Beleidsregel ‘Registratie NRO database urgent onderzoek (budget tot 125.000 euro per aanvraag) met vereenvoudigde procedure’

1. Inleiding

Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) kan een vereenvoudigde subsidieprocedure hanteren voor urgent onderzoek met een budget tot 125.000 euro per aanvraag. Urgent onderzoek betreft onderzoek met een maatschappelijke of politieke urgentie. Hierbij dient uitgegaan te worden van onderzoeken die direct na toekenning starten en die een looptijd van circa één à twee jaar hebben.

Per subsidieronde nodigt het NRO onderzoekers uit met relevante expertise. Het NRO nodigt onderzoekers uit om deze expertise te registreren in een database op de in deze beleidsregel omschreven wijze. Onderhavige beleidsregel formuleert de wijze waarop een onderzoeker zich kan registreren in de database en de voorwaarden waar registratie in de database aan moet voldoen. Onderzoekers die ingeschreven staan in de database ontvangen een notificatie per e-mail bij openstelling van een call for proposals voor urgent onderzoek met een budget tot 125.000 euro per aanvraag die qua vereiste expertise aansluit bij de registratie van de onderzoeker in de database. Het NRO hanteert de database urgent onderzoek enkel voor de vereenvoudigde subsidieprocedure.

2.1. Wie mag zich registreren in de database?

Onderzoekers die zich willen registreren in de database dienen verbonden te zijn aan (onderzoeksinstellingen die gelieerd zijn aan) universiteiten, instellingen voor hoger beroepsonderwijs, of andere onderzoeksinstellingen in Nederland waar onderwijsonderzoek wordt uitgevoerd. Uitsluitend onderzoekers met een afgeronde academische master kunnen zich registreren. Personen die een aanstelling hebben als student- of onderzoeksassistent kunnen zich niet registreren. Het is niet mogelijk om als organisatie of organisatieonderdeel te registreren in de database.

2.2. Het gevolg van registratie in de database

Op basis van de registratie in de database zal het NRO onderzoekers uitnodigen om een aanvraag in te dienen voor toekomstige specifieke subsidierondes voor urgent onderzoek tot 125.000 euro.

Onderzoekers die niet voldoen aan de vereiste, in het systeem geregistreerde, expertise krijgen geen uitnodiging om een aanvraag in te dienen.

De database wordt expliciet niet gebruikt in reguliere subsidierondes van NRO. Het al dan niet geregistreerd staan in de database heeft dus geen gevolgen voor reguliere subsidierondes van NRO.

Bij het registreren in de database geeft de onderzoeker aan in principe geïnteresseerd en beschikbaar te zijn voor het uitvoeren van urgent onderzoek met een budget tot 125.000 euro. Op het moment van publiceren van de call en de ontvangst van de notificatie van het NRO staat het de onderzoeker uiteraard vrij om geen voorstel in te dienen. Met het registreren in de database gaan onderzoekers dus geen verplichting aan anders dan dat het NRO hen mag benaderen met een notificatie.

Wanneer de onderzoeker ingaat op deze uitnodiging en een aanvraag indient dan zal de geregistreerde informatie over de expertise van de onderzoeker in de database onderdeel zijn van de beoordeling die wordt verricht in het kader van de subsidieronde. De informatie over de expertise van de onderzoeker dient dan ook onderdeel uit te maken van de aanvraag. Het besluit van het NRO over registratie in de database bevat geen kwaliteitsoordeel van het NRO over de geregistreerde expertise.

2.3. Registratie van expertise(s) in de database

Onderzoekers kunnen zich doorlopend inschrijven in de database. Registratie van expertise(s) in de database vindt plaats door middel van het invullen van het digitale aanvraagformulier op de website van het NRO. Onderzoekers kunnen op maximaal drie van de in het invulformulier weergeven hoofdthema’s aangeven dat zij een expertise hebben. Deze eis is nodig omwille van een selectie van de meest relevante onderzoekers. Daarnaast kunnen onderzoekers expertise aangeven op subthema’s binnen de drie gekozen hoofdthema’s. Er is geen restrictie verbonden aan het aantal te kiezen subthema’s. Het NRO kan in een call for proposals ook expertise vereisen op specifieke subthema’s, evenals op bepaalde onderzoeksmethoden en onderwijssectoren, en qua ervaring met kennisbenutting. Daarnaast moet de onderzoeker aangeven of hij/zij gepromoveerd is. Het NRO kan namelijk de eis stellen in calls for proposals dat aanvragers gepromoveerd moeten zijn. De onderzoeker is zelf verantwoordelijk voor een zo volledig mogelijk en correcte registratie in het digitale aanvraagformulier.

Na registratie in de database ontvangt de onderzoeker binnen vier weken een besluit van het NRO dat hij of zij geregistreerd staat en op basis van deze registratie uitnodigingen kan krijgen voor specifieke subsidierondes voor urgent onderzoek. Voor nieuwe subsidierondes geldt de datum van openstelling van de call for proposals als peildatum voor de database. Op basis van de registratie op deze peildatum wordt bepaald of onderzoekers de benodigde expertise hebben om in aanmerking te komen voor indiening en derhalve een notificatie ontvangen.

Het NRO stuurt het besluit over registratie via ISAAC, het elektronische systeem van NWO, en vraagt onderzoekers om zich daarin te registreren als zij dat nog niet gedaan hebben.

2.4. Op te geven expertise(s) en onderbouwing van expertises

  • Hoofdthema’s en subthema’s

    • 1. Curriculum

      • 21e eeuwse vaardigheden

      • Beroepsvoorbereidende / beroepsgerichte vakken

      • Bewegingsonderwijs

      • Cultuureducatie

      • Lesmethoden

      • LOB / SLB

      • Maatschappijvakken

      • Natuur-, scheikunde en biologie, science

      • Rekenen / wiskunde

      • Taalonderwijs

      • Technisch onderwijs

    • 2. Toetsen, kwalificaties en evaluatie

      • Evaluatie

      • Examens

      • Toetsen

      • Kwalificaties

    • 3. Ontwikkeling van de onderwijsprofessional

      • Didactische vaardigheden

      • Lesbevoegdheid

      • Lesgeven in cultureel diverse settings

      • Pedagogische vaardigheden

      • Opleiden van onderwijsprofessionals

      • Werkplekleren

    • 4. Onderwijsorganisatie en -management

      • Docententeams

      • Kwaliteitszorg

      • Leiderschap

      • Organisatietheorie

      • Pedagogisch didactische visie

      • Religieuze/levensbeschouwelijke visie

      • Schooleffectiviteit en verantwoording

      • Schoolinnovatie- verandering

    • 5. Onderwijs en samenleving

      • Aansluiting op de arbeidsmarkt en werkplekleren

      • Buitenschools leren

      • Burgerschap

      • Diversiteit, gelijke kansen

      • Internationalisering

      • Leven lang ontwikkelen

      • Onderwijs en sport/bewegen

      • Ouderbetrokkenheid

      • Passend Onderwijs

      • Regionale verschillen

      • Samenwerking met de regio/bedrijfsleven (publiek-privaat of publiek-publiek)

      • Speciale leerbehoeften

      • Veilig klas- en schoolklimaat

      • Onderwijs en jeugdhulp en JGZ

    • 6. Leren en instructie

      • Differentiatie

      • Informeel leren

      • Leeromgevingen

      • Leertheorieën

      • Motivatie van leerlingen

      • Ontwikkelfases (jonge kind tot adolescent)

      • Sociaal emotionele ontwikkeling

      • Sociale interactie

      • Zelfregulatie

    • 7. Beleid en organisatie

      • Governance en sturing

      • Onderwijsbeleid

      • Overgangen en aansluitingen

      • Wetgeving, onderwijsrecht

      • Financiering

      • Samenwerking tussen instellingen (scholen, samenwerkingsverbanden passend onderwijs, jeugdhulp, etc.)

    • 8. Onderzoek naar kennisbenutting

      • Gebruik van wetenschap in de onderwijspraktijk

      • Gebruik van wetenschap in (nationale) beleidsvoering

      • Onderzoekende houding van onderwijsprofessional

      • Samenwerking tussen praktijk en wetenschap

    • 9. ICT en onderwijs en opleiding

      • Digitale geletterdheid en mediawijsheid

      • Digitale leermiddelen en toetsen

      • Informatie beveiliging en privacy

      • Informatiemanagement

      • ICT-bekwaamheid leraar

    • 10. Brein en onderwijs

      • Onderwijssector

      • Voor- en vroegschoolse educatie

      • Basisonderwijs

      • Speciaal onderwijs (so, sbo, vso)

      • Voortgezet onderwijs

      • Middelbaar beroepsonderwijs

      • Hoger beroepsonderwijs / wetenschappelijk onderwijs

      • Volwassenenonderwijs, leven lang ontwikkelen

  • Gepromoveerd?

    • Ja

    • Nee

  • Onderzoeksmethodiek

    • Aard van onderzoek

      • Fundamenteel onderzoek

      • Beleidsgericht onderzoek

      • Praktijkgericht onderzoek

    • Onderzoeksdesign

      • Kwalitatief

      • Kwantitatief

      • Mixed methods

    • Methode van onderzoek

      • Actieonderzoek / ontwerponderzoek

      • Cross-sectioneel onderzoek (+ relationeel)

      • Cohortonderzoek

      • Descriptief / beschrijvend onderzoek

      • (Quasi-)Experimenteel onderzoek / effectonderzoek

      • Exploratief onderzoek (+ inventarisatie)

      • Intervention mapping

      • Kwaliteitstoetsenonderzoek

      • Longitudinaal onderzoek

      • Meta-analyses

      • Overzichtsstudies

  • Methode dataverzameling

    • Case studies

    • Documentonderzoek

    • Focusgroepen

    • Interviews

    • Literatuuronderzoek

    • Observatieonderzoek

    • Registeronderzoek

    • Vragenlijstonderzoek

  • Ervaring met kennisbenutting

    • Onderwijsontwikkeling en -advies

    • Onderwijsbeleidsontwikkeling en -advies

    • Kennisuitwisseling met onderwijspraktijk

    • Kennisuitwisseling met beleidsmakers

Hoe kunnen onderzoekers de opgegeven expertise onderbouwen?

  • Minimaal 2 en maximaal 5 referenties per (sub)categorie

2.5. Aanpassing van expertise(s) in de database

Jaarlijks op (1 oktober) verstuurt het NRO een herinnering aan inschrijvers om hun registratie bij te werken of om te bevestigen dat de registratie nog steeds actueel is en dat ze willen ingeschreven blijven staan. Bij wijziging van de registratie ontvangt de onderzoeker binnen vier weken na indiening van de aanvraag een nieuw besluit van het NRO. Indien een onderzoeker ervoor kiest om zijn registratie niet aan te passen blijft zijn oude registratie ongewijzigd. Echter, indien onderzoekers de registratie binnen drie jaar niet actualiseren, dan wel bevestigen dat deze informatie nog steeds correct is, verwijdert het NRO de inschrijving van deze onderzoeker uit de database. Dit om te voorkomen dat de gegevens van onderzoekers niet meer actueel zijn en te lang in de database bewaard worden.

2.6. Verzoek tot uitschrijving

Een onderzoeker die geregistreerd staat in de database kan op elk moment het NRO verzoeken om zijn registratie te verwijderen uit de database door een e-mail te versturen naar info@nro.nl. Het gevolg van deze verwijdering is dat de onderzoeker niet langer een aanvraag kan indienen in de subsidierondes voor urgent onderzoek waarbij een vereenvoudigde subsidieprocedure wordt gehanteerd.

Privacyverklaring

Op de verwerking van persoonsgegevens in het kader van deze beleidsregel is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. De maatregelen die NWO, waarvan het NRO onderdeel uitmaakt, neemt om te voldoen aan de verplichtingen uit de AVG vindt u terug in het Privacybeleid van NWO (https://www.nwo.nl/privacyverklaring). Daarnaast hanteert het NRO voor de NRO-website ook een privacyverklaring (https://www.nro.nl/privacyverklaring/). Onderzoekers kunnen zich aanmelden voor de NRO database voor urgent onderzoek via de NRO website. Deze website werkt via servers in de Verenigde Staten. Onderzoekers worden hierover geïnformeerd bij registratie. Mochten onderzoekers zich op een andere wijze in de database willen registreren dan kunnen zij hiervoor contact opnemen met het NRO via info@nro.nl.

Naar boven