Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Best | Staatscourant 2019, 55134 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Best | Staatscourant 2019, 55134 | Verkeersbesluiten |
De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan – Beleidsnota – Best Mobiel (december 2017);
Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij het verkeer betreffen op wegen, die niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;
Het feit dat de verkeerskundige van de afdeling Uitvoering/Beheer bij besluit is gemandateerd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 15 van de wegenverkeerswet 1994;
Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, uit oogpunt van:
• Het verzekeren van de veiligheid op de weg.
• Het beschermen weggebruikers en passagiers.
• Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.
Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
De volgende verkeersmaatregelen te nemen in het kader van de herinrichting Bataweg – De Dieze en de realisatie van de Slowlane:
Om de fietsers op de Slowlane (snelfietsroute rondom Eindhoven) veilig het kruispunt Bataweg – De Dieze te kunnen laten passeren, leggen we een rotonde aan. Met een rotonde wordt het autoverkeer op het kruispunt geremd waardoor de kans op een ongeval verminderd. Bij een eventueel ongeval is de kans op letsel met een lagere snelheid ook minder ten opzichte van het oude voorrangskruispunt.
Door de aanleg van de rotonde kan het fietspad verder uitgebogen worden, waarmee het iets verder van de weg komt te liggen. Zo heeft het gemotoriseerd verkeer een beter overzicht op de aankomende fietsers.
Om de snelfietsroute een conflictvrije doorgang te geven bij de Eindhovenseweg zuid, leggen we een nieuw fietspad aan onder de Eindhovenseweg zuid. Hierdoor hoeven fietsers niet meer te wachten bij de verkeerslichten en hebben ze een conflictvrije doorgang.
Om op dit nieuwe fietspad te komen, dienen de fietsers de Dieze over te steken. Om dit op een verkeerveilige manier te doen, wordt een midden eiland gerealiseerd. Zo hoeven de fietsers de oversteek (over de weg in beide richtingen) niet in één keer te maken en kunnen dus wachten in het midden.
Zowel de rotonde als de onderdoorgang zijn vanuit het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers (in dit geval de fietsers) van groot belang. De verkeersveiligheid verbetert hiermee ten opzichte van de oude verkeerssituatie.
Met de nieuwe onderdoorgang maken we een betere verbinding voor de fietsers en hoeft het autoverkeer op de Eindhovenseweg Zuid minder vaak te stoppen. Hiermee wordt de vrijheid van het verkeer beter gewaarborgd ten opzichte van de oude verkeerssituatie.
Het ontwerp en de verkeersmaatregelen zijn besproken in de Projectgroep Verkeer en Vervoer. Dit is een vakgroep met onder meer de wethouder verkeer, de Politie, Veilig Verkeer Nederland, de Veiligheidsregio en diverse ambtenaren van verkeer en beheer. De Projectgroep Verkeer en Vervoer is akkoord met het ontwerp en de verkeersmaatregelen.
Niet is gebleken dat belanghebbenden hierdoor onevenredig worden benadeeld dan wel dat door te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de Nationale Politie, eenheid Oost-Brabant, basisteam de Kempen.
Binnen zes weken kunt u tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders. De termijn van zes weken begint op de dag na de datum waarop dit besluit in de Staatscourant is gepubliceerd.
Bij onverwijlde spoed, hebt u de mogelijkheid een verzoek om voorlopige voorziening in te dienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank te 's-Hertogenbosch, Sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA 's-Hertogenbosch. Een dergelijk verzoek kunt u alleen indienen, indien u tevens een bezwaarschrift hebt ingediend. U bent hiervoor griffierecht verschuldigd.
U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-55134.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.