Ontheffing voor Wings for Aid van het verbod vluchten uit te voeren met een luchtvaartuig dat niet is voorzien van een geldig bewijs van luchtwaardigheid, Ministerie van Defensie

11 oktober 2019

Nr. MLA/157/2019

De Minister van Defensie,

Gelezen het verzoek van stichting Wings for Aid;

Gelet op artikel 3.21, eerste lid, van de Wet luchtvaart;

Besluit:

Artikel 1

  • a. Aan stichting Wings for Aid wordt ontheffing verleend van de verbodsbepaling van artikel 3.8, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Wet luchtvaart ten behoeve van het uitvoeren van vluchten binnen het vluchtinformatiegebied (FIR) Amsterdam met luchtvaartuigen die niet zijn voorzien van een geldig bewijs van luchtwaardigheid.

  • b. Tevens wordt aan stichting Wings for Aid ontheffing verleend van de verbodsbepaling van artikel 10.13, eerste lid, van de Wet luchtvaart voor het medegebruik van de militaire luchthaven Deelen.

Artikel 2

  • 1. De ontheffingen, bedoeld in artikel 1, zijn van toepassing op het luchtvaartuig van het

    merk Pipistrel, type Virus 912, met registratienummer I-D224.

  • 2. De Algemene en Bijzondere Voorwaarden betreffende het medegebruik van militaire

    luchtvaartterreinen door derden, vastgesteld bij ministeriële beschikking van 8 mei 1967, nr. 202.620/11K, en laatstelijk gewijzigd bij beschikking van 26 november 1980, nr. CWL 80/028, zijn van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat onder “de vergunning” deze beschikking dient te worden verstaan.

  • 3. De commandant van het militaire luchtvaartterrein Deelen kan aanwijzingen geven voor het betreden en het gebruik van het militaire luchtvaartterrein.

Artikel 3

De ontheffingen, bedoeld in artikel 1, gelden alleen voor vluchten in het kader van Research & Development vanaf en boven Militair Luchtvaartterrein Deelen.

Artikel 4

De ontheffing, bedoeld in artikel 1, lid a, wordt voorts verleend onder de volgende voorwaarden:

  • de limitaties en aanbevelingen uit de Non Technical Objection (NTO), d.d. 15 april 2019, van de fabrikant van het gebruikte toestel, Pipistrel Vertical Solutions worden onverkort gehanteerd c.q. gehanteerd;

  • de vluchten worden uitgevoerd conform het testplan ‘Cargo Bay Operation’, finale versie d.d. 3 juli 2019;

  • vluchten ten behoeve van het testen van de radarmodule, waarbij door een tweede vliegtuig parallel aan het testvliegtuig wordt gevlogen, zijn niet toegestaan;

  • het (rest)risico van de R&D-vluchten wordt met de verklaring ‘Risk acceptance regarding Cargo Bay test’, d.d. 5 juli 2019, door stichting Wings for Aid geaccepteerd.

Artikel 5

Een afschrift van deze beschikking dient, in aanvulling op een bewijs van inschrijving in het luchtvaartuigregister van Italië, de door de CAA-ITA verleende Permit to Fly en een bewijs van een verzekering die ten minste voldoet aan de verzekerings-eisen zoals vastgelegd in verordening (EG) nr. 785/2004, aan boord van de in artikel 2 genoemde luchtvaartuig aanwezig te zijn.

Artikel 6

Deze beschikking treedt in werking met ingang van 23 oktober 2019 en vervalt met ingang van 25 oktober 2019.

De Minister Van Defensie, voor deze: de Directeur Militaire Luchtvaart Autoriteit, J.P. Apon, Commodore

Tegen deze beschikking kunnen belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), binnen 6 weken na de dag waarop deze beschikking is bekendgemaakt een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan de Minister van Defensie, Dienstencentrum Juridische Dienstverlening, ter attentie van de Commissie advisering bezwaarschriften Defensie, Postbus 90004, 3509 AA Utrecht. Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indiener; de dagtekening; een omschrijving van de beschikking waartegen het bezwaar is gericht; de gronden van het bezwaar. Indien onverwijlde spoed dat vereist, is het mogelijk een voorlopige voorziening te vragen bij de president van de rechtbank die bevoegd is. In dat geval is griffierecht verschuldigd. Voorwaarde is dat een bezwaarschrift is ingediend.

TOELICHTING

Stichting Wings for Aid ontwikkelt een systeem waarbij speciale dozen vanuit de lucht vanaf lage hoogte kunnen worden gedropt, om in crisisgebieden cruciale hulpgoederen snel op moeilijk bereikbare plaatsen te krijgen. De stichting werkt o.a. samen met kennisinstituten, hogescholen, het Rode Kruis en verschillende ministeries. Vanuit het Ministerie van Defensie wordt, met het oog op eventuele militaire toepassingen van het systeem, in de context van Kennis & Innovatie ondersteuning aan dit project verleend.

Na het succesvol doorlopen van een uitgebreid testprogramma op de grond, is de fase aangebroken waarbij testvluchten moeten worden uitgevoerd. Daartoe heeft de stichting de beschikking over een Micro Light Aircraft (MLA), een Pipistrel Virus 912, waaraan aan beide vleugels cargo bays zijn gemonteerd, waaruit per bay maximaal drie dozen kunnen worden afgeworpen. De regelgeving voorziet niet in een certificatietraject voor MLA. Het toestel heeft dan ook geen Bewijs van Luchtwaardigheid, maar bezit wel een Permit to Fly van de Italiaanse civiele autoriteit. In toestemming voor de combinatie van het toestel met de cargo bays voorziet de regelgeving echter niet. Op basis van een technische analyse van de fabrikant van het toestel en een uitgebreide risicoanalyse onder leiding van de testvlieger van Wings for Aid is vastgesteld dat het risico voor de gewenste vluchten laag is.

Binnen het vluchtinformatiegebied (FIR) Amsterdam is het op grond van artikel 3.8, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Wet luchtvaart verboden een vlucht uit te voeren met een luchtvaartuig dat niet is voorzien van een geldig BvL, tenzij hiertoe door de Minister van Infrastructuur en Waterstaat of de Minister van Defensie een ontheffing is verleend op grond van artikel 3.21 van de Wet luchtvaart. De Minister van Defensie kan ambtshalve ontheffing verlenen wanneer door bijzondere omstandigheden de regels in redelijkheid geen toepassing kunnen vinden en de veiligheid van het luchtverkeer met het verlenen van een ontheffing niet in gevaar wordt gebracht.

Ten behoeve van de veiligheid, zowel op de grond als in de lucht, is verzocht de vluchten uit te mogen voeren vanaf en boven de militaire luchthaven Deelen. In overleg met de commandant van de luchthaven zullen ten tijde van de testvluchten noch in het gebruikte luchtruim, noch in het vlieggebied andere gebruikers aanwezig zijn. Hiermee wordt de veiligheid in de lucht, als op de grond zo goed als redelijkerwijs mag worden verwacht gewaarborgd.

Artikel 10.13, eerste lid, van de Wet luchtvaart verbied het medegebruik van de militaire luchthavens door civiele gebruikers. In bijzondere omstandigheden kan de Minister van Defensie hiervoor een ontheffing geven. In dezen is de rol in de ondersteuning van het project door Defensie deze bijzondere omstandigheid.

Naar boven