Verkeersbesluit afsluiting Hoofdstraat (Varsselder) voor motorvoertuigen tussen N817 en Varsselderseweg

Logo Oude IJsselstreek

Datum: 25 september 2019

Zaaknummer: 34038

Burgemeester en wethouders van de gemeente Oude IJsselstreek

Wij zijn bevoegd dit verkeersbesluit te nemen op grond van:

  • artikel 18, eerste lid, onderdeel d, van de Wegenverkeerswet 1994;

  • collegebesluit van 14 augustus 2018, mandaatregeling 2018.

Dit is nader vastgelegd in het overzicht behorende bij mandaatbesluit 2018, betreffende het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in de Wegenverkeerswet, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer. In het genoemde overzicht is het nemen van verkeersbesluiten en het verlenen van ontheffingen gemandateerd aan alle rollen binnen het teamonderdeel Verkeer van de afdeling Beleid.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

In 2020 wordt door de provincie Gelderland groot onderhoud uitgevoerd op de N817. Voorafgaand aan het groot onderhoud is een verkenning uitgevoerd naar eventuele (verkeersveiligheids)knelpunten op het traject, met als doel deze in voorkomende gevallen integraal aan te pakken. In dit kader worden tijdens de onderhoudswerkzaamheden op de N817 ook maatregelen getroffen om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Eén van deze maatregelen is het afsluiten van de bestaande aansluiting N817 – Hoofdstraat (Varsselder) voor motorvoertuigen. De Hoofdstraat wordt hierdoor tussen de N817 en de kruising Varsselderseweg afgewaardeerd tot fiets/bromfietspad. In combinatie met deze maatregel wordt op het betreffende weggedeelte van de Hoofdstraat tevens een fiets/bromfietssluis in de vorm van een middengeleider gerealiseerd en wordt de begrenzing van de 60 km/uur zone gewijzigd.

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 15, tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Motivering en belangenafweging

  • 1.

    De gemeente Oude IJsselstreek bestaat uit een netwerk van wegen. Van grote verkeersaders tot kleine woonstraatjes. Iedere weg heeft een functie in het geheel. Binnen Duurzaam Veilig worden drie categorieën wegen onderscheiden: stroomwegen, gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen. Bij iedere categorie hoort een bepaald gebruik en een bepaalde vormgeving. Door dit zo consequent mogelijk toe te passen ontstaat een duidelijk, verkeersveilig en herkenbaar verkeersnetwerk.

  • 2.

    De N817 is een gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom met een toegestane maximumsnelheid van 80 km/uur en een gemiddelde werkdagintensiteit van 8.500 motorvoertuigen. De weg is in beheer bij de provincie Gelderland. Om dergelijke wegen veilig en vlot te laten doorstromen wordt uitwisseling van verkeer zoveel mogelijk gebundeld op grootschalige kruispunten, zoals een rotonde of een met een verkeersregelinstallatie geregeld kruispunt. Kruispunten die zijn uitgevoerd als traditioneel voorrangskruispunt vormen een potentieel risico voor de verkeersveiligheid, met name vanwege de snelheid van het doorgaande verkeer op de gebiedsontsluitingsweg. Deze passeersnelheid levert eveneens risico’s op bij het oversteken van een gebiedsontsluitingsweg door (brom)fietsers.

  • 3.

    Het kruispunt N817 – ’t Goor – Varsselderseweg is in de huidige situatie vormgegeven als een traditioneel voorrangskruispunt. De aansluiting ’t Goor fungeert daarbij overwegend als ontsluiting van bedrijventerrein De Rieze. Eind 2015 zijn er rond het kruispunt meerdaagse mechanische verkeerstellingen verricht. Op een gemiddelde werkdag maken er in beide richtingen ca. 3.000 motorvoertuigen (waaronder ca. 160 zware vrachtwagens) gebruik van aansluiting ’t Goor op de N817. Het gemeten gebruik van de aansluiting Varsselderseweg is aanmerkelijk lager (ca. 300 motorvoertuigen op een gemiddelde werkdag), maar deze aansluiting kent buiten de meetperiode wel pieken vanwege het aangelegen recreatiepark. Daarnaast is het kruispunt niet voorzien van middengeleiders, waardoor (brom)fietsers drie rijstroken moeten oversteken.

  • 4.

    Op bovengenoemde kruising hebben zich meerdere ongevallen voorgedaan. Vanaf 2015 tot en met 2018 zijn er 6 ongevallen geregistreerd (bron: VIA), waarvan 2 met gewonden. Gelet op deze ongevallen, het onder punt 2 benoemde veiligheidsrisico en het onder punt 3 benoemde relatief intensieve gebruik van de kruising is de gemeente Oude IJsselstreek met de provincie Gelderland overeengekomen om een rotonde te realiseren ter hoogte van de kruising N817 – ’t Goor – Varsselderseweg. Door het effect van deze maatregel op de snelheid kan er veilige uitwisseling van gemotoriseerd verkeer plaatsvinden. Daarnaast verbetert de oversteekveiligheid voor (brom)fietsers.

  • 5.

    In het kader van het verminderen van veiligheidsrisico’s op het gehele N817-traject heeft de provincie Gelderland het afsluiten van het voorrangskruispunt N817 – Hoofdstraat voor motorvoertuigen als voorwaarde gesteld voor medewerking aan realisatie van de eerdergenoemde rotonde. Concreet betreft dit afwaardering van de Hoofdstraat tussen de N817 en de Varsselderseweg tot fiets/bromfietspad. Het kruispunt N817 – Hoofdstraat behoudt daarmee haar functie als fiets/bromfietsroute tussen Varsselder en Ulft en zal door de provincie Gelderland als solitaire fiets/bromfietsoversteekplaats met brede middengeleider (3 meter opstelruimte) worden ingericht.

  • 6.

    In relatie tot de voorwaarde van de provincie Gelderland heeft de gemeente Oude IJsselstreek het volgende afgewogen:

    • a)

      Realisatie van een rotonde op de kruising N817 – ’t Goor – Varsselderseweg lost een bestaand veiligheidsknelpunt op en weegt daarom zwaar in het belang van de verkeersveiligheid.

    • b)

      Het afsluiten van de aansluiting N817 – Hoofdstraat voor motorvoertuigen heft een potentieel verkeersveiligheidsrisico voor motorvoertuigen op.

    • c)

      Uit een visuele verkeerstelling gehouden op dinsdag 24 januari 2017 blijkt dat er tussen 07.00 en 19.00 uur ca. 400 motorvoertuigen gebruik maken van de aansluiting N817 – Hoofdstraat. (N.B. Naar aanleiding van de ontvangen zienswijze zijn tussen 2 en 10 juli 2019 alle motorvoertuigen op dit wegvak geregistreerd d.m.v. een mechanische telling. Daarbij is bevestigd dat er inderdaad ca. 400 motorvoertuigen tussen 07.00 en 19.00 uur passeren (418 in de meetperiode). Per etmaal bedraagt de werkdagintensiteit gemiddeld 546 motorvoertuigen).

    • d)

      Bij afsluiting van de aansluiting N817 - Hoofdstraat voor motorvoertuigen zal Varsselder aan de oostzijde via de Varsselderseweg ontsloten blijven op de N817. Op grond van de visuele verkeerstelling wordt de Varsselderseweg dagelijks gebruikt door ca. 60 motorvoertuigen. Het toevoegen van ca. 550 motorvoertuigen per etmaal op deze weg is mogelijk, mits de weg wordt verbreed zodat motorvoertuigen elkaar en fietsers veilig kunnen passeren. De provincie Gelderland en de gemeente Oude IJsselstreek zijn overeengekomen dat deze verbreding onderdeel wordt van het onderhoudsproject N817 en wordt uitgevoerd in de vorm van grasbetonstenen aan weerszijden van de bestaande weg.

    • e)

      Een deel van de genoemde ca. 550 motorvoertuigen zal (afhankelijk van herkomst en bestemming) eventueel gebruik maken van andere aansluitingen van Varsselder op het provinciaal wegennet. Dit betreft de aansluitingen N816 – Vicarisweg en N816 – Hoofdstraat. Een dergelijk lichte stijging van het aantal motorvoertuigen (allen bestemmingsverkeer) op de erftoegangswegen in het dorp leidt echter niet tot problemen met de verkeersveiligheid of verkeersafwikkeling. De wegen in het dorp zijn bovendien ook bedoeld en ingericht als erftoegangsweg, waardoor motorvoertuigen zich hier veilig kunnen mengen met langzaam verkeer.

    • f)

      Tot slot leidt het vervallen van de aansluiting N817 – Hoofdstraat niet tot grote omrijdafstanden. Voor motorvoertuigen tussen Varsselder en de kruising N817 – ’t Goor – Varsselderseweg blijft de feitelijke afstand (via de Varsselderseweg) gelijk. Voor motorvoertuigen tussen Varsselder en de rotonde N817 – N816 is de extra afstand (gemeten vanaf de kruising Hoofdstraat – Varsselderseweg) ca. 250 meter.

  • 7.

    Uit bovenstaande afweging blijkt dat de effecten van het afwaarderen van de aansluiting N817 – Hoofdstraat tot fiets/bromfietspad beperkt zijn en er door het verbreden van de Varsselderseweg sprake is van een geschikt en veilig alternatief. Gelet op het grote belang van de realisatie van de rotonde N817 – ’t Goor – Varsselderseweg en het feit dat afsluiting van de aansluiting N817 – Hoofdstraat ook een potentieel veiligheidsrisico opheft, wegen deze twee maatregelen zwaarder dan het behouden van de aansluiting N817 – Hoofdstraat voor motorvoertuigen.

  • 8.

    Gelet op artikel 2 Wegenverkeerswet strekken de verkeersmaatregelen in dit verkeersbesluit derhalve tot:

    • a)

      Het verzekeren van de veiligheid op de weg

    • b)

      Het beschermen van weggebruikers en passagiers

  • 9.

    Bovengenoemde doelen wegen in dit geval zwaarder dan het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Het betreffende weggedeelte van de Hoofdstraat is in beheer bij de gemeente Oude IJsselstreek, maar sluit aan op de N817 in beheer van de provincie Gelderland. Met de provincie Gelderland is afgestemd dat zij binnen haar beheergrenzen de kruising N817 – Hoofdstraat zal inrichten als solitaire fiets/bromfietsoversteekplaats met middengeleider zonder afslagmogelijkheden voor motorvoertuigen en daartoe het benodigde verkeersbesluit zal nemen. Vanwege de onderlinge samenhang zal het verkeersbesluit van de provincie Gelderland gelijktijdig met dit verkeersbesluit ter inzage worden gelegd.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is over de maatregelen van de trajectaanpak N817 overleg gepleegd met de daartoe gemandateerde verkeersspecialist van de politie (Oost-Nederland, Noord en Oost Gelderland).

Zienswijzen

Dit verkeersbesluit is voorbereid conform de uniforme openbare voorbereidingsprocedure (afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht). Het ontwerp-verkeersbesluit heeft vanaf 4 april t/m 16 mei 2019 ter inzage gelegen. Er is één zienswijze ontvangen. Deze zienswijze heeft niet geleid tot een gewijzigd besluit. Wel is de motivering onder 6b aangepast zoals vermeld in de Nota zienswijzen en zijn de resultaten van de uitgevoerde verkeerstelling (2 - 10 juli 2019) verwerkt in de motivering. Tot slot is, mede naar aanleiding van de zienswijze, besloten om op een gedeelte van de Varsselderseweg een tweezijdig parkeerverbod in te stellen. Dat verkeersbesluit volgt echter een afzonderlijke (reguliere) procedure.

In de ‘Nota zienswijzen verkeersbesluiten trajectmanagement N817 Ulft – Gendringen (2019)’ is volledig verslag gedaan van de ontvangen zienswijze en de beantwoording hiervan. Deze nota is bijgevoegd bij dit besluit (bijlage 2) en tevens toegezonden aan de indiener van de zienswijze.

Besluit

Op grond van het bovenstaande besluiten burgemeester en wethouders van de gemeente Oude IJsselstreek:

 

  • 1.

    door het plaatsen van bord G12a van bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (op ca. 30 meter ten oosten van de kruising Hoofdstraat – Varsselderseweg) de Hoofdstraat in Varsselder tussen de Varsselderseweg en de N817 aan te wijzen als fiets/bromfietspad en daarmee af te sluiten voor motorvoertuigen.

  • 2.

    door het plaatsen van bord G12b van bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (op ca. 30 meter ten oosten van de kruising Hoofdstraat – Varsselderseweg) het fiets/bromfietspad vanaf de N817 te beëindigen in de richting van de kruising Hoofdstraat – Varsselderseweg.

  • 3.

    ter ondersteuning van de maatregel als genoemd onder beslispunt 1 een fiets/bromfietssluis in de vorm van een middengeleider realiseren op ca. 35 meter ten oosten van de kruising Hoofdstraat – Varsselderseweg.

  • 4.

    door het plaatsen van borden D2 van bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 een verplichte rijrichting (rechts) langs de onder beslispunt 3 bedoelde middengeleider in te stellen.

  • 5.

    de maatregelen onder beslispunt 1 t/m 4 te ondersteunen door op de kruising Hoofdstraat – Varsselderseweg bord L8 van bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 te plaatsen, voorzien van een onderbord model OB54 (uitgezonderd fietsers/bromfietsers).

  • 6.

    door het verwijderen van de borden A0160zb en A0260ze van bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (op ca. 50 meter ten westen van de kruising N817 – Hoofdstraat) de bestaande begrenzing van de 60 km/uur zone op te heffen.

  • 7.

    door het plaatsen van de borden A0160zb en A0260ze van bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (op ca. 10 meter ten oosten van de kruising Hoofdstraat – Varsselderseweg) een nieuwe begrenzing van de 60 km/uur zone in te stellen.

 

Ter informatie zijn bovengenoemde maatregelen weergegeven in bijlage 1 bij dit verkeersbesluit.

 

Gendringen, 25 september 2019

Namens burgemeester en wethouders van Oude IJsselstreek,

 

J. Stieber

Afdeling Beleid, adviseur Verkeer & Vervoer

 

Inzage

Dit verkeersbesluit ligt vanaf 26 september 2019 tot en met 7 november 2019 ter inzage. Wanneer u het verkeersbesluit in het gemeentehuis (Staringstraat 25, 7081 BN Gendringen) wilt inzien, kunt u hiervoor een afspraak maken bij balie vergunningen. Voor het maken van een afspraak kunt u bellen naar 0315-292292 of een e-mail sturen naar balievergunningen@oude-ijsselstreek.nl. Het verkeersbesluit is in elektronische vorm te raadplegen via www.officielebekendmakingen.nl en te verkrijgen via de website van de gemeente (www.oude-ijsselstreek.nl) wanneer u zoekt op ‘Hoofdstraat Varsselder’.

 

Beroep

Tegen het verkeersbesluit kan tijdens de terinzagelegging beroep worden ingesteld door belanghebbenden die een zienswijze indienden en door belanghebbenden, die aan kunnen tonen redelijkerwijs niet in staat te zijn geweest om bij het college een zienswijze in te dienen. Het beroepschrift moet in tweevoud worden ingediend bij de Rechtbank Gelderland, Afdeling Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem. Het verkeersbesluit treedt in werking op 8 november 2019, tenzij binnen de beroepstermijn in samenhang met een ingesteld beroep een verzoek om voorlopige voorziening is ingediend. Het besluit wordt dan geschorst totdat op dat verzoek is beslist. Het verzoek om voorlopige voorziening moet worden gericht aan de voorzieningenrechter van de genoemde rechtbank.

 

Naar boven