Verkeersbesluit uitbreiding 30 kilometer-gebied Zwarteweg-Olmenlaan-Ruige Velddreef

Logo Leusden

L224393

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leusden bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Krachtens het Mandaatbesluit 2019 is deze bevoegdheid opgedragen aan een van de managers.

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Besluitverplichting

Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:

1. bij plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

2. bij maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Overwegingen  Het noordelijk deel van de Zwarteweg heeft een 50 km-status. De overgang naar het 30 km-gebied bevindt zich halverwege het weggedeelte tussen de Olmenlaan en de Larikslaan. Dit houdt in dat het kruispunt Zwarteweg-Olmenlaan-Ruige Velddreef in zijn geheel binnen een 50 km-gebied ligt. Op dit kruispunt zijn in het recente verleden enkele ernstige letselongevallen gebeurd. De indruk bestaat dat zowel de rijsnelheid als de vormgeving van deze kruising hierbij mede een rol hebben gespeeld. Bestuurders op de Zwarteweg hebben recht op voorrang ten opzichte van het verkeer dat uit de Olmenlaan en de Ruige Velddreef komt. Dit is ter plaatse aangegeven met borden model B3 uit bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) (voorrangskruising).In de noordwestelijke oksel van de Zwarteweg-Olmenlaan wordt een voor Leusdense begrippen vrij groot kantoorpand gebouwd. Bij dit pand hoort ook een theater. De hoofdingang van dit volumineuze bouwwerk (kantoor/theater) is gesitueerd aan de Olmenlaan nabij de Zwarteweg. Zodra dit pand begin 2021 in gebruik wordt genomen zal de verkeersdruk op en rond dit kruispunt aanzienlijk toenemen. Dit geldt zowel voor autoverkeer als voor fietsverkeer. Bij handhaving van de huidige situatie zal de ongevallenkans op dit kruispunt naar verwachting toenemen.

De Zwarteweg is ook een hoofdfietsroute die onderdeel vormt van het regionaal fietsroutenetwerk. Om de veiligheid en de doorstroming te waarborgen is het gewenst dat deze kruising wordt omgebouwd tot een rotonde. Door de toegenomen bebouwingsdichtheid rond dit kruispunt is het gewenst dat niet alleen deze kruising zelf maar ook de toeleidende wegvakken als 30 km-gebied worden aangewezen. Hierbij wordt de Olmenlaan in zijn geheel als 30 km-gebied aangewezen en ingericht (klinkerbestrating met drempels). Op de Ruige Velddreef komt de overgang 30/50 km-gebied te liggen halverwege tussen de Zwarteweg en Het Koendert. En op de Zwarteweg zelf wordt de overgang 30/50 verplaatst naar het gedeelte tussen de Randweg en de Olmenlaan (een en ander zoals weergegeven op het bij dit besluit horende kaartje). De Larikslaan, voorzover gelegen tussen de Olmenlaan en de Zwarteweg heeft een bochtig verloop. Ook kent dit weggedeelte relatief veel inritten. Hierdoor is dit wegvak redelijkerwijs niet geschikt om met een hogere snelheid dan 30 km-uur te worden bereden. Daarom is het gewenst (ook) dit wegvak als 30 km-weg aan te wijzen.

In de huidige situatie liggen langs weerszijden van het noordelijk deel van de Zwarteweg (gedeelte tussen de Randweg en de Olmenlaan) vrijliggende fietspaden. Voorbij de Olmenlaan gaan deze in zuidelijke richting over in fietsstroken. In verband met de voorgenomen aanleg van een rotonde en de uitbreiding van het 30 km-gebied komen deze fietsstroken te vervallen en wordt het vrijliggend fietspad ter hoogte van de nieuwe overgang van het 30/50 km-gebied beëindigd; vanaf dit punt deelt de fietser (binnen het 30-km gebied) de rijbaan met het overige verkeer.

Met dit verkeersbesluit worden, op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, de volgende doelstellingen beoogd:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het beschermen van weggebruikers en passagiers:

- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Procedure  Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) is er overleg geweest met de politie (district Midden-Nederland). Deze heeft geen bedenkingen tegen instelling van dit verkeersbesluit.

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen zijn wij tot het besluit gekomen om:

 

  • 1.

    het besluit, waarbij het kruispunt Zwarteweg-Olmenlaan-Ruige Velddreef als voorrangskruispunt is aangewezen, in te trekken en over te gaan tot verwijdering van de borden model B 3 uit Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 2.

    het kruispunt Zwarteweg-Olmenlaan-Ruige Velddreef om te bouwen tot een rotonde en door plaatsing van borden model D 1 uit Bijlage 1 van het RVV 1990 de verplichte rijrichting aan te geven;

  • 3.

    door plaatsing van borden model B 6 uit Bijlage 1 van het RVV 1990 kenbaar te maken dat bestuurders die deze rotonde naderen voorrang moeten verlenen aan bestuurders die zich op de rotonde bevinden;

  • 4.

    het besluit, waarbij de fietspaden langs weerszijden van het noordelijk deel van de Zwarteweg door plaatsing van borden model G 11 uit Bijlage I van het RVV 1990 als verplicht fietspad zijn aangewezen, aan te passen in die zin dat de status verplicht fietspad alleen wordt gehandhaafd in het gedeelte van de Zwarteweg tussen de Randweg en de overgang naar het 30 km-gebied;

  • 5.

    het besluit, waarbij de rode stroken langs weerszijden van de Zwarteweg (gedeelte tussen Olmenlaan en Larikslaan) als fietsstrook zijn aangewezen, in te trekken;

  • 6.

    de Olmenlaan en de Larikslaan (voorzover gelegen tussen de Olmenlaan en de Zwarteweg) door plaatsing van borden model A1 uit Bijlage 1 van het RVV 1990 als 30 km-gebied aan te wijzen;

  • 7.

    op de Zwarteweg de overgang van het 50 km-gebied naar het 30 km-gebied in noordelijke richting te verleggen, waarbij deze in het wegvak halverwege tussen de Randweg en de Olmenlaan komt te liggen.

  • 8.

    Het westelijk deel van de Ruige Velddreef (gedeelte tussen de Zwarteweg en Het Koendert), door plaatsing van borden model A1 uit Bijlage 1 van het RVV 1990 als 30 km-gebied aan te wijzen.

Leusden, 10 september 2019

Burgemeester en wethouders van Leusden

Namens deze,

C.A. de Jong

Manager

Mededelingen

Bekendmaking

Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant en op www.leusden.nl.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden gedurende zes weken vanaf de datum van publicatie schriftelijk bezwaar indienen tegen dit verkeersbesluit. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet tenminste bevatten de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar gericht is, alsmede de gronden van het bezwaar.

Uw bezwaarschrift kunt u indienen bij het college van Leusden p/a secretariaat van de adviescommissie bezwaarschriften, Postbus 150, 3830 AD in Leusden.

 

Naar boven