Ontwerpverkeersbesluit – Instellen bromfietspad, Dijkpad Best

Logo Best

 

Burgemeester en wethouders van de Gemeente Best,

 

Gelet op

De bepalingen in de wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en Best Mobiel – De Bestse Mobiliteitsaanpak (december 2017);

 

Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij het verkeer betreffen op wegen, die niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een Waterschap;

 

Dat op dit (ontwerp)verkeersbesluit afdeling 3:4, de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, van de Algemene Wet Bestuursrecht (AWB) van toepassing is;

 

Het feit dat de verkeerskundige van de afdeling Uitvoering/Beheer bij besluit is gemandateerd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van de Wegenverkeerswet 1994;

 

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, uit oogpunt van:

  • Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

Overwegende dat

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de wegenverkeerswet 1994 de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.

 

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de wegenverkeerswet 1994 maatregelen op of aan de weg die leiden tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

 

Is het gewenst om

Het Dijkpad open te stellen voor bromfietsers

 

Motivering

Het Dijkpad is een snelle en directe route vanuit Oirschot naar de Kanaaldijk (en v.v.) Het is een route langs het kanaal zonder conflicten met auto’s of zwaar gemotoriseerd verkeer. In Best sluit het Dijkpad aan op de Ringweg en de Kanaaldijk. Beide wegen zijn belangrijke verbindingen naar woonwijken en bedrijventerreinen met veel werkgelegenheid binnen de regio.

 

Naast fietsers zijn ook bromfietsers en speedpedelacs gebaat bij een snelle, directe en verkeersveilige route. Nu dienen de bromfietsers en speedpedelacs om te rijden via de provinciale en gemeentelijke wegen. Hier zijn veel conflictpunten met auto’s en ander zwaar gemotoriseerd verkeer. Ook ondervinden zij hinder door verkeersmaatregelen (verkeerslichten en voorrangssituaties) die voor vertraging zorgen.

 

Ook moeten bromfietsers en speedpedelacs nu behoorlijk omrijden ten opzichte van de route over het Dijkpad. Over de provinciale en gemeentelijke wegen maken zij een verplaatsing van 8,6 kilometer. Over het Dijkpad bedraagt deze verplaatsing slechts 5,8 kilometer.

 

Het Dijkpad is met een breedte van 3,5 meter voldoende breed om de bromfietsers en speedpedelacs toe te laten.

 

Belangenafweging

De gemeente acht de route over het Dijkpad vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid zeer gewenst.

 

Door het Dijkpad open te stellen voor bromfietsers en speedpedelacs wordt de vrijheid van het verkeer gewaarborgd. Met de route over het Dijkpad is er een kortere en directere route naar de woonwijken en bedrijven.

 

De maatregel is besproken in de Projectgroep Verkeer en Vervoer. Dit is een vakgroep met onder meer de wethouder verkeer, de Politie, Veilig Verkeer Nederland, de Veiligheidsregio en diverse ambtenaren van verkeer en beheer. De Projectgroep is akkoord met de maatregel.

 

De maatregel is besproken met de gemeente Oirschot en door hun akkoord bevonden.

 

Niet is gebleken dat belanghebbenden hierdoor onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregel een onduidelijke en/of onveilige verkeerssituatie zou ontstaan.

 

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de Nationale Politie, eenheid Oost-Brabant, basisteam de Kempen.

 

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:

  • 1.

    Tot het openstellen van het Dijkpad voor bromfietsers en speedpedelacs door het plaatsen van verkeersbord G12a en G12b uit bijlage I van het RVV 1990 op het Dijkpad op het grondgebied van Best.

  • 2.

    Een en ander overeenkomstig de bij dit besluit behorende tekening;

  • 3.

    Te bepalen dat met het van kracht worden van dit verkeersbesluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige gebied komen te vervallen, als deze met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermee niet in overeenstemming zijn;

  • 4.

    Te bepalen dat de bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door plaatsing van het besluit in de Staatscourant.

 

Zienswijze

Dit ontwerpverkeersbesluit met bijbehorende stukken is alleen digitaal te raadplegen via de bekendmaking van de Staatscourant en ligt niet analoog ter inzage.

 

Tegen dit ontwerpverkeersbesluit kunnen belanghebbenden op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht (AWB) binnen zes weken na de publicatie in de Staatscourant hun zienswijze indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Best. U kunt uw zienswijze sturen aan het college van B&W via Postbus 50, 5680 AB Best.

 

28-10-2019

 

Met vriendelijke groet,

 

Namens burgemeester en wethouders,

 

Verkeerskundige gemeente Best

 

 

 

 

Naar boven