Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maasdriel | Staatscourant 2019, 53421 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maasdriel | Staatscourant 2019, 53421 | Verkeersbesluiten |
Onderwerp : Instellen 60 km zone Kooiheuvelweg en Oostenbroekweg in Velddriel
______________________________________________________________________________________
Een verkeersbesluit is wettelijk verplicht
Maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken (artikel 15, tweede lid, Wegenverkeerswet 1994).
Het is wenselijk om van de Kooiheuvelweg en de Oostenbroek een erftoegangsweg te maken (60 km/h). Dit is wettelijk verplicht om dit via een verkeersbesluit te doen.
Het college is wettelijk bevoegd; de teammanager heeft mandaat
Het college is bevoegd om verkeersbesluiten te nemen (artikel 18, eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994). De teammanager van Realisatie en Beheer is door het college gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.
Het verkeersbesluit moet worden gemotiveerd aan de hand van het bepaalde in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994
De motivering van het verkeersbesluit vermeldt in ieder geval welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Indien tevens andere van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen (artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer).
Overleg met de politie is noodzakelijk
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid. Hij bracht een positief advies uit.
Alleen ter bescherming van één of meer van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 daarin genoemde belangen kan een verkeersbesluit worden genomen.
Dit besluit heeft betrekking op de belangen als genoemd onder a tot en met f. Dit zal hierna worden toegelicht.
Op de Laarstraat (buiten de bebouw kom), Wertsteeg (buiten de bebouwde kom) en Drielse Veldweg is een geldt een maximumsnelheid van 60 km/uur.
In de Kooiheuvelweg en de Oostenbroekweg is een snelheid toegestaan van 80 km/h.
Tussen de Laarstraat, Wertsteeg en de Drielse Veldweg liggen de Kooiheuvelweg en de Oostenbroekweg.
Door de snelheid in de Kooiheuvelweg en de Oostenbroekweg terug te brengen naar 60 km uur, vergroot je het gebied van de 60 km-zone.
In de 60 km zone vallen de Laarstraat, Wertsteeg, Drielse Veldweg, Kooiheuvelweg en Oostenbroekweg.
Door het verlagen van de snelheid wordt de verkeersveiligheid verbeterd.
De Kooiheuvelweg heeft een breedte van 3 meter.
De wegen zijn niet ingericht conform het principe Duurzaam Veilig. Op termijn komen er snelheidsremmende maatregelen.
Als de erftoegangswegen binnen een 60 km/h-zone liggen, moet worden voldaan aan de eisen in de Uitvoeringsvoorschriften BABW. Hierin is bepaald dat de maximumsnelheid van 60 km/h in overeenstemming moet zijn met het wegbeeld ter plaatse. Dit betekent dat waar nodig de omstandigheden op zodanige manier moeten zijn aangepast dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de betrokken weg en zijn omgeving.
• De wegen kennen geen aparte voorzieningen voor fietsers
• De wegen zijn niet voorzien van rijrichtingscheiding in welke vorm dan ook
• De wegen voldoen aan de inrichting die gesteld wordt in vanuit het CROW.
Bij knelpunten op wegvakken van erftoegangswegen kunnen snelheidsbeperkende maatregelen worden toegepast met een passeersnelheid van 60 km/h. Op duidelijk herkenbare conflictpunten kan een lagere passeersnelheid (30 km/h) worden aangehouden. De Kooiheuvelweg en de Oostenbroekweg kennen geen knelpunten.
Gelet op de kwaliteit van de leefomgeving, het verzekeren van de veiligheid op de weg, het in stand houden van de weg, het voorkomen van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, en het beschermen van weggebruikers en passagiers, is het noodzakelijk om deze verkeersmaatregelen in te stellen.
Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen. Dat doet u schriftelijk of digitaal (via www.maasdriel.nl). U stuurt dit binnen zes weken na de verzenddatum van dit besluit naar de gemeente. Gedurende deze termijn ligt het verkeersbesluit tijdens openingstijden voor een ieder ter inzage bij de informatiebalie van het gemeentehuis.
Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van ons besluit niet op. Als u deze opschorting wilt, dan kunt u de rechter vragen een voorlopige voorziening te treffen. Dit verzoek dient u in bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM ARNHEM.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-53421.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.