Verkeersbesluit Hastelweg – Strijpsestraat 12 september 2019

Logo Eindhoven

Besluit

 

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven neemt een verkeersbesluit voor de volgende straten:

 

 

  • Hastelweg

  • Strijpsestraat

Wettelijk kader

Voor de volgende inrichtingselementen in het plan is een verkeersbesluit vereist:

  • De aanleg van een voetgangersoversteekplaats (zebrapad) ter hoogte van de Strijpsestraat 2-4;

  • De aanleg van een voetgangersoversteekplaats (zebrapad) ten westen van het kruispunt Hastelweg-St. Trudostraat-Karolingersweg;

  • Het verplaatsen van de bushalte ter hoogte van Hastelweg 48 naar Hastelweg 54-64;

Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994.

De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  •  

Nieuwe inrichting

Onderstaande afbeelding geeft een goed beeld van de nieuwe inrichting van de Hastelweg-Strijpsestraat.

Aanleiding

De Hastelweg-Strijpsestraat is bij de gemeente Eindhoven in beheer. De gemeente gaat in deze straat onderhoudswerkzaamheden uitvoeren. Daardoor ontstaat de mogelijkheid om deze straat opnieuw in te richten.

Belangenafweging

De Hastelweg-Strijpsestraat ligt in een 30-km gebied. De nieuwe inrichting moet voldoen aan de inrichtingsprincipes van zo’n gebied. Met de herinrichting stemmen we het gewenste verkeersgedrag van de weggebruikers af op de functie van de weg. De straat heeft de functie van buurtontsluitingsweg (30 km/uur straat met gemengd verkeer). De straat is onderdeel van het openbaar vervoer-netwerk, hoofdfietsroutenet en is tevens route voor hulpdiensten.

Ter hoogte van de Strijpsestraat 2-4 ligt een belangrijke oversteek van het Vonderkwartier naar Philipsdorp en vice versa. Om de voorzieningen in beide buurten beter bereikbaar te maken voor voetgangers, is in het ontwerp een voetgangersoversteekplaats (VOP) aangegeven.

Ter hoogte van de Hastelweg-St. Trudostraat-Karolingersweg geldt dat er een belangrijke oversteek ligt tussen de buurten Schouwbroek (met winkelvoorzieningen rondom het Trudoplein) en Engelsbergen. Daarom wordt ook hier voorzien in een voetgangersoversteekplaats (VOP).

In de huidige situatie belemmert de bus tijdens het halteren bij de bushalte ter hoogte van Hastelweg 48 het zicht op en vanuit de St Trudostraat. Tijdens de samenspraak is in overleg met de busmaatschappij en de werkgroep uit de buurt gekeken naar een goede alternatieve locatie. Deze is gevonden ter hoogte van Hastelweg 54-64. Het zicht op het kruispunt verbetert hierdoor ten gunste van de verkeersveiligheid. Tevens voldoet deze locatie beter aan de richtlijnen die aangeven dat een bushalte bij voorkeur na een kruispunt gesitueerd moet worden.

Samenspraak

Voor de herinrichting heeft een uitgebreid samenspraak traject plaatsgevonden. Door middel van 4 bijeenkomsten met een werkgroep uit de buurt en één informatieavond met de hele buurt is gekomen tot een definitief ontwerp. De buurt is tevreden met de gekozen inrichting.

Advies politie

De politie ziet erop toe dat de verkeersregels worden nageleefd. Daarom is het plan ook met haar besproken. Zij is akkoord met dit besluit.

Besluit

Het verkeersbesluit nemen voor:

  • De aanleg van een voetgangersoversteekplaats (zebrapad) ter hoogte van de Strijpsestraat 2-4 d.m.v. het aanbrengen van een zebrapad met de borden L02;

  • De aanleg van een voetgangersoversteekplaats (zebrapad) ten westen van het kruispunt Hastelweg-St. Trudostraat-Karolingersweg d.m.v. het aanbrengen van een zebrapad met de borden L02;

  • Het verplaatsen van de bushalte ter hoogte van Hastelweg 48 naar Hastelweg 54-64 d.m.v. het aanbrengen van zwart-witte blokmarkering en het plaatsen van bord L03;

 

De maatregelen zijn aangegeven op tekening BEM-20190003, gedateerd op 26-03-2019.

 

Eindhoven, 12 september 2019

Hoogachtend,

namens burgemeester en wethouders van Eindhoven,

G.M Swaans-van der Helm

hoofd afdeling Verkeer Milieu en Duurzaamheid

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk 6 weken na publicatie van het besluit, schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat ten minste:

de naam en het adres van de indiener

de dagtekening

een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht

de gronden van het bezwaar.

Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit.

Wel kan een belanghebbende, met een spoedeisend belang, binnen dezelfde termijn een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

Het verzoek om een voorlopige voorziening moet voldoen aan dezelfde eisen als een bezwaarschrift.

 

Naar boven