Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Deventer | Staatscourant 2019, 56324 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Deventer | Staatscourant 2019, 56324 | Verkeersbesluiten |
Het college van burgemeester en wethouders Deventer besluit tot:
• het instellen van eenrichtingsverkeer uitgezonderd fietsers en bromfietsers, door het plaatsen van de verkeersborden C2 en C3 met onderborden OB54 voor de parallelweg Rijsterborgherweg (ter hoogte van de Action);
• Het verplaatsen van twee invalidenparkeerplekken aangeduid met borden E6.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT
De aanleiding van dit verkeersbesluit is de verkeerssituatie bij de Action aan de Rijsterborgherweg in Deventer.
Motivering en belangenafweging
De parallelweg Rijsterborgherweg en de parkeerplaatsen nabij de Action zijn in eigendom en beheer van de gemeente Deventer.
De Action trekt veel bezoekers. Het aantal (betaalde) parkeerplekken voor de auto en het aantal fietsparkeerplekken is tijdens piekmomenten vaak ontoereikend. Op deze momenten is er veel zoekverkeer (auto’s) en worden (brom)fietsen hinderlijk gestald, o.a. voor de uitgang van een parkeergarage.
In overleg met bewoners en ondernemers is een plan gemaakt om de overlast van het zoekverkeer (auto’s) en foutgeparkeerde (brom)fietsen te beperken.
Het plan bestaat uit het uitbreiden van de parkeercapaciteit voor fietsers nabij de ingang van de Action en het instellen van éénrichtingsverkeer op de parallelweg, uitgezonderd fietsverkeer. Als gevolg van deze plannen dienen de gehandicaptenparkeerplaatsen te worden verplaatst.
Aan het verkeersbesluit kunnen de volgende verkeersbelangen ten grondslag liggen (art. 2 WVW 1994):
-het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers
Door het instellen van het eenrichtingsverkeer wordt de verkeerssituatie overzichtelijker en wordt het langzaam verkeer minder gehinderd door auto’s die elkaar moeten passeren.
De verkeersmaatregelen komen vooral de veiligheid van het langzaam verkeer ten goede.
-het in standhouden van de weg
Dit belang is niet van toepassing.
- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer
Door het instellen van het eenrichtingsverkeer uitgezonderd (brom)fietsverkeer komt de vrijheid van het auto in beperkte mate in het gedrang. Het college acht dit aspect van ondergeschikt belang omdat autoverkeer slechts een zeer beperkte afstand moet omrijden.
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer
De verkeersmaatregelen maken onderdeel uit van een totaal plan om de overlast van auto- en fietsparkeren voor de omwonenden te verminderen.
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden
Dit belang is niet van toepassing.
Mede op grond van artikel 24 van het BABW heeft overleg plaats gevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef. De vertegenwoordiger van de politie is akkoord.
Er is overleg geweest met een woordvoerder van de vereniging van eigenaren van het nabijgelegen wooncomplex en vertegenwoordigers van de Zeeman en Action. De bewoners zijn met een schrijven van de plannen op de hoogte gebracht. Hierop is zijn een aantal reacties gekomen die inmiddels naar tevredenheid zijn verwerkt.
- Artikel 2, eerste lid, onder a. van de Wegenverkeerswet 1994, bevat de verkeersbelangen die minimaal afgewogen dienen te worden bij een verkeerbesluit.
- In artikel 15, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, is bepaald dat voor de plaatsing en verwijdering van bepaalde verkeerstekens, onderborden en fysieke maatregelen een verkeersbesluit is vereist.
- In artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald welk bestuursorgaan bevoegd is een verkeersbesluit te nemen.
- Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer geeft aan voor welke verkeerstekens het plaatsen en verwijderden een verkeersbesluit is vereist.
- In de Regeling tot verlening van bevoegdheden gemeente Deventer en de bijhorende lijst van bevoegdheden is vastgelegd dat de programmamanager Leefomgeving is gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.
Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door publicatie in de Staatscourant van 11 oktober 2019 (www.zoek.officielebekendmakingen.nl).
Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u daartegen binnen zes weken na de dag van verzending schriftelijk of via het digitaal loket op deventer.nl/bezwaar bij ons een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Houdt u er rekening mee dat bij overschrijding van deze termijn het bezwaarschrift niet inhoudelijk in behandeling wordt genomen. Het bezwaarschrift moet een datum en uw naam en adres vermelden en moet worden ondertekend. Ook vragen wij u het besluit te vermelden waartegen u bezwaar maakt (graag datum en kenmerk van het besluit vermelden).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-56324.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.