Verkeersbesluit eenrichtingsverkeer Johan de Wittstraat

Logo Wassenaar

Z/19/18589

Het college van burgemeester en wethouders van Wassenaar:

Juridisch kader:

Uit het oogpunt van:

Is het gewenst om:

Het tijdelijke eenrichtingverkeer op de Johan de Wittstraat, tussen de Lange Kerkdam en de Van Zuylen van Nijeveltstraat, definitief in te stellen, zodat het verkeer vanaf de Lange Kerkdam richting Van Zuylen van Nijeveltstraat rijdt.

Overwegingen.

Horen:

Belangenafweging:

Besluiten

 

 

 

Gelet op:

  • de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), het reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);

  • artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994; een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • artikel 37 van het BABW; een verkeersbesluit moet worden genomen voor de in artikel 34 van het BABW bedoelde tijdelijke plaatsing van verkeerstekens en het uitvoeren van tijdelijke maatregelen, indien de omstandigheden die tot de tijdelijke plaatsing of de tijdelijke maatregelen leiden van langere duur zijn dan vier maanden, dan wel zich regelmatig voordoen;

  • artikel 2 van de WVW 1994 voor wat betreft het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het gewenst is om de genoemde maatregelen onder ‘besluiten’ in te stellen of op te heffen;

  • artikel 18, eerste lid, onder d van de WVW;

 

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

 

 

Overwegende dat:

  • het college op 19 juni 2017 het verkeersbesluit heeft genomen om eenrichtingverkeer in de Johan de Wittstraat in te stellen. Het verkeer rijdt hierbij vanaf de Van Zuylen van Nijeveltstraat richting Lange Kerkdam. (Brom)fietsers zijn van het eenrichtingsverkeer uitgezonderd;

  • naar aanleiding van de gekozen rijrichting op de Johan de Wittstraat heeft de gemeente klachten ontvangen. De winkels aan de Luifelbaan zijn slecht bereikbaar vanuit het zuidelijk deel van Wassenaar. Er is een toename van verkeer op de Lange Kerkdam en Prinsenweg/Van Oldenbarneveltweg;

  • het college de verkeerssituatie wilde evalueren en daarvoor als proef de richting van het eenrichtingsverkeer heeft omgedraaid, waarbij het verkeer vanaf de Lange Kerkdam richting Van Zuylen van Nijeveltstraat rijdt. (Brom)fietsers zijn van het eenrichtingsverkeer uitgezonderd. Vanuit het zuiden heeft het verkeer de mogelijk om of via de Van Oldenbarneveltweg of via de Johan de Wittstraat naar de Luifelbaan te rijden. Hiermee wordt de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk gewaarborgd en wordt de beperking van de functie van de ondernemingen aan de Luifelbaan tegen gegaan;

  • in april 2018 de rijrichting tijdelijk omgedraaid is. Hierbij is besloten dat na zes maanden een evaluatie plaatsvindt waarna besloten wordt welke rijrichting de voorkeur heeft. Als de rijrichting vanaf de Van Zuylen van Nijjeveltstraat gewenst is, blijft het verkeersbesluit van 19 juni 2018 van kracht. Als de rijrichting vanaf de Lange Kerkdam gewenst is wordt een definitief verkeersbesluit hiervoor genomen;

  • het eenrichtingsverkeer voor de Johan de Wittstraat stond bij het invoeren van de proef niet ter discussie, de inrichting van de weg is gebaseerd op eenrichtingsverkeer. Met het eenrichtingverkeer wordt de veiligheid op de weg verzekerd. Ook nu nog staat het eenrichtingsverkeer niet ter discussie;

  • het voor de verkeersveiligheid tijdens de proef wenselijk was om voor het verkeer dat de kruising Johan de Wittstraat met de Van Zuylen van Nijeveltstraat nadert verplichte rijrichtingen in te stellen. Dit verkeer krijgt dan al voor de kruising te zien dat ze het zuidelijk deel van de Johan de Wittstraat niet in mogen rijden;

  • begin 2019 de evaluatie van de rijrichting heeft plaatsgevonden. Hiervoor is een enquête gehouden, is gekeken naar het effect op de verkeersintensiteit van de omliggende wegen en naar het effect van de rijrichting op het aantal bezoekers in het centrum van Wassenaar. Daarnaast is advies gevraagd aan de hulpdiensten en handhaving:

    • passantentellingen centrum: één van de belangrijkste redenen om het ingestelde éénrichtingsverkeer ter discussie te stellen was de suggestie dat deze maatregel geleid zou hebben tot een vermindering van het aantal bezoekers aan het centrum en aan de Luifelbaan in het bijzonder. In het centrum van Wassenaar zijn door Citytraffic passantentellingen gehouden, waarbij elke bezoeker per dag slechts één keer geteld is. De passantencijfers vertonen over het jaar een sterk fluctuerend beeld, maar dat lijkt in de verschillende jaren redelijk consistent. Het aantal bezoekers lijkt juist eerder te zijn gestegen dan te zijn verminderd. Op basis van deze cijfers kan dan ook niet worden geconcludeerd dat invoering van éénrichtingsverkeer heeft geleid tot een lager aantal centrumbezoekers. Ook het omdraaien van de rijrichting geeft geen opmerkelijk verschil;

    • verkeerstellingen: in de Johan de Wittstraat heeft het instellen van het eenrichtingverkeer geleid tot een afname van de verkeersintensiteit. Dat geldt voor beide rijrichtingen. Het omdraaien van het eenrichtingverkeer (de proef) heeft geleid tot een afname van het verkeer in de Johan de Wittstraat, tussen de Hogerbeetstraat en de Van Zuylen van Nijeveltstraat. Deze rijrichting heeft geleid tot een toename van het verkeer door de buurt Jerusalem (Van Limburg Stirumstraat en de Van der Duyn van Maasdamstraat). De rijrichting op de Johan de Wittstraat waarbij het verkeer richting Van Zuylen van Nijeveltstraat rijdt gaat enigszins ten koste van de leefbaarheid in de buurt Jerusalem. Op de Van Oldenbarnevelweg is de verkeersintensiteit na het omdraaien van de rijrichting afgenomen. Het verschil is echter dermate groot dat dit niet alleen verklaard kan worden door de toename van de hoeveelheid verkeer door de buurt Jerusalem. Op de Luifelbaan is het aantal auto’s niet gedaald sinds het instellen van het eenrichtingverkeer op de Johan de Wittstraat;

    • enquête: door middel van een (openbare) enquête zijn belanghebbenden in de gelegenheid gesteld hun mening over de gewenste rijrichting kenbaar te maken. Desgewenst hebben zij hun keuze toe kunnen lichten. De enquête is door bijna 900 respondenten ingevuld. Hierbij kwam een lichte voorkeur voor de rijrichting richting Lange Kerkdam naar voren;

    • hulpdiensten en handhaving: de politie spreekt zich uit voor de huidige rijrichting. De brandweer geeft aan geen duidelijke voorkeur te hebben. In het geval van een calamiteit maken zij gebruik van zwaailicht en sirene en vinden hun weg wel. Het team Toezicht van de gemeente heeft de voorkeur voor de oude rijrichting. Van de zijde van het ambulancevervoer is geen voorkeur ontvangen;

  • op 21 mei 2019 het college heeft besloten om de huidige rijrichting, waarbij het verkeer richting de Van Zuylen van Nijeveltweg rijdt, definitief in te stellen. Overwegingen hierbij zijn:

    • op verzoek van de ondernemers is de rijrichting omgedraaid. Uit de evaluatie blijkt niet dat er verschillen zijn. Na het omdraaien van de rijrichting zijn er geen klachten meer van ondernemers ontvangen;

    • de politie geeft de voorkeur aan de huidige rijrichting;

    • de druk op omliggende (hoofd)wegen is minder;

    • uit de enquête blijkt een lichte voorkeur voor deze rijrichting;

  • daardoor het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade wordt gediend;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • de onder ‘besluiten’ genoemde wegen c.q. weggedeelten binnen de bebouwde kom liggen en in beheer zijn bij gemeente Wassenaar;

 

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met politie eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur en op 25 juli 2019 heeft de politie het volgende laten weten akkoord te gaan met het voorgenomen verkeersbesluit.

 

Voor dit verkeersbesluit is geen openbare voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 van de Awb toegepast. De rijrichting richting Van Zuylen van Nijeveltstraat is als proef ingesteld. Een van de onderdelen van de evaluatie is een (openbare) enquête geweest waar belanghebbenden in de gelegenheid zijn gesteld om hun mening kenbaar te maken. Door middel van een bewonersbrief zijn omwonenden op de hoogte gesteld van de mogelijkheid om de enquête in te vullen. Overige bewoners en ondernemers zijn via de reguliere kanalen van de enquête op de hoogte gesteld.

 

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Burgemeester en Wethouders van Wassenaar om:

  • 1.

    door het handhaven van borden C2, C3, C4l en C4r en onderborden OB54 van Bijlage 1 van het RVV 1990 op Johan de Wittstraat, tussen de Van Zuylen van Nijeveltstraat en de Lange Kerkdam een verplichte rijrichting in te stellen, waarbij het verkeer vanaf de Lange Kerkdam richting Van Zuylen van Nijeveltstraat rijdt en waarvan (brom)fietsers uitgezonderd zijn;

  • 2.

    door het handhaven van borden D6l en D6r en onderborden OB54 van Bijlage 1 van het RVV 1990 op de Van Zuylen van Nijeveltstraat, voor de kruising met de Johan de Wittstraat, een verplichte rijrichting in te stellen, waarbij rechtdoor over de Van Zuylen van Nijeveltstraat en de Johan de Wittstraat, het gedeelte ten noorden van de Van Zuylen van Nijeveltstraat, ingereden mag worden en waarvan (brom)fietsers uitgezonderd zijn;

  • 3.

    door het handhaven van bord D7 en onderbord OB54 van Bijlage 1 van het RVV 1990 op de Johan de Wittstraat, tussen de Cornelis de Wittstraat en de Van Zuylen van Nijeveltstraat, voor de aansluiting op de Van Zuylen van Nijeveltstraat, een verplichte rijrichting linksaf of rechtsaf in te stellen en waarvan (brom)fietsers uitgezonderd zijn;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Binnen zes weken na de dag dat dit besluit bekend is gemaakt kunnen belanghebbenden een ondertekend en gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 499, 2240 AL Wassenaar. Het verkeersbesluit blijft gelden totdat op het bezwaarschrift is beslist. Als de beslissing op het bezwaarschrift niet kan worden afgewacht, kan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag (Sector Bestuursrecht) een voorlopige voorziening treffen op verzoek van een belanghebbende die op tijd bezwaar heeft gemaakt. Het adres van de rechtbank is Postbus 20302, 2500 EH Den Haag.

 

 

 

 

Afschrift aan: nationale politie Eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur

Vastgesteld,

namens het college van burgemeester en wethouders op 15 oktober 2019

ing. W.W. van Veen,

afdelingshoofd Ruimtelijke Ontwikkeling/Omgevingsbeheer

Naar boven