Instellen lijnbusstrook Merwedestraat/Oranjelaan

Logo Dordrecht

 

Wettelijk kader

 

Op grond van artikel 2 lid 1 WVW 1994 kunnen de krachtens deze wet vastgestelde regels strekken tot:

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd over de handhaafbaarheid van het verkeersbesluit met de verkeersfunctionaris van de eenheid Rotterdam, namens de korpschef van politie.

 

Motivering besluit

De Mewedestraat en een deel van de Oranjelaan (ten noorden van de Noordendijk) zijn momenteel ingericht als gebiedsontsluitingsweg met gescheiden rijbanen, 2 rijstroken per rijrichting (m.u.v. de Prins Hendrikbrug). De Merwedestraat kent hierin een rechtstand van +/- 700 meter lang. Er wordt hier met grote regelmaat (veel) te hard gereden.

Ook vinden er regelmatig ongevallen plaats.

Over de gehele lengte komen enkele oversteekplaatsen voor voetgangers voor. Ter hoogte van de kruising bij de Jumbo is deze geregeld.

 

Het terugbrengen van de capaciteit van 2 naar 1 rijstrook per rijrichting draagt bij aan een betere verkeersveiligheid. In de eerste plaats omdat inhaalbewegingen hiermee niet meer nodig zijn, en in de tweede plaats omdat weggebruikers meer gedwongen zijn hun snelheid aan te passen aan het overige verkeer. Daarnaast is, bij calamiteiten, de kans op oponthoud voor hulpdiensten en lijnbussen kleiner.

 

Momenteel kent de Merwedestraat een overcapaciteit t.o.v. het huidige verkeersaanbod. Onderzoek wijst uit dat, met de huidige verkeers-intensiteiten, de afwikkeling van het verkeer op de Merwedestraat/Oranjelaan goed kan worden bewerkstelligd met 1 rijstrook per rijrichting. Echter, in de toekomst zal dit niet afdoende zijn. Het vervangen van 1 rijstrook per rijrichting door een lijnbusstrook vraagt om minimale wijzigingen van de weginrichting, waardoor in de toekomst eenvoudig weer een tweede rijstrook per rijrichting toegevoegd kan worden.

 

De huidige rechterrijstroken zullen worden omgevormd tot lijnbusstrook. De lijnbusstroken zullen worden uitgevoerd door het aanbrengen van het woord 'lijnbus' op het wegdek. Een uitzondering is de rijbaan stad-uit op de Oranjelaan, vanwege 1) de korte linksafstrook bij het kruispunt met de Maasstraat, 2) de rijstrookbreedte op de Prins Hendrikbrug en 3) de benodigde opstelruimte in geval van een brugdraai van de Prins Hendrikbrug.

 

Op de kruispunten met de westelijke op- en afrit N3, de Maasstraat en de Noordendijk blijft de huidige opstelcapaciteit behouden.

 

Op basis van bovenstaande overwegingen en met inachtneming van:

- de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

- de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

- het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

- het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

- het Algemeen Mandaatbesluit Dordrecht;

 

Besluit het college van burgemeester en wethouders van Dordrecht:

Terugbrengen van 2 naar 1 rijstrook voor regulier verkeer op de Merwedestraat (stad-in vanaf de N3 en vanaf de kruising Jumbo, stad-uit vanaf de Maasstraat) door middel van het plaatsen van verkeersborden model L5 van bijlage 1 van het RVV 1990, en het aanbrengen van verdrijfpijlen op het wegdek;

Terugbrengen van 2 naar 1 rijstrook voor regulier verkeer op de Oranjelaan stad-in (tussen Prins Hendrikbrug en Noordendijk) door voortzetting van de enkele rijstrook vanaf de Prins Hendrikbrug;

Het instellen van een lijnbusstrook op de Merwedestraat richting Centrum tussen de bushalte 'Plein 1940-1945' en de kruising bij de Jumbo, door middel van het aanbrengen van markering conform art. 76.1 van het RVV 1990, en de tekst 'lijnbus' conform art. 81 van het RVV 1990;

Het instellen van een lijnbusstrook op de Merwedestraat richting Centrum tussen de kruising bij de Jumbo en de kruising met de Papendrechtsestraat, door middel van het aanbrengen van markering conform art. 76.1 van het RVV 1990, en de tekst 'lijnbus' conform art. 81 van het RVV 1990;

Het instellen van een lijnbusstrook op de Oranjelaan richting Centrum tussen de Prins Hendrikbrug en de kruising met de Noordendijk, door middel van het aanbrengen van markering conform art. 76.1 van het RVV 1990, en de tekst 'lijnbus' conform art. 81 van het RVV 1990;

Het instellen van een lijnbusstrook op de Merwedestraat richting N3 tussen Wantijstraat en de bushalte 'Plein 1940-1945', door middel van het aanbrengen van markering conform art. 76.1 van het RVV 1990, en de tekst 'lijnbus' conform art. 81 van het RVV 1990.

 

Het college van Burgemeester en Wethouders,

namens dezen,

de heer J. Booij

Clustermanager

 

 

Bezwaar

Als u het niet eens bent met dit besluit, kunt u binnen zes weken na dagtekening ervan schriftelijk

bezwaar maken bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen. U dient uw bezwaarschrift te richten aan: Het college van Burgemeester en Wethouders, Postbus 8, 3300 AA Dordrecht.

 

Op grond van artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht moet het bezwaarschrift ondertekend zijn. Verder moet het ten minste bevatten: uw naam en adres, de datum, de omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt en de reden van uw bezwaar. Wilt u ook het telefoonnummer vermelden, waarop u overdag te bereiken bent?

 

Het indienen van een bezwaarschrift houdt de werking van het besluit niet tegen. In spoedeisende gevallen kunt u de voorzieningenrechter van de Rechtbank Rotterdam, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam, verzoeken een voorlopige voorziening te treffen.

U kunt het verzoekschrift ook digitaal indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening brengt de Rechtbank een bedrag aan griffierecht in rekening.

Naar boven