VERKEERSBESLUIT

Logo Maasdriel

Onderwerp : Instellen 60 km in de Vamerenweg te Ammerzoden

Datum besluit : 24-09-2019

______________________________________________________________________________________

Besluit

  • 1.

    door plaatsing van verkeerstekens volgens borden A1 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, wordt de Vamerenweg in Ammerzoden een 60 km zone, vanaf de Lange Achterdijk / Korte Achterdijk tot aan de gemeentegrens met Zaltbommel.

  • 2.

    Bij de entrees van de zone zijn zonale borden geplaatst, model A1 begin 60 km-zone en A2 einde 60 km-zone.

  

Toelichting/motivering

Een verkeersbesluit is wettelijk verplicht

Maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken (artikel 15, tweede lid, Wegenverkeerswet 1994).

 

Het is wenselijk om van de Vamerenweg een erftoegangsweg te maken (60 km/h). Dit is wettelijk verplicht om dit via een verkeersbesluit te doen.

 

Het college is wettelijk bevoegd; de teammanager heeft mandaat

Het college is bevoegd om verkeersbesluiten te nemen (artikel 18, eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994). De teammanager van Realisatie en Beheer is door het college gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.

 

Het verkeersbesluit moet worden gemotiveerd aan de hand van het bepaalde in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994

De motivering van het verkeersbesluit vermeldt in ieder geval welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Indien tevens andere van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen (artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer).

 

Overleg met de politie is noodzakelijk

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid. Hij bracht een positief advies uit.

 

Het toetsingskader

Alleen ter bescherming van één of meer van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 daarin genoemde belangen kan een verkeersbesluit worden genomen.

 

Deze belangen zijn:

  • 1.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 2.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • 3.

    het in stand houden van de weg en de bruikbaarheid daarvan;

  • 4.

    het waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • 5.

    voorkomen en beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast en hinder;

  • 6.

    voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

 

Dit besluit heeft betrekking op de belangen als genoemd onder a tot en met f. Dit zal hierna worden toegelicht.

 

Op de Vamerenweg (tussen de Lange en Korte Achterdijk en de gemeentegrens met Zaltbommel) geldt nu een maximumsnelheid van 80 km/uur.

 

De gemeente wil de snelheid op dit traject terugbrengen naar een maximumsnelheid van 60 km/uur volgens Duurzaam Veilig.

 

Door het verlagen van de snelheid wordt de verkeersveiligheid verbeterd.

 

Op de Lange en Korte Achterdijk is al een 60 km-zone. Daarnaast is de Kerkwijksekade (grondgebied gemeente Zaltbommel) een 60 km-zone. De Vamerenweg ligt als verbinding tussen deze straten.

 

Door van de Vamerenweg een 60 km-zone te maken, vergroot je het gebied van de 60 km-zone.

 

De rijbaan van de Vamerenweg heeft een breedte van 2,7 meter. Dit is een smalle weg die geen uitstraling heeft van 80 km/h.

 

Als de erftoegangswegen binnen een 60 km/h-zone liggen, moet worden voldaan aan de eisen in de Uitvoeringsvoorschriften BABW. Hierin is bepaald dat de maximumsnelheid van 60 km/h in overeenstemming moet zijn met het wegbeeld ter plaatse. Dit betekent dat waar nodig de omstandigheden op zodanige manier moeten zijn aangepast dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de betrokken weg en zijn omgeving.

• De wegen kennen geen aparte voorzieningen voor fietsers

• De wegen zijn niet voorzien van rijrichtingscheiding in welke vorm dan ook

• De wegen voldoen aan de inrichting die gesteld wordt in vanuit het CROW.

 

Gelet op de kwaliteit van de leefomgeving, het verzekeren van de veiligheid op de weg, het in stand houden van de weg, het voorkomen van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, en het beschermen van weggebruikers en passagiers, is het noodzakelijk om deze verkeersmaatregelen in te stellen.

 

  

Niet mee eens?

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen. Dat doet u schriftelijk of digitaal (via www.maasdriel.nl). U stuurt dit binnen zes weken na de verzenddatum van dit besluit naar de gemeente. Gedurende deze termijn ligt het verkeersbesluit tijdens openingstijden voor een ieder ter inzage bij de informatiebalie van het gemeentehuis.

 

Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van ons besluit niet op. Als u deze opschorting wilt, dan kunt u de rechter vragen een voorlopige voorziening te treffen. Dit verzoek dient u in bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM ARNHEM.

 

Naar boven