VERKEERSBESLUIT

Logo Maasdriel

Onderwerp : Instellen 30 km zone binnen de bebouwde kom en een deel 60 km in de Langestraat van Heerewaarden

Datum besluit : 24-09-2019

______________________________________________________________________________________

Besluit

door plaatsing van verkeerstekens volgens borden A1 (zone 30) van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, worden alle wegen binnen de bebouwde kom van het dorp Heerewaarden een 30 km zone. Dit zijn de wegen:

  • 1.

    Achter de Boogerden

  • 2.

    Achterstraat

  • 3.

    Ad Baggermanpad

  • 4.

    Appelgaard

  • 5.

    Buitenpad

  • 6.

    Bukestraat

  • 7.

    Burg. Woltersstraat

  • 8.

    Dr. Willem Dreesstraat

  • 9.

    Fruithof

  • 10.

    Heerewaardensestraat

  • 11

    Hogestraat

  • 12

    Korte Valksestraat

  • 13

    Langestraat

  • 14

    Maasdijk

  • 15

    Maasstraat

  • 16

    Noorderhoek

  • 17

    Notger van Luikhof

  • 18

    Oostenhoek

  • 19

    Palingstraat

  • 20

    Peerakker

  • 21

    Schokkerstraat

  • 22

    Secr. Janssenstraat

  • 23

    Singel

  • 24

    Steeg

  • 25

    Variksestraat

  • 26

    Veerstraat

  • 27

    Vossenweide

  • 28

    Zalmstraat

 

  • 1.

    Bij de entrees van de zones worden zonale borden geplaatst.

  • 2.

    Door plaatsing van verkeerstekens volgens borden A1 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, wordt de Langestraat en Heerewaardenstraat buiten kom 60 km/h.

  

Toelichting/motivering

Een verkeersbesluit is wettelijk verplicht

Maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken (artikel 15, tweede lid, Wegenverkeerswet 1994).

 

Om van de wegen een erftoegangswegen te maken is een verkeersbesluit noodzakelijk.

 

Het college is wettelijk bevoegd; de teammanager heeft mandaat

Het college is bevoegd om verkeersbesluiten te nemen (artikel 18, eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994). De teammanager van Realisatie en Beheer is door het college gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.

 

Het verkeersbesluit moet worden gemotiveerd aan de hand van het bepaalde in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994

De motivering van het verkeersbesluit vermeldt in ieder geval welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Indien tevens andere van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen (artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer).

 

Overleg met de politie is noodzakelijk

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid. Hij bracht een positief advies uit.

 

Het toetsingskader

Alleen ter bescherming van één of meer van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 daarin genoemde belangen kan een verkeersbesluit worden genomen.

 

Deze belangen zijn:

  • 1.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 2.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • 3.

    het in stand houden van de weg en de bruikbaarheid daarvan;

  • 4.

    het waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • 5.

    voorkomen en beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast en hinder;

  • 6.

    voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

 

Dit besluit heeft betrekking op de belangen als genoemd onder a tot en met f. Dit zal hierna worden toegelicht.

 

De gemeenteraad van Maasdriel heeft op 25 april 2019 het gemeentelijk verkeers- en vervoersplan vastgesteld.

 

De maximumsnelheid voor alle wegen binnen de bebouwde kom worden 30 km/u en buiten de bebouwde

kom worden de maximumsnelheid 60 km/uur.

 

In het merendeel binnen de bebouwde kom van Heerewaarden is een maximumsnelheid van 50 km/uur. De gemeente wil de snelheid binnen de bebouwde kom terugbrengen naar een maximumsnelheid van 30 km/uur.

 

Niet alle straten binnen de bebouwde kom van Heerewaarden zijn niet ingericht conform het principe Duurzaam Veilig. In 2019 krijgen de wegen die nog niet goed zijn ingericht snelheidsremmende maatregelen.

 

De maximumsnelheid van 30 km/u in overeenstemming dient te zijn met het wegbeeld ter plaatse,

hetgeen betekent dat waar nodig de omstandigheden op zodanige manier zijn aangepast dat de beoogde

snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en inrichting van de betrokken weg en zijn omgeving

Het betreft een woongebied waarin de woon- en verblijfsfunctie centraal staat. De wegen die nog niet goed zijn ingericht krijgen in de loop van 2019/begin 2020 snelheidsremmende maatregelen.

 

Er worden zoneportalen met A1 (zone 30) geplaatst. Dat wil zeggen dat de maximum snelheid wordt verlaagd naar 30 km per uur met duidelijk herkenbare zone in- en uitgangen.

 

Het deel van de Langestraat buiten de kom is nu 80 km/h. De snelheid zal worden teruggebracht naar 60 km/h. Bij de komgrens komt een wegversmalling met een drempel. In de Langestraat buiten de kom is al een snelheid van 60 km/h.

 

De bovengenoemde wegen zijn in het beheer van de gemeente Maasdriel.

 

Gelet op de kwaliteit van de leefomgeving, het verzekeren van de veiligheid op de weg, het in stand houden van de weg, het voorkomen van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, en het beschermen van weggebruikers en passagiers, is het noodzakelijk om deze verkeersmaatregelen in te stellen.

  

Namens het college van Maasdriel

   

J.P. Vermunt

Teammanager Realisatie & Beheer

  

Niet mee eens?

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen. Dat doet u schriftelijk of digitaal (via www.maasdriel.nl). U stuurt dit binnen zes weken na de verzenddatum van dit besluit naar de gemeente. Gedurende deze termijn ligt het verkeersbesluit tijdens openingstijden voor een ieder ter inzage bij de informatiebalie van het gemeentehuis.

 

Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van ons besluit niet op. Als u deze opschorting wilt, dan kunt u de rechter vragen een voorlopige voorziening te treffen. Dit verzoek dient u in bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM ARNHEM.

 

 

Naar boven