Gemeente Etten-Leur – verkeersbesluit instellen geslotenverklaring gemotoriseerd verkeer Donkerstraat.

Logo Etten-Leur

Burgemeester en wethouders van de gemeente Etten-Leur;

 

Gelet op:

de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en de Algemene wet bestuursrecht;

 

Overwegende dat:

 de Donkerstraat, gelegen tussen de Tuindersweg en de Elshoutweg, een erftoegangsweg is met een maximumsnelheid van 60 km/h;

 

 dit gedeelte van de Donkerstraat bestaat uit een weg van ca. 3,0 meter breed asfalt, voorzien van grasbetontegels aan beide zijden;

 

 in dit gedeelte van de Donkerstraat slechts vier woningen staan;

 

 uit verkeerstellingen blijkt dat de hoeveelheid verkeer tussen 2010 en 2018 is toegenomen van 379 naar 855 voertuigen op een gemiddelde werkdag;

 

 dit te verklaren is door de bouw van de wijk Schoenmakershoek;

 

 de Donkerstraat gebruikt wordt als oneigenlijke route van en naar Prinsenbeek;

 

 in de verkeerstellingen duidelijk te zien is dat men ’s ochtends richting Breda/ Prinsenbeek rijdt en ’s avonds weer terugkomt via deze route;

 

 het de bedoeling is dat verkeer gebruikt maakt van de gebiedsonsluitingswegen naar Breda, Prinsenbeek en de A16, namelijk via de N389/ Zevenbergseweg en de Strijpenseweg;

 

 deze wegen ervoor zijn ingericht om veel verkeer te verwerken;

 

 de verkeersveiligheid op de kruising N389 – Strijpenseweg met het groot onderhoud aan deze weg in 2020/2021 wordt verbeterd door de aanleg van een rotonde;

 

 in het drukste uur 110 voertuigen door de Donkerstraat tussen de Tuinderseweg en de Elshoutweg rijden;

 

 verkeer elkaar niet kan passeren door de breedte van de weg, waardoor men moet uitwijken in de berm;

 

 de bermen hierdoor beschadigd raken;

 

 dit onveilige situaties oplevert, onder andere voor fietsers;

 

 er klachten zijn van de aanwonenden over de leefbaarheid en de verkeersveiligheid door de toename van het verkeer;

 

 het wenselijk is voor de veiligheid, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg, het waarborgen van de vrijheid van het verkeer om een gesloten verklaring in te stellen voor doorgaand gemotoriseerd verkeer in de Donkerstraat;

 

 het wenselijk is dat de aanwonenden van de Donkerstraat en de grondeigenaren nog wel gebruik kunnen maken van de straat;

 

 er overleg is gevoerd met de gemeente Breda over het doortrekken van de geslotenverklaring naar hun grondgebied (deel Elshoutweg en Verloren Hoek

 

 zij de maatregel onderschrijven, maar vanwege hun beleid hier geen geslotenverklaring willen instellen;

 

 er daarom voor gekozen is de geslotenverklaring alleen te laten gelden in de Donkerstraat en waarschuwingsborden te plaatsen aan de Elshoutsweg en Verloren Hoek;

 

 overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg is gepleegd over de handhaafbaarheid van de maatregelen met de verkeersadviseur eenheden Hart van Brabant en de Baronie, namens de korpschef;

 

 de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) straten in eigendom, beheer en onderhoud zijn van de gemeente Etten-Leur;

 

 het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

 

 er geen aanwijzingen zijn dat er sprake is van belangen die strijdig zijn met de gewenste verkeersmaatregelen, in die mate dat gesproken kan worden van onevenredigheid als bedoeld in artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht;

 

 

 

Besluiten:

het instellen van een geslotenverklaring voor gemotoriseerd verkeer in de Donkerstraat tussen de Tuindersweg en de Elshoutweg, door middel van het plaatsen van bord C12;

hierop een uitzondering te maken voor verkeer met een aantoonbare bestemming in de Donkerstraat door middel van het plaatsen van een onderbord ‘uitgezonderd verkeer met een aantoonbare bestemming’;

ook een uitzondering te maken voor landbouwverkeer door middel van het plaatsen van onderbord OB05 (uitgezonderd motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h).

 

Etten-Leur, 16 oktober 2019

namens burgemeester en wethouders,

Ilse van der Venne

Teamleider Ruimte en Economie

Bijlage

Situatietekening

 

Mededelingen

Ter inzage legging

Het verkeersbesluit en de daarbij behorende tekening liggen gedurende 6 weken na de openbare bekendmaking voor een ieder ter inzage in het informatiecentrum in de publiekshal van het Stadskantoor.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) kan eenieder wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Dit dient te gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit hebben gepubliceerd. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan burgemeester en wethouders van Etten-Leur, Postbus 10.100, 4870 GA Etten-Leur. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en dient ten minste te bevatten: de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt en de gronden van het bezwaar.

 

Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

Tegelijk met het bezwaarschrift en gedurende de behandeling daarvan kan bij de voorzieningenrechter (Rechtbank Breda, sector bestuursrecht, Postbus 90.006, 4800 PA Breda) een verzoek om voorlopige voorziening, waaronder schorsing, worden ingediend. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als een bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven