruising met de Van der Hooplaan;

  • 6.

    Van der Hooplaan, bij De Meerkamp;

  • 7.

    Laan van de Helende Meesters, bij de woningen 472-568 (even nummers);

  • 8.

    Lantaarnopsteker, zuidelijk deel;

  • 9.

    Grote Beer, bij de woningen 1-115 (oneven nummers);

  • 10.

    Schanshoek, bij de kruising met Poortwachter;

  • 11.

    Jol, op het tweede hofje aan de noordkant vanaf Gondel;

  • 12.

    Melkweg, bij het medisch centrum;

  • 13.

    Pallas, noordelijk deel bij de kruising met Juno;

  • 14.

    Buitengaats, bij de oostelijke kruising met Schoener;

  • 15.

    Stuurboord, bij de kruising met Midscheeps;

  • 16.

    Stuwdam, bij de kruising met Meerpaal;

  • 17.

    Eykenstein, bij de kruising met Groenendaal;

  • 18.

    Luttickduin, bij de westelijke kruising met Westduinen;

  • 19.

    Joke Smitlaan, bij de kruising met de Aletta Jacobslaan;

  • 20.

    Boschplaat, bij de kruising met Zwanenwater;

  • 21.

    Heemstede, bij de woningen 13-35 (oneven nummers);

  • 22.

    Loevestein, tegenover Weerdesteyn;

  • 23.

    Hackfort, bij de kruising met de Jane Addamslaan;

  • 24.

    Simon Vestdijklaan, bij de kruising met de Louis Couperussingel;

  • 25.

    Marne, bij de woningen 85-126;

  • 26.

    Korianderlaan, op het noordoostelijke gedeelte;

  • 27.

    Rozemarijnlaan, bij de kruising met de Marjoleinlaan;

  • 28.

    Sint Janskruidlaan, tegenover de woningen 88-196 (even nummers);

  • 29.

    Startbaan, op het parkeerterrein bij de gebouwen 3 en 5.

 

De locaties zijn aangegeven op in dit besluit opgenomen tekeningen PAB-PV-2019-126 tot en met 150, PAB-PV-2019-161 en PAB-PV-2019- 164 tot en met 166.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tekeningen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •  

Bevoegd gezag

Verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op de wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap (artikel 18, lid 1, onder d, WVW 1994). Het mandaatbesluit van burgemeester en wethouders is van toepassing. Er is ondermandaat verleend aan de juridisch adviseur verkeer van de gemeente.

 

De genoemde locaties liggen binnen de bebouwde kom en zijn in beheer bij de gemeente Amstelveen.

 

 

Amstelveen, 28 oktober 2019

Burgemeester en wethouders van de gemeente Amstelveen,

namens dezen,

mr. J.C.M. Otten

juridisch adviseur verkeer

Mogelijkheid tot het indienen van een bezwaarschrift

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden binnen zes weken na bekendmaking een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend. Het bevat ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar. Zo mogelijk meldt u uw e-mailadres en het telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent.

Het bezwaarschrift richt u aan het College van burgemeester en wethouders van Amstelveen, t.a.v. Juridische Zaken, Postbus 4, 1180 BA Amstelveen.

Digitaal bezwaar maken is ook mogelijk. Dit kan via www.amstelveen.nl/bezwaarschrift. Hiervoor moet u wel over een elektronische handtekening (DigiD) beschikken.

Mogelijkheid tot het aanvragen van een voorlopige voorziening

Als u bezwaar maakt, geldt de beslissing nog wel. Wilt u dat het gemeentelijke besluit tijdens uw bezwaarprocedure tijdelijk wordt opgeschort? Dien dan een verzoek om voorlopige voorziening in bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Als de voorzieningenrechter uw verzoek toekent, is het besluit opgeschort.

Een verzoek dient u in bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. Aan het verzoek zijn kosten verbonden.

Naar boven