Verkeersbesluit van Gedeputeerde Staten van Overijssel van 29 oktober 2019, kenmerk 2019/0329974, tot het aanwijzen en aanduiden als fiets/bromfietspad van een te reconstrueren gedeelte van de parallelweg naast de N765 (Kampen-Ramspol) tussen km. 19.73 en km. 20.63.

Logo Overijssel

 

Aanleiding

De provincie Overijssel zal de aan de rechterzijde naast de N765 (Frieseweg) gelegen parallelweg tussen km. 19.73 en km. 20.63 (grotendeels) reconstrueren tot fiets/bromfietspad. De hierop aansluitende gedeelten zijn al aangewezen als verplicht fiets/bromfietspad. Met de reconstructie ontstaat voor de fietser/bromfietser ter plaatse een eenduidiger verkeersituatie.

 

Noodzaak

Voor de inrichting en aanduiding als fiets/bromfietspad van een gedeelte van de parallelweg is het noodzakelijk om verkeerstekens te plaatsen.

Op grond van de Wegenverkeerswet 1994, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb), moet voor de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, een verkeersbesluit te worden genomen. Tevens dient een verkeersbesluit te worden genomen indien maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van het weggedeelte gebruik kan maken.

 

Doelstelling

De doelstelling van dit verkeersbesluit is het zoveel mogelijk waarborgen van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, de bruikbaarheid ervan en het waarborgen van de doorstroming van het verkeer. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet.

 

Maatregelen

De naast de N765 (Frieseweg) gelegen parallelweg wordt tussen km. 19.73 en km. 20.63 (grotendeels) gereconstrueerd tot twee-richtingen fiets/bromfietspad. De hierop aansluitende gedeelten zijn al aangewezen als verplicht fiets/bromfietspad. Met de reconstructie ontstaat voor de fietser/bromfietser ter plaatse een eenduidiger verkeersituatie. Een gedeelte van de parallelweg tussen globaal km. 20.35 en km. 20.45 ter hoogte van Frieseweg 31 wordt niet ingericht en aangewezen als fiets/bromfietspad. De uitvoering van de werkzaamheden zal volgens planning plaatsvinden in de periode vanaf einde augustus/september 2020.

 

 

 

Verplicht overleg

Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW overleg worden gevoerd met de korpschef van het betrokken politiekorps. De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van de eenheid Oost Nederland, heeft ingestemd met de maatregelen.

Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 25 van het BABW overleg gevoerd worden met het college van Burgemeester en Wethouders van de desbetreffende gemeente. De daartoe door de gemeente Kampen gemachtigde medewerker, heeft ingestemd met de maatregelen.

 

Afweging belangen

Met het grotendeels inrichten en aanwijzen van een gedeelte van de parallelweg als fiets/bromfietspad ontstaat voor de fietser en bromfietser een eenduidiger verkeersituatie. Aansluitende gedeelten zijn al aangewezen als fiets/bromfietspad. Na de inrichting en aanduiding van het betreffende gedeelte van de parallelweg als fiets/bromfietspad worden fietsers en bromfietsers minder geconfronteerd met een wijziging van functies en eventueel landbouwverkeer. Het landbouwverkeer kan gebruik maken van de hoofdrijbaan van de N765. Gezien de lage verkeersintensiteiten is dit verkeerskundig geen bezwaar.

De getroffen maatregelen leiden tot het zoveel mogelijk waarborgen van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en de bruikbaarheid daarvan. Ter plaatse van de aansluiting Frieseweg 31 blijft een kort gedeelte van de parallelweg als zodanig ingericht en toegankelijk voor overige weggebruikers waarmee het aanliggende erf bereikbaar blijft. Dit gedeelte van de parallelweg wordt niet aangewezen als verplicht fiets/bromfietspad. Gelet hierop verwachten wij niet dat belangen van derden door dit verkeersbesluit onevenredig geschaad worden.

 

Bevoegdheden

Het weggedeelte waar de maatregelen worden getroffen, is in beheer bij de provincie Overijssel. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Overijssel) op grond van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegd bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

 

Besluiten

Gelet op het voorgaande besluiten wij:

 

A: de naast de N765 aan de rechterzijde gelegen parallelweg tussen globaal km. 19.73 en km. 20.35 en tussen km 20.45 en km 20.63 zodanig in te richten of heringericht te laten, zodat deze weggedeelten geschikt zijn voor het gebruik als fiets/bromfietspad;

B. door het plaatsen van bord G12b ter hoogte van km. 19.69 bij het (bestaande) fiets/bromfietspad aan de linkerzijde van de N765, het einde van het pad aldaar aan te duiden;

C. door het verwijderen van bord G12b ter hoogte van km 19.69 bij het (bestaande) fiets/bromfietspad aan de rechterzijde van de N765, aan de oostzijde van de kruising, het einde van het fiets/bromfietspad niet langer aan te duiden;

D. door het verwijderen van bord A1 (60) ter hoogte van km. 19.70 naast de parallelweg aan de rechterzijde van de N765, de ingestelde maximumsnelheid op het als fiets/bromfietspad in te richten gedeelte van de parallelweg op te heffen;

E. het bord A2 (60) ter hoogte van km. 19.70 naast de parallelweg aan de rechterzijde van N765 ter aanduiding van het einde van de ingestelde maximumsnelheid op de parallelweg, te verwijderen;

F. door het plaatsen van bord G12a met onderbord 505 (pijlbord tegenliggers) ter hoogte van km.19.70, het pad aan de rechterzijde van de N765, in westelijke richting aan te duiden als fiets/bromfietspad;

G. door het plaatsen van bord G12b ter hoogte van km. 20.38 bij het fiets/bromfietspad aan de rechterzijde van de N765, het einde van het fiets/bromfietspad aan te duiden;

H. door het plaatsen van bord G12a met onderbord 505 (pijlbord tegenliggers) ter hoogte van km.20.38, het pad aan de rechterzijde van de N765, in oostelijke richting aan te duiden als fiets/bromfietspad;

I. door het plaatsen van borden C 15 ter hoogte van km 20.43 aan de linkerzijde en ter hoogte van 20.49 aan de rechterzijde van de N765, een geslotenverklaring van de N765 voor fietsers, bromfietsers en gehandicaptenvoertuigen in te stellen;

J. alle eerder bij besluit ingestelde geboden en/of verboden die na de reconstructie van de parallelweg aan de rechterzijde van de N 765 geen bijdrage meer leveren aan het realiseren de doelstellingen zoals opgenomen in artikel 2 van de Wegenverkeerswet, en welke na de reconstructie niet verenigbaar zijn met latere voor de heringerichte delen genomen besluiten als bedoeld onder A tot en met I, in te trekken en de daartoe geplaatste verkeerstekens te verwijderen;

K. voor het overige geen wijzigingen vast te stellen in de eerdere besluit(en) ten aanzien van de eerder geplaatste en na de reconstructie te handhaven verkeerstekens;

L. te bepalen dat dit besluit in werking treedt terstond na uitvoering van de reconstructie en het in opdracht van de wegbeheerder plaatsen en/of verwijderen van de in de besluiten onder B tot en met J bedoelde verkeerstekens.

 

 

 

Bij dit besluit zijn twee tekeningen gevoegd die verder geen onderdeel van dit besluit uitmaken:

1. Tekening Nr. 23501 BE 334 Rehabilitatie N765 deel 14 – km. 19.73 tot km. 20.13;

2. Tekening Nr. 23501 BE 335 Rehabilitatie N765 deel 15 – km. 20.13 tot km. 20.63 .

 

Zwolle, 29 oktober 2019

Gedeputeerde Staten van Overijssel,

namens dezen,

 

 

J.W.R. Grotenhuis,

teamleider Ontwikkeling en Expertise,

eenheid Wegen en Kanalen.

 

 

Als u het niet eens bent met dit besluit kunt u bezwaar maken. Stuurt u dan een bezwaarschrift aan ons. Wij controleren dan of wij een juist besluit hebben genomen.

Uw bezwaarschrift is een brief die aan een aantal eisen moet voldoen. De wet stelt eisen aan uw bezwaarschrift. Die eisen zijn:

1. U zegt met welk besluit u het niet eens bent. Dit doet u door in uw bezwaarschrift het kenmerk van het besluit te noemen, zoals dit is vermeld bij deze publicatie.

2. U zegt waarom u het niet eens bent met dit besluit.

3. U zet uw naam, adres, handtekening en de datum op uw bezwaarschrift.

4. U verstuurt het bezwaarschrift op tijd. De Staatscourant waarin het besluit is gepubliceerd, heeft een datum. U stuurt ons binnen zes weken na die datum uw bezwaarschrift.

 

Uw bezwaarschrift kunt u op 3 manieren aan ons versturen.

1. Met de post naar: Gedeputeerde Staten van Overijssel, Team Juridische zaken, Postbus 10078, 8000 GB Zwolle.

2. Via internet. U gebruikt daarvoor ons digitale bezwaarformulier. U vind het formulier via https://forms.overijssel.nl/bezwaar-klacht/bezwaar-beslissing/.

3. Met een faxbericht. Het faxnummer van het team Juridische Zaken is: 038 - 425 48 02.

 

Wat als u niet kunt wachten tot er een nieuw besluit is genomen?

Ook als u bezwaar maakt treedt dit besluit gewoon in werking. Dat kan vervelende gevolgen voor u hebben. U kunt de rechtbank dan vragen een voorlopige beslissing te nemen, door een zogeheten ‘voorlopige voorziening’ aan te vragen. Dit is een aparte procedure die loopt naast de door u gestarte bezwaarprocedure. Voor de behandeling van uw verzoek om een voorlopige voorziening betaalt u een bedrag. De rechter kan beslissen dat wij dat bedrag aan u moeten vergoeden. Voor informatie over het indienen van een verzoek belt u met de Rechtbank Overijssel: 088 - 361 55 55. (bezwaarclausule)

 

Naar boven