Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Betsy Perkstraat

Logo Haarlemmermeer

Onderwerp: instellen venstertijden voor het gebruik van twee taxistandplaatsen

Nummer: X.2019.13015

Gelet op het volgende:

• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

• Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

    • a.

      het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • b.

      het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • c.

      het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • d.

      het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

    • a.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

• Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer. 

• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

 

Overwegingen en motivatie

Op 8 juni 2015 is een verkeersbesluit (nr. 2015/086331) genomen voor diverse verkeersmaatregelen in de schoolzone Anne Franklaan te Hoofddorp. Een van de maatregelen was het aanduiden van twee taxistandplaatsen in de Betsy Perkstraat. Daarvoor zijn destijds geen bestaande parkeerplaatsen opgeofferd, maar nieuwe plekken gerealiseerd om niet onnodig de parkeerdruk te verhogen. De taxistandplaatsen zijn aangelegd om het halen en brengen zo veilig mogelijk te laten verlopen. Voorheen stonden taxi’s op de rijbaan waarbij de doorstroming van het verkeer werd belemmerd en er niet of nauwelijks zicht was indien een voertuig de taxi passeerde. Sinds de realisatie van de taxistandplaatsen is gebleken dat deze doordeweeks overdag goed gebruikt wordt en dan met name tijdens de breng- en haalmomenten van de school, maar ‘s avonds, ’s nachts en in het weekend niet. Vanuit de omgeving is vanwege behoefte aan parkeerplaatsen het verzoek gekomen om de taxistandplaatsen ’s avonds, ’s nachts en in het weekend te kunnen gebruiken. Hieraan komen we tegemoet door het instellen van venstertijden onder het verkeersbord E5. Van maandag t/m vrijdag, tussen 08:00 en 16:00 uur betreft het dan een uitsluitend beschikbaar voor taxi’s, maar buiten deze tijden betreft het dan twee reguliere openbare parkeerplaatsen. Met de maatregel wordt beoogd de parkeersituatie optimaal te benutten.

 

Maatregelen (bebording en belijning)

Het verkeersbord taxistandplaats (bord E5 RVV 1990) wordt voorzien van een onderbord met daarop aangegeven: “ma t/m vr, 08 – 16 h”

De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2019-007-011-B.

 

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

• artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

• artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

• artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregel wordt geen van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 geschaad.

 

Belangenafweging

Bewoners

De maatregel is in het belang van bewoners. Er is behoefte aan parkeergelegenheid in de avond, de nacht en het weekend en omdat is gebleken dat de taxistandplaatsen op die momenten niet gebruikt worden komen deze plekken beschikbaar op deze momenten voor regulier openbaar parkeren.

Bedrijven

De maatregel heeft geen gevolgen voor bedrijven.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

De maatregel heeft geen gevolgen voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer.

Langzaam verkeer

De maatregel heeft geen gevolgen voor langzaam verkeer.

Openbaar vervoer

De maatregel heeft geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

De maatregel heeft geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.

Parkeerders

De maatregel is in het belang van parkeerders. Er is behoefte aan parkeergelegenheid in de avond, de nacht en het weekend en omdat is gebleken dat de gehandicaptenparkeerplaats op die momenten niet gebruikt worden komt deze plek beschikbaar op deze momenten voor regulier openbaar parkeren.

Taxi’s

Met de maatregel worden taxi’s licht in hun belangen geschaad omdat er in de avond, de nacht en in het weekend dan geen plek is gereserveerd voor deze doelgroep. Echter worden de taxistandplaatsen vooral gebruikt tijdens de openingstijden van de school. Op die momenten blijven deze parkeerplaatsen uitsluitend beschikbaar als taxistandplaatsen. Bovendien is gebleken dat er in de avond, de nacht en het weekend deze plek niet wordt gebuikt.

Algemeen belang

Met de maatregel wordt beoogd de parkeersituatie optimaal te benutten. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregel in het algemeen belang is en in bijzonder in het belang van bewoners en parkeerders. Er worden geen belangen onevenredig geschaad. Zo ook niet die van taxi’s omdat deze doordeweeks overdag beschikbaar blijft voor deze doelgroep. 

 

Voorbereiding en overleg

De maatregel is op verzoek vanuit de omgeving en op basis van het gebruik in de praktijk. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 17-09-2019 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer 2019-007-011-B, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

1. op de twee bestaande taxistandplaatsen in de Betsy Perkstraat te Hoofddorp venstertijden in te stellen op maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot en met 16.00 uur door de bestaande borden conform model E5 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 te voorzien van onderborden met de tekst “ma t/m vr, 08 – 16 h”;

2. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 3-10-2019.

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Vakdisciplines,

 

 

M. Koster

 

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Naar boven