Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Baarn | Staatscourant 2019, 5685 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Baarn | Staatscourant 2019, 5685 | Verkeersbesluiten |
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op grond van het mandaatbesluit van het college van burgemeester en wethouders van 13 december 2016 is de teammanager Beheer Ruimte/Omgeving gemandateerd dit verkeersbesluit te ondertekenen.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT.
Op 13 maart 2018 heeft ons college van burgemeester en wethouders het nieuwe ontwerp van het parkeerterrein Laanstraat vastgesteld. Bij dat nieuwe ontwerp hoort ook een aanpassing van het bestaande verkeersregime.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.
Uit het oogpunt het verzekeren van de veiligheid op de weg, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer is het gewenst om door middel van het plaatsen van bord E10 met de tekst max. 2h en voorzien van een onderbord met daarop de tekst ma t/m zat van 09:00 tot 18:00 h, vrij van 09:00 tot 21:00 h, het parkeerterrein Laanstraat aan te wijzen als parkeerschijfzone. Daarnaast door middel van het aan beide zijden plaatsen van bord E2 in de toeleidende wegen vanaf de Eemnesserweg en de Nieuwstraat naar het parkeerterrein een verbod tot stilstaan van kracht te laten zijn. Door middel van het plaatsen van bord E6 tweemaal twee algemene gehandicaptenparkeerplaatsen aanwijzen en door middel van het plaatsen van bord G7 een centrale voetgangersroute over het parkeerterrein aanwijzen. Door middel van het plaatsen van bord C2 en C3 wordt de toeleidende weg vanaf de Nieuwstraat verboden voor motorvoertuigen in de richting van de Nieuwstraat. Alle verkeerbesluiten op het parkeerterrein welke nu van kracht zijn worden in dit besluit ingetrokken.
In het collegeprogramma voor 2015-2018 is het opknappen van het parkeerterrein aan de Laanstraat een belangrijke speerpunt. In maart 2017 zijn door ons college al uitgangspunten vastgesteld. Aan de hand van deze uitgangspunten, gesprekken met ondernemers en inwoners rond het parkeerterrein en de gemeenteraad is een inrichtingsplan opgesteld. Op 3 maart 2018 heeft ons college van burgemeester en wethouders het nieuwe ontwerp van het parkeerterrein Laanstraat definitief vastgesteld Het resultaat is een overzichtelijk, groen en modern parkeerterrein met voldoende ruime parkeermogelijkheden en goede looproutes.
Een van de gevolgen van de herinrichting is dat het aantal parkeervakken is verminderd. Belangrijkste reden daarvoor is de afmetingen van de parkeervakken in overeenstemming zijn gebracht met moderne eisen. Om toch te kunnen voldoen aan de vraag naar parkeercapaciteit is na onderzoek van het huidige gebruik en parkeergedrag, besloten de verhouding tussen vakken waarbij een parkeerschijf moeten worden gebruikt en vakken waarbij dat niet het geval is, te wijzigen. Daarbij is zoveel mogelijk aangesloten bij de parkeervraag en het parkeergedrag op de zaterdagmiddagen. Ook is gelet op een logische indeling van het parkeerterrein om verwarring over het wel of niet verplicht gebruiken van de parkeerschijf zoveel als mogelijk uit te sluiten. Van de 176 beschikbare parkeervakken worden er 140 voorzien van een blauwe streep. Van de 36 overgebleven vakken zijn vier bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen en vier bestemd als algemene gehandicaptenparkeerplaats. Indien na evaluatie blijkt dat bepaalde groepen gebruikers van het parkeerterrein onevenredig benadeeld worden door de nieuwe indeling kan overwogen worden voor hen een ontheffingenbeleid voor het gebruik van de parkeerschijf te formuleren.
De parkeervakken speciaal bedoeld voor grote voertuigen worden opgeheven. Enerzijds omdat de ruimte nodig is voor parkeervakken voor bezoekers van het centrum, anderzijds hoort een parkeervoorziening voor vrachtauto’s niet thuis in een winkelcentrum. Elders in de gemeente wordt extra parkeercapaciteit gerealiseerd voor grote voertuigen. Verder is er aandacht besteed aan ruimte voor leveranciers om goederen te kunnen bezorgen.
De nieuwe indeling van het parkeerterrein biedt meer ruimte voor de voetganger. Dit heeft tot gevolg dat de toeleidende weg vanaf de Nieuwstraat versmald wordt en de status zal krijgen van eenrichtingsweg voor motorvoertuigen. In zowel deze toeleidende weg als die vanaf de Eemnesserweg zal een verbod tot stilstaan van kracht om te voorkomen dat de doorstroming belemmerd wordt. Het centrale pad voor voetgangers zal de formele status krijgen van voetpad. Daarmee wordt voorkomen dat (brom-)fietsers ook van dit pad gebruik gaan maken.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met het Politie Midden Nederland.
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders,
Door middel van het plaatsen van bord E10 –parkeerschijfzone- van bijlage 1 van het RVV-1990 met de tekst 2h en voorzien van een onderbord met tekst ‘ma t/m zat van 09.00h tot 18.00h en vrij van 09.00h tot 21.00h’ en het plaatsen van bord E11 –einde parkeerschijfzone- van bijlage 1 van het RVV-1990 het parkeerterrein Laanstraat aan te wijzen als parkeerschijfzone, waarbij gedurende de aangegeven dagen en perioden in de daarvoor aangewezen parkeervakken verplicht gebruik moet worden gemaakt van de parkeerschijf.
Door middel van het plaatsen van bord C2 en C3 –eenrichtingverkeer- van bijlage I van het RVV-1990 en voorzien van een onderbord met de aanduiding ‘uitgezonderd (brom-)fietsers’ , de toeleidende weg vanaf de Nieuwstraat naar het parkeerterrein in de richting van de Nieuwstraat verboden te verklaren voor bestuurders, uitgezonderd fietsers en bromfietsers.
burgemeester en wethouders van Baarn,
de teammanager Beheer Ruimte/Omgeving
Dit besluit is elektronisch aangemaakt en daarom niet ondertekend.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen. Dit moet dan gebeuren binnen zes weken na de dag waarop het besluit is gepubliceerd. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan burgemeester en wethouders van Baarn, Postbus 1003, 3740 BA Baarn.
In spoedeisende zaken kunnen belanghebbenden, zodra het bezwaarschrift is ingediend, de Voorzieningenrechter vragen om een voorlopige voorziening te treffen. U kunt uw verzoekschrift indienen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, afdeling bestuursrecht, o.v.v. voorlopige voorzieningen Postbus 16005, 3500 DA, Utrecht. Houdt u er rekening mee dat hieraan kosten verbonden zijn (informatie bij de griffier van de Rechtbank op nummer 088-36 20000).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-5685.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.