Autorisatiebesluit voor het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam in verband met de uitvoering van taken op het gebied van subsidies en erfpachtbeheer, Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Datum 24 september 2019

Kenmerk 2019-0000482664

In het verzoek van 27 mei 2019, met het kenmerk 2019-0000291858 heeft het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam verzocht om autorisatie voor de systematische verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen in verband met de uitvoering van taken op het gebied van subsidies en erfpachtbeheer.

Gelet op de artikelen 3.1 en 3.2 van de Wet basisregistratie personen wordt op dit verzoek als volgt besloten.

Paragraaf 1. Begripsbepalingen

Artikel 1

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. de gemeente:

het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam;

b. de Wet BRP:

de Wet basisregistratie personen;

c. het Besluit BRP:

het Besluit basisregistratie personen;

d. de basisregistratie personen:

de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de Wet BRP;

e. de systematische verstrekking:

de systematische verstrekking, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;

f. de systeembeschrijving:

de systeembeschrijving, bedoeld in artikel 1 van het Besluit BRP;

g. de persoonslijst:

de persoonslijst, bedoeld in artikel 1.1, onder c, van de Wet BRP;

h. de ingeschrevene:

de ingeschrevene, bedoeld in artikel 1.1, onder e, van de Wet BRP;

i. autorisatietabelregel:

de tabel ten behoeve van de systematische verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;

j. de afnemersindicatie:

de codering die de gemeente aanduidt in verband met de uitvoering van dit besluit en die is vermeld in de autorisatietabelregel;

k. de spontane verstrekking van gegevens:

de verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder a, van het Besluit BRP;

l. de verstrekking van gegevens op verzoek:

de verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder c, van het Besluit BRP, waarbij het aantal personen waarover informatie wordt verstrekt per verzoek ten hoogste tien bedraagt;

m. een actueel gegeven:

een gegeven dat overeenkomstig de systeem-beschrijving als actueel gegeven in de basisregistratie personen is vermeld;

n. een infrastructurele wijziging:

een wijziging van de Categorie Verblijfplaats die overeenkomstig de systeembeschrijving wordt beschouwd als een infrastructurele wijziging;

o. de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens:

de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

p. erfpacht:

erfpacht als bedoeld in artikel 2 van de gemeentelijke ‘verordening gronduitgifte en beheer met gebruikmaking van erfpacht Amsterdam 2017’, nr 199/425, vastgesteld door de Gemeenteraad van Amsterdam op 28 juni 2017 (de gemeentelijke verordening).

Paragraaf 2. De spontane verstrekking van gegevens aan de gemeente

Artikel 2

  • 1. Zodra de afnemersindicatie bij de persoonslijst van een ingeschrevene is opgenomen worden aan de gemeente eenmaal de gegevens verstrekt die zijn opgenomen in bijlage I bij dit besluit voor zover deze gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst van de ingeschrevene.

  • 2. Indien een gegeven dat is opgenomen in bijlage I op de persoonslijst van een ingeschrevene wordt gewijzigd, verwijderd, of opgenomen en de afnemersindicatie als actuele aanduiding bij deze persoonslijst is vermeld, krijgt de gemeente deze wijziging, verwijdering of opname van het gegeven verstrekt.

  • 3. De verstrekking bevat bij de wijziging van een gegeven het gegeven zoals dit luidde voor de wijziging en het gegeven zoals dit luidt na de wijziging. Bij een verwijdering van een gegeven bevat de verstrekking het verwijderde gegeven. Bij een eerste opneming van een gegeven op de persoonslijst bevat de verstrekking het opgenomen gegeven. De verstrekking bevat tevens het administratienummer van de ingeschrevene, dat als actueel gegeven op de persoonslijst is vermeld.

  • 4. De verstrekking aan de gemeente naar aanleiding van de wijziging van het administratienummer van de ingeschrevene bevat een set identificerende gegevens en de ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Persoon. De verstrekking vindt plaats overeenkomstig hetgeen is bepaald in de systeembeschrijving.

Artikel 3

  • 1. De afnemersindicatie wordt op verzoek van de gemeente bij de persoonslijst van een ingeschrevene opgenomen. De gemeente verzoekt slechts om de opneming indien de spontane verstrekking van gegevens over de ingeschrevene noodzakelijk is voor de uitvoering van de erfpachttaak en het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens over de ingeschrevene die erfpachter is van een erfpachtrecht in de gemeente Amsterdam dat is uitgegeven door de gemeente Amsterdam als bedoeld in artikel 2 van de gemeentelijke verordening.

  • 2. De afnemersindicatie wordt niet bij de persoonslijst van een ingeschrevene opgenomen, indien de afnemersindicatie reeds als actuele aanduiding bij de persoonslijst van de ingeschrevene is vermeld.

Artikel 4

De afnemersindicatie wordt op verzoek van de gemeente verwijderd als actuele aanduiding bij de persoonslijst van een ingeschrevene. De gemeente verzoekt in ieder geval om de verwijdering van de afnemerindicatie bij de persoonslijst van de ingeschrevene, wanneer de spontane verstrekking van gegevens over de ingeschrevene niet of niet meer noodzakelijk is voor de uitvoering van de erfpachttaak.

Paragraaf 3. De verstrekking van gegevens op verzoek

Artikel 5

  • 1. Aan de gemeente wordt op haar verzoek een gegeven verstrekt dat is vermeld op de persoonslijst van een ingeschrevene, indien het een gegeven betreft dat is opgenomen in bijlage II of III bij dit besluit.

  • 2. De gemeente verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in bijlage II bij dit besluit indien het verzoek is gericht op het verkrijgen van gegevens van een ingeschrevene die erfpachter is van een erfpachtrecht in de gemeente Amsterdam dat is uitgegeven door de gemeente Amsterdam als bedoeld in artikel 2 van de gemeentelijke verordening.

  • 3. De gemeente verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in bijlage III bij dit besluit indien het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens van een ingeschrevene aan wie door de gemeente een subsidie op termijn is verstrekt op grond van de subsidieverordening stadsvernieuwing Amsterdam 1994 of de subsidieverordening stadsvernieuwing binnenstad Amsterdam 1994.

  • 4. Aan de gemeente worden geen gegevens verstrekt, indien een of meer van de gegevens waarvan de gemeente bij zijn verzoek gebruik heeft gemaakt, niet is opgenomen in bijlage II en III bij dit besluit.

Paragraaf 4. Overige verstrekkingen aan de gemeente

Artikel 6

  • 1. Indien de gegevensverstrekking die op grond van dit besluit aan de gemeente dient plaats te vinden niet of op onjuiste wijze is geschied, wordt dit overeenkomstig hetgeen hierover is geregeld in de systeembeschrijving hersteld. Indien de afnemersindicatie ten onrechte niet bij een persoonslijst is geplaatst, ten onrechte is verwijderd of ten onrechte niet is verwijderd wordt dit hersteld overeenkomstig hetgeen hierover is bepaald in de systeembeschrijving.

  • 2. Indien een verstrekking aan de gemeente op grond van dit besluit een gegeven betreft dat op juistheid wordt of is onderzocht, bevat de verstrekking naast dit gegeven tevens de gegevens over dat onderzoek. Indien de afnemersindicatie als actuele aanduiding bij de persoonslijst is vermeld worden tevens gegevens over het begin, de wijziging of de beëindiging van het onderzoek zelf verstrekt.

  • 3. Indien aan de gemeente gegevens worden verstrekt van een persoonslijst waarvan de bijhouding is opgeschort, bevat de verstrekking tevens de gegevens omtrent de reden en de datum van de opschorting, alsmede, voor zover deze gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, gegevens over de verificatie en de aanlevering van de verstrekte gegevens.

  • 4. Bij de afvoering van een persoonslijst uit de basisregistratie personen worden aan de gemeente, indien de code “fout” als omschrijving reden opschorting bijhouding op de persoonslijst is vermeld en de afnemersindicatie als actuele aanduiding bij de persoonslijst is vermeld, de volgende gegevens verstrekt:

    • a. A-nummer persoon;

    • b. omschrijving reden opschorting bijhouding;

    • c. datum opschorting bijhouding.

Paragraaf 5. De verzending en de ontvangst van berichten

Artikel 7

Indien als gevolg van infrastructurele wijzigingen aan de gemeente op grond van dit besluit gegevens moeten worden verstrekt, kan de gemeente met de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens overeenkomen dat de gegevens niet worden verstrekt. De overeenstemming tussen de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens en de gemeente wordt schriftelijk vastgelegd.

Artikel 8

Nadat schriftelijke overeenstemming is bereikt met de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens kan de gemeente gebruik maken van een alternatief medium als bedoeld in de systeembeschrijving bij verstrekking van gegevens als bedoeld in paragraaf 2 in geval van verstrekking van gegevens als gevolg van infrastructurele wijzigingen.

Paragraaf 6. Slotbepalingen

Artikel 9

  • 1. De gemeente verstrekt aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onverwijld alle nieuw gebleken informatie die betrekking heeft op hetgeen geregeld is in dit besluit.

  • 2. Deze informatie betreft in ieder geval wijzigingen in:

    • a. de taak of de wijze van uitvoering van de taak van de gemeente;

    • b. de regelgeving ten aanzien van de taak of de wijze van uitvoering van de taak van de gemeente;

    • c. de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de taak van de gemeente.

Artikel 10

Het besluit van de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 6 december 2017, met kenmerk 2017-0000547073, wordt ingetrokken.

Artikel 11

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 oktober 2019.

Het besluit en de bijlagen bij het besluit worden gepubliceerd in de Staatscourant.

's-Gravenhage, 24 september 2019

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, namens deze, F.G.A.M. Jacob Directeur Uitvoering Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit daartegen per brief bezwaar maken bij de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Postbus 10451, 2501 HL Den Haag. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend, voorzien zijn van een datum alsmede de naam en het adres van de indiener en dient vergezeld te gaan van de gronden waarop het bezwaar berust en, zo mogelijk, een afschrift van het besluit waartegen het bezwaar is gericht.

BIJLAGE I

Bijlage bij artikel 2 van dit besluit.

RUBRIEK

OMSCHRIJVING

   

01

PERSOON

   

01.01.10

A-nummer persoon

01.01.20

Burgerservicenummer persoon

01.02.10

Voornamen persoon

01.02.20

Adellijke titel/predicaat persoon

01.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

01.02.40

Geslachtsnaam persoon

01.03.10

Geboortedatum persoon

01.04.10

Geslachtsaanduiding persoon

01.61.10

Aanduiding naamgebruik

   

05

HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

   

05.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.02.40

Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.06.10

Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

05.07.10

Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

   

06

OVERLIJDEN

   

06.08.10

Datum overlijden

   

07

INSCHRIJVING

   

07.70.10

Indicatie geheim

   

08

VERBLIJFPLAATS

   

08.11.10

Straatnaam

08.11.20

Huisnummer

08.11.30

Huisletter

08.11.40

Huisnummertoevoeging

08.11.50

Aanduiding bij huisnummer

08.11.60

Postcode

08.11.70

Woonplaatsnaam

08.12.10

Locatiebeschrijving

08.13.10

Land adres buitenland

08.13.30

Regel 1 adres buitenland

08.13.40

Regel 2 adres buitenland

08.13.50

Regel 3 adres buitenland

BIJLAGE II

Bijlage bij artikel 5 van dit besluit.

RUBRIEK

OMSCHRIJVING

   

01

PERSOON

   

01.01.10

A-nummer persoon

01.01.20

Burgerservicenummer persoon

01.02.10

Voornamen persoon

01.02.20

Adellijke titel/predicaat persoon

01.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

01.02.40

Geslachtsnaam persoon

01.03.10

Geboortedatum persoon

01.04.10

Geslachtsaanduiding persoon

01.61.10

Aanduiding naamgebruik

   

05

HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

   

05.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.02.40

Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.06.10

Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

05.07.10

Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

   

06

OVERLIJDEN

   

06.08.10

Datum overlijden

   

07

INSCHRIJVING

   

07.70.10

Indicatie geheim

   

08

VERBLIJFPLAATS

   

08.11.10

Straatnaam

08.11.20

Huisnummer

08.11.30

Huisletter

08.11.40

Huisnummertoevoeging

08.11.50

Aanduiding bij huisnummer

08.11.60

Postcode

08.11.70

Woonplaatsnaam

08.12.10

Locatiebeschrijving

08.13.10

Land adres buitenland

08.13.30

Regel 1 adres buitenland

08.13.40

Regel 2 adres buitenland

08.13.50

Regel 3 adres buitenland

BIJLAGE III

Bijlage bij artikel 5 van dit besluit.

RUBRIEK

OMSCHRIJVING

   

01

PERSOON

   

01.01.10

A-nummer persoon

01.01.20

Burgerservicenummer persoon

01.02.10

Voornamen persoon

01.02.20

Adellijke titel/predicaat persoon

01.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

01.02.40

Geslachtsnaam persoon

01.03.10

Geboortedatum persoon

01.61.10

Aanduiding naamgebruik

   

05

HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

   

05.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.02.40

Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.06.10

Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

05.07.10

Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

   

06

OVERLIJDEN

   

06.08.10

Datum overlijden

   

08

VERBLIJFPLAATS

   

08.09.10

Gemeente van inschrijving

08.10.30

Datum aanvang adreshouding

08.11.10

Straatnaam

08.11.20

Huisnummer

08.11.30

Huisletter

08.11.40

Huisnummertoevoeging

08.11.50

Aanduiding bij huisnummer

08.11.60

Postcode

08.11.70

Woonplaatsnaam

08.13.10

Land adres buitenland

08.13.20

Datum aanvang adres buitenland

08.13.30

Regel 1 adres buitenland

08.13.40

Regel 2 adres buitenland

08.13.50

Regel 3 adres buitenland

   

58

VERBLIJFPLAATS

   

58.09.10

Gemeente van inschrijving

58.10.30

Datum aanvang adreshouding

58.11.10

Straatnaam

58.11.20

Huisnummer

58.11.30

Huisletter

58.11.40

Huisnummertoevoeging

58.11.50

Aanduiding bij huisnummer

58.11.60

Postcode

58.11.70

Woonplaatsnaam

TOELICHTING

1. Algemeen

Inleiding

De Wet basisregistratie personen (Wet BRP) vormt de juridische basis voor de basisregistratie personen. In de basisregistratie personen zijn persoonsgegevens opgeslagen in de vorm van persoonslijsten.

De basisregistratie personen bevat gegevens over personen die zijn ingeschreven bij een van de gemeenten in Nederland. De gemeenten houden deze gegevens bij.

Verder zijn in de basisregistratie personen gegevens opgenomen van personen die buiten Nederland woonachtig zijn, zogenoemde niet-ingezetenen. Gegevens van niet-ingezetenen worden bijgehouden door de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze registratie van niet-ingezetenen in de basisregistratie personen wordt aangeduid als de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Over niet-ingezetenen wordt een beperkter aantal gegevens bijgehouden dan over ingezetenen. De gegevens in de RNI zijn niet aangemerkt als authentieke gegevens. Gegevens over niet-ingezetenen kunnen namelijk minder gemakkelijk actueel gehouden worden dan gegevens over ingezetenen.

De Wet BRP biedt de grondslag voor systematische gegevensverstrekking over ingezetenen en niet-ingezetenen aan overheidsorganen en daartoe aangewezen andere organisaties. Bij de systematische verstrekking worden vanuit een centraal bestand op geautomatiseerde wijze persoonsgegevens uit de basisregistratie personen verstrekt.

Organisaties die in aanmerking komen voor systematische gegevensverstrekking

Allereerst komen overheidsorganen in aanmerking voor systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen. Daarnaast kunnen ook organisaties die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang daarvoor in aanmerking komen, indien deze werkzaamheden en deze organisaties op grond van artikel 3.3 van de Wet BRP zijn aangewezen. Voorts voorziet artikel 3.13 Wet BRP in systematische gegevensverstrekking aan onderzoeksinstellingen. Waar in het vervolg van deze toelichting zal worden gesproken over "de afnemer" worden daarmee zowel overheidsorganen als derden als onderzoeksinstellingen bedoeld.

Het autorisatiebesluit

Afnemers die systematisch gegevens verstrekt willen krijgen uit de basisregistratie personen dienen hiertoe een verzoek in bij de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het verzoek wordt gedaan in de vorm van een autorisatieaanvraagformulier. In dit formulier is aangegeven welke gegevens, over welke personen en voor welke taken de aanvrager op systematische wijze verstrekt wenst te krijgen. Het verzoek wordt getoetst, waarbij wordt uitgegaan van de beoordelingscriteria zoals deze zijn neergelegd in de Wet BRP en het Besluit basisregistratie personen (Besluit BRP).

Onder meer bepalend is of en in hoeverre de verstrekking van de gegevens noodzakelijk is voor de goede vervulling van de taak van de aanvrager. Hierbij wordt steeds de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de personen, van wie de aanvrager gegevens verstrekt wenst te krijgen, gewaarborgd.

Na toetsing van het autorisatieverzoek wordt door de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een autorisatiebesluit ten behoeve van de aanvrager genomen. In dit autorisatiebesluit wordt bepaald welke gegevens over welke categorieën van personen en in welke gevallen aan de afnemer worden verstrekt. Aan het autorisatiebesluit kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden in het belang van een zorgvuldige en doelmatige gegevensverstrekking.

Het autorisatiebesluit wordt voor zover mogelijk technisch vertaald in een zogenoemde autorisatietabelregel. Aan de hand van de autorisatietabelregel wordt de geautoriseerde afnemer herkend en kan de gegevensverstrekking vanuit de basisregistratie personen geautomatiseerd afgewikkeld worden.

2. Toelichting op de wijzen van verstrekken

De systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen kan op verschillende wijzen plaatsvinden. Op grond van dit besluit vindt de verstrekking op de volgende manieren plaats:

De spontane verstrekkingen van gegevens aan de gemeente

Met behulp van de spontane verstrekking van gegevens kan een afnemer zijn eigen bestand actueel houden. De afnemer wordt met behulp van deze gegevensverstrekking op de hoogte gehouden van mutaties in de gegevens van de personen die tot de doelgroep van de afnemer behoren. Om de spontane verstrekking mogelijk te maken moeten de persoonslijsten van deze personen worden gemarkeerd. De markering vindt plaats door het opnemen van de afnemersindicatie van de afnemer bij de betreffende persoonslijst.

De spontane verstrekking betreft een vastgestelde (sub)set van gegevens van een persoonslijst. Zodra de afnemersindicatie van een afnemer bij een persoonslijst is geplaatst krijgt deze afnemer eenmalig de gehele set gegevens verstrekt. Hierna krijgt de afnemer, indien een van de in de set opgenomen gegevens wijzigt, het oude en het nieuwe gegeven verstrekt. Bij opname van een gegeven bevat de verstrekking het nieuwe gegeven, bij verwijdering van een gegeven bevat de verstrekking het verwijderde gegeven.

Afnemersindicaties kunnen op drie verschillende wijzen bij een persoonslijst worden geplaatst. In de eerste plaats op verzoek van een afnemer. Ten tweede door middel van een selectie: eenmalig of periodiek worden afnemersindicaties geplaatst bij persoonslijsten die aan een bepaalde voorwaarde voldoen. Ten derde door middel van sleutelrubrieken, waarbij een afnemersindicatie bij de persoonslijst wordt opgenomen indien een bepaald gegeven op de persoonslijst van een persoon wordt opgenomen of gewijzigd en de desbetreffende persoons-lijst na die wijziging of opneming aan één of meer gestelde voorwaarden voldoet.

De afnemersindicatie wordt niet bij een persoonslijst geplaatst als dezelfde afnemersindicatie reeds als actuele aanduiding bij de persoonslijst is opgenomen.

In het geval dat een ingeschrevene over wie gegevens verstrekt worden niet (meer) behoort tot de doelgroep dient bij de persoonslijst van die ingeschrevene geen afnemersindicatie (meer) voor te komen. Dit betekent dat de afnemer de verplichting heeft de eerder geplaatste afnemersindicatie te laten verwijderen. De afnemersindicatie blijft als historische aanduiding bij de persoonslijst van de ingeschrevene staan. De gemeente dient zelf te verzoeken om verwijdering van de afnemersindicatie.

De verstrekking op verzoek

Een afnemer kan op verzoek een set gegevens van een persoonslijst verstrekt krijgen. In het autorisatiebesluit is opgenomen welke gegevens van welke categorieën personen mogen worden opgevraagd.

Overige verstrekkingen

Door technische problemen kan het voorkomen dat het berichtenverkeer in een bepaalde periode niet of niet juist heeft plaatsgevonden. Ook kan het voorkomen dat afnemersindicaties ten onrechte zijn verwijderd of niet zijn opgenomen. Om dit te herstellen wordt een zogenaamd “herstelbericht” verstuurd. Tevens worden de ontbrekende afnemersindicaties (opnieuw) geplaatst of verwijderd.

Indien een onderzoek is ingesteld of afgerond naar een gegeven of een verzameling van gegevens, wordt hiervan melding gedaan.

Op een persoonslijst kan bij historische gegevens de indicatie “onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” geplaatst worden. Deze gegevens zijn foutief en worden daarom in principe niet verstrekt. Uitzondering hierop is de spontane verstrekking die het gevolg is van de correctie van het foutieve gegeven. Deze spontane verstrekking vindt wel plaats, waarbij met het oude gegeven dat wordt verstrekt tevens de indicatie “onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” wordt meeverstrekt.

Indien gegevens worden opgevraagd van een persoonslijst die is opgeschort, hetgeen ondermeer gebeurt indien een ingeschrevene is overleden of geëmigreerd, worden de reden en datum opschorting bijhouding van de persoonslijst meeverstrekt. Bij verstrekking van gegevens van een persoonslijst van een niet-ingezetene, is het van belang om aan te geven wanneer de gegevens op de persoonslijst geverifieerd zijn en welke organisatie de in een categorie opgenomen gegevens heeft aangeleverd. Om dit te bereiken, worden de verificatiegegevens of de gegevens over de aanleverende organisatie, voor zover die gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, meeverstrekt als er gegevens worden verstrekt uit een categorie waarin die gegevensgroepen voorkomen.

Een persoonslijst die ten onrechte in de basisregistratie personen is opgenomen, wordt afgevoerd. Bij afvoering worden de reden en datum opschorting bijhouding van de persoonslijst en het administratienummer van de ingeschrevene verstrekt.

3. De verzending en ontvangst van berichten

Onder infrastructurele wijziging wordt verstaan een gemeentenaamswijziging, een samenvoeging van gemeenten, een opdeling van een gemeente in een aantal nieuwe gemeenten of een gemeentedeelwijziging. Door een infrastructurele wijziging kan een groot aantal persoonslijsten gewijzigd worden met als gevolg dat aan de afnemer gegevens worden verstrekt. Het is mogelijk dat de afnemer geen behoefte heeft aan de ontvangst van deze gegevens of deze gegevens op andere wijze verstrekt wenst te krijgen. Om de verstrekking van overbodige gegevens te voorkomen, maakt het besluit het mogelijk dat overeengekomen wordt dat deze gegevens niet of op andere wijze worden verstrekt.

Over de verstrekking van gegevens via alternatieve media, al dan niet naar aanleiding van infrastructurele wijzigingen, over de leverings- en selectiedata en over andere relevante onderwerpen dient overeenstemming te zijn met de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens.

4. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam

Dit besluit is een autorisatiebesluit dat is genomen ten behoeve van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam (in deze toelichting genoemd: de gemeente).

Het college van burgemeester en wethouders is een overheidsorgaan als bedoeld in artikel 1.1, onder t, van de Wet BRP. In het onderhavige autorisatiebesluit wordt de gemeente geautoriseerd voor het verstrekt krijgen van gegevens uit de basisregistratie personen van ingeschrevenen die niet zijn ingeschreven in de gemeente Amsterdam.

4.1. Taken van de gemeente

In aanvulling op de reguliere gemeentelijke taken, waarvoor de gemeente is geautoriseerd voor systematische gegevensverstrekking, voert de gemeente nog een taak uit waarvoor systematische gegevensverstrekking noodzakelijk is.

Erfpachtbeheer ten behoeve van ruimtelijke ordening

Ter uitvoering van een actief grondbeleid geeft de gemeente grond uit in erfpacht. Grond die is uitgegeven in erfpacht blijft eigendom van de gemeente. Wanneer iemand een pand koopt dat is gebouwd op grond waarop de erfpacht rust, wordt de koper alleen eigenaar van het pand en niet van de grond. De koper betaalt de gemeente voor het gebruik van de grond door betaling van een canon. De gemeente beheert de uitgegeven erfpachtrechten. Een aanzienlijk deel van de erfpachtrechten komt toe aan personen die in andere gemeenten zijn ingeschreven of in het buitenland wonen.

Artikel 2.1., eerste lid, van de Wet op de ruimtelijke ordening (Wro) verplicht de gemeenteraad ertoe een structuurvisie vast te stellen ten behoeve van een goede ruimtelijke ordening voor het gehele grondgebied van de gemeente. De gemeenteraad van de gemeente heeft aan deze verplichting voldaan door vaststelling van de ‘Structuurvisie Amsterdam 2040’, vastgesteld op 17 februari 2011. In haar structuurvisie geeft de gemeenteraad aan dat zij een actief grondbeleid voert ten behoeve van de ontwikkeling en herontwikkeling van de stad. De gemeente geeft invulling aan haar actieve grondbeleid door onder andere het uitgeven en beheren van erfpachtrechten door het college van burgemeester en wethouders. De gemeente heeft in verschillende raadsbesluiten aangegeven dat zij invulling geeft aan haar grondpolitiek door middel van erfpachtuitgifte en erfpachtbeheer. In de gemeentelijke ‘verordening gronduitgifte en beheer met gebruikmaking van erfpacht Amsterdam 2017’, nr 199/425, vastgesteld door de Gemeenteraad van Amsterdam op 28 juni 2017 (de gemeentelijke verordening) bevestigt de gemeente dat zij uitvoering geeft aan haar actieve grondbeleid door de uitgifte en het beheer van erfpacht door het college. Met het uitgeven en beheren van erfpacht vervult de gemeente haar publieke taak om zorg te dragen voor een goede ruimtelijke ordening.

Voor het beheer van de erfpachtrechten is het nodig dat de gemeente in contact kan treden met de erfpachters.

Om de erfpachters te kunnen informeren over de wijziging in het erfpachtbeleid en hen blijvend te kunnen informeren over de betaling van de canon en het aflopen van de canon, verzoekt de gemeente om persoonsgegevens van de erfpachters. Spontane verstrekkingen zijn noodzakelijk gelet op het grote aantal aanschrijvingen dat de gemeente jaarlijks doet. De buitengemeentelijke erfpachters (ca. 20.000) worden op diverse momenten aangeschreven.

Naast een eenmalige grote aanschrijving wordt op verschillende momenten contact gezocht met betrokkenen:

  • Ad hoc op het moment van aangaan, verlengen, herzien of beëindigen erfpachtcontract;

  • Twee- tot viermaal per jaar een mailing in het kader van beleidswijziging, overstapregeling en overstapportaal;

  • Eénmaal per jaar een indexeringsbrief voor de jaarlijkse indexering van de canon; en

  • tweemaal per jaar een factuur.

Gelet op de noodzaak om haar in de structuurvisie omschreven taak als erfpachtbeheerder uit te kunnen voeren, bestaat bij de gemeente de noodzaak om persoonsgegevens op te vragen uit de basisregistratie personen.

Subsidietaken

De gemeente heeft in het verleden op grond van de subsidieverordening stadsvernieuwing Amsterdam 1994 en de subsidieverordening stadsvernieuwing binnenstad Amsterdam 1994 subsidies op termijn verstrekt aan woningeigenaren van monumenten voor restauratie en/of onderhoud van hun pand. Deze subsidies worden na 15 jaar uitgekeerd aan de eigenaar, dan wel voormalige eigenaar. De voor de uitbetaling van de verstrekte subsidies beschikbare middelen zijn door de gemeente in beheer gegeven aan het Nationaal Restauratiefonds. De gemeente is verantwoordelijk voor het vaststellen van de subsidie en het uitbetalen hiervan aan de subsidiegerechtigden. Gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen is noodzakelijk voor het traceren en aanschrijven van subsidiegerechtigden die niet meer woonachtig zijn in de gemeente Amsterdam.

4.2. Wijzen van verstrekken aan de gemeente

De gemeente krijgt de gegevens die noodzakelijk zijn voor de vervulling van de hierboven beschreven taken op systematische wijze verstrekt uit de basisregistratie personen. De systematische verstrekking aan de gemeente vindt plaats door middel van spontane verstrekking en gegevensverstrekking op verzoek. Tot de doelgroep van de gemeente behoren zowel ingezetenen als niet-ingezetenen.

De spontane verstrekking van gegevens aan de gemeente.

De gemeente krijgt spontane verstrekking van gegevens die zijn opgenomen in bijlage I. De afnemersindicaties kunnen worden geplaatst op verzoek.

De gemeente kan afnemersindicaties plaatsen bij persoonslijsten van ingeschrevenen die erfpachter zijn van een erfpachtrecht in de gemeente Amsterdam dat is uitgegeven door de gemeente Amsterdam als bedoeld in artikel 2 van de gemeentelijke verordening, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de uitvoering van deze verordening.

In het geval dat een ingeschrevene over wie gegevens verstrekt worden niet (meer) behoort tot de doelgroep dient bij de persoonslijst van die ingeschrevene geen afnemersindicatie (meer) voor te komen van de gemeente.

De verstrekking van gegevens op verzoek aan de gemeente

De gemeente mag op verzoek gegevens opvragen uit de basisregistratie personen. Het betreft de gegevens die zijn opgenomen in bijlage II en III bij dit besluit.

De gemeente mag gegevens uit bijlage II opvragen over personen die niet staan ingeschreven in de gemeente Amsterdam en die erfpachter zijn van een erfpachtrecht in de gemeente Amsterdam dat is uitgegeven door de gemeente Amsterdam als bedoeld in artikel 2 van de gemeentelijke verordening, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de uitvoering van deze verordening.

De gemeente mag gegevens uit bijlage III opvragen over personen aan wie door de gemeente een subsidie op termijn is verstrekt op grond van de subsidieverordening stadsvernieuwing Amsterdam 1994 of de subsidieverordening stadsvernieuwing binnenstad Amsterdam 1994, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de uitvoering van deze subsidieverordeningen.

4.3. Toelichting te verstrekken gegevens

De gemeente gebruikt het Burgerservicenummer ter identificatie en om koppelingen aan te leggen tussen de verschillende verstrekkingen die uit de basisregistratie personen worden ontvangen. Door gebruik van het Burgerservicenummer worden de juiste persoonsgegevens opgehaald uit de basisregistratie personen.

Daarnaast worden uit categorie 01 “Persoon” naamgegevens en geslacht verstrekt om betrokkene op een juiste wijze te kunnen aanschrijven. Voor een juiste wijze van aanschrijving heeft de gemeente ook gegevens over huwelijk en geregistreerd partnerschap nodig. Aan de hand van de gegevens “Datum sluiting”, “Aanduiding naamgebruik”, “Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner” en “Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap” kan de juiste aanschrijving worden bepaald.

Het gegeven “Datum overlijden” wordt verstrekt ter voorkoming van het aanschrijven van overleden personen.

De gemeente heeft tevens de mogelijkheid het gegeven “07.70.10 Indicatie geheim” op te vragen. Met dit gegeven wordt aangeduid of een ingeschrevene de gemeente heeft verzocht om zijn of haar gegevens niet te verstrekken aan bepaalde derden. Indien dit het geval is, kan de gemeente aanvullende maatregelen treffen om de privacy van de ingeschrevene te waarborgen.

Aan de hand van de gegevens uit categorie 08 “Verblijfplaats” kan de gemeente de huidige verblijfplaats van een ingeschrevene opvragen ten behoeve van de aanschrijving van een persoon. Dit is nodig voor de uitvoering van de taak als genoemd in artikel 2, derde lid, van dit besluit om de ingeschrevene te infomeren over het erfpachtbeleid en de – wijzigingen in – de canon.

De gegevensset die de gemeente op verzoek kan vragen is ruimer dan de spontane set. De reden hiervoor is dat de gemeente op verzoek gericht afzonderlijke gegevens kan opvragen die voor een specifieke situatie noodzakelijk zijn.

4.4. Bijzonderheden aangaande de gemeente

Voor gegevensverstrekking aan de gemeente ten behoeve van reguliere gemeentelijke- en burgerzaken taken, is aan de gemeente een separaat autorisatiebesluit verleend. Voor de gegevensverstrekking ten behoeve van de taken als beschreven in dit besluit wordt gebruik gemaakt van een bestaande autorisatietabelregel.

5. Inlichtingenplicht

Teneinde de autorisatie actueel te houden dient de gemeente tijdig inlichtingen te verschaffen over wijzigingen die zich voordoen in zijn taak, in de regelingen waarop die taak is gebaseerd of wijzigingen in de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van die taak. Het is de uitdrukkelijke verantwoordelijkheid van de gemeente om deze informatie onverwijld kenbaar te maken aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Eventuele gevolgen van onjuistheden in de autorisatie als gevolg van het niet of niet tijdig doorgeven van dergelijke wijzigingen komen voor de verantwoordelijkheid van de gemeente.

6. Wijzigingen

Met dit besluit wordt het autorisatiebesluit van 6 december 2017, met kenmerk 2017-0000547073, ingetrokken. Deze intrekking is het gevolg van de omstandigheid dat de gemeente ook wordt geautoriseerd voor de spontane verstrekking van gegevens voor de erfpachttaak.

7. Publicatie

Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Het besluit wordt tevens geplaatst op de internetpagina van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens, publicaties.rvig.nl.

Naar boven