Besluit Tijdelijke Verkeersregeling calamiteitenroute bouw HOV-tunnel

Logo Hilversum

 

 

(tijdelijke calamiteitenroute buurten Liebergen – Van Riebeeckkwartier)

zaak 552479

Burgemeester en wethouders van Hilversum hebben het volgende overwogen;

Dat volgens artikel 2 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994) de daarin vastgestelde regels strekken tot:

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Dat volgens artikel 2 lid 2 WVW 1994 de daarin vastgestelde regels strekken tot:

a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Dat krachtens artikel 15 WVW 1994 in de volgende gevallen een verkeersbesluit dient te worden genomen:

lid 1. Voor het plaatsen of verwijderen van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW) opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

lid 2. Maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Dat volgens art. 34 en 35 van het BABW ingeval van tijdelijke situaties de plaatsing van verkeerstekens en het uitvoeren van maatregelen (art. 15 WVW 1994) zonder een verkeersbesluit kan worden uitgevoerd. Tenzij de termijn van tijdelijkheid een periode van 4 maanden overschrijdt dan wel zich regelmatig voordoet. (art. 37 BABW)

Dat er bestuurlijke besluitvorming heeft plaatsgevonden tot de aanleg van een busbaan waarover een busdienstregeling wordt uitgevoerd tussen Huizen en station Hilversum. Deze snelle, hoogfrequente en betrouwbare busverbinding is een serieus alternatief voor de auto en levert een bijdrage aan het op peil houden van de bereikbaarheid, leefbaarheid en economische positie van ’t Gooi. (project HOV in ’t Gooi = Hoogwaardig Openbaar Vervoer, een HOV-busverbinding)

Dat de provincie Noord-Holland binnen de gemeente Hilversum nagenoeg de gehele toekomstige busbaan in eigendom en beheer en onderhoud heeft of krijgt.

Dat deze busbaan de Oosterengweg kruist, direct ten zuiden langs het spoor.

Dat ten behoeve van de doorstroming van het normale verkeer de kruising Oosterengweg met de busbaan en spoorbaan door een tunnel als ongelijkvloerse kruising voor het overig verkeer wordt uitgevoerd, waarbij het doorgaande verkeer op Oosterengweg de tunnel doorgaat.

Dat door de aanleg van de tunnel de verkeersveiligheid wordt verbeterd nu het kruisende gelijkvloerse treinverkeer en busvervoer met een tunnel worden gescheiden van het overige verkeer.

Dat voor de aanleg en totstandkoming van de tunnel met bijbehorende infrastructuur voldoende werkterrein moet worden vrijgemaakt.

Dat daartoe de Oosterengweg tussen Van Riebeeckweg en Liebergerweg gedurende de bouwperiode, gepland van 1 maart 2020 tot 1 augustus 2021, voor alle verkeer wordt afgesloten, en de afsluiting voor fietsers en voetgangers nog doorloopt tot gepland medio 2022.

Dat de Oosterengweg onderdeel is van het hoofdwegennet van Hilversum en deel uitmaakt van de hoofdroute van de nood- en hulpdiensten

Dat voor de tijdelijke afsluiting van de Oosterengweg e.o. een separate verkeersregeling is of wordt vastgesteld.

Dat voor de nood- en hulpdiensten een tijdelijke calamiteitenroute wordt ingericht ter vervanging van de normale hoofdroute over de Oosterengweg om daarmee de veiligheid en bereikbaarheid zo goed mogelijk te waarborgen.

De calamiteitenroute loopt vanaf Kamerlingh Onnesweg (Knoop Oost) – Liebergerweg – Mussenstraat – over de spoorbaan – Oude Amersfoortseweg – Compagnieweg – Van Riebeeckweg. Terug vanaf Van Riebeeckweg – Zeevaertweg – Oude Amersfoortseweg en verder naar Knoop Oost.

Dat het doel van de voorliggende verkeersregeling is het veilig inrichten en kunnen gebruiken van deze calamiteitenroute, met voor de omgeving beperkte hinder en overlast.

Dat de nood- en hulpdiensten, de spoorwegbeheerder en enkele in de omgeving praktiserende huisartsen en verloskundigen (bij piket met dakbord) bij de planvorming zijn betrokken en dat voor de nood- en hulpdiensten ten oosten van de huidige maar te verwijderen spoorwegovergang Oosterengweg tijdelijk een in omvang beperkte bewaakte spoorwegovergang wordt ingericht om daarmee zo snel mogelijk spoedeisende hulp te kunnen verlenen in de stad en het nabije ziekenhuis Tergooi goed bereikbaar te houden voor de nood- en hulpdiensten. (vooraf het kunnen gebruiken van de tijdelijke overweg wordt nog kortdurend (gepland eind maart 2020 tot medio april 2020) een omleiding voor de nood- en hulpdiensten mogelijk gemaakt vanaf Mussenstraat, via de op te heffen overweg Oosterengweg, naar de Oude Amersfoortseweg, deel ten oosten Oosterengweg.)

Dat ook fietsers/bromfietsers en voetgangers gebruik kunnen maken van de tijdelijke overweg.

Dat door de provincie in samenwerking met de gemeente een participatie- en communicatietraject voor de omliggende buurten is opgezet en uitgevoerd met belanghebbende bewoners, ondernemers en instellingen.

Dat bedrijven met tijdelijke infrastructurele of andere verkeersmaatregelen zo goed mogelijk bereikbaar blijven.

Dat zo goed mogelijk -voor zover van toepassing- compenserende parkeerruimte voor auto’s van de betreffende bewoners in de nabije omgeving wordt aangelegd. (kan zowel tijdelijk als structureel zijn)

Dat voor het veilig inrichten van de calamiteitenroute de navolgende tijdelijke verkeersmaatregelen worden genomen:

-Liebergerweg: opheffen eenrichtingsverkeer op wegvak tussen Merelstraat (20m ten westen) en Oosterengweg/Kamerlingh Onnesweg. Gepland van maart 2020-augustus 2021.

-Mussenstraat: voor het wegvak tussen Liebergerweg en Mussenstraat: opheffen eenrichtingsverkeer, instellen van een inrijverbod vrachtwagens/autobussen en parkeerverbod aan de westzijde. Gepland van maart 2020-mei 2022. (De huidige rabatstrook aan de westzijde wordt heringericht tot trottoir, de langsparkeerplaatsen aan de oostzijde worden heringericht tot haaksparkeerplaatsen waardoor daar parkeerplaatsen worden toegevoegd)

-De tijdelijke spoorwegovergang, tussen Mussenstraat en het wegvak Oude Amersfoortseweg langs het spoor, in beide richtingen gesloten te verklaren voor alle verkeer, daarvan uit te zonderen de nood- en hulpdiensten alsmede fietsers/bromfietsers en voetgangers. Gepland maart 2020 – mei 2022

-Oude Amersfoortseweg: eenrichting zuidwaarts instellen voor de rechtstand in de weg lopend vanaf de hoofdrijbaan Oude Amersfoortseweg, tussen de huisnummers 247 en 259 door, tot aan het wegvak langs het spoor van de Oude Amersfoortseweg, dat is de bedrijvenontsluitingsweg, daarvan uit te zonderen de nood- en hulpdiensten alsmede fietsers/bromfietsers. Gepland maart 2020 – mei 2022. (aldaar te bezien maatregelen met bijvoorbeeld een spiegel om een direct aanliggende erf veilig te doen ontsluiten)

-Zeevaertweg en Compagnieweg: omdraaien van het bestaande éénrichtingsverkeer. Gepland van maart 2020-mei 2022.

Dat bovengenoemde verkeersmaatregelen door het plaatsen, aanpassen dan wel aanbrengen van verkeerstekens op de weg in werking treden.

Dat aanvullende (verkeers)tekens en informatie kunnen worden aangebracht om het verkeer zo goed mogelijk te informeren en te geleiden.

Dat verkeersregelaars kunnen worden ingezet ter bevordering van de verkeersveiligheid op de calamiteitenroute.

Dat onvoorziene knelpunten gedurende de uitvoeringsperiode zo goed mogelijk naar redelijkheid en billijkheid worden opgelost.

Dat onvoorziene omstandigheden aanleiding kunnen geven tot aanvullende tijdelijke verkeersmaatregelen.

Dat tijdelijke verkeersmaatregelen niet langer dan benodigd in stand worden gehouden.

Dat de genoemde tijdelijke verkeersmaatregelen noodzakelijk zijn voor het kunnen realiseren van een noodzakelijke calamiteitenroute en afgezet tegen eventuele ongemakken niet zodanig zijn dat deze niet zouden kunnen worden uitgevoerd.

Dat met de korpschef politie overleg heeft plaatsgehad in overeenstemming met artikel 24 van het BABW en deze positief adviseert op de voorgenomen verkeersmaatregelen.

Dat de spoorwegbeheerder is gehoord in overeenstemming met artikel 25 lid 2 BABW en geen bezwaar heeft tegen de voorgestelde verkeersmaatregelen.

Dat de genoemde wegen zijn gelegen binnen deze gemeente en bij de gemeente in beheer en onderhoud zijn, uitgezonderd de tijdelijke spoorwegovergang en de ontsluitingsweg bedrijventerrein Oude Amersfoortseweg, waarbij de rechthebbenden hebben ingestemd met de tijdelijke verkeersmaatregelen.

Dat het ontwerp van dit besluit op 5 september 2019 op de gebruikelijke wijze is gepubliceerd op de website www.overheid.nl onder Bekendmakingen - Gemeenteblad. Een ieder is gedurende 6 weken in de gelegenheid gesteld om zijn of haar zienswijze ten aanzien van dit ontwerpbesluit kenbaar te maken. Van deze mogelijkheid is geen gebruik gemaakt.

Dat op grond van artikel 18 van de WVW 1994 het colle­ge bevoegd is ten aanzien van het verkeer op de binnen deze gemeente gelegen wegen, welke niet onder het beheer van het rijk, de pro­vincie of een waterschap vallen, de besluiten te nemen als bedoeld in artikel 12 van het BABW en het college heeft deze bevoegdheid gemandateerd aan de portefeuillehouder verkeer.

Dat bij ons besluit van 30 augustus 2005 de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht, van toepassing is verklaard voor verkeersbesluiten (besluiten op grond van de WVW 1994, het RVV 1990 en het BABW) met uitzondering van besluiten met betrekking tot gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken.

Burgemeester en wethouders van Hilversum besluiten;

  • 1.

    Liebergerweg: door het tijdelijk verwijderen van borden C2 en C3 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna de bijlage) met onderborden OB54, op te heffen het eenrichtingsverkeer voor het wegvak tussen (20m ten westen van) Merelstraat  en de kruising Oosterengweg/Kamerlingh Onnesweg, gedurende de periode gepland van maart 2020-augustus 2021.

  • 2.

    Mussenstraat: door het tijdelijk verwijderen van borden C2 en C3 van de bijlage, met onderborden OB54, op te heffen het eenrichtingsverkeer op het wegvak tussen Liebergerweg en Mussenstraat, en door het tijdelijk plaatsen van bord C7b van de bijlage het wegvak tussen Liebergerweg en Mussenstraat gesloten te verklaren voor autobussen en vrachtauto’s, en door het tijdelijk plaatsen van bord E1 van de bijlage een parkeerverbod in te stellen aan de westzijde van het wegvak inclusief de rabatstrook tussen Liebergerweg en Mussenstraat, gedurende de periode gepland van maart 2020-mei 2022.

  • 3.

    Oude Amersfoortseweg: door het plaatsen van borden C2 en C3 van de bijlage éénrichtingsverkeer in te stellen voor het wegvak Oude Amersfoortseweg, liggend vanaf de tijdelijke spoorwegovergang tot aan de hoofdrijbaan Oude Amersfoortseweg, bedoeld wegvak is de rechtstand lopend tussen huisnummers 247 en 259, waarbij dat wegvak in noordelijke richting gesloten wordt verklaard, gedurende de periode gepland van maart 2020-mei 2022, van de geslotenverklaring uit te zonderen de nood- en hulpdiensten, fietsers en bromfietsers.

  • 4.

    De tijdelijke spoorwegovergang: door het plaatsen van bord C1 van de bijlage het wegvak van de tijdelijke spoorwegovergang tussen Mussenstraat en Oude Amersfoortseweg in beide richtingen gesloten te verklaren gedurende de periode gepland van maart 2020-mei 2022, van deze geslotenverklaring uit te zonderen de nood- en hulpdiensten, fietsers en bromfietsers.

  • 5.

    Compagnieweg: door het tijdelijk omwisselen van de borden C2 en C3 van de bijlage de weg in noordelijke richting gesloten te verklaren gedurende de periode gepland van maart 2020-mei 2022, daarvan uit te zonderen fietsers en bromfietsers.

  • 6.

    Zeevaertweg: door het tijdelijk omwisselen van de borden C2 en C3 van de bijlage de weg in zuidelijke richting gesloten te verklaren gedurende de periode gepland van maart 2020-mei 2022, daarvan uit te zonderen fietsers en bromfietsers.

  • 7.

    Andere geldende verkeersmaatregelen worden indien deze verkeersmaatregelen strijdig zijn met de onder 1 t/m 6 genoemde maatregelen ter plaatse buiten werking gesteld.

  • 8.

    Na beëindiging van de tijdelijke verkeersmaatregelen genoemd onder 1 t/m 6 treden de oorspronkelijke verkeersmaatregelen weer in werking voor zover geen andere verkeersmaatregelen worden vastgesteld.

Hilversum, 28 oktober 2019

Burgemeester en wethouders van Hilversum,

Namens dezen:

De portefeuillehouder verkeer,

  

A.J. Wolthers

Bijlage schets van de calamiteitenroute bouw HOV tunnel

Dit besluit met eventuele bijlagen wordt op 31 oktober 2019 overeenkomstig de Verordening op de elektronische publicatie Hilversum 2014 bekend gemaakt op de website www.overheid.nl onder Bekendmakingen -Staatscourant en is daar in zijn geheel in te zien. Dit is de enige rechtsgeldige bekendmaking. Dit besluit treedt in werking de dag na de bekendmaking.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen 6 weken na de bovengenoemde dag van bekendmaking beroep worden ingesteld bij de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Beroep kan worden ingesteld door een belanghebbende die tijdig bij het college zienswijzen naar voren heeft gebracht op het ontwerpbesluit van de verkeersregeling. Geen beroep kan worden ingesteld door een belanghebbende aan wie redelijkerwijs kan worden verweten dat hij geen zienswijzen naar voren heeft gebracht.

Het beroepschrift moet ondertekend zijn en ten minste uw naam en adres, dagtekening (datum), een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht en de gronden van uw beroep bevatten. Het beroepschrift moet schriftelijk worden ingediend. Het beroep heeft geen schorsende werking. Als u dit wel wilt, dient u tevens een verzoek om een voorlopige voorziening aan te vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. (o.v.v. voorlopige voorziening).

Aan het behandelen van een beroepschrift en een verzoek tot voorlopige voorziening zijn kosten verbonden (griffierecht). Informatie over actuele bedragen kunt u vinden op www.rechtspraak.nl

Zaak 552479

 

Naar boven