‎Verkeersbesluit: afsluiten Rietweg voor autoverkeer, kern Schelluinen, gemeente Molenlanden.

Logo Molenlanden

Zaaknummer : 1030256

VERKEERSBESLUIT

Molenlanden, kern Schelluinen : Afsluiten Rietweg voor autoverkeer te Schelluinen .

Burgemeester en wethouders van gemeente Molenlanden;

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

Op grond van artikel 18, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 en op grond van het algemeen mandaatbesluit gemeente Molenlanden 12 maart 2019, zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Overwegende:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Uit het oogpunt van:

  • Het verzekeren van de veiligheid op de wegen;

  • Het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

  • Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

Is het gewenst om:

De Rietweg in Schelluinen af te sluiten voor autoverkeer. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde afbeeldingen in de bijlage.

Motivering:

De Rietweg dient als calamiteitenroute voor het bedrijventerrein Schelluinen-west, en is met die constructie eisen aangelegd. De Rietweg is hiermee niet geschikt voor regulier gemotoriseerd verkeer. De aangelegen parallelweg is tevens een drukke schoolroute waarbij conflicten tussen (vracht-)auto’s afkomstig van het bedrijventerrein ongewenst is. Daarom is besloten om de Rietweg af te sluiten voor gemotoriseerd autoverkeer.

De Rietweg wordt op twee locaties fysiek afgesloten met uitneembare palen of overrijdbare flexpalen. Hierbij wordt bij het ingaan van het afgesloten weggedeelte het bord G12a, fiets/bromfietspad, met onderbord OB505 geplaatst. Bij het verlaten van het afgesloten weggedeelte wordt het bord G12b, einde fiets/bromfietspad geplaatst.

Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde afbeeldingen in de bijlage.

Belangenafweging:

Het bedrijventerrein Schelluinen-west is primair ontsloten via de rotonde aan de provinciale weg. De Rietweg functioneert als calamiteitenroute indien de normale route afgesloten is. Met dit uitgangspunt is de Rietweg aangelegd en is gezien de smalle wegbreedte en constructieve ondergrond niet geschikt om regulier verkeer te verwerken. Om de vrijheid van het langzame verkeer te waarborgen en om conflicten met het ongewenste autoverkeer te vermijden wordt de Rietweg fysiek afgesloten voor doorgaand autoverkeer.

De brandweer en politie hebben ingestemd met de voorgenomen maatregel.

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

Gehoord:

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is op 11 juni 2019 overleg gepleegd tussen de wegbeheerder en de politie, eenheid Rotterdam. Tijdens dit overleg werden de verkeersaspecten van het verkeersbesluit besproken. De politie ging tijdens dit overleg akkoord met het voorgenomen verkeersbesluit.

Bij de totstandkoming van dit verkeersbesluit is van politiezijde meegewogen dat de Rietweg een calamiteiten route is voor het bedrijventerrein Schelluinen-West.

De constructie van deze weg is niet geschikt voor permanent verkeer. De aangelegen Parallelweg is een drukke schoolroute voor scholieren in de richting van Gorinchem. Op dit moment maken veel bestuurders van vrachtauto’s gebruik van de Rietweg om vanaf het bedrijventerrein Schelluinen-West weer op de doorgaande route richting rijkswegen A15 en A27 te komen. De combinatie schoolroute versus vrachtverkeer is een ongewenste en onveilige situatie. Het bedrijventerrein Schelluinen-West is in eerste aanleg ontsloten via de rotonde aansluitend aan de provinciale weg N216, welke een verbinding heeft met de rijkswegen A15 en A27. Om vrachtverkeer te dwingen om gebruik te maken van deze ontsluiting en de veiligheid van de schoolroute te garanderen is het afsluiten van de Rietweg voor autoverkeer gewenst.

Door de Rietweg open te stellen voor fiets/bromfietsverkeer blijft de mogelijkheid bestaan voor fiets/bromfietsverkeer aansluiting te hebben op de schoolroute.

Vanuit politiezijde wordt aandacht gevraagd voor de zichtbaarheid of reflectie van de te plaatsen paaltjes voor het verkeer gebruikmakend van de Rietweg. Wellicht extra verlichting nabij de te plaatsen paaltjes als optie.

Door de genomen maatregel wordt de vrijheid van het verkeer op deze, binnen de bebouwde kom gelegen straat, zoveel mogelijk gewaarborgd, voldoende bevorderd en wordt de veiligheid op de weg gegarandeerd.

Bekendmaking:

De bekendmaking van het ontwerpbesluit en de mogelijkheid zienswijzen kenbaar te maken, werd op 2 oktober 2019 gepubliceerd in de Staatscourant en in weekblad “Het Kontakt”.

Besluiten:

  • 1.

    De Rietweg te Schelluinen op twee locaties fysiek af te sluiten voor doorgaand verkeer met paaltjes.

  • 2.

    Het tussenliggende gedeelte in te richten als fiets/bromfietspad. Bij het ingaan van dit gedeelte wordt het bord G12a, fiets/bromfietspad met onderbord OB505, geplaatst. Bij het verlaten van het fiets/bromfietspad wordt het bordt g12b, einde fiets/bromfietspad geplaatst.

  • 3.

    Een en ander overeenkomstig met de afbeeldingen in de bijlage.

  

Bleskensgraaf, 25 september 2019.

Namens college van burgemeester en wethouders van Molenlanden,

  

ing. A.J. van Gurp

Adviseur verkeer & Vervoer

   

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunt u binnen 6 weken na de dag van verzending van het besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, bij voorkeur, via www.molenlanden.nl. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD).

 

Het bezwaarschrift dient op grond van artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht te zijn ondertekend en dient tenminste te bevatten:

  • 1.

    Uw naam en adres;

  • 2.

    De datum waarop u het bezwaarschrift geschreven hebt;

  • 3.

    Een omschrijving van het besluit waar uw bezwaar zich tegen richt;

  • 4.

    Het zaaknummer van het besluit;

  • 5.

    De gronden waarop uw bezwaar berust.

 

Een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Daarom kunt u eventueel om een voorlopige voorziening verzoeken bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam.

U kunt ook digitaal het verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de voorwaarden.

 

Naar boven