Besluit van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn op grond van artikel 15 Wegenverkeerswet 1994 inzake het Wegverkeer inhoudende het instellen van een geslotenverklaring voor vrachtwagens en landbouwvoertuigen op de Parklaan te Boskoop

Logo Alphen aan den Rijn

 

De gemeente moet als wegbeheerder een verkeersbesluit nemen bij het plaatsen of verwijderen van sommige verkeerstekens. In het verkeersbesluit wordt afgewogen waarom verkeerstekens worden geplaatst of verwijderd.

 

Inleiding

Bij verkeersbesluit van 24 mei 2018 (Staatscourant 2018-29195) is eenrichtingsverkeer voor vrachtwagens en landbouwvoertuigen ingesteld op de Parklaan in Boskoop. In het besluit is reeds aangegeven dat een algehele geslotenverklaring wordt ingesteld zodra de nieuw aan te leggen alternatieve ontsluiting, de Verlengde Roemer, gereed is. In oktober 2019 wordt deze ontsluiting opengesteld. Het hiervoor genoemde verkeersbesluit maakt integraal onderdeel uit van de motivering van dit besluit.

Situatie

De Parklaan is een erftoegangsweg (30 km/u). De Parklaan was oorspronkelijk (naast de Roemer) één van de ontsluitingswegen voor de kwekers in de Nessepolder. In dat gebied liggen veel kwekerijen. Met de realisering van de stedenbouwkundige visie met betrekking tot de Parklaan in samenhang met de voor ogen staande ontwikkeling van destijds (de RijnGouweLijn) is de Parklaan een woonstraat geworden. In verband daarmee is de ontsluiting van de kwekerijen via de Roemer verbeterd en die ontsluiting wordt nog verder verbeterd. De Roemer en de Voorweg zijn verbreed en daarmee beter afgestemd op het transport met vrachtauto’s en voorts is Laag Boskoop – west gereconstrueerd en is een logische voorrangsroute gerealiseerd vanaf het Paddegat naar de Roemer.

 

Mede door de navigatiesystemen blijft de Parklaan nog wel gebruikt worden door vrachtauto’s. Het gaat daarbij wel om aanzienlijk minder vrachtauto’s dan in de oorspronkelijke situatie. Met geplaatste bewegwijzering en initiatieven van de kwekers die erop gericht zijn hun transporteurs via de Roemer te laten rijden, rijden de meeste vrachtauto’s al over de Roemer. Met aanpassing van de vormgeving van de aansluiting Paddegat – Laag Boskoop-west wordt het vrachtverkeer nog duidelijker via de Roemer geleid.

 

Alternatieve ontsluiting

De wens van de gemeente is om de ontsluiting van de Nessepolder via de Roemer te laten verlopen. Echter tot op heden rijdt vrachtverkeer en ook landbouwverkeer ook nog via de Parklaan naar de Nessepolder. Dit komt omdat er tot nu toe een goede noord-zuid verbinding mist. Een ook door de kwekers gedragen idee is om de Roemer door te trekken via de Dijkgraafweg naar de Loete en vervolgens de Burg. Ten Heuvelweg te verbreden. Het is een optie die de gemeente momenteel bij het onderzoek naar een betere ontsluiting van de Nessepolder betrekt. Een andere optie is een noordoostelijke ontsluiting van de Nessepolder op de N11 en voorts speelt de planvorming voor een betere situatie van de N209 bij Hazerswoude-Dorp een rol.

 

 

 

Inrichting

De Parklaan is ingericht als een erftoegangsweg. Er zijn diverse versmallingen en accentverhogingen op de kruisingen, de weg is breed, maar er zijn geen drempels. Dit komt omdat vanaf het begin duidelijk is geweest dat vrachtverkeer door de Parklaan rijdt. Hierdoor is gekozen voor een bepaalde breedte van het wegprofiel. Naast een bredere weg ligt er nog een parkeerstrook langs van ruim 2 meter. Als hier geen auto’s geparkeerd staan, lijkt de rijbaan nog breder. En een bredere rijbaan nodigt uit tot hard rijden.

 

Over het algemeen liggen er op erftoegangswegen drempels om de snelheid laag te houden. Echter door het vele vrachtverkeer is ervoor gekozen om geen drempels aan te leggen. Het verkeer wordt daarmee minimaal gehinderd in het harder rijden. De slappe bodem maakt dat drempels geen goede verkeersremmende oplossing zijn. Vooral in combinatie met zwaar verkeer ontstaan veel trillingen die hinder en schade kunnen veroorzaken.

 

Klachten

Al voor de fusie tussen de gemeenten Alphen aan den Rijn, Boskoop en Rijnwoude kwamen de eerste klachten van bewoners over verkeer op de Parklaan bij Gemeente Alphen aan den Rijn binnen. Deze klachten gingen over de hoge snelheid op de Parklaan, de bocht bij de grote torens, het missen van een stukje trottoir, het missen van een oversteek naar het speeltuintje en het vele vracht- en landbouwverkeer, trillingen, geluidsoverlast en stankoverlast door uitlaatgassen.

 

Overleg belanghebbenden

Sinds januari 2014 ligt de problematiek bij de nieuwe Gemeente Alphen aan den Rijn. Vanaf dat moment zijn diverse overleggen gevoerd met de drie VvE’s van de Parklaan en verschillende bewoners. Het vele vracht- en landbouwverkeer zorgt voor een minder leefbare woonstraat en brengt met zich mee een gevoel van onveiligheid.

 

In het verleden is meerdermalen gesproken met Kring Boskoop en Stichting Belangenbehartiging Sierteelt Boskoop (opvolger Kring Boskoop). Hierbij is steeds aangegeven dat de Parklaan een ondergeschikte ontsluitingsfunctie krijgt en de route via de Roemer en Laag Boskoop wordt verbeterd voor het gebruik door vrachtverkeer (die verbeteringen zijn uitgevoerd). St. Belangenbehartiging Greenport Boskoop heeft voorgesteld om te komen tot een intentieverklaring tussen St. Belangenbehartiging Greenport Boskoop en Gemeente Alphen aan den Rijn waarin staat dat Gemeente Alphen aan den Rijn zich volop inzet voor een betere ontsluiting van de Nessepolder, waardoor St. Belangenbehartiging Greenport Boskoop met het vrachtverkeer bereid is via Roemer en Laag Boskoop te rijden. Hieraan wordt eenrichtingsverkeer voor vrachtverkeer op de Parklaan gekoppeld.  St. Belangenbehartiging Greenport Boskoop heeft aangegeven dat zij geen bezwaar hebben voor afsluiting van de Parklaan voor vrachtverkeer op het moment dat de intentieverklaring is ondertekend. De raad van Alphen aan den Rijn heeft op 28 januari 2016 de intentie uitgesproken en besloten dit nader uit te werken. Het weren van vrachtverkeer is nadrukkelijk onderdeel van die besluitvorming “Vaststellen documenten fase 1 planstudie N207-zuid, MER en concept voorkeursalternatief” (2015/43730).

 

Belangenafweging

De overlast die door bewoners van de Parklaan en de omliggende wegen wordt ervaren, de objectieve gegevens die de overlast onderschrijven en de subjectieve onveiligheid van weggebruikers, met name schoolkinderen, leidt er toe dat het inperken van het zware verkeer op de Parklaan noodzakelijk is. Hierbij dient een belangenafweging plaats te vinden tussen enerzijds de belangen van de ondernemers die bereikbaar willen zijn en de bewoners/weggebruikers die geen overlast en gevaar willen ervaren.

Door aanpassingen aan de Roemer en Laag Boskoop is de alternatieve en voor de toekomst voorziene route inmiddels geschikt voor vrachtverkeer. Dit zijn gebiedsontsluitingswegen (50 km/u) die geschikt en ingericht zijn voor het verwerken van dergelijke verkeersstromen. Met het besluit van de raad van 28 januari 2016 is tevens tegemoet gekomen aan het uitspreken van de intentie de Roemer door te trekken.

Met het in gebruik nemen van de “Verlengde Roemer”, zijnde de Dijkgraafweg, is nu een geschikte ontsluiting voor vrachtwagens en landbouwverkeer gerealiseerd naar het achterliggende kwekersgebied. Zoals aangekondigd in het voornoemde verkeersbesluit wordt nu de volgende stap genomen om vrachtverkeer en landbouwverkeer te weren van de Parklaan. Hiermee wordt gewaarborgd dat deze voertuigen de meest geëigende en veilige route nemen en woonstraten worden ontzien. De bedrijven ten zuiden van de appartementen kunnen in twee richtingen gebruik blijven maken van de Parklaan.

Het college weegt hierbij af dat de belangen van de bewoners en gebruikers om een verkeersveilig en leefbare woonomgeving te hebben zwaarder wegen dan de belangen van ondernemers om via de kortste route hun bedrijven te moeten bereiken. Voor de bereikbaarheid van deze bedrijven is een goed ingerichte en veilige ontsluiting gerealiseerd waarbij de omrijbewegingen en extra te rijden kilometers beperkt zijn.

Om het vracht- en landbouwverkeer te wijzen op de maatregelen zullen vanaf de Zijde vooraankondigingen van de geslotenverklaring worden geplaatst. 

 

Overleg:

Er heeft conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) overleg plaatsgevonden met de door de korpschef van de nationale politie daartoe gemachtigde verkeersadviseur. Deze gaat akkoord met dit besluit.

Gemeente Alphen aan den Rijn maakt gebruik van ANPR camera’s om toezicht te houden op naleving van dergelijke verboden. De geslotenverklaring op de Parklaan zal in wisselende perioden met een dergelijke camera worden gehandhaafd, conform het door de lokale driehoek vastgestelde Plan van Aanpak.

 

BESLUIT

Burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn,

op grond van artikel 15 Wegenverkeerswet 1994;

gelet op voorgaande overwegingen en op het bepaalde in 12 en artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, worden de in dit verkeersbesluit genoemde maatregelen getroffen om de in artikel 2, eerste en tweede lid Wegenverkeerswet 1994 belangen te waarborgen,

besluiten tot:

het verwijderen van bord C2 (eenrichtingsverkeer, gesloten) met onderbord op de Parklaan ter hoogte van de aansluiting met het Paddegat en Laat Boskoop (in zuidelijke richting).

het verwijderen van bord C3 (eenrichtingsverkeer) met onderbord op de Parklaan ter hoogte van de appartementen met de huisnummers 5 t/m 67 (in noordelijke richting).

het plaatsen van het bord C7 (gesloten voor vrachtwagens):

op de Parklaan ter hoogte van de appartementen met de huisnummers 5 t/m 67 (in noordelijke richting).

op de Parklaan ter hoogte van de aansluiting met het Paddegat en Laag Boskoop (in zuidelijke richting).

 

het plaatsen van het bord C8 (gesloten voor landbouwvoertuigen):

op de Parklaan ter hoogte van de appartementen met de huisnummers 5 t/m 67 (in noordelijke richting).

op de Parklaan ter hoogte van de aansluiting met het Paddegat en Laag Boskoop (in zuidelijke richting).

 

De in dit besluit genoemde borden zijn opgenomen in bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

 

 

 

 

Alphen aan den Rijn,

Namens burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn,

De teamleider Beleid en Regie van de afdeling Beheer Openbare Ruimte,

A. Reekers

Dit besluit zal door publicatie in de Staatscourant, zie www.officielebekendmakingen.nl, bekend worden gemaakt. Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit volgens de artikelen 7:1 en 8:1 van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de openbare bekendmaking van dit besluit in de Staatscourant, een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 13, 2400 AA te Alphen aan den Rijn.

Naar boven