Intrekken ontwerpverkeersbesluit reserveren parkeerplaatsen t.b.v. opladen elektrische voertuigen aan de Haktol 10
Burgemeester en wethouders,
Gelet op:
De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan – Beleidsnota – Best Mobiel (december 2017);
Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij het verkeer betreffen op wegen, die niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;
Het feit dat de verkeerskundige van de afdeling Uitvoering/Beheer bij besluit is gemandateerd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 15 van de wegenverkeerswet 1994;
Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, uit oogpunt van:
• Het verzekeren van de veiligheid op de weg.
• Het beschermen weggebruikers en passagiers.
• Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
Overwegende dat
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.
Is het gewenst om
Het eerdere ontwerpverkeersbesluit tot het reserveren van parkeerplaatsen ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen in te trekken.
Motivering
Tijdens de zienswijzetermijn zijn er zienswijze binnengekomen. Gezien de hoeveelheid zienswijze die binnengekomen zijn, heeft dit ertoe geleid dat de gemeente Best de locatie nader heeft bekeken en opnieuw heeft overwogen. Hieruit is gebleken dat een andere locatie beter voldoet aan de verkeersveiligheidsaspecten en de wensen die de gemeente heeft m.b.t. elektrische oplaadpunten. Zo ligt de andere locatie verder van de ingang van de school, grenst niet direct aan de woonstraat en is de oplaadpaal beter zichtbaar en bruikbaar voor het opladen van de bewoners van de wijk.
Belangenafweging
De locatie is besproken in de Projectgroep Verkeer en Vervoer. Dit is een vakgroep met onder meer de wethouder verkeer, de Politie, Veilig Verkeer Nederland, de Veiligheidsregio en diverse ambtenaren van verkeer en beheer. Hier is besloten dat het oplaadpunt voor het elektrisch laden beter tot zijn recht komt op een andere locatie.
De verkeersveiligheid op een andere locatie beter gediend wordt omdat deze verder van de ingang van de school is gelegen.
De andere locatie beter aansluit bij de wensen van de gemeente m.b.t. elektrische oplaadpunten.
Niet is gebleken dat belanghebbenden hierdoor onevenredig worden benadeeld dan wel dat door te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.
Gehoord
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de Nationale Politie, eenheid Oost-Brabant, basisteam de Kempen.