Verkeersbesluit instellen 30 km/u Noordeindseweg en Bieslandseweg buiten de bebouwde kom van Delfgauw 

Logo Pijnacker-Nootdorp

zaaknummer: 1041599

 

Van toepassing zijnde wetsartikelen

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

Gevolgde procedure

Het besluit volgt de uniforme openbare voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht. Op 8 juli 2019 is het ontwerp van dit verkeersbesluit bekend gemaakt. Het ontwerp heeft tien weken ter inzage gelegen waarbij een ieder zienswijzen kon indienen.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de politie Eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur team Advies en Analyse en heeft de politie Eenheid Den Haag positief geadviseerd.

Doelstellingen van dit besluit

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Overwegingen:

  • De Noordeindseweg en Bieslandseweg buiten de bebouwde kom maken nu deel uit van een 60 km/u zone.

  • Er is overleg geweest met de buurtvereniging Noordeindseweg en bewonersvereniging Delfgauw waar een grote wens is uitgesproken voor het invoeren van 30 km/u.

  • De Noordeindseweg en Bieslandseweg zijn belangrijke regionale en recreatieve fietsroutes.

  • De Bieslandseweg en deels de Noordeindseweg liggen in het recreatiegebied Delftse Hout en Bieslandse Bos.

  • Er maakt veel recreatief verkeer (fietsers, wandelaars) van de wegen gebruik en het aantal fietsers per dag (1.400 à 1.800) is vaak groter dan het aantal motorvoertuigen (1.400 à 1.600).

  • De wegen zijn zo smal (3,5 à 4,5 m) dat fietsers en voetgangers het passeren van motorvoertuigen met een snelheid hoger dan 30 km/u als gevaarlijk ervaren.

  • De aansluitende Korftlaan in Delft is nu 30 km/u zone buiten de bebouwde kom, daardoor is 60 km/u op de Noordeindseweg een onlogische afwijkende snelheid op de fietsroute.

  • Een hoge snelheid maakt de Noordeindseweg aantrekkelijk voor doorgaand verkeer dat via de Noordeindseweg en Korftlaan naar de A13 kan rijden, terwijl de Noordeindseweg primair een verblijfsfunctie heeft en niet geschikt is voor doorgaand auto- en vrachtverkeer.

  • De Noordeindseweg leidt deels door een aaneengesloten woongebied (Klein Delfgauw), waar de woningen dicht langs de weg liggen en waarin zich veel recreatieve functies bevinden, zoals horeca en een startpunt voor wandelroutes.

  • De Uitvoeringsvoorschriften BABW staan een snelheidslimiet van 30 km/u buiten de bebouwde kom toe mits de weg voornamelijk een verblijfsfunctie heeft en de weg en zijn omgeving waar nodig aangepast is aan de lagere snelheid.

  • De huidige snelheid op de weg ligt al flink lager dan 60 km/u (V85 is 35 à 40 km/u).

  • De weg heeft eerder een uitstraling van 30 km/u dan 60 km/u.

  • De politie staat positief tegenover invoering van 30 km/u, maar wel op voorwaarde dat er toch nog enkele snelheidsremmende maatregelen worden toegepast.

  • Alvorens het verkeersbesluit wordt uitgevoerd, treft de gemeente snelheidsremmende maatregelen waaronder enkele drempels en plateaus, snelheidsremmende belijning en snelheidsremmende objecten langs de kant van de weg om de verblijfsfunctie en recreatieve functie van de weg nog meer te benadrukken.

  • Er is één zienswijze binnengekomen op het ontwerpverkeersbesluit. De indiener is niet tegen 30 km/u, maar vindt deze snelheid op het noordelijk deel van de Noordeindseweg bij het Delftse Hout overbodig omdat hier een fietspad is. Uit oogpunt van eenduidigheid en verkeersveiligheid bij de uitritten van de parkeerterreinen vindt de gemeente ook op dit deel 30 km/u een logische snelheid. De zienswijze leidt niet tot wijziging van het ontwerpbesluit.

  • Er is overleg geweest met de gemeente Delft en deze gemeente stemt in met het besluit. Delft voert het onderhoud uit op het meest noordelijke deel van de Noordeindseweg in recreatiegebied het Delftse Hout. De gemeente heeft groot onderhoud gepland aan de weg, waarbij ze 30 km/u meeneemt als ontwerpuitgangspunt.

Gelet op het bovenstaande,

Besluiten wij:

  • 1.

    tot het opheffen van de zone 60 km/u op de Noordeindseweg en Bieslandseweg buiten de bebouwde kom van Delfgauw;

  • 2.

    tot het instellen van een snelheidslimiet van 30 km/u op de Noordeindseweg en Bieslandseweg buiten de bebouwde kom van Delfgauw;

  • 3.

    tot het plaatsen van de verkeersborden conform het bordenplan in afbeelding 1.

Beroepsmogelijkheid

Na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, kan een belanghebbende binnen zes weken beroep instellen bij de rechtbank Den Haag, sector Bestuursrecht. Let op, dit kan alleen als de belanghebbende tegen het ontwerpbesluit een zienswijze heeft ingebracht. Ook kan gelijktijdig met het indienen van een beroepschrift een voorlopige voorziening worden aangevraagd. De rechter zal het verzoek om een voorlopige voorziening alleen inwilligen, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Het adres van de rechtbank is postbus 20302, 2500 EH Den Haag, telefoon 088 – 36 222 00.

Voor nadere informatie over het bovenstaande kunt u contact opnemen met de afdeling Wijkzaken, Stafbureau team Verkeer, telefoonnummer 14015.

Pijnacker, 24 september 2019

Het college van Pijnacker-Nootdorp

 

 

Afbeelding 1 - Bordenplan verkeersbesluit 30 km/u Noordeindseweg en Bieslandseweg Delfgauw

Naar boven