Overwegingen ten aanzien van het besluit
Voor bezoekers met een mobiliteitsbeperking is er vanwege de parkeerdruk niet altijd een mogelijk om een parkeerplaats binnen 50 meter van de supermarkt te vinden. Om de bereikbaarheid voor deze doelgroep te faciliteren is inrichting van een algemene gehandicapten parkeerplaats noodzakelijk.
Motivering
Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van minder valide weggebruikers, en eventuele passagiers, is het noodzakelijk een verkeersmaatregel te treffen, zodat gebruik kan worden gemaakt van de betreffende gehandicaptenparkeerplaats (overeenkomstig artikel 26, onderdeel c van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990). Hierbij spelen tegenstrijdige belangen en één en ander gaat ten koste van het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid voor het verkeer, maar het beschermen van de minder valide weggebruiker weegt hierbij het zwaarst. Vanwege de parkeerdruk is er niet altijd een reguliere parkeerplaats op ca 50 meter beschikbaar van de supermarkt. De maatregel bestaat uit het reserveren van een algemene gehandicaptenparkeerplaats in de nabijheid van de supermarkt, dit om de loopafstand zo kort mogelijk te houden.
Vereiste van besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De betreffende parkeerplaats aan de Verlengde Hoogstraat is gelegen binnen de bebouwde kom van gemeente Montfoort en in beheer bij de gemeente Montfoort. Daarom is het niet noodzakelijk dat het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg, wordt gehoord (artikel 23 van het BABW).
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de Politie Eenheid Midden-Nederland, district West Utrecht.
Belangenafweging
Er zijn geen redenen om aan te nemen dat door het verkeersbesluit belanghebbenden onevenredig worden benadeeld of dat er een onduidelijke verkeerssituatie ontstaat.
Wetgeving
De wettelijke grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door:
1.Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994);
2.Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990);
3.Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb);
4.Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, hierna BABW (Uitvoeringvoorschriften) ).