Besluit verkeersmaatregelen Sint Jansstraat Groningen

Logo Groningen

Kenmerk: 7646909

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

Grondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Adviezen

Conform artikel 24 BABW hebben wij advies gevraagd aan de politie eenheid noord Nederland district Groningen afdeling verkeersondersteuning over de handhaafbaarheid van de maatregelen en plaatsing.

Motivering

De parkeergarage onder het Forum wordt volgens planning eind 2019 geopend. De ingang naar de garage zit aan de Schoolstraat, welke te bereiken is via de Turfsingel/Schuitendiep. In de huidige situatie wordt het verkeer op het kruispunt Schuitendiep/Turfsingel/Sint Jansbrug geregeld middels een verkeersregelinstallatie.

Door opening van de garage onder het Forum, is het aannemelijk dat het kruispunt Sint Jansbrug meer verkeer moet gaan verwerken. Niet alleen zal er meer autoverkeer gebruik maken van dit kruispunt, maar ook gaan op korte termijn de lijnbussen rijden over de Turfsingel en het Schuitendiep. Door het extra verkeer op dit kruispunt, loopt de wachttijd voor de verkeerslichten op. Dit heeft een negatief effect op de dienstregeling van lijnbussen.

Met een simulatie van het kruispunt is doorgerekend of het verwijderen van de VRI een positief effect heeft op de doorstroming. Uit deze simulatie blijkt dat het verwijderen van de verkeersregelinstallatie een positief effect heeft op de doorstroming op het kruispunt. Om deze reden wordt de verkeersregelinstallatie op dit kruispunt dan ook opgeheven. Besloten is om extra verkeersmaatregelen te treffen om de verkeersveiligheid op en nabij het kruispunt te waarborgen. De huidige voorrangssituatie op de kruispunten bij de Sint Jansbrug wordt opgeheven. De verkeerslichten, haaientanden, stopstrepen en bijbehorende markering worden verwijderd.

In de huidige situatie is het gebied op en rondom het kruispunt ingericht als gebiedsontsluitingsweg met een snelheidslimiet van 50 km/uur. Om de verkeersveiligheid ter hoogte van de Sint Jansbrug te waarborgen, wordt dit aangepast naar 30 kilometer per uur. Ongeveer 45 meter ten zuiden van de Sint Jansbrug op het Schuitendiep en de Turfsingel wordt aangewezen als 30 km/uur gebied. Aan de noordzijde sluit de 30 km/uur zone aan op een zone welke ook wordt ingericht en aangewezen als 30 km/uur zone (Verkeersbesluit: besluit aanwijzen haltes Provinciehuis en Stadsschouwburg Groningen).

Naast het aanpassen van de bebording, wordt ook de omgeving heringericht. Het is de insteek dat al het verkeer zich bewust is dat je een verblijfsgebied binnenrijdt, waarbij een lagere snelheid wenselijk is. Dit wordt gerealiseerd door gebruik van afwijkende materialen en de benadrukking van bepaalde kruisingsvlakken.

Deze 30 km/uur zone sluit aan op een aantal aangrenzende wegen welke reeds zijn ingericht en aangewezen als verblijfsgebied. Een deel van de bebording op de aangrenzende wegen conflicteert met de bebording welke wordt geplaatst ten behoeve van de 30 km/uur zone rondom de Sint Jansbrug. De conflicterende bebording wordt dan ook verwijderd.

Omdat in een 30 km/uur gebied de fietser de rijbaan deelt met het gemotoriseerde verkeer, worden de fietsstroken en de opgeblazen fiets opstelstrook in de nieuwe situatie niet teruggebracht. Hetzelfde geldt voor de voetgangersoversteekplaatsen, ook deze worden niet teruggebracht in de nieuwe situatie.  Er wordt verondersteld dat de snelheid van de naderende voertuigen dermate laag ligt, dat voetgangers in staat zijn zelf hun oversteek te regelen.

Op het kruispunt Sint Jansstraat – Schoolstraat wordt in de richting van het Martinikerkof een bord geplaatst met de vooraankondiging dat over 100 meter de weg over gaat in een verplicht fiets/bromfietspad.

Nabij het provinciehuis, aan de Turfsingel, wordt een laad- en losplaats aangewezen. Op dit moment is het laden en lossen nabij het provinciehuis niet gereguleerd. Het is van belang dat er een locatie aanwezig is voor het direct laden en lossen van goederen. Dit aangezien er geen reguliere parkeerplaatsen in de directe omgeving aanwezig zijn waar dit mogelijk. Daarnaast maken veel fietsers gebruik van de Turfsingel, waardoor het niet wenselijk is om voertuigen te laden en te lossen op de rijbaan.

De Turfsingel en het Schuitendiep hebben maar een beperkte breedte. Daarnaast maken veel fietsers gebruik van deze wegen. Hierdoor is het niet wenselijk om parkeren toe te staan op de rijbaan. Op dit moment zijn veel afzonderlijke parkeerverboden in werking. Deze parkeerverboden worden opgeheven. Het is wenselijk om in plaats van afzonderlijke parkeerverboden één parkeerverbodzone in te stellen. Dit is duidelijker voor de bezoeker van de binnenstad.

Deze parkeerverbodzone sluit aan op een aantal aangrenzende wegen waar reeds een parkeerverbod van kracht is. Een deel van de bebording op deze wegen conflicteert met de bebording welke geplaatst wordt ten behoeve van de parkeerverbodzone op de Turfsingel. De conflicterende bebording wordt dan ook verwijderd.

Op de Nieuwe Markt in Groningen een voetgangersgebied wordt ingesteld, welke aansluit op de Schoolstraat. Om deze reden wordt op de aansluiting van de Schoolstraat naar de Nieuwe Markt bebording geplaatst welke aangeeft dat men een voetgangersgebied betreed. Er geldt een uitzondering voor laad- en los verkeer tussen 05:00-12:00 uur. Deze uitzondering voor laad- en losverkeer sluit aan bij de uitzonderingen in de zuidelijke richting gelegen aansluitende voetgangersgebieden.

De verkeersmaatregelen, die worden getroffen conform artikel 2 van de WVW, strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bereikbaarheid daarvan.

 

Besluit

Wij besluiten op grond van bovenvermelde overwegingen:

 1. Instellen 30 km/uur gebied

Door middel van het plaatsen van borden A1 en A2(30) met daarboven de tekst ‘zone’ van bijlage 1 van het RVV 1990 een 30 kilometer per uur zone in te stellen op Turfsingel, Schuitendiep en Sint Jansstraat nabij de Sint Jansbrug;

Door middel van verwijderen van Zebra markering (conform artikel 49, lid 2) en borden L2 van bijlage 1 van het  RVV 1990 de bestaande voetgangersoversteekplaatsen op het Schuitendiep, Turfsingel en de Sint Jansstraat nabij de Sint Jansbrug op te heffen;

Door het verwijderen van de fietssymbolen op het wegdek (en rood asfalt en markering en fietsopstelstrook) de fietsstroken, als bedoeld in artikel 1 onder n van het RVV 1990, te verwijderen op de Turfsingel en het Schuitendiep– op het gedeelte wat gelegen is gelegen is in het toekomstige 30 km/uur gebied;

Door middel van het verwijderen van borden B1 (voorrangsweg) en B6 (verleen voorrang aan bestuurders) van bijlage 1 van het RVV 1990, haaientandenmarkering en stopstrepen op het wegdek – en de verkeerslichten – de middels verkeerslichten ingestelde voorrangssituatie op de Sint Jansbrug op te heffen;

Door het plaatsen van bord B3(voorrangskruispunt, je hebt voorrang), bord B6 (voorrangskruising, verleen voorrang)  en het aanbrengen van haaientandenmarkering van bijlage 1 van het RVV 1990 een voorrangssituatie in te stellen op het kruispunt Sint Jansbrug, waarbij verkeer op de Turfsingel/Schuitendiep voorrang heeft op verkeer uit de Sint Jansstraat en Nieuwe Sint Jansstraat;

 

2. Instellen voetgangersgebied

Door het plaatsen van bord G7 (voetpad) met onderbord (uitzondering laden- en lossen 5-12 uur) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de aansluiting de Schoolstraat naar de Nieuwe Markt een voetgangersgebied in te stellen op en om de Nieuwe Markt in Groningen;

 

3. Instellen gelegenheid laden- en lossen

Door het plaatsen van bord E7 (parkeergelegenheid laden- en lossen) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Sint Jansstraat nabij het provinciehuis een gelegenheid aan te wijzen voor het onmiddellijk laden- en lossen van goederen.

 

4. Opheffen parkeerverbod zone

Door het verwijderen van bord E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 een parkeerverbod op te heffen op de Sint Jansbrug, Nieuwe Sint Jansstraat, Sint Jansstraat, Turfsingel en Schuitendiep;

Door het plaatsen van bord E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 een parkeerverbodzone in te stellen op de Sint Jansbrug, Nieuwe Sint Jansstraat, Sint Jansstraat, Turfsingel en Schuitendiep.

 

Situatieschets:

 

 

Bezwaar

Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u daar schriftelijk bezwaar tegen maken. Hoe dit moet, kunt u lezen op gemeente.groningen.nl/bezwaar-maken. Als u dit wilt, kunt u de informatie van de website ook schriftelijk ontvangen. Belt u dan met de afdeling Rechtsbescherming, telefoon 14050.

 

Vermeld in uw bezwaarschrift in elk geval:

- uw naam, adres en telefoonnummer;

- de datum waarop u het bezwaar indient;

- het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur zo mogelijk een kopie van het besluit mee);

- waarom u het niet eens bent met het besluit;

- uw handtekening.

 

Let op: het bezwaarschrift moet u indienen binnen zes weken na de dagtekening van dit besluit. Dat is de datum die u bovenaan dit besluit vindt.

 

Stuur uw bezwaarschrift naar:

college van burgemeester en wethouders

Postbus 30026

9700 RM Groningen

 

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Groningen,

namens hen, concerndirecteur Groningen,

namens deze,

 

 

E.A. Tollenaar

teamleider, Stadsontwikkeling

 

Naar boven