Verkeersbesluit tijdelijke bouwuitweg op de N360 bij Ten Post

Logo Groningen

 

Zaaknummer: K12376

Inleiding:

In Ten Post worden tijdens de versterkingsoperatie circa zestig wisselwoningen gebouwd. De tijdelijke woningen worden geplaatst aan de noordoostkant van het dorp. Om het bouwverkeer veilig te kunnen laten ontsluiten van de N360 naar de bouwlocatie en van de bouwlocatie naar de N360 is in gezamenlijk overleg met de provincie, gemeente en (uitvoerende)partijen een tijdelijke bouwuitweg gerealiseerd. Dit verkeersbesluit reguleert de verkeersmaatregelen die nodig zijn om alle verkeerscategorieen veilig langs de tijdelijke bouwuitweg te leiden en om het bouwverkeer veilig te kunnen laten in- en uitvoegen. Hiermee wordt voorkomen dat zwaar bouwverkeer gebruik moet maken van het onderliggende wegennet in de kom van Ten Post. De N360 is gekwalificeerd als een gebiedsontsluitingsweg A.

 

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 is de gedeputeerde staten bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de provincie Groningen.

Overwegingen ten aanzien van het besluit:

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Krachtens artikel 37 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer dient een verkeersbesluit te worden genomen voor de in artikel 34 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer bedoelde tijdelijke plaatsingen en tijdelijke maatregelen met een langere duur dan vier maanden. De tijdelijkheid van dit besluit is afhankelijk van de duur van de bouwwerkzaamheden en wordt beperkt tot en met 31 mei 2019.

Met het verkeersbesluit wordt beoogd.

  • Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.

 

Motivering

Het is dan ook gewenst om de N360 bij Ten Post zodanig in te richten dat bouwverkeer veilig het bouwterrein in- en uit kan rijden. Het onderliggende wegennet in Ten Post wordt op deze manier ontlast van (zwaar) bouwverkeer. De inrit vanaf de N360 naar de bouwlocatie wordt zodanig ingericht dat het verkeer alleen vanuit de richting Groningen naar Delfzijl de bouwlocatie kan bereiken. Het oprijden van de N360 vanaf de bouwlocatie is ook alleen mogelijk in de richting Delfzijl. Via de rotonde met de Wijmersweg heeft het verkeer de mogelijkheid om te keren voor de richting Groningen. De chauffeurs worden door de aannemers overeenkomstig geïnstrueerd. De navolgende verkeerstekens worden hierbij ingezet zoals is uiteengezet in de bij dit besluit behorende tekening.

Borden J16 zichtbaar in beide richtingen om het verkeer te attenderen op werkzaamheden;

Borden A1-050 met een snelheidsbeperking (maximumsnelheid 50 km/u) zichtbaar in beide richtingen vanaf hectometerpaal 14,9 tot hectometerpaal 15,3;

Borden F08 zichtbaar in beide richtingen om het verkeer aan te geven dat dit het einde is van alle door verkeersborden aangegeven verboden;

Geleidebakens in de lengterichting om de uitwegconstructie te accentueren;

Gele informatieborden zichtbaar in beide richtingen om het doorgaande verkeer te attenderen de weg rechtdoor te volgen;

Borden WIU-T41-1r dubbelzijdig geplaatst en zichtbaar komende vanuit de richting van Groningen, wat het werkverkeer een uitzondering geeft om rechtsaf te slaan naar de bouwuitweg;

Bord J37 zichtbaar in beide richtingen om het verkeer te attenderen op algemeen gevaarteken met een geel onderbord met de tekst 'invoegend werkverkeer' ter hoogte van de bouwuitweg aan beide zijden van de rijbaan de borden J37 geplaatst, een algemeen gevaarteken met een geel onderbord.

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de Politie Eenheid Noord-Nederland, DROS Infra/Verkeersadvies, die bij e-mail van 4 december 2018, kenmerk #3470-20181011000156, heeft bericht geen bezwaar te hebben tegen de voorgenomen verkeersmaatregelen.

 

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen is de gedeputeerde staten van de provincie tot het besluit gekomen om het navolgende te doen overeenkomstig op de bij dit besluit behorende tekening van 7 september 2018, tekeningnummer RHA 18.0320.2, overeenkomstig de voorschriften van het Uitvoeringsbesluit BABW / RVV 1990 en de CROW Publicatie 96b. Namelijk:

  • Het plaatsen van de borden J16 om het verkeer te attenderen op werkzaamheden;

  • Het plaatsen van de borden A1-050 om de maximale toegestane snelheid te beperken tot 50 km/u;

  • Het plaatsen van de borden F08 om alle door verkeersborden aangegeven verboden te beëindigen;

  • Het plaatsen de borden J37 (vooraanduiding gevaar) met onderbord 'invoegend werkverkeer';

 

 

 

Groningen, 30 januari 2019.

Namens Gedeputeerde Staten van Groningen:

R. Bosma

Hoofd van de afdeling Beheer en Onderhoud

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Als u het niet eens bent met dit besluit bestaat de mogelijkheid om binnen zes weken na verzenddatum van deze brief een bezwaarschrift in te dienen. Meer informatie daarover vindt u in de digitale brochure "Bezwaar maken tegen een besluit", die u kunt vinden op de website van de provincie Groningen (www.provinciegroningen.nl).

Als u overweegt een bezwaarschrift in te dienen, zouden wij het op prijs stellen als u eerst contact met ons opneemt. Wellicht kunnen uw bezwaren door een toelichting van ons worden weggenomen.

Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet op. U kunt daarvoor een verzoek om voorlopige voorziening indienen. Meer informatie over het vragen van een voorlopige voorziening vindt u op www.rechtspraak.nl.

Naar boven