Verkeersbesluit VTH190297

Logo Waterschap Hollandse Delta

I nstellen van diverse maatregelen voor een Duurzaam Veilige inrichting op een gedeelte van de Rotterdamseweg (gemeente Ridderkerk).

Dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse delta;

Overwegende het volgende:

Inleiding 

In de huidige situatie geldt op de Rotterdamseweg tussen de Ringdijk en de aansluiting met de A15/N915, hierna te noemen Rotterdamseweg, een snelheid van 80 km/uur.

Door de aanwezigheid van langzaam verkeer (voetgangers, (brom-)fietsers) alsook de toegenomen verkeersintensiteiten staat de verkeersafwikkeling op de verschillende kruisingen onder druk. Dit leidt veelal tot een grotere kans op roodlichtnegatie.

Momenteel is de bestaande bus infrastructuur op de Rotterdamseweg nog uitgevoerd als busbaan/-strook. Daarmee is het voor alle bussen toegestaan van deze banen/stroken gebruik te maken. Omdat alleen lijnbussen de verkeersregel-installaties kunnen (en mogen) beïnvloeden kan het voorkomen dat andere bussen de doorstroming van lijnbussen frustreren. Daarnaast is het voor de verkeers-veiligheid van belang dat de gebruikers van de busbanen en -stroken op de hoogte zijn van de geldende regels en direct kunnen worden geïnformeerd over (tijdelijke) aanpassingen aan de verkeerssituatie (bijvoorbeeld als gevolg van werkzaamheden).

Met dit besluit wordt de busbaan op de Rotterdamseweg bestemd tot lijnbusbaan en is ander gemotoriseerd verkeer op dat gedeelte definitief niet toegestaan.

Wetgeving

Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers.

Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen.

Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.

Motivering

Bij een duurzaam veilige inrichting van wegen geldt dat kruisingen nog steeds aandachtslocaties zijn. Zowel het uitwisselen van verkeer (afslaan, kruisen) als de doorstroming staan vaak onder druk. Juist hier is het van belang de functie, de inrichting en het gebruik goed op elkaar af te stemmen. En dat binnen de gegeven omstandigheden van gelijkvloerse oversteken.

Juist met een lagere snelheid is de kans op (ernstig) letsel bij eventuele ongevallen beperkter. Hiertoe wordt op de verschillende kruisingen een snelheidsregime van 50 km/uur ingesteld.

De verkeersdoorstroming op de Rotterdamseweg staat onder druk. Voor de concurrentiepositie van het openbaar vervoer is het van belang dat dit vervoer zoveel als mogelijk voorrang heeft. Met instellen van de aparte busbanen en -stroken is dit mogelijk. Echter is het daarbij ook van belang dat deze prioriteit beperkt blijft (ten opzichte van het overige verkeer). Zowel het aantal voertuigen speelt hierbij een rol, maar ook de wijze van beïnvloeding. Als een bus niet beschikt over de juiste systemen kan een voertuig juist tot stilstand komen en het overige (bus)verkeer frustreren.

Omdat sprake is van een buswisselstrooksysteem is de rijrichting flexibel. Daarvoor staan op aansluitende wegen zogenaamde voorseinen, die het busverkeer over de status van de busbaan informeren. Om op een veilige manier van deze busbanen gebruik te maken is het daarom noodzakelijk de gebruikers over het functioneren van de installatie te informeren. Bij het openstellen van de banen voor alle busverkeer is dit niet mogelijk en komt dat de verkeersveiligheid niet ten goede.

Situering en beheer van de wegen

De Rotterdamseweg is een gebiedsontsluitingsweg, op dit gedeelte deels gecategoriseerd als type 1 en deels als type 2, en gelegen buiten de bebouwde kom in eigendom van en in beheer en onderhoud bij waterschap Hollandse Delta.

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen betreffende het Wegverkeer heeft overleg over dit verkeersbesluit plaatsgevonden met de gemandateerde van de nationale politie. Uit het overleg is vast komen te staan dat tegen het treffen van de voorgenomen maatregelen geen bezwaar bestaat.

Bevoegdheid tot het nemen van het besluit

Gelet op het bepaalde in regel 7.22 van het register behorende bij het Delegatie en Mandaatbesluit 2014.

Voor dit verkeersbesluit heeft een ontwerpbesluit ter inzage gelegen. Hierop zijn geen zienswijzen ingediend. Dit ontwerpbesluit hangt gedeeltelijk samen met het ontwerpverkeersbesluit VTH190295 ‘Instellen van een gesloten verklaring voor alle gemotoriseerd verkeer op de aansluiting Rotterdamseweg – Oostmolendijk (gemeente Ridderkerk)’

De ontvangen zienswijzen op dit ontwerpverkeersbesluit VTH190295 hebben geleid tot heroverweging van beide verkeersbesluiten. Zowel het toestaan van landbouwverkeer en brommobielen op het gedeelte van de Rotterdamseweg tussen de kruisingen van de Vlietlaan en de N915 als het ontwerpverkeersbesluit VTH190295 komen te vervallen

Besluit:

 

  • 1.

    het instellen van een snelheidsregime van 50 km/uur op de kruisingen van de Rotterdamseweg door het plaatsen van de borden A01(50);

  • 2.

    het instellen van lijnbusbanen en -stroken op de Rotterdamseweg door het plaatsen van de borden F13 en het aanbrengen van de bijbehorende markering;

  • 3.

    verwijdering en plaatsing van de borden conform de bij dit besluit behorende tekening met nummer 18811A03.  

     

     

Ridderkerk, 27 augustus 2019

 

Dijkgraaf en heemraden voornoemd, 

secretaris-directeur, drs. H.C. Jongmans MPM

 

dijkgraaf, G.J. Doornbos 

 

   

Beroep instellen

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan een (rechts)persoon wiens belang rechtstreeks bij een verkeersbesluit is betrokken, gedurende een periode van zes weken vanaf de dag nadat het verkeersbesluit ter inzage is gelegd, tegen de vergunning beroep instellen bij de Rechtbank Rotterdam, Sector Bestuursrecht. Het postadres van de Rechtbank Rotterdam is postbus 50950, 3007 BL Rotterdam.  

Geen beroep kan worden ingesteld door een belanghebbende aan wie redelijkerwijs kan worden verweten geen zienswijze naar voren te hebben gebracht over het ontwerpverkeersbesluit.

 

Het indienen van beroep heeft geen schorsende werking. Daarom kunt u tevens de Voorzieningenrechter van genoemde rechtbank verzoeken een voorlopige voorziening te treffen.

 

U kunt ook digitaal beroep instellen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Ook kunt u via deze site de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Rotterdam digitaal verzoeken om een voorlopige voorziening. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden. Voor het instellen van beroep en het doen van een verzoek tot voorlopige voorziening zijn griffierechten verschuldigd. Voor de hoogte van de griffierechten kunt u contact opnemen met de Rechtbank Rotterdam, Sector Bestuursrecht, onder telefoonnummer 088 3611932.

Naar boven