Verkeersbesluit ex artikel 15, eerste lid, Wegenverkeerswet 1994, verlagen maximum snelheid, N638, Noord-Brabant

Logo Noord-Brabant

Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

De provinciale weg N638, tussen Zundert (km 6,200) en Rucphen (km 13,800), wordt gereconstrueerd. De verharding wordt vervangen en de weg wordt eenduidig vormgegeven en zoveel als mogelijk ingericht volgens de principes van Duurzaam Veilig.

Vooruitlopend op de reconstructie hebben wij bij besluit van 19 oktober 2017, de snelheid op de N638, tussen km 9,800 en km 10,600 en tussen km 12,060 en km 13,800, tijdelijk verlaagd naar 60 km per uur. Als gevolg van de reconstructie wordt de maximumsnelheid op de N638 opnieuw beoordeeld. Daar waar de weginrichting een maximumsnelheid van 80 km per uur buiten de bebouwde kom niet toestaat wordt de snelheid verlaagd naar 60 km per uur. De benodigde wegbreedte is op deze weggedeelten niet beschikbaar en de verkeersveiligheid en leefbaarheid is gebaat bij deze maatregel. Het besluit van 19 oktober 2017 wordt bij dit besluit ingetrokken.

Verder worden op diverse locaties middengeleiders aangelegd om de oversteekbaarheid voor (brom-)fietsers en voetgangers te verbeteren en de verkeersveiligheid bij kruisingen te verhogen. Een aantal middengeleiders markeert ook het begin en het einde van de 60 km per uur zone.

In de N638 liggen tevens enkele bochten waar inhalen gevaarlijk is. In deze bochten wordt een asmakering aangebracht in de vorm van een doorgetrokken streep op het wegdek, waardoor inhalen niet meer is toegestaan.

Met dit verkeersbesluit beogen wij de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en doorstroming te waarborgen en de leefbaarheid te verhogen.

 

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

(BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Motivering van het besluit

Op grond van artikel 21 van het BABW bevat de motivering van een verkeersbesluit welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Indien tevens andere dan voornoemde belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

 

Aan dit verkeersbesluit liggen de volgende belangen ten grondslag:

  • -

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • -

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • -

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • -

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • -

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer.

 

Op de N638 wordt op twee locaties de geldende maximumsnelheid van

80 km per uur verlaagd naar 60 km per uur. Het betreft het gedeelte tussen ongeveer km 9,100 (aansluiting Professor H. van den Hoevenstraat) en km 10,600 (aansluiting Rucphenseweg/zijweg) en het gedeelte tussen ongeveer km 13,575 (ter hoogte van de aansluiting Moervenstraatje) en km 13,800 (einde provinciale weg N638). Dit laatste weggedeelte sluit in de toekomst aan op de Omleiding Rucphen (randweg), waar ook een maximumsnelheid zal gelden van 60 km per uur.

De snelheid, die wordt aangegeven met borden model A1 (Zone 60) en model A2 (Einde zone 60) van bijlage 1 van het RVV 1990, past bij de weginrichting van de betreffende wegvakken en komt de verkeersveiligheid en leefbaarheid ten goede. Binnen de 60 km per uur zones wordt de voorrang geregeld door plaatsing van borden model B3, B4 en B5 van bijlage 1 van het RVV 1990.

 

De middengeleiders, die om de hiervoor genoemde redenen worden aangelegd, zijn weergegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen. Om de weggebruikers te attenderen op de aanwezigheid van de middengeleiders worden deze voorzien van borden model D2 van bijlage 1 van het RVV 1990. Bestuurders van fietsen en bromfietsen die gebruik maken van de middengeleiders om over te steken, moeten voorrang verlenen aan het verkeer op de hoofdrijbaan van de N638. De voorrang wordt geregeld door middel van haaientanden en borden model B6 van bijlage 1 van het RVV 1990.

 

Door de aanleg van een middengeleider met oversteekvoorziening voor

(brom-)fietsers en voetgangers ter hoogte van de Pastoor van Vessemstraat, komt de oversteekvoorziening ter hoogte van km 7,165 te vervallen. Het daar geplaatste bord G12a en de aanwezige haaientanden worden verwijderd.

 

Ter hoogte van de aansluiting met de Professor H. van der Hoevenstraat (ter hoogte van km 9,150) worden middengeleiders aangelegd met veilige oversteekvoorzieningen voor (brom-)fietsers en voetgangers. Vanaf deze oversteekvoorzieningen mag het fiets/bromfietspad ten westen van de N638, in noordelijke richting, in twee richtingen worden bereden (tot ongeveer km 9,280 links). Het einde van dit fietspad wordt ter hoogte van de parallelweg aangegeven door middel van bord G12b van bijlage 1 van het RVV 1990.

Door de aanleg van deze veilige oversteekvoorzieningen komt de aanwezige oversteekvoorziening, ter hoogte van km 9,280 te vervallen. Het daar geplaatste bord G12a en de aanwezige haaientanden worden verwijderd.

 

In de N638 liggen enkele bochten waar inhalen gevaarlijk is. Het betreft het gedeelte tussen km 7,500 en km 7,690, tussen km 7,800 en km 8,600, tussen km 10,650 en km 10,860 en tussen km 11,465 en km 11,770. In deze bochten wordt een asmakering aangebracht in de vorm van een doorgetrokken streep op het wegdek, waardoor inhalen niet meer is toegestaan.

 

Reacties

Tijdens de voorbereiding van de reconstructie hebben wij van een aantal bewoners van de Rucphenseweg reacties ontvangen op de voorgenomen plannen, en dan met name over de aanleg van middengeleiders ter hoogte van hun woningen.

 

Naar aanleiding van hun reacties hebben wij het ontwerp opnieuw beoordeeld en binnen de mogelijkheden aangepast en geoptimaliseerd. De ontworpen oversteekvoorziening voor (brom-)fietsers en voetgangers, ter hoogte van km 11,200, is komen te vervallen. Binnen de bestaande perceelsgrenzen zijn middengeleiders ontworpen aan weerszijde van de kruising, waardoor (brom-) fietsers en voetgangers de N638 op deze locatie veilig en in twee etappes kunnen oversteken. De positie van de middengeleiders is geoptimaliseerd aan de hand van rijcurves waardoor zowel de veiligheid van overstekende (brom-)fietsers en voetgangers als het verkeer op de N638 en de bereikbaarheid van de aanliggende percelen gewaarborgd blijft.

   

Overleg politie

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de korpschef van de politie eenheid Zeeland - West - Brabant. In het rapport van 15 oktober 2019, kenmerk P2000-2019247049, heeft de politie aangegeven akkoord te zijn met het te nemen verkeersbesluit.

 

Overleg gemeenten

Overeenkomstig artikel 25 van het BABW is overleg gepleegd met burgemeester en wethouders van Zundert en Rucphen.

 

Ter verzekering van de aan het verkeersbesluit ten grondslag liggende belangen is het noodzakelijk de hierna, onder ‘besluiten’, genoemde verkeerstekens te verwijderen dan wel te plaatsen.

 

Besluiten

  • 1.

    Op de provinciale weg N638, tussen Zundert (km 6,200) en Rucphen (km 13,800), de volgende verkeerstekens te verwijderen:

    Km 7,165

    - bord model B6, van bijlage 1 van het RVV 1990 (Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg);

    - bord model G12a (Fiets/bromfietspad);

    - haaientanden (artikel 80 RVV 1990).

     

    Km 9,280

    - bord model G12a (Fiets/bromfietspad);

    - haaientanden (artikel 80 RVV 1990).

     

    Km 9,800

    - borden model A1 60 (Maximumsnelheid).

     

    Km 10,600

    - borden model A1 60 (Maximumsnelheid).

     

    Km 12,060 - borden model A1 60 (Maximumsnelheid). Km 13,600

    - borden model A1 60 (Maximumsnelheid).

     

    Km 13,800

    - borden model A1 60 (Maximumsnelheid).

  • 2.

    Op de provinciale weg N638, tussen Zundert (km 6,200) en Rucphen (km 13,800), de volgende verkeerstekens te plaatsen:

    Km 6,800 – km 7,050

    - borden model A1 60 (Maximumsnelheid zonaal);

    - borden model A2 60 ( Einde maximumsnelheid zonaal);

    - bord B6 (Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg);

    - borden D2 (Gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft);

    - bord G12a (Fiets/bromfietspad);

    - haaientanden (artikel 80 RVV 1990).

     

    Km 7,500 – km 7,690

    - doorgetrokken streep (artikel 76 RVV 1990).

     

    Km 7,800 – km 8,600

    - borden D2 (Gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft);

    - haaientanden (artikel 80 RVV 1990);

    - doorgetrokken streep (artikel 76 RVV 1990). Km 9,100

     

    – km 9,280

    - borden model A1 60 (Maximumsnelheid zonaal);

    - borden model A2 60 ( Einde maximumsnelheid zonaal);

    - borden B4 (Voorrangskruispunt Zijweg links);

    - borden B5 (Voorrangskruispunt Zijweg rechts);

    - bord C15 (Gesloten voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen);

    - borden D2 (Gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft);

    - bord G12a (Fiets/bromfietspad);

    - bord G12b (Einde fiets/bromfietspad);

    - haaientanden (artikel 80 RVV 1990).

     

    Km 9,765

    - borden B4 (Voorrangskruispunt Zijweg links);

    - borden B5 (Voorrangskruispunt Zijweg rechts);

    - borden D2 (Gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft);

    - haaientanden (artikel 80 RVV 1990).

     

    Km 10,550 – km 10,860

    - borden model A1 60 (Maximumsnelheid zonaal);

    - borden model A2 60 ( Einde maximumsnelheid zonaal);

    - borden B3 (Voorrangskruispunt);

    - borden D2 (Gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft);

    - haaientanden (artikel 80 RVV 1990); - doorgetrokken streep (artikel 76 RVV 1990).

     

    Km 11,270

    - borden D2 (Gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft);

     

    Km 11,465 – km 11,770

    - doorgetrokken streep (artikel 76 RVV 1990).

     

    Km 12,040

    - borden D2 (Gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft);

    - haaientanden (artikel 80 RVV 1990).

     

    Km 13,575 – km 13,800

    - borden model A1 60 (Maximumsnelheid zonaal);

    - borden model A2 60 ( Einde maximumsnelheid zonaal);

    - borden B3 (Voorrangskruispunt);

    - borden D2 (Gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft);

    - haaientanden (artikel 80 RVV 1990);

 

De te plaatsen verkeerstekens zijn weergegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen van 27-09-2019, blad nr. 1 tot en met blad nr. 13, met registratienummer 63805-BO-007.

’s-Hertogenbosch, 16 oktober 2019.

Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,

namens deze,

J.H.M. Goossens,

programmaleider Beheer en Onderhoud

Bezwaar

Bezwaren tegen dit besluit kunnen binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit worden ingediend bij:

Het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant

Secretariaat van de hoor- en adviescommissie

Postbus 90151

5200 MC te ‘S‑HERTOGENBOSCH

Wij vragen u om op de linkerbovenhoek van de envelop het woord "bezwaarschrift" te vermelden.

Het bezwaarschrift moet zijn voorzien van een handtekening, naam en adres van de indiener, de dagtekening en ons kenmerk van het besluit. Ook dient u een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar gericht is en de gronden van het bezwaar hierin op te nemen.

Daarnaast vragen wij u vriendelijk om een kopie van dit besluit bij te voegen. Kunt u ons ook uw telefoonnummer geven? De provincie kan dan, mocht dit nodig zijn, u bellen om samen de beste aanpak van behandeling van uw bezwaarschrift te bespreken.

Meer informatie over de behandeling van bezwaarschriften vindt u op www.brabant.nl/bezwaar.

U kunt het secretariaat van de Hoor- en adviescommissie bereiken via telefoonnummer (073) 680 83 04, faxnummer (073) 680 76 80 en e mailadres bezwaar@brabant.nl.

 

Voorlopige voorziening

Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Het is daarom mogelijk om gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift een zogenaamde “voorlopige voorziening” te vragen bij: de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht, Postbus 70584, 5201 CZ 's‑Hertogenbosch.

Een voorlopige voorziening is in feite het nemen van een tijdelijke maatregel, bijvoorbeeld het schorsen van het besluit gedurende de tijd die nodig is om de bezwaren te behandelen en daarop een besluit te nemen. Voorwaarde om zo’n voorlopige voorziening te vragen is, dat er sprake is van spoedeisend belang.

Voor het vragen van een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.

 

 

 

Naar boven